×
×

هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی خبر داد:

  • کد نوشته: 58724
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۳ام شهریور ۱۳۹۳
  • ۲ دیدگاه
  • مزار، قیچک نواز بلوچ به دلیل فقر ،خرج زندگی اش را از راه نوازندگی در مکان های تفریحی مثل آبشار کبودال می گذراند. هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی، در گفتگو با خبرنگار موسیقی ایسکانیوز با اعلام این خبر گفت: «مزار» استاد قیچک نوازی ِبلوچ است، هنگامی که موسیقی نواحی سیستان و بلوچستان را مطالعه می […]

  • مزار، قیچک نواز بلوچ به دلیل فقر ،خرج زندگی اش را از راه نوازندگی در مکان های تفریحی مثل آبشار کبودال می گذراند.

    هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی، در گفتگو با خبرنگار موسیقی ایسکانیوز با اعلام این خبر گفت: «مزار» استاد قیچک نوازی ِبلوچ است، هنگامی که موسیقی نواحی سیستان و بلوچستان را مطالعه می کردم، مدت ها در جست و جوی مزار بودم تا اینکه، به طور اتفاقی متوجه شدم که این هنرمند در بلوچ آباد، یکی از روستاهای استان گلستان، زندگی می کند.

    وی با اشاره به وضعیت نامناسب معیشتی «مزار» گفت: این هنرمند در حال حاضر نزدیک به ۸۰ سال دارد و با وجود کهولت سن، روزهای پنج شنبه و جمعه برای جمعیت زیادی که به مکان تفریحی آبشار کبودال واقع در علی آباد کتول می آیند، قیچک می نوازد و زندگی اش را از این راه می گذراند.

    این پژوهشگر موسیقی نواحی ادامه داد، مدتی پیش، مزار بیمار بود و ما برای درمان او، تلاش کردیم از طریق موسسه هنرمندان پیشکسوت، کاری برای او انجام دهیم اما به دلیل اینکه این هنرمند، سابقۀ هنری مکتوبی ندارد، متاسفانه کاری از پیش نبردیم.

    او با اشاره به اینکه یکی از مشکلات هنرمندان پیشکسوتِ موسیقیِ مقامی نداشتن سابقۀ هنری مکتوب است، گفت: هنرمندان کهنسال زیادی وجود دارند که سابقۀ هنری مکتوبی ندارند و به دلیل بی خبری، در هیچ جشنواره ای شرکت نکرده اند. اگر این هنرمندان بخواهند از امکانات موسسه هنرمندان پیشکسوت استفاده کنند، نمی توانند زیرا کسانی مورد حمایت قرار می گیرند که نشان درجه یک هنری داشته باشند و نشان درجه یک هنری بعد از ارزشیابی، در شورای ارزشیابی صادر می شود و یکی از مهمترین معیارها در آن، داشتن سابقه مکتوب است.

    جاوید افزود: هنرمندان پیشکسوتی که نشان درجه دو دریافت کنند، حمایت نمی شوند و این مشکل بزرگی است، علاوه بر این پرونده های بسیاری از هنرمندان پیشکسوت، برای رسیدگی هنوز در صفِ شورا هستند و معلوم نیست چه زمانی به آن ها رسیدگی شود.

    هوشنگ جاوید در پایان این گفتگو با تأکید بر اینکه باید هر چه زودتر به داد این هنرمندان برسیم، گفت: تعداد زیادی از این عزیزان، نه حقوقی دریافت می کنند و نه اینکه بیمه درمانی دارند و آنهایی هم که حقوقی از طرح تکریم هنرمندان دریافت می کنند، به دلیل پایین بودن مبلغ آن، همچنان با مشکلات بسیاری درگیر هستند.

    https://musiceiranian.ir/?p=58724
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *