×
×

مدیرعامل تعاونی هنرمندان عنوان کرد

  • کد نوشته: 57610
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۶ام مرداد ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • مدیرعامل تعاونی هنرمندان با بیان اینکه هنرمندان بسیاری مشکلات اقتصادی دارند، از ارایه هنر کارت از سوی این تعاونی به هنرمندان خبر داد و آنرا راهکار پاره‌ای از مشکلات این قشر دانست. مهدی نادعلی مدیرعامل تعاونی هنرمندان درباره اقدام جدید تعاونی هنرمندان برای حمایت از این قشر گفت: موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر از مباحث […]

  • مدیرعامل تعاونی هنرمندان با بیان اینکه هنرمندان بسیاری مشکلات اقتصادی دارند، از ارایه هنر کارت از سوی این تعاونی به هنرمندان خبر داد و آنرا راهکار پاره‌ای از مشکلات این قشر دانست.
    مهدی نادعلی مدیرعامل تعاونی هنرمندان درباره اقدام جدید تعاونی هنرمندان برای حمایت از این قشر گفت: موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر از مباحث اصلی کشور است و در صورتی که نظام اقتصادی و تجاری برای فرهنگ و هنر ایجاد شود، مزیت‌ها و ظرفیت‌های قابل توجهی را برای کل کشور به همراه می‌آورد.

    وی ادامه داد:‌ مبحث توسعه پایدار، ‌ایجاد قدرت گفتمان نرم در عرصه داخلی و بین‌المللی و افزایش توان ملی، بومی، قومی، وحدت و انسجام ملی تمام مزایایی است که با پرداختن به اقتصاد هنرمندان محقق می‌شود.

    عرضه کالا در قالب فرهنگ

    نادعلی با تاکید بر ضرورت توجه به فرهنگ و هنر افزود: با رشد و توسعه اقتصادی این بخش علاوه بر اینکه مزایایی مانند توسعه پایدار را برای کشور به همراه می‌آورد، برای قشر فرهنگی و فرهنگ کشورمان ارزش افزوده به دنبال دارد زیرا فرهنگ و هنر در قالب کالایی به مردم عرضه می‌شود.

    مدیرعامل تعاونی هنرمندان یادآور شد: زمانی که حرف از اقتصاد به میان می‌آید، اغلب اقتصاد صنعتی مانند بورس، ارز یا اوراق بهادار مورد توجه قرار می‌گیرد اما اشاره‌ای به توان فرهنگ و هنر در این زمینه به عنوان یکی از پایه‌های اقتصاد کشور نمی‌شود.

    وی با بیان اینکه فرهنگ کشور با حمایت لازم می‌تواند به یکی از ستون‌های اقتصادی تبدیل شود، اظهار کرد: تعاونی هنرمندان به عنوان نخستین و تنها تعاونی بخش خصوصی این قابلیت را فراهم کرده است تا پذیرای عضویت ۱۵۶ هزار هنرمند، نویسنده و خبرنگار شود.

    نادعلی ادامه داد: تعاونی هنرمندان به این قشر تسهیلات و خدمات رفاهی و هنری عرضه می‌کند که انجام این امر از طریق هنر‌کارت امکان‌پذیر می‌شود.

    آشنایی با هنر کارت

    مدیرعامل تعاونی هنرمندان درباره هنرکارت هم توضیح داد: هنرکارت، کارت متداولی است که برای نخستین بار طراحی و ارایه می‌شود و تمام هنرمندان اعم از نویسندگان، بازیگران، عکاسان، خبرنگاران و بسیاری دیگر را در بر می‌گیرد.

    به گفته این فعال فرهنگی، حتی هنرجوها هم می‌توانند در این انجمن نام‌نویسی کنند و ثبت‌نام آنها فقط به اثبات ماهیت فعالیت‌شان در یک مجموعه یا باشگاه هنری نیاز دارد.

    مولفه‌های هنرکارت‌ها

    وی برای هنرکارت‌ سه مولفه برشمرد و افزود: استفاده از تخفیف گروهی که شامل تمام مسایل از بلیت هواپیما و بیمه خودرو گرفته تا تهیه نیازهای روزانه می‌شود و همچنین استفاده از تسهیلات بانکی و همچنین خدمات اختصاصی برای هنرمندان از جمله مولفه‌های هنرکارت‌هاست.

    نادعلی خدمات اختصاصی برای هنرمندان را در مواردی مانند ایجاد باشگاه هوادار دانست و با بیان مثالی گفت: به طور طبیعی هر هنرمندی عده‌ای هوادار دارد که منتظر ارایه خدمات یا کمک به فرد مورد علاقه خود هستند و زمان نیاز مانند بستری شدن وی در بیمارستان یا مشکلات دیگر، هوادار از طریق باشگاه موجود در تعاونی می‌تواند کمک خود را بدون واسطه به دست هنرمند برساند.

    مدیرعامل تعاونی هنرمندان تصریح کرد: همچنین مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و هنری با هنرکارت رونق تازه‌ای می‌گیرد.

    زیرساختی که بیمه، مکمل آن است

    وی همچنین زیرساخت‌های تقویت اقتصاد هنر را یادآور شد و افزود: تکمیل زیرساخت‌ اقتصاد هنرمندان از طریق بیمه می‌تواند در بخش فرهنگ و هنر تحول جدیدی ایجاد کند که بیمه هنرمندان با همکاری این تعاونی و بیمه کارآفرین محقق می‌شود.

    نادعلی اظهار کرد: بیمه هنرمندان در تعاونی، ارزش مشخصی به کالای هنری می‌دهد و کالای هنری را به عنوان یک کالای شناسنامه‌دار، با ارزش و اصالت به خریدار عرضه می‌کند.

    مدیرعامل تعاونی هنرمندان رویکرد اصلی این تعاونی درباره بیمه هنرمندان را تبدیل هنر به یک کالای ارزشمند و قابل خرید و فروش عنوان کرد که در دوره‌های مختلف به وسیله خود هنرمندان شارژ می‌شود.

    به گفته نادعلی،‌ ۲۰ مرداد ماه امسال به ۱۰۰ نفر از هنرمندان در مجموعه فرهنگی سعدآباد هنرکارت اعطا خواهد شد.

    نوباوه: دولت حمایت کند، هنر اقتصادی می‌شود

    یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم ضمن تاکید بر نقش بخش خصوصی و نهادهایی مانند تعاونی هنرمندان، رشد و تقویت زیرساخت اقتصادی هنرمندان را مستلزم حمایت دولت عنوان کرد و گفت: دولت حمایت کند، هنر اقتصادی می‌شود.

    بیژن نوباوه وطن، با بیان اینکه بیشتر فعالیت‌های هنری در ایران توسط بخش خصوصی حمایت می‌شود، گفت: متاسفانه در کشورمان نهادهای دولتی به قدری که به بخش‌های اقتصادی مانند نفت و انرژی توجه کردند، به‌‌ همان میزان از بخش فرهنگ جامعه که از هنرمندان و خبرنگاران تشکیل می‌شود، دور ماندند.

    وی با تاکید بر اینکه رشد فرهنگ می‌تواند یکی از زیرساخت‌های اقتصادی کشور باشد، درباره اهمیت این بخش اظهار کرد: در این زمینه دو مشکل وجود داد، اول از همه کوتاهی دولت‌ها قرار دارد و بعد از آن  با نهایی و اجرا شدن یک کار هنری و فرهنگی مانند فیلم، تهیه کننده و شرکت حامی یک مجموعه در قالب اسپانسر، تمام سود آن اثر را به خود اختصاص می‌دهند و هنرمندان آن مجموعه را نادیده می‌گیرند.

    همه سودها را ده‌نمکی برد

    نوباوه با بیان مصداقی در این باره اظهار کرد: به عنوان مثال مسعود ده‌نمکی با چند اثر خود توانست سود خوبی از فروش فیلم به دست آورد البته دستمزدهای خوبی به بازیگران و سایر دست اندرکاران فیلم داد، اما در نهایت تمام سود حاصل از کار برای تهیه کننده و کارگردان باقی ماند و مبلغی اضافه بر حقوق یک پروژه به سایر عوامل فیلم نرسید.

    تعاونی هنرمندان وضع اقتصادی هنر را بهبود می‌بخشد

    این عضو کمیسیون فرهنگی در خصوص تعاونی هنرمندان گفت: یک تعاونی مانند تعاونی هنرمندان می‌تواند وضع مالی و اقتصادی هنر و فعالیت‌های هنری را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشد اما این امر نیز نیاز به فعالیت بلندمدت دارد که باید علاوه بر تامین اعتبار قابل توجه، اعتماد تمام فعالان هنری اعم از آنهایی که مشکل مالی دارند تا آنهایی که از نظر مالی تامین هستند را جلب کند تا همگی به عضویت این تعاونی در آیند.

    وی ایجاد این تعاونی را برای تقویت زیرساخت اقتصادی کشور کار جدیدی دانست و ادامه داد: در تمام دنیا هنرمندان مالک سود حاصل از آثار خود نیستند و این موضوع در کشورهای  در حال توسعه بیشتر به چشم می‌خورد. در این کشورهاست که فعالیت‌هایی مانند ایجاد تعاونی برای هنرمندان می‌تواند نقطه مثبت و امیدبخشی برای تمام افرادی باشد که در این حوزه از حقوق خود محروم مانده‌اند.

    فعالیت‌هایی که تعاونی می‌تواند انجام دهد

    نوباوه اظهار کرد: در تعاونی برخی از کار‌ها شدنی است مثلا تعانی هنرمندان می‌تواند با توافق یک نهاد مالی معتبر، از قشر هنری حمایت‌های قابل توجهی کند، نمونه کوچک این فعالیت را می‌توان در خانه سینما یا انجمن صنفی روزنامه نگاران دید البته در تعاونی هنرمندان این حمایت در سطح گسترده‌تر می‌تواند انجام شود.

    وی این امر را مشروط به حضور هنرمندان بزرگ در این فعالیت دانست و افزود: اگر بتوان افراد بزرگ و مشهور را به این تعاونی آورد و از طریق آنها برای تعاونی کسب درآمد کرد، می‌توان به آینده آن خوش‌بین بود. البته ناگفته نماند که حمایت دولت باید در تکمیل زیرساخت اقتصادی هنر و فرهنگ مانند تولید و بیمه همراه باشد تا کار به سرانجام مطلوب برسد.

    آثار هنری، ‌ارزآور است‌

    نوباوه در پاسخ به اینکه آیا می‌توان با عرضه اثرات هنری به سایر نقاط دنیا کسب سود و درآمد برای کشور کرد گفت: حتما می‌شود، الان در دنیا بخش زیادی از هنر را برای سودآوری استفاده می‌کنند اما در کشور ما وقتی به هنرمند زیاد فشار بیاید و برای تامین هزینه‌های خود با مشکل مواجه شود ممکن است اثر خود را که به هیچ دلیل و پشتوانه سیاسی ایجاد کرده است، مجبور شود به شبکه‌هایی بفروشد که اصلا به صلاح نیست. دراین رابطه راهکار همان است که ذکرشد، یعنی حمایت دولتی، همراه حضور بخش خصوصی و کمک به سهم‌بری هنرمند در سودهایی که ایجاد می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=57610
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *