×
×

در سن ۶۲ سالگی و به علت ایست قلبی

  • کد نوشته: 54367
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱ام خرداد ۱۳۹۳
  • ۱۸ دیدگاه
  • عباس کمندی خواننده، آهنگساز، شاعر، نویسنده، نقاش و کارگردان برجسته و نامدار کردستانی امروز بر اثر ایست قلبی به دیار باقی شتافت.

    +موسیقی ایرانیان درگذشت این هنرمند برجسته کردستانی را به جامعه هنری ایران، خانواده و دوستداران وی تسلیت می گوید

    در سن ۶۲ سالگی و به علت ایست قلبی
  • عباس کمندی

    عباس کمندی

    موسیقی ایرانیان – صنم قلی زاده: عباس کمندی خواننده، آهنگساز، شاعر، نویسنده، نقاش و کارگردان برجسته و نامدار کردستانی امروز بر اثر ایست قلبی به دیار باقی شتافت.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، کمندی ازشامگاه گذشته به دلیل درد کلیه در بیمارستان بستری و صبح امروز در سن ۶۲ سالگی به علت ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.

    این هنرمند نام آور کرد درسال ۱۳۳۱ در شهر سنندج دیده به جهان گشود و از دوران کودکی با ادبیات فولکلور کردی آشنا شد و تا آخرین لحظات زندگی خود در عرصه هنر فعالیت کرد و آثار درخشانی از خود به یادگار گذاشت.

    عباس کمندی همواره در گفته هایش اعلام می کرد از هیچکسی تقلید نکرده و سبک مخصوص به خود را دارد،این هنرمند برجسته در سال ۴۹ در سن ۱۸ سالگی در مسابقه داستان نویسی رادیو سنندج شرکت و مقام نخست را بدست آورد و بعد از کسب این رتبه از سوی مدیروقت رادیو به کار در رادیو سنندج دعوت شد.

    جالب است بدانید، در سال ۱۳۵۰ پس از شرکت در یک شب شعر، مسوولیت ترانه سرایی خانه فرهنگ و هنر به عهده وی گذاشته شد، تا سال ۱۳۵۶ حدود ۹۵ درصد ترانه هایی که در رادیو سنندج ضبط می شد از خانه فرهنگ و هنر ارایه می شد.

    عباس کمندی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با همکاری گروه کامکارها کارهای جدیدی را شروع کرد، سبک اشعاری آهنگ های عباس کمندی عاشقانه است و بیشتر آنها از شاعران هورامان گرفته شده است و تا کنون از وی آهنگی راجع به جنگ و کشتار و خون ریزی ثبت نشده است.

    از جمله کارهای انجام شده توسط این هنرمند کردستانی می توان به سرودن اشعار بیش از ۱۵۰ ترانه، ساخت و اجرای بیش از ۶۰ آهنگ و ترانه، اجرا و ارایه مجموعه آهنگ های گلاویژ، پرشنگ، اورامان و کیژی کورد در ۳ شماره، گردآوری مظاهر فرهنگ فلکلوریک و گردآوری و تحقیق زندگی نامه شخصیت های کرد و تبدیل آن به فیلمنامه از آن جمله سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه و میر نوروزی اشاره کرد.

    شایان ذکر است که، فیلم نامه های زیادی نیز توسط این هنرمند نام اور کردستانی شامل اسب، یک سبد علف، پرواز در قفس، ارثیه مامه رحیم، عضو جدید اوپک، نبرد رمادیه، کوچه سرخ، کاروانسرا، وکیل اول، قلم و شیطان و پهلوان پنبه نگاشته شده است.

    مراسم تشییع جنازه این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی کردستان امروز راس ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه از مسجد ملاویسی سنندج با حضور هنرمندان و مسئولان و اقشار مختلف مردم برگزار می شود.

    موسیقی ایرانیان درگذشت این هنرمند برجسته کردستانی را به جامعه هنری ایران، خانواده و دوستداران وی تسلیت می گوید.

    https://musiceiranian.ir/?p=54367
       
    برچسب ها عباس کمندی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *