×
×

حضور پیتر لِیش در ایران

  • کد نوشته: 52254
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۴ام فروردین ۱۳۹۳
  • ۰
  • اجرای علی‌رضا ملا حسینی نوازنده سازهای کوبه‌ای با استفاده از ریتم جنوب ایران (هرمزگان) در فستیوال موسیقی ۴۰۲۰ شهر لینتز کشور اتریش که به همراه علیرضا قربانی کیهان کلهر و علی بهرامی‌فرد در ان شرکت کرده بود درهای جدیدی از موسیقی ایران را به روی جهانیان باز کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج […]

  • اجرای علی‌رضا ملا حسینی نوازنده سازهای کوبه‌ای با استفاده از ریتم جنوب ایران (هرمزگان) در فستیوال موسیقی ۴۰۲۰ شهر لینتز کشور اتریش که به همراه علیرضا قربانی کیهان کلهر و علی بهرامی‌فرد در ان شرکت کرده بود درهای جدیدی از موسیقی ایران را به روی جهانیان باز کرد.

    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، پیتر لِیش (Peter Leisch) در جمع خبرنگاران درباره دلیل حضورش در ایران و هرمزگان گفت: اجرای بسیار خوب و حیرت آور ملاحسینی که یکی از نوازنده‌های بسیار خوب ساز کوبه‌ای اهل هرمزگان و آشنا شدن با موسیقی هرمزگان همچنین کشف راز جادوی این موسیقی اصیل من را به ایران و هرمزگان کشاند.

    وی ادامه داد: اجرای گروه موسیقی ایران در سال گذشته نقطه عطفی در برنامه های این فستیوال بود، این گروه توانست تمام نگاه ها را به خود جلب کند وحضور فعلی‌ام در هرمزگان نیز نتیجه جذب و انرژی موسیقی جنوب ایران همچنین کشف و دریافت‌های ان در یک کار پژوهشی است.

    این فعال فرهنگی بین المللی در ادامه با اشاره به اینکه چهارمین سفرش به ایران است بیان کرد: بزرگترین دلایل من برای سفر به ایران تا کنون کشف و شناخت موسیقی اصیل ایران تاثیر آن بر موسیقی جهان و شرق و حتی تاثیر پذیری ان از موسیقی های دیگر دنیا بوده است.

    لِیش ادامه داد: استان هرمزگان به عنوان یک منطقه ویژه که محل تلاقی فرهنگ های مختلف مانند عرب، افریقا و هندی و….بوده می تواند از لحاظ فرهنگی تاثیرات زیادی بر موسیقی این منطقه داشته باشد که این خود یکی از بهترین فاکتور ها برای شناخت و تحقیق موسیقی این منطقه است.

    وی ایران را قاره متنوع موسیقی جهان توصیف کرده و ادامه می دهد: تنوع بی نظیری که در موسیقی نواحی ایران مانند کردستان،آذربایجان ،خراسان و هرمزگان وجود دارد هر یک ریشه های محکمی هستند که حرف های مهمی برای گفتن دارند و می توانند جهان را تحت تاثیر قرار دهند.

    مدیر فستیوال ۲۰۴۰ اتریش در ادامه با تاکید بر اینکه ایران دارای مرکزیتی رازآمیز در موسیقی است که در نقطه تلاقی و چهارراه موسیقی کشورهایی مانند هند ،چین و کشورهای عربی واقع شده و موقعیتی طلایی دارد گفت: هنرمندان موسیقی ایران از پیشکسوتان و اساتیدی مانند علی اکبر مرادی و حسین علیزاده گرفته تا نسل جوان تری مانند علیرضا ملاحسینی به خوبی نشان داده اند که سفیران شایسته فرهنگ ایران در صحنه بین المللی هستند.

    لیش خاطر نشان کرد: مجموعه ویژگی ها و درخشندگی های موسیقی ایران موجب شده تا فستیوال دوسالانه ۴۰۲۰،سال آینده میلادی نیزبه موسیقی نواحی و مناطق مرزی ایران مانند کردستان ،خراسان و هرمزگان اختصاص یابد و برنامه ریزی های ویژه ای نیز برای اجرای مشترک هنرمندان ایرانی و اروپایی و همچنین قرار دادن فرصت های تحقیقاتی ،پژوهشی و آموزشی برای موسیقیدانان ایران و همچنین اعزام هنرمندانی از اتریش به ایران صورت گیرد.

    در بخش دیگری از این نشست ،علیرضا ملاحسینی که در این سفر برای پیتر لِیش اتریشی دیدار با پیشکسوتان موسیقی هرمزگان مانند قنبر راستگو و غلام مارگیر ،پورمحمد و همچنین دیدن موسیقی اهل هوا را تدارک و برنامه ریزی کرده است هدف وی از این سفر را علاقمندی برای آشنایی و لمس نزدیک شاکله های موسیقی هرمزگان معرفی می کند.

    وی راز جذب و شیفتگی اروپایی ها نسبت به موسیقی ایرانی و به ویژه موسیقی نواحی ایران را در لحظه بودن این نوع موسیقی می داند و ادامه می دهد برخلاف موسیقی علمی و خط کشی شده و آکادمیکی که در اروپا و به ویژه در اتریش به عنوان پایتخت موسیقی کلاسیک رواج دارد،موسیقی نواحی ایران عناصر شگفت انگیز و بدیعی دارد که برگرفته از حالات روحی نوازندگان و تحت تاثیر زندگی شخصی و اجتماعی و حتی تحت تاثیر جغرافیایی است که در آن زندگی می کنند.

    وی اظهار امیدواری کرد: در پایان این سفر سه روزه، زمینه ای برای معرفی هرچه بیشتر موسیقی جنوب ایران در سوی دیگری از جهان فراهم شود و تصویرهای دیگری از ایران و این منطقه راهی بخشی از اروپا شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=52254
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *