×
×

حسین علیزاده: جایگاه هنری «محمدرضا لطفی» در تاریخ موسیقی ثبت خواهد شد

  • کد نوشته: 53013
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۲ام اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۲۳ دیدگاه
  • مدیرعامل موزه موسیقی به همراه جمعی از چهره‌های موسیقی ایران عصر روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه در نشستی رسانه‌ای ضمن تشریح جزییات مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری زنده‌یاد محمدرضا لطفی، فقدان او را ضایعه‌ای ناگوار در سطح جهانی دانستند.
    +پیکر این هنرمند ۱۴ اردیبهشت ماه از تالار وحدت تشییع خواهد شد

    حسین علیزاده: جایگاه هنری «محمدرضا لطفی» در تاریخ موسیقی ثبت خواهد شد
  • محمدرضا لطفی

    محمدرضا لطفی

    مدیرعامل موزه موسیقی به همراه جمعی از چهره‌های موسیقی ایران عصر روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه در نشستی رسانه‌ای ضمن تشریح جزییات مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری زنده‌یاد محمدرضا لطفی، فقدان او را ضایعه‌ای ناگوار در سطح جهانی دانستند.

     علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست ضمن تسلیت درگذشت زنده‌یاد محمدرضا لطفی گفت: با توجه به اینکه آقایان حسین علیزاده، داریوش طلایی و داود گنجه‌ای از دوستان نزدیک این هنرمند طی سال‌های حضور در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی بودند، از آن‌ها خواستیم که امروز در جلسه‌ای همراه ما باشند تا بتوانیم برای برگزاری هر چه بهتر مراسم تشییع و خاکسپاری استاد لطفی کارهای منظم‌تری انجام دهیم.

    معاون هنری وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش ارزشمند محمدرضا لطفی در اشاعه موسیقی ایرانی بین مردم جامعه، گفت: بدون تردید استاد محمدرضا لطفی نقش بسیار مهمی در مردمی کردن موسیقی داشت و ما می بینیم که آثاری چون «ایران ای سرای امید»، «برادر» و «ای شهید» در اذهان عمومی باقی ماندند و برای ملت تبدیل به انرژی‌هایی شدند که آن‌ها را به جلو رفتن فرا می خواندند.

    وی تصریح کرد: کارهایی که زنده یاد محمدرضا لطفی به یادگار گذاشت جزو استثناعات موسیقی ایران است. او کارهایی در موسیقی انجام داد که به صورت خاصی به مخاطب منتقل شد. بنابراین ضایعه درگذشت او می تواند فقدان عظیمی برای حامعه موسیقی باشد و ما امیدواریم که کارهای این هنرمند ارزشمند ایرانی سرمشقی برای آیندگان باشد.

    مرادخانی با اشاره به دیدار نوروزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با زنده یاد لطفی گفت: یکی از نکات بارزی که من در دیدار وزیر با استاد لطفی مشاهده کردم حال بسیار نورانی و معنوی حکفرما در این جلسه بود به طوریکه وزیر را منقلب کرد. به همین دلیل درگذشت این استاد موسیقی در شب لیله‌الرغائب به عنوان شب آرزوها یکی از همین نشانه های عاقبت بخیری است.

    مدیرعامل موزه موسیقی در تشریح جزییات مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری زنده‌یاد محمدرضا لطفی گفت: مراسم تشییع پیکر این استاد موسیقی روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ساعت ۹ صبح از تالار وحدت برگزار خواهد شد. این در حالی است که طبق برنامه ریزی های انجام گرفته روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه مراسم تدفین و خاکسپاری وی در شهر گرگان برگزار می شود.

    وی افزود: سخنرانی استاد حسین علیزاده به نمایندگی از خانواده استاد لطفی، سخنرانی حمیدرضا نوربخش به عنوان نماینده خانه موسیقی، سخنرانی تعدادی از نویسندگان و شعرای معاصر و اجرای کوتاهی به خوانندگی محمد معتمدی از دیگر بخش های این مراسم خواهد بود.

    مرادخانی در بخش پایانی صحبت های خود از هنرمندان و علاقه مندان زنده‌یاد لطفی درخواست کرد که در این مدت به دلیل تراکم رفت و آمد در منزل این هنرمند فقید، از این کار پرهیز کنند و حضور خود را معطوف مراسم تشییع پیکر این چهره فقید موسیقی ایران کنند.

    حسین علیزاده نیز در ادامه این نشست رسانه‌ای گفت: فقدان استاد محمدرضا لطفی را نه تنها به جامعه موسیقی بلکه به ملت ایران تسلیت می‌گویم. چراکه جامعه هنری همواره نگاه خاصی به محمدرضا لطفی دارد چون همه می‌دانند جایگاه هنری او در تاریخ موسیقی ثبت خواهد شد.

    وی افزود: امروز من و سایر دوستانم مأموریت داریم که از طرف خانواده لطفی ضایعه درگذشت وی را به ملت ایران تسلیت گفته و بر این باور باشیم که خبر درگذشت زنده‌یاد لطفی یک خبر جهانی است که همه اهل موسیقی از آن متأثر هستند. خبری که اهل موسیقی را واقعا ناراحت کرده است.

    این چهره شناخته شده موسیقی ایران یادآور شد: مدت ها بود که استاد لطفی از شرایط خوبی برخوردار نبود و من در این مدت مأمور بودم تا هر هفته گزارشی را از احوال این استاد موسیقی ایرانی به مردم و هنرمندان ارائه دهم و متأسفانه صبح امروز خبر درگذشت او را شنیدیم که واقعا از نظر من یک اتفاق بزرگ ملی است چراکه لطفی یک هنرمند ملی بود و همه افرادی که با او و موسیقی سر و کار داشتند، می دانند که بعد از مرگ او جایش در موسیقی ایران خالی خواهد بود.

    داریوش طلایی نوازنده و هنرمند صاحب نام موسیقی ایرانی نیز ضمن تسلیت درگذشت زنده‌یاد لطفی به ملت ایران و خانواده وی گفت: من به همراه حسین علیزاده و داود گنجه ای از یاران قدیم محمدرضا لطفی بودیم که از دوران نوجوانی با هم آشنا شدیم؛ زمانیکه او برای تحصیل موسیقی به تهران آمد و هیچ دغدغه ای جز موسیقی و تعالی آن نداشت.

    وی افزود: لطفی جزو هنرمندانی بود که فعالیت هایش طی سال های گذشته او را تبدیل به یکی از پیشگامان اصلی موسیقی ایرانی کرد و باعث شد موسیقی ایرانی که تا آن زمان ویژه کهنسالان و پیرمردها بود به موسیقی‌ای برای جوانان تبدیل شود.

    این هنرمند موسیقی یادآور شد: لطفی با انرژی و استعدادی که در جلودار بودن حرکات اجتماعی داشت، توانست خود را در قلب جوانان جای دهد و این موهبتی بود که به این آسانی برای هر هنرمندی به دست نمی آید.

    داود گنجه‌ای عضو هیأت مدیره خانه موسیقی هم با اشاره به روزهای پایانی عمر زنده‌یاد محمدرضا لطفی گفت: در این مدت که به بیمارستان مراجعه و حالات لطفی را مشاهده می کردم با خود می اندیشیدم که این عاقبت انسان است و چرا حال که می دانیم عاقبت همه ما چیست، با هم مهربان نباشیم و کینه توزی کنیم.

    وی ادامه داد: بسیار خوشحالم که محمدرضا لطفی در این ماه عزیز و در روز معلم از دنیا رفت. او به راستی در روح واقعی خود دنیا را ترک کرد چراکه یک معلم واقعی بود که توانست همواره تشکیلاتی به موسیقی نگاه و آن را مدیریت کند.

    این نوازنده صاحب نام موسیقی ایرانی با اشاره به اینکه زنده‌یاد لطفی قبل از پیروزی انقلاب توانست موسیقی ردیف دستگاهی را نظم و ترتیب خاصی دهد، گفت: او هر هنری را که یاد گرفت با تمام خلوص به شاگردانش نشان داد و من واقعا از صمیم قلب دلم برای خودم می سوزد که به عنوان یک معلم، همکارم را از دست دادم.

    گنجه ای تأکید کرد: ای کاش خطای هم را ببخشیم و با هم دوست باشیم. من برای استاد محمدرضا لطفی به عنوان یک مرد معنوی موسیقی که در ایام بیمارستان همواره از عرفان صحبت می کرد آرزوی بزرگترین درجات را می کنم. هنرمندی که از او همواره تعالی و ارزشمند بودن را تأثیر گرفتیم.

    حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم در این نشست گفت: زندگی استاد لطفی در تمام سال هایی که حضور پر رنگی داشته، گویای ارزش های زیادی است بنابراین امثال محمدرضا لطفی نیازی به تمجید ما ندارند و همه این ها تذکری است برای زنده ها و کسانی که در این عرصه حضور دارند.

    وی تأکید کرد: نکته مهم در زندگی همه ما این است که چطور تعامل و مهرورزی کنیم و این بزرگترین پیامی است که در اینگونه لحظات می توان به آن اشاره کرد. به هر حال من هم به سهم خود امیدوارم خداوند روح این عزیز را قرین رحمت کند و همه استادان موسیقی سالم و پایدار باشند.

    علی ترابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، علی بوستان نوازنده سه تار، محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی، روشندل از همراهان زنده یاد لطفی و ندا انتظامی مدیر روابط عمومی معاونت هنری از دیگر حاضران این نشست بودند.

    https://musiceiranian.ir/?p=53013
       
    برچسب ها محمدرضا لطفی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *