×
×

رادیو «آوا» حق خوانندگان را ادا می‌کند

  • کد نوشته: 52108
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۰ام فروردین ۱۳۹۳
  • ۲ دیدگاه
  • رادیو «آوا» از شبکه‌های صدای جمهوری اسلامی ایران که به پخش قطعات موسیقی می‌پردازد و در چند ماه اخیر با ذکر نام خواننده و قطعه موسیقی مدنظر به نوعی حق خوانندگان موسیقی را ادا می‌کند. به گزارش خبرنگار مهر، رعایت نکردن کپی‌رایت در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و به ویژه فرهنگی و هنری معضلی است […]

  • رادیو «آوا» از شبکه‌های صدای جمهوری اسلامی ایران که به پخش قطعات موسیقی می‌پردازد و در چند ماه اخیر با ذکر نام خواننده و قطعه موسیقی مدنظر به نوعی حق خوانندگان موسیقی را ادا می‌کند.

    به گزارش خبرنگار مهر، رعایت نکردن کپی‌رایت در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و به ویژه فرهنگی و هنری معضلی است که طی چند دهه گذشته بارها و بارها مطرح شده اما هیچگاه راهکاری برای حل این معضل به کار گرفته نشده است. هنرمندان در عرصه‌های سینما و موسیقی بارها و بارها نگرانی خود را از رعایت نشدن کپی‌رایت در ایران ابراز کرده‌اند زیرا این اقدام غیرقانونی آسیبی جدی به بدنه اقتصادی هنر می‌زند.

    اهالی هنر موسیقی اعم از خوانندگان، نوازندگان، آهنگسازان و تهیه‌کنندگان آلبوم‌های موسیقی نه تنها از بازارهای کاذبی که با رعایت نکردن حقوق مادی و معنوی آثار به فروش غیر مجاز آلبوم‌های موسیقی می‌پردازند، طی سال‌های اخیر از عملکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه گلایه دارند.

    صدا و سیما در ازای پخش قطعات موسیقایی به تولیدکنندگان آثار مبلغی پرداخت نمی‌کند و حتی در مواردی نه نامی از خالقان آثار می‌برد نه خوانندگان آنها، اما این روزها روندی شکل گرفته که شاید تا حدی باعث دلگرمی اهالی موسیقی ایران باشد.

    رادیو «آوا» به عنوان شبکه‌ای که در ساعات مختلف به پخش قطعات موسیقایی می‌پردازد چند ماهی است پیش از پخش قطعه‌های انتخاب شده نام قطعه و خواننده را اعلام می‌کند. این اقدام قطعا می‌تواند سرآغازی باشد تا در آینده نامی از آهنگساز یا نوازندگان قطعه‌ها برده شود.

    و اما رادیو آوا در کنار پخش آثار ایرانی بی‌کلام و باکلام و آثار بی‌کلام خارجی سعی دارد تنوع لازم را رعایت کرده و به ویژه به آثار بومی و فولکلور توجه ویژه داشته باشد.

    از دیگر اتفاقات مثبتی که توسط این رادیو مدنظر قرار گرفته است پخش قطعات خوانندگانی است که در قید حیات نیستند.

    طی سال‌های اخیر بارها و بارها قطعاتی از فرهاد مهراد خواننده فقید موسیقی ایران بدون ذکر نام و در نظر گرفتن حق امتیاز آثار از رسانه ملی پخش شد که این روند با اعتراض و گلایه همسر این هنرمند عرصه موسیقی مواجه شد.

    ولی نکته قابل توجه این است که رادیو «آوا» در اقدامی درست پیش از پخش قطعه‌ یا قطعاتی از زنده‌یاد فرهاد مهراد، نام وی و قطعه موسیقایی مدنظر را اعلام می‌کند. بعد از سال‌ها شنیدن نام فرهاد مهراد پیش از پخش قطعه‌ای موسیقایی با خوانندگی او از صدای جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامی درست و به جا است.

    در صورت تداوم داشتن این روند و در صورتیکه نام آهنگساز و نوازندگان قطعات نیز قید شود، گام تأثیرگذاری در زمینه کپی‌رایت برداشته خواهد شد و این امیدواری وجود دارد که در آینده این مسیر حرفه‌ای‌تر شود و حداقل حقوق معنوی هنرمندان با ذکر نام و معرفی درست آثارشان رعایت شود.

    رادیو «آوا» روی موج اف ام فرکانس ۹۳.۵۰ قابل دسترسی است.

    https://musiceiranian.ir/?p=52108
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *