×
×

از آغاز فروش بلیت ها تا اجرا به یاد همایون خرم در این دوره از جشنواره

  • کد نوشته: 48349
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۸ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۰
  • بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود. در ادامه بسته خبری موسیقی ایرانیان از این جشنواره را دنبال کنید.
    +آثار بخش نمایش فیلم جشنواره موسیقی فجر معرفی شد

    +پیمان یزدانیان در بخش نسلی دیگر می‌نوازد

    +سامان احتشامی به یاد همایون خرم در جشنواره می‌نوازد

    +آغاز بلیت فروشی از امروز 

    از آغاز فروش بلیت ها تا اجرا به یاد همایون خرم در این دوره از جشنواره
  • پوستر بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    پوستر بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    فروش بلیت های بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر از فردا آغاز می شود

    بلیت اجراهای بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از فردا سه شنبه ۸ بهمن ماه ساعت ۲۴ در سایت ایران کنسرت آغاز می شود.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، بلیتهای این دوره از جشنواره به صورت گیشه ای و اینترنتی قابل فروش است بر این اساس فروش اینترنتی از سه شنبه ۸ بهمن ماه از طریق سایت www.iranconcert.com و از چهارشنبه ۹ بهمن ماه  همزمان با فروش اینترنتی از طریق گیشه های ققنوس‎،  پاز، پرشیا،دارینوش، نگین و کافه کهن ، شهر کتاب کرج و شهر کتاب البرز به فروش می رسد.

    محمدحسین توتونچیان ‎مدیر سایت ایران کنسرت در باره نحوه خرید بلیتها به صورت اینترنتی گفت: برای اولین بار برای خرید نیاز به عضویت در سایت و داشتن یوزر و پسورد نیست بر این اساس تصویری از جدول اجراها هست و هر علاقمندی با کلیک روی یکی از خانه های جدول می تواند به قسمت مربوط به اطلاعات و فروش بلیط همان اجرا وارد و بلیت مورد نظر خود را خریداری کند.

    وی ادامه داد:کسانی که دسترسی به پرینتر ندارند می توانند در اسرع وقت بلیت خود را  خریداری و با دریافت کد بلیت که از طریق ایران کنسرت برایشان پیامک می‌شود در هر زمان با وارد کردن این کد در سایت ایران کنسرت اقدام به پرینت بلیت نمایند.

    نادر مرتضی​پور: پرورش گروههای حرفهایتر مستلزم کشف استعدادهای جدید است

     به اعتقاد عضو هیات انتخاب جشنواره موسیقی فجر از اول اسفند ماه که جشنواره به پایان می​رسد تا بهمن ماه سال بعد و آغاز یک جشنواره دیگر زمان هست تا بتوان گروه​ها و هنرمندان را جذب کار و تمرین کرد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، نادر مرتضی پور، رهبر ارکستر سمفونیک ایران و استاد دانشگاه هنر و موسیقی، عضو هیئت انتخاب در بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بخش موسیقی کلاسیک غیر ایرانی است.

    وی در باره آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره موسیقی فجر گفت:  امسال جدا از آثار ارسالی از گروه ها و هنرمندان تهرانی از سایر شهرها هم مانند کرمان و هرمزگان قطعاتی به جشنواره ارسال شد. گروه​های قدیمی​تری هم در جشنواره امسال حضور داشتند که نشان دادند تجربه این سال​ها بر سطح کارهایشان اثر مثبت گذاشته است.

      او در ادامه درباره ملاک​های انتخاب آثار برگزیده گفت: تمامی آثار ارسال شده به دقت بررسی می​شوند تا بهترین​های آنها انتخاب شوند. برای انتخاب بین قطعات فرستاده شده فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می​شود؛ کوک بودن سازها، همنوازی و هماهنگ نواختن اعضای گروه، رعایت دینامیک، بیان درستی از قطعه موسیقی انتخاب شده و از آنچه که هدف اصلی آهنگساز بوده، تکنیک گروه و قابلیت​های فردی و اجرایی گروه ، مواردی هستند که مورد توجه قرار می​گیرند.

    مرتضی پور پرورش گروه​های موسیقی حرفه​ای​تر را مستلزم پیگیری​های مداوم و تلاش برای کشف استعدادهای جدید دانست و بیان کرد: از اول اسفند ماه که جشنواره به پایان می​رسد تا بهمن ماه سال بعد و آغاز یک جشنواره دیگر زمان هست تا بتوانیم گروه ها و هنرمندان را جذب کار و تمرین کنیم، این امر به خصوص در شهرستان​ها لازم الاجراست.

    وی ادامه داد: دبیرخانه جشنواره می​تواند در این فرصت گروه​های مختلف را شناسایی کند و با حداقل پنجاه گروه داوری آنها را پله پله برای شرکت در جشنواره​ها آماده کند. در شهرهایی که امکانات کمتری دارند هنرمندان با پیگیری مسئولین می​توانند فضای حرفه​ای​تری را تجربه کنند.

    مرتضی​پور گفت: برای پیشرفت شرایط موجود می​توان به مرکز استان​ها سفر کرد و هنرمندان، وضعیت و آثارشان را مورد بررسی قرار داد.  مدتی پیش قرار شد گروه​هایی از کرج به تهران بیایند که من و آقای سیاوش ظهیرالدینی جلسه​ای برگزار کردیم تا کار این گروه​ها را بررسی کنیم اما حقیقت امر این است که با یک یا دو جلسه نمی​توان شاهد تاثیرات عمیقی بود.

    این آهنگساز تاکید کرد: من شخصا داوطلب هستم که با همکاری سازمان​ها این فعالیت​ها را انجام دهیم. گاهی بین آثار فرستاده شده از جانب گروه ​های جوان می​بینیم که انتخاب نادرست قطعه باعث پایین آمدن جلوه کار گروه می​شود در صورتیکه اگر اساتید در کنار هنرمندان کم تجربه حضور داشته باشند جدا از آموزش هنرمندان جوان، سطح کیفی قطعات بالاتر خواهد رفت و آثار، هوشمندانه تر انتخاب خواهند شد.

     وی گفت: هنر موسیقی از گسترده​ترین و  پیچیده​ترین هنرهاست، سازماندهی کردن و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف والا در این عرصه تنها به وسیله افرادی امکان پذیر است که با موسیقی و فضای غالب بر آن آشنایی داشته باشند و مشکلات موجود را بشناسند.

    جدول کامل جشنواره موسیقی فجر (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    جدول کامل جشنواره موسیقی فجر (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    اجرای آثاری از دوره رنسانس و مدرن در جشنواره موسیقی فجر

    هلیا گل‌مقانی، تکنواز فلوت که در بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، معتقد است این جشنواره می‌تواند معیاری برای سنجش سطح موسیقی کشور باشد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، گل‌مقانی با تکنوازی فلوت در بخش استعدادهای درخشان به روی صحنه می​رود. این هنرمند معتقد است: جشنواره فجر شرایطی را فراهم می‌​کند که استعدادهای موسیقی کشور بتوانند توانایی​های خود را به نمایش بگذارند.

    وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره فجر زمینه رشد موسیقیدانان را فراهم می​کند، تصریح کرد: این جشنواره می‌تواند معیار​های موسیقی کلاسیک را در کشور ارتقا داده و موجب رشد موسیقی کلاسیک ایرانیان در جهان شود.

    گل مقانی موسیقی کلاسیک را نیازمند معرفی بیشتر به مخاطبان عنوان کرد و ادامه داد: برگزاری جشنواره زمینه آشنایی بیشتر مخاطبان با این سبک از موسیقی را فراهم می​کند.

    این نوازنده فلوت با اشاره به کمبود تعداد جشنواره​ها در کشور گفت: تعداد جشنواره​هایی که سطح برگزاری قابل قبولی داشته باشند بسیار اندک است و شاید بتوان گفت که جشنواره فجر تنها جشنواره​ای است که نوازندگان امکان ارائه هنر خود را در فضایی مطلوب پیدا می​کنند.

    گل مقانی با اشاره به برگزاری جشنواره​های متعدد در سایرکشورها تاکید کرد: برای تقویت هنر موسیقی و ایجاد انگیزه و حمایت از موزیسین​​ها باید چنین جشنواره​هایی در کشور هرچه بیشتر برگزار شود.

    وی درباره جزییات و شاخصه​های اجرای کار خود گفت: در این جشنواره قطعه​هایی را با سولوفلوت در دو دوره رنسانس و مدرن اجرا می​کنم که مهمترین شاخصه کار این است که اجرای کار در بخش رنسانس با فلوت کلیددار نقره باید مانند اجرا با فلوت چوبی باشد.

    این هنرمند موسیقایی که در بخش استعدادهای درخشان در این جشنواره شرکت می‌​کند درباره قطعه‌هایی که در این جشنواره اجرا خواهد کرد، بیان داشت: در این جشنواره سه قطعه اجرا می​کنم که قطعه اول یک قطعه ایتالیایی، قطعه دوم فانتزی کارمن و قطعه سوم اندنته و اسکرتسو اثر تافانه خواهد بود.

    گل مقانی با اشاره به نحوه ورود خود به جشنواره بیست ونهم بیان داشت: از سوی استاد خود برای شرکت در جشنواره انتخاب شدم و امیدوارم بتوانم اجراهای مناسبی را به نمایش بگذارم.

    وی درباره اهداف خود از شرکت در بخش استعدادهای درخشان حشنواره موسقی فجر اظهار داشت: آشنایی بیشتر با نوازندگان و گروه​های موسیقی و محک زدن توانایی​هایم در رقابت با سایر نوازندگان از مهمترین اهدافم برای شرکت در بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر بوده است.

    این هنرمند موسیقایی کشورمان ابراز امیدواری کرد که بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر در شرایط مناسبتر و با کیفیت بالا​تری نسبت به سال​های گذشته برگزار می شود و شاهد اجراهای قویتری از سوی شرکت کنندگان در این دوره باشیم.

    وی در پایان خواستار حمایت و توجه بیشتر به استعدادهای برآمده از جشنواره شد و تحقق این امر را موجب ارتقای سطح موزسین ها و در نهایت هنر موسیقی کشور دانست.

    تکنوازی فلوت هلیا گل‌مقانی ساعت ۱۵:۳۰، پنجشنبه ۲۴ بهمن در سالن رودکی اجرا می‌شود.

      

    ستاره قطبی موسیقی پاپ را به ۴ زبان برای بانوان اجرا می کند 

    گروه«ستاره قطبی» به سرپرستی بهار ایلچی برای نخستین بار است که در جشنواره موسیقی فجر و در بخش موسیقی بانوان شرکت می‌کند .

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، گروه ستاره قطبی ۱۶ قطعه را به چهار زبان فارسی، انگلیسی، هندی و عربی اجرا می‌کند و چند آهنگ‌ قدیمی و  نوستالژیک را با تنظیم جدید اجرا می‌کند. همچنین به اجرای دو قطعه موسیقی محلی لرستان «بارون بارونه» و «گل باغمی تو» با تنظیم و اجرای دوباره می‌پردازد.

    به گفته این هنرمند،​ قطعات بی‌کلام هم اجرا می‌شوند اما اولویت با موسیقی‌های باکلام است چرا که موسیقی پاپ، مبتنی بر کلام و خواننده محور است و موسیقی بی‌کلام، آن‌گونه که باید و شاید با مخاطب ارتباط برقرار نمی‌کند.

    بهار ایلچی با اشاره به این‌که در بخش انگلیسی نیز قطعات خاطره‌برانگیز و آشنا با گوش مخاطب به اجرا درمی‌آیند گفت: ما بر خاطره جمعی مخاطبان خود تکیه کرده‌ایم.

    سرپرست گروه ستاره قطبی درباره شکل‌گیری این گروه گفت: همه اعضای گروه در هنرستان تحصیل و در رشته موسیقی کلاسیک تحصیل کرده‌اند و خود من نوازنده هارپ (چنگ) هستم اما در گروه، تصمیم گرفتیم بر موسیقی پاپ متمرکز شویم. موسیقی پاپ، همیشه موسیقی مردمی بوده و من دلم می​خواست به جز فعالیت‌هایی که در زمینه موسیقی کلاسیک و سنتی داشتم، پاپ را هم تجربه کنم. ضمن این‌که کوشیدم تا با انتخاب زبان‌ها و خواننده‌های گوناگون، فضای متنوعی را فراهم آورم.

    بهناز حکیم، خوانندگی بخش فارسی و انگلیسی، مهشید مولایی هندی و فرناز ملکی خوانندگی بخش عربی را برعهده دارند.

    «ستاره قطبی» پنج شنبه ۲۴ بهمن ماه، ساعت ۱۸:۱۵ در فرهنگسرای نیاوران برنامه خود را در چهار بخش فارسی و هندی و انگلیسی و عربی اجرا می‌کنند.

    آثار  بخش نمایش فیلم جشنواره موسیقی فجر معرفی شد

    در بخش نمایش فیلم جشنواره موسیقی فجر آثاری از آلمان، سوئیس، آرژانتین، انگلستان ، ایتالیا، کانادا و ایران به نمایش در می‌آید.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، در بخش نمایش فیلم، که یکی از بخش‌های جنبی جشنواره است، ۱۰ اثر در تالار ناصری خانه هنرمندان به نمایش در می‌آید.

    در اولین روز جشنواره فلیم صدا و سکوت (همراه با مانفرد آیشر) Sounds and Silence (Travels with Manfred Eicher) به کارگردانی نوربرت ویدمر/پیتر گویر از آلمان و سوئیس به نمایش در می‌آید.

    جمعه ۲۵ بهمن دو اثر به نام بن بست (مستندی در باره بابک بیات) به کارگردانی مصطفی شیری، و بی‌همگان ساخته طیب نجفیان به علاقمندان ارائه می‌شود.

    ال انکوئنترو (فیلمی برای ویلنسل و باندونئون) El Encuentro (A film for Cello and Bandoneon) ساخته نوربرت ویدمر آلمانی و انریکه رو از  آرژانتین و فیلم موسیقی عرفانی در جهان اسلام، Sufi Soul (The mystic music of Islam)  به کارگردانی سایمون براتون از انگلستان برای اکران در روز شنبه ۲۶ بهمن در نظر گرفته شده است.

    یکشنبه ۲۷ بهمن مستند مرز پرگهر (در باره سرود ای ایران) به کارگردانی هومن ظریف برای علاقمندان در نظر گرفته شده است.

    دوشنبه ۲۸ بهمن دو فیلم از کاندا و ایران به نمایش در می‌آید که عبارتند از بچه‌ها در برزیل (مستندی در باره چگونگی برپایی تور- کنسرت های گروه “راش”)Boys in Brazil ساخته  دانیل کاتویو و مستند جهله (در باره مدرسه پیپه سرا در بندر عباس) ساخته کیوان آزاد.

    سه‌شنبه مستند ارکستر میدان ویتوریو Orchestra di Piazza Vittorio به کارگردانی آگوستینو فرنته از ایتالیا در خانه هنرمندان اکران می‌شود و روز چهارشنبه نیز یک فیلم با نظر تماشاگران از میان آثار این بخش از جشنواره انتخاب و اکران می‌شود.

    آثار بخش نمایش فیلم بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ساعت ۱۰:۳۰ در تلار ناصری خانه هنرمندان اکران می‌شود.

    پیمان یزدانیان در بخش نسلی دیگر می‌نوازد

    پیمان یزدانیان، آهنگساز، نوازنده و سازنده موسیقی متن بسیاری از فیلم‌های سینمایی، در بخش نسلی دیگر جشنواره بیست و نهم به اجرا می پردازد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنوار بین‌المللی موسیقی فجر، یزدانیان در اولین روز جشنواره به همراه حسام اینانلو برنامه دونوازی پیانو و کمانچه را با عنوان «کنسرت دیالوگ» اجرا می‌کند.

    کنسرت «دیالوگ» بیانی تازه از همنشینی دو فرهنگ و دو نسل، برخاسته از ریشه‌ای مشترک، برای ارائه گفتمانی موسیقایی است.

    «دیالوگ» در فضای بداهه صورت می‌گیرد و  روایتی با دو راوی  برای بیان یک داستان است.

    پیمان یزدانیان متولد سال ۱۳۴۷ از شش سالگی نواختن پیانو را آموخت و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی صنایع، فعالیت در زمینه موسیقی را بطور جدی ادامه داد. وی در سال ۱۳۷۷ موفق به کسب رتبه نحست در کنکور موزیکال فرانسه در رشته نوازندگی پیانو شد.

    این هنرمند جوان در سالهای اخیر آهنگسازی فیلم‌های کارگردان‌های مطرح  سینمای ایران از جمله مسعود کیمیایی، عباس کیارستمی و کمال تبریزی را بر عهده داشته و موسیقی متن فیلم کوتاه تولد نور ساخته عباس کیارستمی برای افتتاحیه جشنواره فیلم لوکارنو سویس را نیز ساخته اشت.

    از این هنرمند آلبوم برداشت در سال ۱۳۸۰ منتشر شده که مجموعه​ای از موسیقی متن فیلم​های آب وآتش،​ از کنار هم می​گذریم،  باد مارا خواهد برد و بیگانگان است. دومین مجموعه از این هنرمند با نام برداشت دوم، موسیقی متن سه فیلم ایستگاه متروک، شبهای روشن و فرش باد را در بر دارد.

    یزدانیان موسیقی متن چهار فیلم گاهی به آسمان نگاه کن، چهارشنبه سوری، سیمای زنی در دوردست و پرنده باز کوچک را در قالب آلبوم گذر منتشر کرده است. چهارمین آلبوم این هنرمند همراه با باد نام دارد که در آن موسیقی متن فیلمهای پاداش سکوت، یک تکه نان و سربازهای جمعه گنجانده شده است.

    پنجمین آلبوم او تکنوازی پیانو است که با نام سوئیت‌ها انتشار یافت و ششمین آلبوم  این هنرمند از انعکاس شهرهای دور نام دارد که در آبان ماه سال ۹۱ منتشر شد و شامل موسیقی متن فیلم​های خارجی تب بهاری به کارگردانی لو یه، عمارت تابستانی(لو یه)،فصل ممنوعه(فریبرز کامکاری) و کوه بودا (لو یه یو) است.

    حسام اینانلو( ۱۳۶۶ ، زاده ی تهران) آهنگساز و نوازنده کمانچه.فارغ التحصیل رشته علوم اجتماعی.هنر آموخته نزد سامر حبیبی،اردشیر کامکار ومحمدرضا لطفی. همکاری با گروه های “نهفت”، “ماهریز”،”خورشید”،همنوازان شیدا درکارنامه هنری خود دارد همچنین از او آلبوم های  “ایران هنگام کاراست”،”بودن و سرودن”،”فصل باران”،”من جداگریه کنان،ابرجدا”،”رهگذار”)همکاری با مرتضی گودرزی ، دونوازی کمانچه و دوتار)” “صبح امید”(همکاری با مجید درخشانی ، دو نوازی کمانچه و تار) ،”در آیینه ی اوهام”(دو نوازی کمانچه و رباب)،”چهارراه”(همکاری با حسین حمیدی ، دو نوازی کمانچه و دودوک) و “پشت پرچین سخن”(همکاری با مجید درخشانی)،”شب آیینه های نور”(آهنگساز حسام اینانلو و آواز محسن کرامتی) ،نجوایی برای باد(بداهه نوازی با گیتار اسلاید هندی و طبلا) ،”همساز”(طرحی بر پایه ی موسیقی سازی)،”مقام”(پژوهشی در موسیقی خراسان)،”هفت رنگ و یک تصنیف غمگین”(همکاری با حسین حمیدی) ،”ابوعطا” ( ساز و آواز همکاری با مظفر شفیعی) منتشر شده است.

    همنوازی پیمان یزدانیان و حسام اینانلو پنجشنبه ۲۴ بهمن ماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت اجرا می‌شود.

    ۱۱۲ گروه در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می روند

    در بخش‌های مختلف جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر ۱۱۲ گروه موسیقی در تالار‌های اختصاص یافته به جشنواره به صحنه می‌روند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر،  در این دوره از جشنواره ۱۱۲ گروه در بخش رقابتی و جنبی جشنواره برنامه خود را اجرا می کنند.

     هنرمندان بخش‌های رقابتی، نسلی‌دیگر، استعدادهای درخشان، بین‌المللی، موسیقی بانوان، کودک و نوجوان و پاپ در جشنواره امسال برای مخاطبان جشنواره هنرنمایی می‌کنند.

    در بخش رقابتی  ۲۴ گروه روی صحنه برنامه اجرا می‌کنند، در بخش جنبی در شاخه نسلی دیگر میزبان ۱۲ گروه موسیقی است، در بخش استعدادهای درخشان ۲۷  گروه و تکنواز شرکت دارند، ۷ گروه در بخش بین‌الملل و ۹ گروه در بخش موسیقی بانوان جشنواره به صحنه می‌روند، ۱۱ گروه پاپ در جشنواره امسال حضور دارند  و بخش موسیقی کودک و نوجوان نیز میزبان ۴ گروه است. همچنین ۲ گروه موسیقی محلی و ۱۳ گروه نیز در ژانر سنتی، ارکسترال ، کلاسیک در بخش جنبی به روی صحنه می روند.

    در این دوره از جشنواره ۱۰ فیلم نیز در خانه هنرمندان ایران از کارگردانان ایرانی و خارجی به نمایش در می آید.

     

    عضو هیات انتخاب بخش کلاسیک غیرایرانی جشنواره موسیقی فجر:

    برنامه ریزی دقیق از شاخصه های جشنواره موسیقی امسال است

    اکبر محمدی عضو هیات انتخاب بخش کلاسیک غیرایرانی بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر کیفیت برنامه ریزی های انجام شده برای جشنواره امسال را بسیار بالاتر از دوره های قبل می داند و  امیدوار است با برگزاری دقیق این برنامه ها،  جشنواره موفقی پیش رو داشته باشیم.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، محمدی صدا دهی گروه ، انتخاب رپرتوار مناسب با توانایی نوازندگان و هماهنگی اعضای گروه با یکدیگر را به عنوان فاکتورهای مهم انتخاب گروه ها عنوان کرد و تاکید کرد: « اما مهمترین فاکتور انتخاب توان تکنیک آکادمیک نوازندگان و فهم آنها از قطعات اجرایی است.»

    محمدی وضعیت موسیقی کلاسیک غیر ایرانی را از منظر تعدد علاقمندان و نوازندگان جوان خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت:« علاقمندان بسیاری چه در دانشگاها ، چه در هنرستان و چه به شکل خصوصی مشغول به آموختن این نوع موسیقی هستند  و می توان به مدد رویدادهایی مثل جشنواره فجر به فعالیت آنها سامان داد و تشکیلاتی نظارتی برای آنها در نظر گرفت تا بتوانند به طور منظم و به شکل آکادمیک تر به فعالیت های خود ادامه دهند.»

     

    سامان احتشامی به یاد همایون خرم در جشنواره می‌نوازد

    سامان احتشامی به همراه بابک شهرکی در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر آثاری از همایون خرم را اندکی پس از اولین سالمرگ این هنرمند اجرا می‌کنند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنوار بین‌المللی موسیقی فجر، دو نوازی پیانو و ویولن با هنرنمایی سامان احتشامی و بابک شهرکی پنجشنبه ۲۴ بهمن، ساعت ۲۱:۳۰ در تالار رودکی به اجرا در می‌آید.

    سامان احتشامی با اشاره به پربارتر شدن جشنواره بیست و نهم در مقایسه با دوره‌های پیشین گفت: امسال هنرمندان زیادی در جشنواره حضور دارند. به دعوت دکتر ریاحی و ترابی من و بابک شهرکی در جشنواره امسال حضور داریم واز آنجا که استاد همایون خرم به تازگی از دست داده‌ایم و از سالروز فوت ایشان زمان زیادی نگذشته، بر آن شدیم تا آثاری را از این استاد موسیقی را اجرا کنیم.

    به گفته این نوازنده، آثاری چون در میان گل‌ها، بگذر از کوی ما، وقت سحر و پری کجایی از استاد همایون خرم برای اجرا انتخاب شده است.

    وی در این باره توضیح داد: بابک شهرکی فرزند هنری استاد همایون خرم محسوب می‌شود و همین‌طور نوه هنری استاد صبا. با همراهی او این آهنگ‌ها را برای اجرا با پیانو و ویلون تنظیم کرده‌ایم و آماده اجرا در جشنواره هستیم.

    این هنرمند که امسال برای  بیست و دومین بار در  جشنواره حضور دارد، معتقد است :جشنواره بیست و نهم با آثار متنوع از هنرمندان زیادی که در آن شرکت کرده‌اند، یکی از بهترین دوره‌های جشنواره موسیقی فجر محسوب می‌شود.

    سامان احتشامی که از هجده سالگی تا سال ۱۳۷۵ همواره در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته و جوایز متعددی از جشنواره دریافت کرده و از آن پس نیز جز هنرمندان بخش جنبی جشنواره بوده، درباره سال‌های متمادی همراهی با جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره اتفاق دل‌پذیری است؛ اگر چه هرگز با رقابت در جشنواره موافق نبوده و بر این عقیده هستم که رقابت کلمه سلامتی برای جشنواره نیست اما فکر می‌کنم ما می توانیم هر هفته یک جشنواره موسیقی داشته باشیم.

    وی در این باره توضیح داد: سالن‌های موسیقی عمدتا از ساعت ۶ عصر به بعد میزبان هنرمندان است و در ساعات دیگر روز می‌توان از آنها برای معرفی گروه‌های جوان‌ و هنرمند بهره گرفت.

    این نوازنده به مسولان جشنواره پیشنهاد داد: ضمن ارتباط با دانشکده‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی می‌توان افراد و گروه‌های خلاق را شناسایی کرد و فرصت ارائه آثارشان را در طول سال و در قالب جشنواره‌های هفتگی فراهم کرد.

    سامان احتشامی ضمن اراده پیشنهادهایش از مسئولان جشنواره موسیقی فجر قدردانی کرد و گفت: برگزاری جشنواره موسیقی فجر اتفاق ارزشمندی است و زحمات زیادی برای برگزاری آن کشیده می‌شود. امسال این جشنواره بسیار پربارتر از دوره‌های قبل به نظر می‌رسد چرا که هنرمندان بسیاری از نقاط مختلف کشور در آن شرکت می‌کنند.

    اجرای هفت گروه موسیقی در بخش بینالملل جشنواره موسیقی فجر

    گروه​هایی از اتریش، هلند، آلمان و ارمنستان، آذربایجان، عراق،تونس و روسیه در بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر حضور دارند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، گروههای بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر در دو سالن رودکی و ایوان شمس به صحنه می‌روند.

    گروه Wolfert Brederode Quartet از هلند روزهای اول و دوم جشنواره (۲۴ و ۲۵ بهمن ماه )ساعت ۲۱ در ایوان شمس برنامه اجرا می‌کنند.

    رامیز قلی‌اف از آذربایجان، روز شنبه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۲۱ در تالار ایوان شمس و روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه ساعت ۱۸:۱۵ در تالار وحدت میزبان علاقمندان است.

    گروه Lechner Avanesov Duet  متشکل از هنرمندان آلمان و ارمنستان یکشنبه ۲۷ و دوشنبه ۲۸ بهمن ساعت ۲۱ در تالار شمس به صحنه می‌رود.

    روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن گروه پائیز از کردستان عراق ساعت ۲۱ در ایوان شمس برنامه اجرا می‌کند.

    گروه Anouar Brahem Quartet   از کشور تونس سه شنبه و چهارشنبه ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت به اجرا می پردازد.

    گروه‌های رسیتال فلوت و پیانو ایران و اتریش روز جمعه ۲۵ بهمن ساعت ۲۱:۳۰ در تالار رودکی به صحنه می‌رود و  رسیتال پیانو از روسیه نیز در همین ساعت و همین سالن روزهای یکشنبه ۲۷ و دوشنبه ۲۸ بهمن برنامه اجرا می‌کند.

    جزئیات این اجراها و اطلاعات مربوط به قطعاتی که اجرا می‌کنند در خبرهای بعدی منتشر می‌شود.

    بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

    علاقمندان می توانند اخبار این دوره از جشنواره موسیقی را در سایت جشنواره موسیقی فجر به آدرس www.fajrmusicfestival.com  مشاهده کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=48349
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *