×
×

گزارش از «ایسنا»

  • کد نوشته: 58528
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۹ام مرداد ۱۳۹۳
  • ۰
  • خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت: «گروه کر آوازی تهران که به منظور شرکت در هشتمین فستیوال جهانی گروه‌های کر به کشور لتونی سفر کرده بود، موفق به دریافت دو مدال طلا و یک مدال نقره این رویداد جهانی شد.» این خبری است که چندی پیش در رسانه‌های داخلی انتشار پیدا کرد اما آیا این تمام […]

  • فستیوال بازی‌های کرال کشور لتونی

    فستیوال بازی‌های کرال کشور لتونی

    خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت:

    «گروه کر آوازی تهران که به منظور شرکت در هشتمین فستیوال جهانی گروه‌های کر به کشور لتونی سفر کرده بود، موفق به دریافت دو مدال طلا و یک مدال نقره این رویداد جهانی شد.» این خبری است که چندی پیش در رسانه‌های داخلی انتشار پیدا کرد اما آیا این تمام واقعیت بود؟ واقعیت این است که نیمه‌ی پنهان نگاه‌داشته‌ شده‌ی این ماجرا بسیار تکان دهنده است.

    فستیوال بازی‌های کرال کشور لتونی از ۱۸ تا ۲۲ تیرماه در شهر ریگا برگزار شد.

    در بخش آزاد این جشنواره ۸۵ مدال طلا، ۱۱۶ مدال نقره، ۱۰ مدال برنز و در بخش مسابقه ۲۹۹ مدال طلا، ۱۷۴ مدال نقره و ۶ مدال برنز به شرکت کنندگان اهدا شده است. گروه آوازی تهران نیز که طبق اعلام سایت جشنواره، گروه آوازی تهران که با کسب ۸۴۵ امتیاز جایگاه ۵۷۸ را در میان ۹۹۴ گروه دارد، توانسته با شرکت در سه بخش mixchamberchoir folklore و popular choral music دو مدال طلا و یک مدال نقره کسب کند.

    نحوه امتیازدهی این جشنواره به گروه‌های شرکت کننده به گونه‌ای است که گروه‌هایی با امتیاز بالاتر از ۸۰ ، مدال طلا، بین ۷۰ تا ۸۰ ، مدال نقره و بین ۶۰ تا ۷۰ ،نیز مدال برنز را دریافت می‌کنند. درواقع ده‌ها مدال طلا، ده‌ها مدال نقره و ده‌ها مدال برنز در این جشنواره، به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود. بدیهی است که این گروه‌ها فارغ از اینکه چه مدالی را و با چه درجه‌ای کسب‌ کرده‌اند، نامشان در جدول رده‌بندی جشنواره ثبت می‌شود.

    فستیوال بازی‌های کرال کشور لتونی

    فستیوال بازی‌های کرال کشور لتونی

    اما گروه آوازی تهران در این بخش‌ها چه امتیازی کسب کرده است و انعکاس آن در اخبار داخلی چگونه بوده است؟

    شاید کسانی که خبر برنده شدن گروه آوازی تهران و دریافت مدال‌های طلا و نقره را شنیده‌اند، با خود فکر کنند که این گروه از میان چندین کشور در دو بخش از چندین بخش، رتبه اول و در بخش دیگری رتبه دوم را کسب کرده است اما این خبر با پنهان کردن بخشی از واقعیت منتشر شده است و با اینکه مدیر کل دفتر موسیقی در این سفر هراه گروه آوازی تهران بوده است، این دفتر، عمدا یا سهوا در این پنهان‌کاری شریک شده است.البته نباید از نظر دور داشت که گروه کر آوازی تهران، تنها گروهی است که به‌صورت حرفه‌یی در این ژانر در کشور فعالیت می کند و هر ساله با صرف هزینه‌های شخصی، در این جشنواره‌ها حضور می‌یابد.

    اما واقعیت این است که گروه آوازی تهران در بخش mixed chamber جشنواره اخیر، امتیاز ۸۳.۷۵ را کسب کرده و در میان ۳۱ شرکت‌کننده چهاردهم شده است. این گروه در این بخش مدال طلای درجه ۲ دریافت کرده است.

    گروه آوازی تهران در بخش موسیقی مردمی نیز با کسب امتیاز ۷۲.۸۸ در میان ۱۵ گروه شرکت‌کننده پانزدهم است، یعنی آخر شده و مدال نقره را نیز به خود اختصاص داده است.

    همچنین این گروه در بخش موسیقی محلی ۸۲.۸۸ امتیاز کسب کرده و در میان ۳۷ گروه شانزدهم شده است. گروه در این بخش نیز مدال طلای درجه ۲ دریافت کرده است.

    پس از اینکه گروه آوازی تهران به کسب این رتبه‌ها نایل آمد، مدیر کل دفتر موسیقی که همراه گروه به لتونی سفر کرده بود، پیام تبریک نوشت و برای رسانه‌ها ارسال کرد.

    فستیوال بازی‌های کرال کشور لتونی

    فستیوال بازی‌های کرال کشور لتونی

    او در این پیام نوشته بود: «میلاد عزیز و همه دوستان خوب گروه کر آوازی تهران، صمیمانه تبریک می‌گویم و خوشحالم که سعادت بر گردن آویختن مدال طلا را برای میلاد، داشتم. ایران عزیز با داشتن جوانان ارزشمند و توانایی چون شما به خود می‌بالد. به همه مردم ایران و موسیقیدانان ایران تبریک عرض می‌کنم.»

    حتی سایت بنیاد رودکی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر را این‌گونه انعکاس داد: «گروه آوازی تهران در هشتمین دوره مسابقات جهانی گروه‌های کر دنیا که از ۱۸ تا ۲۴ تیرماه سال جاری با حضور ۴۸۰ گروه از بیش از ۶۰ کشور دنیا در شهر ریگا پایتخت لتونی برگزار شد، توانست در شاخه‌های mix chamber choir و folklore وpopular choral music به ترتیب ۲ مدال طلا و یک مدال نقره کسب کند.»

    اما خبرها و انعکاس‌های رسانه‌ای به اینجا ختم نشد و مسوولین دولتی تصمیم گرفتند، طی مراسمی باشکوه به خاطر این افتخار از گروه آوازی تهران در تالار وحدت تجلیل کنند. سخنرانان این مراسم محمدرضا شجریان و نادر مشایخی بودند که با وجود محبوبیت و شهرت، شاید اطلاع کافی درباره این رویداد نداشتند و با سخنرانی‌هایشان به بزرگ جلوه دادن این حقیقت پنهان دامن زدند و حتی محمدرضا شجریان گفت: «باید موفقیت گروه آوازی تهران را در بوق و کرنا کرد.»

    اما مدیر کل دفتر موسیقی چه کرد؟ پیروز ارجمند با حضور در این مراسم تجلیل، موفقیت گروه آوازی تهران (یعنی رتبه ۵۷۸) را نشان دهنده تحول خوب در دفتر موسیقی وزارت ارشاد دانست و در سخنانی گفت: «کسب چنین مقامی توسط یک گروه همدل ایرانی، نویدبخش دوره جدیدی در موسیقی ایران است. بنابراین ما تا آنجا که در توان داشته و داریم، از چنین فعالیت‌هایی حمایت خواهیم کرد.»

    او حتی گفت: «مطمئن باشید سال آینده دوباره اینجا کنار هم خواهیم بود و من برای شما خبرهای خوب دیگری را خواهم داشت.»

    حقیقت آنجا تلخ‌تر هم می‌شود که بسیاری از اهالی موسیقی از واقعیت ماجرا باخبر هستند اما از آنجا که به‌دنبال درگیری و مجادله نیستند، تصمیم گرفتند، در این باره هیچ مصاحبه‌ای نکنند.

    یکی از هنرمندان مقیم خارج از کشور به ایسنا گفت: فستیوال گروه‌های کر لتونی اصلا یک مسابقه نیست و بیشتر جنبه بازی دارد و ویژه گروه‌های غیر حرفه‌ای است، این موضوع حتی در سایت فستیوال هم بیان شده است.

    اما یک مدرس و هنرمند مطرح در زمینه کر که خواست نامش فاش نشود، در این باره توضیحات کاملی به ایسنا ارایه کرد.

    او گفت: جشنواره‌ای که امسال کشور لتونی آن را میزبانی کرد، سال ۱۹۹۹ در اتریش برگزار شد و آن زمان نامش به جای بازی کر، المپیاد بود و بسیار دشوار محسوب می‌شد و یکی از گروه‌های مطرح جهان هم در همان سال قهرمان شد.

    فستیوال بازی‌های کرال کشور لتونی

    فستیوال بازی‌های کرال کشور لتونی

    وی درباره نوع بازتاب خبر گروه آوازی تهران در رسانه‌های داخلی گفت:‌ این داستان به سال ۸۸ برمی‌گردد که همین گروه در جشنواره‌ای در کشور چین شرکت کرده بود و به دلیل اینکه آن سال آنفولانزای مرغی در چین شیوع پیدا کرده بود، بسیاری از کشورها در آن جشنواره شرکت نکردند و همان تعداد گروه کم هم در یک هتل قرنطینه شدند و باید با یک اتوبوس قرنطینه در سالنی بدون تماشاچی اجرا می‌کردند. شاید تقریبا سه کشور آن سال در جشنواره شرکت کردند و هر سه مدال طلا گرفتند و در رسانه‌ها خبر این‌گونه منتشر شد که همین گروه قهرمان مسابقات آسیایی شده است.

    او اضافه کرد: جالب است بدانید، معاون هنری وقت پس از شنیدن این خبر، برای استقبال از گروه به فرودگاه رفت تا از گروه تقدیر کند.گویا مدیران موسیقی کشور ما زبان انگلیسی بلد نیستند، تا از طریق سایت جشنواره‌ها آگاهی کسب کنند.

    این هنرمند درباره کیفیت جشنواره برگزار شده در لتونی گفت: ما یک‌سری مسابقات کرال داریم که این‌ها برای رده‌بنده گروه‌های کر انجام می‌شود و گروه‌های کر مطرح اصلا در این مسابقات شرکت نمی‌کنند، زیرا این مسابقات و بازی‌ها برای آماتورهاست و گروه‌ها کر مطرح اصلا برایشان اهمیت ندارد. مگر اینکه این جشنواره‌ها پول کلانی برای جایزه در نظر گرفته باشند که گروه‌های مطرح را جذب کنند.

    او ادامه داد: در این جشنواره حدود ۱۰۰ نفر مدال طلا گرفته‌اند و حتی گروهی از عربستان سعودی هم در آن شرکت‌ کرده‌ است. با این حال کشور گرجستان گروه‌های مطرحش را به این جشنواره نفرستاده و ارمنستان هم کر معلولانش را در این جشنواره شرکت داده است. در این جشنواره‌ها گروه‌ها دور یکدیگر جمع می‌شوند و یک بازی می‌کنند که در واقع یک بازار موسیقی محسوب می‌شود.

    وی افزود: در جشنواره‌های حرفه‌ای وقتی گروهی برگزیده می‌شود، جشنواره برایش آلبوم منتشر می‌کند یا در دنیا تور کنسرت برایش برگزار می‌کنند. شرکت در جشنواره‌های خارجی هزینه بالایی دارد و معمولا در قبال چنین جوایزی است که کسی در آنها شرکت می‌کند؛ وگرنه شرکت در این جشنواره‌ها در قبال چند کاغذپاره کار بیهوده‌ای است. مگر آنکه کسی بخواهد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد.

    این هنرمند اظهار کرد: متاسفانه از ناآگاهی مردم و ناآگاهی رسانه‌ها و مسوولان چنین خبرهای اشتباهی منتشر می‌شود و همین‌ها سال‌ها بعد در پرونده‌ها قرار می‌گیرند که خودش یک جعل سند بسیار حرفه‌ای است.

    او همچنین گفت: متاسفانه هنرمندان و استادانی که در مراسم تقدیر سخنرانی کردند، از موسیقی کر سر درنمی‌آوردند و این خودش اتفاق خوبی نبود.

    (نام و فایل صوتی سخنان این هنرمند نزد خبرنگار ایسنا محفوظ است)

    خبرنگار ایسنا تلاش کرد تا بر مبنای اصول حرفه‌یی، با میلاد عمرانلو رهبر گروه آوازی تهران گفت‌وگو انجام دهد تا دیدگاه‌های این هنرمند را که یکی از هنرمندان و رهبران حرفه‌ای ایرانی است، ثبت کند، اما متاسفانه تلفن همراه او ساعت‌های متمادی در دسترس نبود. با این حال بخش موسیقی ایسنا آمادگی انتشار هرگونه توضیحی را درباره این گزارش اعلام می‌کند.

    https://musiceiranian.ir/?p=58528
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *