×
×

آلبوم «چه آتش‌ها» با صدای همایون شجریان و آهنگسازی علی قمصری رونمایی شد

  • کد نوشته: 48652
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۲ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۸ دیدگاه
  • همایون شجریان در نشست خبری آلبوم «چه آتش‌ها» از پیشنهاد خود برای برگزاری کنسرت رایگان در قالب یک اجرای خیابانی با همکاری خانه موسیقی صحبت کرد.
    +اصراری برای تولید مستمر آلبوم ندارم
    +در «آرایش غلیظ» یکسری ایده های شیطنت آمیز داریم!

    آلبوم «چه آتش‌ها» با صدای همایون شجریان و آهنگسازی علی قمصری رونمایی شد
  • hamidreza dastjerdi-3-147همایون شجریان در نشست خبری آلبوم «چه آتش‌ها» از پیشنهاد خود برای برگزاری کنسرت رایگان در قالب یک اجرای خیابانی با همکاری خانه موسیقی صحبت کرد.

    نشست خبری آلبوم «چه آتش ها» تازه ترین اثر موسیقایی همایون شجریان و علی قصمری شنبه ۱۲ بهمن در موسسه فرهنگی هنری دل آواز برگزار شد.

    همایون شجریان خواننده این آلبوم موسیقایی در این نشست گفت: اجرای دو سال گذشته این آلبوم در تالار وحدت به خاطر نوع اجرا و ترکیب سازهای متفاوتی که برای آن در نظر گرفته بودیم همانطور که پیش بینی می کردیم بازتاب های خاص خود را داشت که برای بعضی‌ها قابل نقد و برای برخی ها نیز مورد پسند واقع شد. از همان زمان هم ما تصمیم داشتیم که اجرای زنده این کنسرت را به صورت یک آلبوم موسیقایی منتشر کنیم و این امیدواری را داشتیم که این آلبوم بتواند مورد توجه قرار گیرد و شنونده خود را راضی نگه دارد.

    وی ادامه داد: ما به دلیل اینکه روی فیلمبرداری کار حساسیت ویژه ای داشتیم بنابراین تالار وحدت را برای برگزاری کنسرت انتخاب کردیم. البته همانطور که گفتم این کنسرت به خاطر ترکیبی که در سازبندی داشت موجب بازتاب هایی شد که برای ما بسیار جالب توجه بود به طوری که بعضی از کار خوششان آمده بود و بعضی ها هم از اینکه ما از ساز غربی در کنسرت استفاده کرده بودیم انتقاد می کردند اما من به شخصه بازتاب های خوبی را از کنسرت دریافت کردم که نشات گرفته از نگاه متفاوت و خاص قصمری به موسیقی است.

     ترجیح من همیشه انتشار اجرای زنده است

    این خواننده موسیقی ایرانی افزود: همیشه ترجیح می دهم برای انتشار یک آلبوم موسیقی از اجرای زنده آن استفاده کنم چرا که معتقدم حس و حالی که خواننده در این فضای زنده دارد به مراتب دلنشین تر از اجرا در استودیو خواهد بود کما اینکه می توان با اندکی تغییرات از خطاهای کوچک چشم پوشی کرد و انتشار اجرای زنده آثار موسیقایی را تبدیل به فرآیندی موثر در موسیقی ایرانی کرد.

    وی با اشاره به دلایل تاخیر دو ساله انتشار این آلبوم بعد از برگزاری کنسرت گفت: دلیل تاخیر انتشار این آلبوم به هیچ عنوان تنبلی ما نبود بلکه این مشکلات فنی بود که برای انتشار آلبوم ما را با تاخیر مواجه کرد. من اصرار داشتم این آلبوم حتما به صورت اجرای زنده منتشر شود. از این جهت برای رفع مشکلات صدا باید کارهای زیادی انجام می شد که حتما باید انجام می دادیم البته در این میان مراحل درخواست انتشار آلبوم در مرکز موسیقی ارشاد و دریافت مجوز نیز کمی در تاخیر انتشار آلبوم تاثیر داشت.

     اصراری برای تولید مستمر آلبوم ندارم

    شجریان در بخش دیگری از صحبتهای خود پیرامون فعالیتهای این سال های خود در حوزه تولید آلبوم تصریح کرد: من آنچنان دوست ندارم که زیاد کار کنم چراکه اگر کاری منطبق بر سلیقه موسیقایی من نباشد تلاش می کنم آن را قبول نکنم ضمن اینکه هر زمان که پروژه ای را در دست می گیرم تمام تلاش خود را انجام می دهم که زیاد اطرافم را با کارهای مختلف شلوغ نکنم و اساسا ترجیحم بر این است که هر دو سال یکبار در انتشار یک آلبوم موسیقایی حضور داشته باشم کما اینکه انتشار چند آلبوم پیاپی به خوانندگی من ارتباطی به من پیدا نمی کند زیرا من در زمان انتشار آلبوم ها به غیر از مواردی معدود دخالتی ندارم.

    وی گفت: مدتی است به دعوت یکی از آهنگسازان آمریکایی مشغول ضبط و کار روی اشعار حافظ و سعدی و بسیاری از بزرگان ادبیات پارسی هستیم که پروژه‌ای زمان‌بر است اما حتما از آن پروژه‌های متفاوت موسیقایی خواهد بود که تاکنون در عرصه خوانندگی آن را تجربه کردم. از این جهت به غیر از برگزاری کنسرت در ۱۰ و ۱۱ اسفندماه و بررسی چند پیشنهاد دیگر فعلا کار دیگری را قبول نکردم.

     آرایش غلیظ و ایده های شیطنت آمیز

    خواننده آلبوم «چه آتش ها» افزود: من خودم را محدود به کاری نمی کنم. من همیشه دوست دارم کارهایی که می خوانم پر از هیجان باشد. علی قمصری نیز از همان هنرمندانی است که از تجربه اولم با او متوجه شدم می تواند حرف های تازه ای برای گفتن داشته باشد. سهراب پورناظری هم در این فضا قرار دارد. او و من اخیرا برای فیلم «آرایش غلیظ» حمید نعمت الله کاری را انجام دادیم که در ابتدا با کار روی فضای ارکسترال سازهای ایرانی شروع شد اما بعد با ارائه یکسری ایده های شیطنت آمیز بازی را شروع کردیم و به موسیقی عجیب و غریبی دست پیدا کردیم که به شدت آن را دوست دارم و امیدوارم این تجربه مورد پسند تماشاگران نیز واقع شود.

    وی تاکید کرد: در آلبوم «چه آتش ها» به نظر من حرف هایی زده شده که می تواند با گذشت دو سال هنوز با مخاطب ارتباط ایجاد کرده و او را همراه اثر کند. این آلبوم به نظر من حرف هایی برای گفتن دارید که احساس می کنم با توجه به شرایط جدید سیاسی و اجتماعی درونیات آن کهنه نیست.

     منتظر اقدامات صنفی درباره پخش بدون مجوز آثار موسیقایی در رسانه ملی باشید

    شجریان در بخش پایانی صحبتهای خود در پاسخ به این سوال که چرا درباره پخش بدون مجوز آثار خود در صدا و سیما اقدامی نمی کند، تصریح کرد: این دغدغه، دغدغه همه اهالی موسیقی است که پدرم یکی از اصلی ترین معترضان آن بود. شما در همه جای دنیا می بینید که هیچ رسانه ای بدون مجوز صاحب اثر نسبت به جرح و تعدیل آن اقدام نمی کند اما متاسفانه در رسانه ملی، کلام و موسیقی بر روی تصویر آنچنان دچار تغییر و ممیزی می شود که معنای اثر کاملا از بین رفته و شکل دیگری به خود می گیرد. به قول پدرم موسیقی در رسانه ملی مانند پوشالی در جعبه ظروف چینی است که این پوشال مامور نگهداری از شکسته نشدن این ظروف هستند.

    وی ادامه داد: همیشه به احترام مردم و علاقه و لطفی که به آثار موسیقایی ایرانی داشتند تلاش کردم آنچنان پیگیر موضوع نباشم اما بدانید ما همچنان پیگیر قضیه جلوگیری از پخش آثار موسیقایی بدون مجوز خوانندگان هستیم حتی در این مورد با چند وکیل حقوقی صحبت شده که این موضوع از طریق قانون به سرانجام برسد و بدانید به زودی شاهد اقدامات صنفی جدیدی در این حوزه خواهید بود که گمان می کنم می تواند به بهبود شرایط کمک کند.

    وی در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: سالهاست که از طریق خانه موسیقی پیگیر برگزاری یک کنسرت رایگان خیابانی برای تمام مردم هستم که امیدوارم این شرایط به زودی توسط خانه موسیقی مهیا شود و من بتوانم در یک اجرای خیابانی کنسرت رایگانی را برای مردم اجرا کنم.

    https://musiceiranian.ir/?p=48652
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *