×
×

گزارشی اختصاصی از تمرین گروه دستان با همراهی سالار عقیلی – ۴

  • کد نوشته: 579
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۵ام فروردین ۱۳۸۹
  • ۰
  • موسیقی ایرانیان – جواد رهنمایی: از دور صدای نوای چهارگاه به گوش می رسد، وارد سالن تمرین می شوم، گروه دستان سخت مشغول تمرین است و همه متمرکز برِ کار. در وقت استراحتِ اندکی که وجود داشت با چند تن از اعضای گروه به گفت و گویی کوتاه پرداختیم که در این قسمت می توانید گفتگوهایمان با «بهنام سامانی» و «پژمان حدادی» را بخوانید.

  • موسیقی ایرانیان – جواد رهنمایی: از دور صدای نوای چهارگاه به گوش می رسد، وارد سالن تمرین می شوم، گروه دستان  سخت مشغول تمرین است و همه متمرکز برِ کار. در وقت استراحتِ اندکی که وجود داشت با چند تن از اعضای گروه به گفت و گویی کوتاه پرداختیم که در این قسمت می توانید گفتگوهایمان با «پژمان حدادی» و «بهنام سامانی» را بخوانید.

    با سلام و خسته نباشید ، جناب حدادی سال موسیقائی ۱۳۸۸ شما چگونه گذشت؟
    حدادی: سال گذشته بیشتر انرژی خود را صرف پروژه ساخت دف با پوست جدید که با همکاری کمپانی ریمو عرضه شد گذاشتم و خیلی وقت من را گرفت، اجرا کمتر داشتیم و با گروه دستان و صدای همایون شجریان، سه نوازی به همراه حمید متبسم و ایمام یار حسن اف و همچنین وقت بسیاری برای تدریس گذاشتم و بعد از مدت ها در کنار خانواده بودم.
    با گروه ضربانگ اجرا نداشتید؟
    حدادی: اعضای ضربانگ چند اجرا داشتند که متاسفانه من همراهشان نبودم.
    آن چهار روزی که در نمایشگاه فرانکفورت بودید چطور بود؟
    حدادی: استقبال بسیار خوب بود من فکر کنم وقتی دف جدید با ساختار جدید تر از طرف کمپانی مثل ریمو مطرح شود ابعاد گسترده تری خواهد داشت.
    اصولا شما و آقای سامانی دف را به یک صورت ارکستری مطرح کردید که البته شروع این کار از بیژن کامکار به بعد بود، و واقعا دف به عنوان یک ساز مستقل مانند سازهای دیگر در گروه صدا می دهد و بسیار صدای آن این ساز را با ظرافت و دقت در می آورید و دیگر آن صدای وحشی دف قبل را نمی شنویم، آیا دف ریمو تاثیری در این روند دارد یا خیر؟
    حدادی: این دف در اصل ساختمان و صدا دهی آن است که مد نظر ماست و نوازندگی آن برای خودش قضیه دیگری دارد. در مورد همراهی دف با گروه و بعد موزیکالیته آن، این اتفاق می تواند در تمام سازهای کوبه ای و ضربی بیفتد و بسیار حائز اهمیت است و این دف های تازه ویژگی آن در پوستش است، جنس پوستی که دارد از موادی تشکیل شده که بسیار مقاوم است، چندی پیش در ایران نظیر این دف اما با پوستی متفاوت ساخته شد که برای تجربه اول بد نبود و این دف ریمو تکامل یافته ی دف قبل با جنس و پوستی بسیار بهتر به شمار می رود.
    جناب سامانی نوروزتان مبارک، می دانم که تدریس می کنید، ورک شاپ برگزار می کنید، با دستان کار می کنید، با ضربانگ می نوازید و از چهره های فعال موسیقی ایران هستید به جز این فعالیت ها چه کار دیگری انجام می دهید؟
    سامانی: سال گذشته من هم زیاد اجرا نداشتم و با دوستان به توافق رسیدیم که کمی استراحت کنیم و در منزل به تمرین بپردازیم ، اما با برادرم رضا چند ورک شاپ داشتیم که خیلی موفق بود که در کوه های آلپ برگزار شد و در ماه آگوست هم یک برنامه دیگر دارم و اجرایی در هنگ کنگ با گروه ضربانگ که متاسفانه جناب حدادی همراه ما نبودند و آن جا هم گروه ضربانگ خوش درخشید.

    بسیار سپاسگزارم

    گزارش و عکس: جواد رهنمایی
    جمع آوری و ویرایش: آرپژ خیاط تیموریان

    https://musiceiranian.ir/?p=579
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *