×
×

شهاب مرادی باید سریع‌تر اعلام موضع کند

  • کد نوشته: 58653
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱ام شهریور ۱۳۹۳
  • ۰
  • نشست خبری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد شنبه اول شهریور ماه در تالار وحدت با حضور تعدادی از اصاحب رسانه برگزار شد و پیروز ارجمند به تشریح جزئیات فعالیت‌های این دفتر طی چند ماه گذشته پرداخت.
    +کوروش یغمایی و انوشیروان روحانی در ایران فعالیت رسمی خواهند داشت!؟

    شهاب مرادی باید سریع‌تر اعلام موضع کند
  • نشست خبری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد شنبه اول شهریور ماه در تالار وحدت با حضور تعدادی از اصاحب رسانه برگزار شد و پیروز ارجمند به تشریح جزئیات فعالیت‌های این دفتر طی چند ماه گذشته پرداخت.

    پیروز ارجمند در نشست خبری

    پیروز ارجمند در نشست خبری

    بعضی از هنرمندان در برابر قوانین لابی‌گری می‌کنند

    او در بخشی از سخنانش گفت: هنرمند باید حقوق مردم را رعایت کند اگر ما گاهی به موسیقی‌هایی که مصداق موسیقی کوچه بازاری است مجوز نمی‌دهیم آنقدر لابی‌گری‌های آن چنانی می‌کنند که من مجبورم با این فشارها مقابله کنم.

    ارجمند در عین حال گفت: البته یک بار مجبور شدم زیر بار بروم. زیرا لابی‌گری آنقدر زیاد بود که من هم تمکین کردم که اگر هم این کار را انجام دادم آن قوانین را برای همه در نظر گرفتم. زیرا خون آن شخص لابی کننده از بقیه رنگین‌تر نیست.

    مدیر کل دفتر موسیقی بخشی از سخنانش را به حضور دلالان موسیقی که پیش از مدیریت او در دفتر موسیقی فعالیت می‌کردند، معطوف کرده و اظهار کرد: در زمانی دلالان بودند که سیاست موسیقی کشور را تعیین می‌کردند. این در حالی است که هدف ما سالم سازی این فضا است تا این دفتر مکان امن و امانی برای هنر موسیقی باشد.

    او درباره تفکیک جنسیتی در کنسرت شهرستان‌ها اظهار کرد: خوشبختانه نیروی انتظامی اعلام کرد که با موضوع تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها به شدت مخالف است و این نظر یکی از شوراها در استان‌ها بوده است اما امروز خوشبختانه وحدتی میان ما ایجاد شده است که چنین مشکلاتی وجود ندارد.

    مردم دیگر به کنسرت‌های کشورهای حاشیه‌ای نمی‌روند

    ارجمند معتقد است که در سال ۹۳ اقدامات خوبی در راستای مجوزهای موسیقی انجام شده است. به گونه‌ای که مردم رفت و آمدشان به کنسرت خوانندگانی که در کشورهای خارجی حاشیه ایران برگزار می‌شود‌ کمتر شده است.

    مدیر کل دفتر موسیقی در بخشی از سخنانش به طرح ارزان سازی بلیت کنسرت اشاره کرد و گفت: امسال باید ارزان‌سازی بلیت کنسرت انجام شود که این امر در اختیار ماست. تا کنون از این اختیار استفاده نکرده‌ایم اما در صورت نیاز از این قدرت استفاده خواهیم کرد و تعیین بلیت را خودمان برعهده خواهیم گرفت.

    چرا باید سفرهای خارجی‌ام را اعلام کنم

    او که چندی پیش همراه گروه آوازی تهران به کشور لتونی سفر کرده بود در این باره گفت: چرا باید سفرهای خارجی خودم را اعلام کنم؟ مگر مدیران سایر وزارتخانه‌ها وقتی به سفر می‌روند اعلام می‌کنند. همچنین باید بگویم من فقط مدیر کل موسیقی تهران نیستم. بلکه مدیر کل موسیقی همه ایران هستم و باید به مشکلات رسیدگی کنم.

    وی افزود: تاکنون به ۲۲ استان سفر کرده‌ام و با هنرمندان مختلف دیدار داشته‌ام. همچنین در راستای فعالیت‌های انجمن‌های موسیقی استان‌ها اقداماتی انجام داده‌ایم زیرا این انجمن‌ها منفعل شده‌اند و باید جدی گرفته شده و به راه خود بازگردند.

    ارکسترها به زودی آغاز به کار می‌کنند

    او بخش دیگری از سخنانش به وضعیت ارکستر ملی، سمفونیک و کر دفتر موسیقی اختصاص داد و گفت: آزمون‌های ارکستر سمفونیک تهران برگزار شده است که امیدواریم این ارکستر تا یک ماه دیگر کارش را شروع کند و حکم رهبران ارکستر‌ها نیز آماده است.

    ارجمند ادامه داد: برای رهبری ارکستر سمفونیک علی رهبری و شهرداد روحانی از گزینه‌های ما بودند اما در نهایت منوچهر صهبایی را به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک انتخاب کردیم. همچنین ارکستر ملی را به بنیان گذارش سپردیم که آقای فخرالدینی شورای فنی خودش را انتخاب کرده است و آزمون نیز برگزار کرده است.

    او یاد آور شد: بعد از عقد قرارداد با نوازندگان کار را شروع خواهیم کرد گروه کر هم در مرحله دوم آزمون‌ها قرار دارد و قرار است حمید عسگری که در زمینه رهبری کر تسلط دارد به عنوان رهبر، گروه را همراهی کند.

    وی افزود: در ماه مهر اولین کنسرت این ارکسترها برگزار خواهد شد البته لازم است بگویم خراب کردن ارکستر کار بسیار سختی است و مثل این می‌ماند که شما یک روزه تالار وحدت را خراب کنید برای همین بعضی از هنرمندان نسبت به دفتر بی‌اعتماد شده‌اند که امیدواریم این دیوار بی‌اعتمادی شکسته شود.

    فعالیت‌های دفتر موسیقی از طریق سامانه پیگیری خواهد شد

    او درباره بدو حضورش در دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: زمانی که مسئولیت دفتر موسقی را برعهده گرفتم با یک مجموعه نابسامان روبرو شدم که مجبور بودیم با آیین‌نامه‌ها و برنامه‌های هدفمند در بخش موسیقی از ظرفیت‌های این دفتر استفاده کنیم. زمانی که پرونده‌ها و آثار به دستمان می‌رسید تعدادشان خیلی زیاد بود و حتی آثاری بودند که بررسی‌شان دو تا سه سال طول می‌کشید که این زمان صرف کردن نیازمند آسیب شناسی بود.

    پیروز ارجمند معتقد است در زمینه صدور مجوز کنسرت‌ها سرعت صدور مجوز بسیار سریع‌تر شده است و اگر گروهی ثبت شده و در دفتر موسیقی پرونده داشته باشد،‌ کارش با سرعت بیشتری انجام می‌شود. مجوز کنسرت‌ها در حدود دو تا سه روز صادر می‌شود.

    وی افزود: روزی که به دفتر موسقی آمدم شاید روزانه ۴۵۰ تا ۶۰۰ پرونده را پیگیری می‌کردم و باید حدود ۲۰ ساعت روی این کار وقت می‌گذاشتم به این منظور سامانه‌ای توسط یک تیم مجرب طراحی شد که سرعت فعالیت ما را سه برابر کرده است. امور آلبوم‌ها‌، ثبت شرکت‌ها‌، استودیو‌ها و … به زودی اینترنتی خواهد شد و سعی داریم کلیه فعالیت‌های ما به این صورت انجام شود.

    او در بخش دیگری از سخنانش از اضافه شدن دو شورای تخصصی به شورای شعر خبر داد و تاکید کرد: اشعار شعرای کلاسیک نیازی به مجوز ندارند.

    ۶۰ درصد موسیقی زیرزمینی ، رو زمینی شده است

    پیروز ارجمند اعلام کرد: در این مدت حدود ۶۰ درصد موسیقی زیرزمینی، روزمینی شده است زیرا دفتر موسیقی برای انتشار تک آهنگ‌ها در فضای مجازی مجوز صادر می‌کند.

    این آهنگساز از تعامل با سه شبکه تلویزیونی نیز و دو شبکه رادیویی خبر داد و آن را استفاده از ظرفیت موجود در موسیقی از طریق رسانه ملی دانست.

    از جشنواره‌ها چه خبر

    او از برگزاری جشنواره موسیقی جوان جایزه ققنوس‌، جشنواره مقاومت و … در سال جاری خبر داد.

    پیروز ارجمند گفت: جشنواره موسیقی جوان مانند سال گذشته به کار خود ادامه خواهد داد و در کنار آن جایزه ققنوس به دبیری جلال مشوق امسال برای اولین بار برگزار خواهد شد که موضوع آن نماهنگ است.

    او درباره برگزار نشدن جشنواره موسیقی مقاومت توضیح داد: جشنواره موسیقی مقاومت چند سال برگزار شد و سال گذشته هم کیفیت خوبی نداشت. برای همین امسال به آسیب شناسی آن پرداختیم زیرا در ان جشنواره موضوعات ارزشی به وهم گرفته شده بود.

    او درباره جشنواره موسیقی نواحی نیز گفت: دبیر جشنواره موسیقی نواحی هنوز مشخص نیست و امیدواریم تا هفته دیگر این اتفاق رخ دهد.

    من معتقدم ارکسترها کارشان را آغاز کردند

    پیروز ارجمند در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا همیشه اجرای ارکسترها به آینده موکول می‌شود گفت: من معتقدم ارکسترهای ایران کارشان را آغاز کرده‌اند زیرا آزمون‌ها برگزار شده‌اند و همه امور در حال پیگیری‌ هستند.

    مدیر کل دفتر موسیقی اضافه کرد: به زعم بنده ناوگان ارکسترها فرسوده است. ما نیاز به خرید ساز و تهیه اتاق‌های تمرین داریم از طرفی به بودجه نیز نیاز است. بودجه‌ای که قرار است به دستور رئیس جمهور در اختیار ارکستر سمفونیک قرار گیرد فعلا در سازمان برنامه گیر کرده است و تا زمانی که این بودجه به دست ما برسد کارهای دیگر را پیگیری خواهیم کرد.

    کیتارو با ارکستر سمفونی اجرا ندارد

    او درباره خبری که مبنی بر حضور کیتارو و اجرایش با ارکستر سمفونیک تهران به تازگی منتشر شده بود، اظهار کرد: کیتارو با ارکستر سمفونیک تهران اجرا ندارد بلکه قرار است جمعی از نوازندگان ارکستر سمفونیک برای اجرایی در آبان ماه این هنرمند را همراهی کنند.

    ما کی گفتیم گروه آوازی تهران اول شده است؟

    پیروز ارجمند بخش دیگری از نشست خبری‌اش را به موضوع گروه آوازی تهران و اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده بود اختصاص داد.

    او گفت: ما کی گفتیم که گروه آوازی تهران اول شده است این مسابقات دارای رده بندی است که هر کس امتیاز بالای ۸۰ بیاورد مدال طلا دریافت خواهد کرد.

    بنده شاهد بودم که این گروه در یک سالن ۴۰ هزار نفره اجرا کرد و بنده در آن مراسم کنار وزیر فرهنگ چین و روسیه نشسته بودم که خودم بر گردن آنها مدال انداختم مراسم اختتامیه سه ساعت طول کشید. شرکت کنندگان آن فستیوال ۱۲۸ هزار نفر بودند و از کشور لتونی ۱۱۲ گروه شرکت کرده بود. گروه آوازی تهران با اجرایش داوران را شگفت‌زده کرد و باید بگویم ما از چنین حرکت‌هایی حمایت می‌کنیم.

    ارجمند با بیان اینکه در کشوری که سابقه کر وجود ندارد مدال طلا افتخار است‌، بیان کرد: در خبرها گفته شده بود که این فستیوال مخصوص گروه‌های آماتور است در حالی که مفهوم حرفه‌ای بودن در چنین جاهایی فرق دارد. حرفه‌ای بودن یا نبودن به معنی بلد نبودن نیست.

    او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از سایر کسانی که در فستیوال‌ها رتبه می‌آورند تقدیر نمی‌شود، گفت: من از هر جوانی که برای کشور افتخار بیاورد تجلیل می‌کنم و در اوج کارم همراه با گروه آوازی تهران به لتونی رفتم. جوانان فعال در این سال‌ها تحقیر شده‌اند که این تحقیر از سوی پیشکسوتان است. قطعا اگر رسانه‌ها هم به ما اطلاع بدهند ما از سایر هنرمندان صاحب رتبه تقدیر خواهیم کرد. اگر من گروه آوازی تهران را تجلیل کرده‌ام حق کسی خورده نشده است.

    کوروش یغمایی و انوشیروان روحانی در تهران کنسرت می‌گذارند؟

    پیروز ارجمند بخشی از سخنانش را به موضوع دیپلماسی فرهنگی اختصاص داد و رفت و آمد هنرمندان داخلی و خارجی را یکی از بخش‌های این دیپلماسی دانست و گفت: امسال در جشنواره موسیقی فجر گروه‌های شاخصی حضور خواهند داشت.

    وی افزود: حتی درباره هنرمندان ایرانی و فعالیت آنها نیز بررسی‌هایی داشته‌ام که کوروش یغمایی و انوشیروان روحانی هنرمندانی هستند که در حال بررسی فعالیت مجاز آنها در کشور هستم.

    خاک پای مردم بودن فقط حرف زدن نیست

    مدیر کل دفتر موسیقی تاکید کرد: در راستای بهبود شرایط و طی کردن روال فعالیت هنرمندان‌، هنرمند باید با شرایط همسو شود یک جاهایی هنرمند به خاطر مردم کوتاه بیاید.

    او یادآور شد: خاک پای مردم بودن فقط به معنای حرف زدن نیست.

    پیروز ارجمند در بخش پایانی سخنانش به حکم فریدون شهبازیان برای رهبری ارکسترملی اشاره کرد و گفت: با اینکه یک ماه به پایان کار دولت قبلی باقی مانده بود آقای فریدون شهبازیان برای رهبری ارکستر ملی حکم گرفت. در حالی که اکنون فرد دیگری برای حضور در ارکستر ملی تعیین شده است.

    او تاکید کرد: فریدون شهبازیان هنرمند برجسته‌ای است و تجربه‌های گرانقیمتی دارد که قطعا در بخش موسیقی پاپ و کلاسیک از ایشان بهره‌ خواهیم برد اما ایشان در زمینه موسیقی ملی مدنظر ما نیستند.

    ممنوعیت تدریس موسیقی در فرهنگسراها

    مدیر کل دفتر موسیقی درخصوص ممنوعیت تدریس موسیقی در فرهنگسراها گفت: آقای شهاب مرادی باید هرچه سریعتر در این باره اعلام موضع کند و گرنه دفتر موسیقی موضع خود را در این باره به صورت رسمی اعلام خواهد کرد.

     پیروز ارجمند ادامه داد: آقای شهاب مرادی ادعا کرده بود‌، کیفیت موسیقی در فرهنگسراها خوب نیست و باید ارتقاء پیدا کند و سپس اعلام کرد که قصد دارد در فرهنگسراها مسترکلاس برگزار کند.

    او در همین باره گفت: این صحبت در حالی مطرح می‌شود که فرهنگسرا یک مکان محله‌ای است و نباید مستر کلاس برگزار کند. تعریف آقای مرادی از فرهنگسرا اشتباه است و آنجا را با فرهنگستان هنر اشتباه گرفته است.

    ارجمند با بیان اینکه شهاب مرادی در راستای این تصمیمات به فرمایشات مقام معظم رهبری استناد می‌کند‌، گفت: ایشان در این‌باره همیشه بر سخنان رهبری تاکید دارند. این در حالی است که مقام معظم رهبری هیچ وقت دستور نداده‌اند که موسیقی حذف شود بلکه همیشه اهداف را به سمت تعالی پیش می‌برند و ما هم دستورات ایشان را رعایت می‌کنیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=58653
       
    برچسب ها پیروز ارجمند

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *