×
×

نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد

  • کد نوشته: 58220
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۲ام مرداد ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • شرکت کنندگان در نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور در جلسه روز سه‌شنبه ۲۱ مردادماه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بر لزوم بازنگری در این سند فرهنگی کشور تاکید کردند.
    +پیروز ارجمند: این سند نیازمند پژوهش های جدی و اساسی است
    +علی مرادخانی: این اتفاق را اتفاقی مبارک می دانم که دست اندرکاران حوزه موسیقی را می تواند به رسیدن به یک نتیجه خوب هدایت کند

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد
  • شرکت کنندگان در نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور در جلسه روز سه‌شنبه ۲۱ مردادماه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بر لزوم بازنگری در این سند فرهنگی کشور تاکید کردند.
    حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری در تشریح جزئیات این نشست که با حضور تعدادی از هنرمندان، پژوهشگران و مدیران موسیقی کشور در مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، بیان کرد: در سندی که پیرامون سیاست ها و اصول موسیقی کشور وجود دارد تلاش می کنیم که صدای کسانی را که در این فضا ذینفع هستند، بشنویم. در واقع آن چه برای ما اهمیت دارد این است که ما تمایل نداریم فقط صدای هنرمندان را بشنویم بلکه دوست داریم از نظرات آنها به صورت کامل و دقیق با برگزاری چنین جلساتی بهره مند شویم.

    تاکید بر بازنگری سند اصول و سیاست های موسیقی کشور

    وی با اشاره به ضمانت های اجرایی این سند راهبردی توضیح داد: آن چه که برای ما در حال حاضر مهم است بررسی مجدد سند فعلی موسیقی کشور است که نیازمند برگزاری جلسات متعدد برای تغییر و بازنگری است. از سوی دیگر ضمانت اجرایی چنین اسنادی نیازمند تصویب قانون است، کما اینکه این سند می تواند در بسیاری از موسیقی هایی که دارای مجوز هستند و اجرا نمی شوند و بسیاری از موسیقی هایی که دارای مجوز نیستند اما اجرا می‌شوند، مصداق عینی داشته باشد. به هر حال آنچه در این میان برای ما اهمیت دارد بازنگری مجدد در این سند راهبردی است که امیدواریم با حضور بزرگان عرصه موسیقی بتوانیم کارهای جدیدی را در این عرصه انجام دهیم.

    مشاور فرهنگی رئیس جمهور دولت یازدهم ادامه داد: در سطحی که ما امروز پیرامون آن صحبت کردیم موسیقی ملی کشور مورد بررسی قرا گرفت چرا که معتقدیم این موسیقی هنوز وضع مشخصی ندارد و ما نیازمند سندی هستیم که بتواند تمامی موارد را به خوبی تنظیم کرده و کمک قابل توجهی به ساماندهی، ترویج، واردات و صادرات موسیقی کشور داشته باشد.

    آشنا تصریح کرد: به طور حتم این سند به روشن‌تر شدن رابطه دولت با جامعه و فضای موسیقایی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور می پردازد. بنابراین سطح سند موجود فراتر از ماجرای مجوز کنسرت ها و مواردی از این دست خواهد بود.

    این آخرین جلسه ما با اهالی موسیقی نیست

    علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بعد از پایان این نشست در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری این نشست گفت: این جلسه بنا به دعوت مشاور فرهنگی رئیس جمهور برای بررسی مجدد سند راهبردی موسیقی کشور که پیش از این توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده بود، برگزار شد و آقای آشنا در این جلسه نظرات خود را پیرامون این سند به عنوان یک ابزار کاربردی مطرح کرد. ضمن این که ما در این جلسه از نظر هنرمندان و فعالان بخش موسیقی بهره مند شدیم و نظرات بسیار خوب و مفیدی ارایه داده شد. به همین خاطر قرار بر این شد که در آینده نزدیک، کمیسیون هایی شکل بگیرد و اگر قرار باشد که سندی تدوین شود همه موارد به شکلی منظم و دقیق مورد بازنگری قرار گیرند.

    معاون هنری وزیر ارشاد توضیح داد: حضور بزرگان هنر موسیقی در این جلسه با توجه به تاکیدی که رئیس جمهور بر خرد جمعی داشت برای ما خیلی مهم بود. بنابراین من این اتفاق را اتفاقی مبارک می دانم که دست اندرکاران حوزه موسیقی را می تواند به رسیدن به یک نتیجه خوب هدایت کند. اما به نظر می‌رسد سند راهبردی موسیقی کشور نیازمند بررسی های بیشتر و دقیق تری خواهد بود.

    مرادخانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا از هنرمندان موسیقی پاپ در این جلسه دعوتی به عمل نیامده، گفت: به طور حتم در جلسه بعدی از هنرمندان فعال موسیقی پاپ نیز دعوت به عمل خواهیم آورد که در این جلسه حضور داشته باشند اما نکته مهم در این میان پیرامون این سند بر این نکته است که اگر قرار است اتفاقی در موسیقی کشور بیافتد همه موارد مبتنی بر این سند باشند. این در حالی است که ما در جلسات آینده حتماً از نظرات فقها نیز برای ارتقای فعالیت ها استفاده خواهیم کرد.

    تفسیر واژه موسیقی مبتذل و موسیقی فاخر در سند راهبردی موسیقی کشور

    پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم در تشریح جزئیات این نشست گفت: جلسه امروز اولین جلسه ای بود که پس از پیشنهاد دبیرخانه مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری در مورد سند موسیقی کشور تشکیل شده است. این سند اولین سند موسیقایی بعد از انقلاب است که به طور خاص به موسیقی اشاره کرده است.

    وی گفت: در بررسی هایی که پیرامون این سند امروز انجام شد، نظرات دوستان بر این بود که ظرفیت های موجود در سند مورد نظر ما نیست و این سند قبل از مطرح شدن در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند پشتیبانی ها و پژوهش هایی است که فعلاً از آن برخوردار نیست و آن چه که در سند فعلی مطرح شده کلی گویی هایی است که بدون راهکار مشخصی ارایه شده است.

    مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد یادآور شد: این سند نیازمند پژوهش های جدی و اساسی است که خوشبختانه امروز با حضور اساتیدی که در جلسه حضور داشتند، ما وضعیت موجود را تحلیل و بررسی کردیم و به این نکته رسیدیم، با توجه به اینکه این سند تا سالهای زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید بسیار دقیق و با در نظر گرفتن ظرفیت های صنعت موسیقی کشور تدوین شود.

    ارجمند متذکر شد: متاسفانه واژه ها و تعابیری در سند فعلی موسیقی کشور از جمله موسیقی فاخر و موسیقی مبتذل وجود داشت که واژه هایی کلی هستند و نیازمند تفسیرهای دقیق‌تر. ضمن اینکه مواردی در سند فعلی وجود دارد که به طور کلی راهگشای خوبی برای مشکلات پیش روی موسیقی کشورمان نیستند. به همین خاطر آنچه در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، توجه به این موارد است که امیدواریم با برگزاری جلسات متعدد بتوانیم به نتایج قابل توجهی دست پیدا کنیم.

    وی افزود: در تدوین سند جدید باید ضمن توجه به نقش همه نهادهای دولتی و غیردولتی حوزه موسیقی جایگاه مردم در تدوین این سند دیده می شد که ما در این نشست به آن نیز اشاره کردیم. ضمن اینکه توجه به مساله مهم کپی رایت و حضور رسانه ملی در عرصه موسیقی و الزام این نهاد به رعایت حقوق تولیدکنندگان آثار موسیقایی و در نهایت تشکیل شورای هماهنگی موسیقی از جمله موارد دیگری بود که در این نشست به آن اشاره شد. این در حالی است که یکی از بخش های مثبت این سند تاکید بر تشکیل شورای هماهنگی موسیقی است که می تواند در جاهای مختلف جلوی بسیاری از موازی کاری های اداری را بگیرد. این در حالی است که آنچه در تدوین این سند دارای اهمیت است و ما علاقه مند به اجرای آن هستیم، تشکیل سازمان موسیقی کشور است که امیدواریم در سند موسیقی کشور بتوانیم شاهد اعتلای موسیقی باشیم.

    شرکت در این جلسه نوعی اعتراض به شرایط موجود است

    حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز نیز در پایان این نشست گفت: ما فقط با امید است که در این جلسات شرکت می کنیم و بر این باوریم که در ایران چیزی به صورت درازمدت را نمی توان پیش بینی کرد. به هر ترتیب بخش اصلی این نشست تهیه سندی بود که بتوانیم در آن به نتیجه های خوبی در عرصه موسیقی دست پیدا کنیم و حالا اجرا شدن یا نشدن آن را نمی دانم.

    این آهنگساز افزود: مشکلاتی که اهالی موسیقی در کشورمان دارند در هیچ جای دیگر وجود ندارند، به همین خاطر شرکت در این جلسات را نوعی اعتراض می دانم. این در حالی است که من از تدوین چنین سندی در گذشته اطلاع نداشتم و حالا اینکه دولت آقای روحانی در نظر دارد از نظر اهالی فن در این حوزه استفاده کند، جای خوشحالی دارد که امیدوارم تلاش های انجام گرفته بتوانند نتیجه خوبی را برای موسیقی کشور داشته باشند.

    این هنرمند شناخته شده موسیقی ایران یادآور شد: آقای روحانی با شعار تدبیر و امید وارد کار اجرایی کشور شد که من لازم است بگویم هنرمندان عرصه موسیقی بیش از ۳۵ سال است که با امید فعالیت های خود را نگه داشته اند. پس ما باید امید داشته باشیم که کارها را می توانیم پیش ببریم. من با موافقت ها و یا مخالفت هایی که در رابطه با سند موسیقی کشور اشاره شده، کاری ندارم، اما باید بگویم که موسیقی تخصصی  است که باید از متخصصان این حوزه نظرخواهی کرد. این امر حتی در حوزه شرعی هم مصداق دارد و اگر کسانی پیرامون مسائل شرعی موسیقی نیز مواردی را برای مطرح کردن دارند، این ضروری است که از نظرات متخصصان حوزه موسیقی نیز استفاده کنند.

    دعوت از فقها برای حضور در نشست های بعدی

    محمدرضا فاضلی دبیر نشست بررسی سند موسیقی کشور نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات برگزاری این نشست بیان کرد: قرار نیست که روند قبلی سند طی شود، ما این جلسات را برگزار می کنیم تا با تعاملی که با برگزاری شوراهای مختلف خواهیم داشت سند دیگری را جایگزین سند فعلی کنیم که در این زمینه کارهای مطالعاتی انجام گرفته و از این پس مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری با همراهی معاونت هنری وزارت ارشاد کارهای مطالعاتی پیرامون تدوین یک سند جامع را انجام خواهد داد.

    وی ادامه داد: موضوع اصلی که مدنظر ما است، این است که بین ۲ سند فعلی و سندی که مورد بررسی قرار گرفته کدام یک می تواند مورد پذیرش جامعه هنری قرار گیرد؟ ما این فرآیند را مدتی است که آغاز کرده ایم و با توجه به نظرات کارشناسی که در این مورد اعلام شده بسیاری از کارشناسان اذعان می کنند که در سند گذشته نظارت کافی اعمال نشده است. بهتر است که با بررسی دقیق تر و کارشناسانه تر پیرامون اتفاقات موسیقی کشور ما به یک جمع بندی نهایی برای تدوین یک سند معتبر در عرصه موسیقی کشور دست پیدا کنیم.

    فاضلی با اشاره به مشکلات فقهی در ارتباط با موسیقی گفت: به طور حتم برای تدوین نهایی سند موسیقی کشور جلسات دیگری را با حضور متولیان فقهی بخش موسیقی با توجه به چالش های موجود برگزار خواهیم کرد و مطمئن باشید ما در جلسات آینده نظر فقها را پیرامون موسیقی جویا خواهیم شد. بر همین اساس شورای ۳ نفره متشکل از نماینده مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری، ساسان فاطمی به عنوان نماینده ای از جامعه موسیقی و معاون هنری وزیر ارشاد تشکیل شده و از این پس برنامه ریزی های تدوین سند و برگزاری جلسات دیگر پیرامون این موضوع توسط این شورا انجام خواهد شد.

    دبیر نشست بررسی سند موسیقی کشور با اشاره به حضور نداشتن مدیرعامل خانه موسیقی در این نشست یادآور شد: ما از آقای حمیدرضا نوربخش برای برگزاری این جلسه دعوت کرده بودیم تا موضع خانه موسیقی را در رابطه با این سند جویا شویم. کمااینکه آقای نوربخش در جریان تدوین سند فعلی موسیقی کشور قرار داشت و بسیار خوب بود که ما بتوانیم از نظرات ایشان در این جلسه استفاده کنیم که متاسفانه حضور نداشتند. به هر حال روال ما این است که ما مشارکت همه اهالی موسیقی را در شکل سازمان یافته داشته باشیم و امیدواریم که این جلسه مقدمه ای بر تدوین با کیفیت سند اصول و سیاست های موسیقی کشور باشد.

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    نشست بررسی سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور

    https://musiceiranian.ir/?p=58220
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *