×
×

قطعات جدید اجرا می‌شود

  • کد نوشته: 53893
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۴ام اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۰
  • گروه کامکار ها در تازه‌ترین کنسرت موسیقایی خود تیرماه سالجاری در مرکز همایش های برج میلاد تهران میزبان علاقه مندان موسیقی ایرانی خواهد بود. محمد حسین توتونچیان تهیه‌کننده این کنسرت موسیقایی گفت: این کنسرت روزهای ۵ و ۶ تیرماه سال جاری با اجرای قطعه‌های جدید گروه کامکارها در برج میلاد میزبان علاقه‌مندان موسیقی ایرانی خواهد […]

  • IMG11344133گروه کامکار ها در تازه‌ترین کنسرت موسیقایی خود تیرماه سالجاری در مرکز همایش های برج میلاد تهران میزبان علاقه مندان موسیقی ایرانی خواهد بود.

    محمد حسین توتونچیان تهیه‌کننده این کنسرت موسیقایی گفت: این کنسرت روزهای ۵ و ۶ تیرماه سال جاری با اجرای قطعه‌های جدید گروه کامکارها در برج میلاد میزبان علاقه‌مندان موسیقی ایرانی خواهد بود.

    وی افزود: به زودی جزییات برگزاری کنسرت که این بار از کنسرت های متفاوت موسیقی ایرانی خواهد بود در یک نشست خبری به اطلاع خبرنگاران و مردم خواهد رسید که علاقه مندان بتوانند با جزییات بیشتری نسبت به دیدن و شنیدن این کنسرت موسیقایی اقدام کنند.

    در همین حال هوشنگ کامکار سرپرست گروه کامکار ها نیز از اجرای یک برنامه متفاوت از این گروه فعال موسیقایی خبر داد و به مهر گفت: برای برگزاری این کنسرت برنامه های کاملا ویژه ای تدارک دیده ایم که می تواند برای طرفداران و علاقه مندان موسیقی ایرانی جالب توجه باشد.

    این هنرمند ادامه داد: تمام قطعات اجرا شده در این کنسرت ساخته های جدید گروه هستند که این بار در شکل کاملا متفاوت و جالب توجه ساخته شده که من جزییات آن را به همراه تشریح فعالیت‌های گروه کامکارها در نشست خبری کنسرت اعلام خواهم کرد.

    گروه موسیقی کامکارها در سال ۱۳۴۴برای نخستین بار در سنندج، به عنوان گروهی خانوادگی به سرپرستی استاد حسن کامکار ویولن و عضویت هوشنگ آکاردئون، بیژن خواننده، پشنگ سنتور، قشنگ خواننده و ویولن و ارژنگ تمبکتشکیل شد و برنامه های متعددی را اجرا کرد.

    کامکارها اوّلین تمرینات خود را شب ها در کنار حوض کوچک حیاط منزل شان انجام می دادند. با بزرگ شدن فرزندان، به تدریج این گروه موسیقی متکامل ترشد، از نظر آنسامبل انسجام بیشتری پیدا کرد و در سال ۱۳۴۸ با اعضای خود، هوشنگ ، بیژن ، قشنگ سنتور، ارژنگ تمبک، ارسلان عود و اردشیرکمانچه کنسرت هایی را به صورت رسمی در برخی از شهرهای کردستان و همچنین شهر ارومیه برگزارکرد.

    بعد از سال ۱۳۵۰ برخی از افراد خانواده از جمله هوشنگ، بیژن، پشنگ و ارسلان برای فراگیری موسیقی آکادمیک به تهران آمده و در دانشکدۀ هنرهای زیبا به تحصیل مشغول شدند ارژنگ در آن دوره در رشتۀ نقاشی تحصیل می کرد. پس از چندی کامکارها به اتّفاق محمّد رضا لطفی، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و تنی چند از دیگر هنرمندان، گروه های شیدا و عارف را تشکیل دادند. این دو گروه کنسرت های موفّقیّت آمیزی را با خوانندگی محمّدرضاشجریان و شهرام ناظری به اجرا گذاشته و آثاری را ارائه کردند که بی تردید از جمله آثار به یادماندنی موسیقی سنتّی ایران به شمارمی آیند.

    اوّلین کنسرت های رسمی این خانواده با نام «گروه کامکارها» در اوایل دوران پس از انقلاب در مجموعه آزادی و تالار وحدت اجرا شد که در بر گیرندۀ سه قسمت: موسیقی فارسی، تکنوازی سنتور اردوان و موسیقی کردی بود. در سال ۱۳۶۸ امید لطفی، فرزند قشنگ و محمّد رضا لطفی، به گروه پیوست و نوازندگی تار گروه را به عهده گرفت. کامکارها در کنسرت های اخیرشان برخی از استعدادهای جوان را نیز در کنار خود جای داده اند.

    این گروه کنسرت های متعددی در داخل و خارج از کشور اجرا نموده و در اکثر فستیوال های بزرگ موسیقی جهانی از جمله WOMADبه مدیریت پیتر گابریل، سامراستیج (نیویورک) و اکثر تالارهای بزرگ و مهم اروپا و آمریکا همواره حضوری قدرتمندانه و تحسین برانگیز داشته است. گروه کامکارها در اکثر شهرهای کردستان عراق کنسرت هایی را برگزار کرده، همچنین در سال۱۳۸۰ برای اولین بار در تاریخ کشور ترکیه توانست برنامه موسیقی کُردی را در شهرهای استانبول و دیار بکر اجرا کندکه نقطۀ عطفی در رخدادهای موسیقی این مناطق به شمار می آید. از دیگر اجراهای مهم کامکارها، می توان به شرکت در فستیوال موسیقی لوچیانو بریو ،آهنگساز بزرگ و مدرن ایتالیایی اشاره کرد؛ این کنسرت ها که در سال ۱۳۸۳در بسیاری از شهرهای انگلستان اجرا شد، حاصل همکاری گروه کامکارها و ارکستر سیمفونیای لندن و نشان دهندۀ هماوایی دو نوع موسیقی کردی و موسیقی مدرن جهانی بود که توجه بسیاری از صاحب نظران و علاقمندان موسیقی را به خود جلب کرد. اجرای کنسرتینو کمانچه با ارکستر سمفونیک«مالمو» سوئد در سال ۱۳۸۴نیز یکی دیگر از موفقیت های این گروه در همین دوران بود.

    گروه کامکارها علاوه بر اجرای صحنه ای، آلبوم های متعددی را عرضه کرده است که از آن جمله می توان به اورامان، زردی خزان، شیلره، گلاویژ، کامکارها، آگری زیندو، گل نیشان، پرشنگ، کانی سپی، سماع ضربی ها برای ساز های کوبه ای، سه نوازی و تکنوازی، به یاد صبا، ، ئه وراد و ایمشو اشاره کرد. هریک از اعضاء گروه کامکارها، علاوه بر این موارد، به تنهایی نیز آثار متعددی را در قالب آلبوم، موسیقی متن فیلم، تالیف و ترجمۀ کتاب ارائه کرده اند.

    https://musiceiranian.ir/?p=53893
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *