×
×

می‌گویند رسانه ملی در اختیار ما است/ تراژدی موسیقایی برای غزه

  • کد نوشته: 57463
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱ام مرداد ۱۳۹۳
  • ۳ دیدگاه
  • همزمان با فرارسیدن روز جهانی قدس از تازه ترین اثر موسیقایی حامد زمانی خواننده موسیقی پاپ کشورمان با موضوع جنایات رژیم صهیونیستی در غزه روز سه‌شنبه ۳۱ تیرماه در موسسه هنری رسانه ای «اوج» رونمایی شد که طی آن زمانی نسبت به عملکرد سازمان صدا و سیما درباره موسیقی انقلاب و پرداختن به آن گلایه […]

  • همزمان با فرارسیدن روز جهانی قدس از تازه ترین اثر موسیقایی حامد زمانی خواننده موسیقی پاپ کشورمان با موضوع جنایات رژیم صهیونیستی در غزه روز سه‌شنبه ۳۱ تیرماه در موسسه هنری رسانه ای «اوج» رونمایی شد که طی آن زمانی نسبت به عملکرد سازمان صدا و سیما درباره موسیقی انقلاب و پرداختن به آن گلایه کرد.

    به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل امینی نویسنده و شاعر در ابتدای این مراسم با بیان این که همواره زبان هنر زبانی تاثیرگذار در تمام عرصه ها بوده، توضیح داد: قالب هنر در آفرینش زیبایی است اما در این روزگار متاسفانه آن چیزی که بیشتر از هر مساله دیگری دارای اهمیت است، وجوه سرگرمی هنر است که در اولویت قرار گرفته است. این موضوع حتی به مقوله شعر نیز ارتباط پیدا می کند به طوری که شعر در این روزگار بیشتر به عنوان یک ابزار سرگرمی، تفریحی و محفلی مورد اقبال قرار گرفته که موسیقی هم از آن مستثنی نیست.

    وی ادامه داد: موسیقی امروز دیگر تبدیل به یکی از رسانه های موثر دنیا شده و همین که دوستان هنرمندی مانند حامد زمانی احساس کرده که می تواند از رسانه تاثیرگذار موسیقی برای بیان نبرد میان اهل ظلم با مظلومان استفاده کند، کار شایسته ای است که باید آن را تشویق کرد.

    برای یک نبرد تبلیغاتی تمام عیار آماده باشیم

    این شاعر تصریح کرد: به عقیده من توپ و تانک و حمله هوایی اینقدر تاثیرگذار و ویرانگر نیست که یک نبرد تبلیغاتی و فکری می تواند تاثیرگذار باشد. در این نبرد خسارتهایی که به بار می آید بسیار تاثیرگذارتر و مهلک تر از نبرد با توپ و تانک است که در این زمینه رژیم صهیونیستی جنگ های تبلیغاتی زیادی را شروع کرده و ما می بینیم حتی در شبکه فیسبوک یک صفحه فارسی درست کرده و از آن برای جنگ تبلیغاتی استفاده می کند.

    امینی با اشاره به ساخت قطعه های موسیقایی با مضامین انقلابی گفت: به نظر من دوستانی که هم اکنون این کار را انجام می دهند مشغول فعالیت هوشمندانه ای هستند که می توانند نمایندگان شایسته ای برای حضور در یک نبرد تبلیغاتی باشند.

    این نویسنده و شاعر با اشاره به زبان طنز به کار گرفته شده در ترانه «می کشیم» اثر محمدمهدی سیار یادآور شد: زبان طنز در سروده سیار برجسته است و جالب این که او از من پرسید که آیا در این فضای تلخ و اندوه‌بار که مردم غزه زیر آماج بمباران صهیونیست ها قرار دارند آیا زبان طنز جایی دارد؟ که باید در جواب او بگویم تصویر عوام از طنز یعنی شاید گذران شادمانی باشد در حالی که از نظر من کار اصلی طنز مشخص کردن فاصله بین وضعیت موجود و عملکردها است که در این ترانه به درستی به آن پرداخته شده است.

    جریان روشنفکری هیچگاه درباره رژیم صهیونیستی حساسیتی از خود نشان نداد

    امینی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: این شگفت است که در کشور ما جریان روشنفکری هیچگاه درباره رژیم صهیونیستی حساسیتی از خود نشان نداد و موضع گیری‌ای هم در این رابطه نکرد و اتفاقاً یکی از معیارهای ارزیابی کسانی که در دنیا داعیه دار روشنفکری هستند این است که در برابر جنایات صهیونیست ها حساسیت از خود نشان دهند. کاری که در پیش از انقلاب بسیاری از احزاب و تفکرات در این مساله با هم توافق داشتند و روی اشغالگران موضع می گرفتند اما بعد از انقلاب به نظر می رسید که اگر این جریان روشنفکری در رابطه با رژیم اشغالگر قدس موضع گیری کند گویی با حکومت همراه است و این یکی از شگفتی های بزرگ جریان روشنفکری ما است که باید بیشتر از اینها در مورد آن گفتگو کرد.

    عضو شورای عالی شعر سازمان صدا و سیما تصریح کرد: متاسفانه عرصه موسیقی در این سالها بیانگر چیزهایی بوده که هیچ ارزش ماندگاری نداشتند و صرفاً احساسات رمانتیک زودگذری بودند که اگر نتوانند به خدمت اندیشه، حکمت و موضع گیری هایی از این قبیل قرار نگیرد به نظر من اتفاق خوبی در آن نخواهد افتاد. بنابراین کاری که دوستان ما در موسسه دل‌صدا و سازمان هنری رسانه ای اوج انجام دادند اتفاق بسیار خوبی است که امیدوارم ادامه پیدا کند و به این جریان بسنده نشود و به نوعی الگویی باشد برای بیان حرفها و دغدغه های جدی تر.

    از زبان طنز برای بیان یک فاجعه استفاده کردم

    محمدمهدی سیار ترانه سرای قطعه «می کشیم» نیز در این مراسم رونمایی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بیان کرد: گاهی ماجرا آن قدر تراژدی می شود که خود به خود غم را تبدیل به خنده می کند و اگر کسی عمیق نگاه کند این فضا تبدیل به یک فضای کمدی می شود که همه به آن می گوییم چقدر همه چیز مسخره است و به نظر من حال و روز جهان در این روزها این چنین است که دنیا را به قدری مسخره کرده که در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تا این حد بی تفاوت است.

    وی افزود: حضور در تولیدات این چنینی بیش از آن که به استعداد و توان آدم مربوط باشد به توفیق الهی مربوط می‌شود و به نظر من باید از جایی دیگر هدایت شوند. این در حالی است که در بعضی از موارد این امکان وجود دارد که خیلی از حوادث اتفاق بیافتد و ما به عنوان شاعر نتوانیم شعری را بگوییم بنابراین من باز هم تاکید می کنم که خلق چنین آثاری بیش از هر چیز به توفیق الهی بر می گردد و من از شما می خواهم که برای من و حامد عزیز در خلوت دلتان اگر ما را می پسندید دعا کنید تا توفیق ما روز افزون شود.

    حمایت رسانه ملی از حامد زمانی بودن یا نبودن

    حامد زمانی آهنگساز و خواننده این اثر هم در مراسم رونمایی تازه ترین اثر موسیقایی خود گفت: کار بسیار سختی را در یک مسیر پر از لغزندگی آغاز کردیم و امیدواریم با دعای شما سر سلامت به منزل برسانیم. اگرچه داغ دل ما از نپرداختن رسانه ملی به تولید چنین کارهایی تازه می شود و ما محکوم می شویم که رسانه همواره در اختیار ما است. اما امیدوارم با خلق چنین آثاری جای خالی موسیقی انقلاب در رسانه پر شود چرا که در این روزها به قدری کارهای بی ربط پیرامون موضوع غزه از این رسانه پخش شده که ما را مجاب کرد که لازم است بیشتر از اینها به خلق آثار موضوعی بپردازیم.

    زمانی ادامه داد: تمام مواردی که به آن اشاره کردم دست به دست هم داد که موسسه دل‌صدا را راه اندازی کنیم تا این ظرفها و دردهایی را که در زمینه موسیقی انقلاب وجود دارد، به سهم خود مرتفع کنیم و خدا را شکر با هیات مدیره ای حرفه ای تا کنون توانسته ایم با ۲ هدف تربیت نیروی متخصص در موسیقی انقلاب و تولیدات انقلابی خوب با کیفیت بالا تلاش‌هایی را انجام دهیم. ساخت قطعه «می کشیم» نیز در ردیف همین دغدغه ها قرار دارد که وقتی بحث غزه داغ شد شبانه روزی تلاش کردیم تا بتوانیم قطعه ای را آماده کنیم.

    این خواننده موسیقی تصریح کرد: خدا را شاهد می گیرم که هیچوقت هدفمان لابی کردن نبوده است بلکه تمام این فعالیت ها انجام وظیفه ای است که بغض هایمان را تبدیل به فریاد کرده است.

    روایت محفل ستارگان پاپ که موضع گیری زمانی پیرامون شاهین نجفی

    زمانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: چندی پیش بعد از مدتها به محفلی دعوت شدم که در آن خوانندگان مطرح پاپ نیز حضور داشتند. در آنجا با یکی از خوانندگان روبرو شدم که با من در مورد موضع گیری های اخیرم در رابطه با شاهین نجفی گفتگو می کرد و بر این عقیده بود که چرا آنها مانند من جرات گفتن چنین موضع گیری هایی را ندارند و باز هم از من سوال کرد که چرا کار عاشقانه نمی خوانم و وقتی که من به آنها توضیح دادم و اتفاقاً از آنها پرسیدم که چرا شما دغدغه ای غیر از خواندن آهنگهای رمانتیک ندارید به این موضع پی بردم که آنها هم عقیده ها و دغدغه های خوبی در این زمینه دارند.

    وی گفت: ما باید نوع رفتارمان را عوض کنیم و کاری بکنیم که ستارگان موسیقی نیز به این جریان پی ببرند که خواندن در مورد مسایلی چون موضوع غزه کار بدی نیست و باعث ریزش طرفدار هم نمی شود بنابراین امیدوارم جریانی شکل بگیرد که ما از غربتی که در آن قرار گرفته ایم بیرون بیاییم و چنین آهنگهایی مرهمی باشد بر داغ مردم مظلوم غزه.

    انتقاد مجری از رسانه ملی

    سعید بیابانکی عضو شورای شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم که اجرای این مراسم را بر عهده داشت در بخشی از مراسم با انتقاد از رسانه ملی گفت: رسانه ملی در ۱۰ سال اخیر به کسانی که از این کارها می کنند هرگز میدان نداده است و ما می بینیم که تمام تیتراژهای تلویزیونی متعلق به طیف هایی از خوانندگان موسیقی هستند که به هیچ عنوان وابستگی آن چنانی به قطعه های انقلابی ندارند.

    قطعه موسیقایی تصویری «می کشیم» با شعر محمد مهدی سیار، آهنگسازی و خوانندگی حامد زمانی را اینجا ببینید و بشنوید.

    https://musiceiranian.ir/?p=57463
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *