×
×

به کوشش محمد حکیمی کاخکی

  • کد نوشته: 47038
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۵ام دی ۱۳۹۲
  • ۲ دیدگاه
  • بازنشر «نغمه های سیاووش» محمدرضا شجریان در بازار موسیقی

    به کوشش محمد حکیمی کاخکی
  • 118-17چاپ تازه متن آوازها و تصنیف‌های محمدرضا شجریان منتشر شد.

    کتاب «نغمه‌های سیاوش؛ متن آوازها و تضنیف‌های ۵۱ نوار کاست و سی‌دی» استاد محمدرضا شجریان به کوشش محمد حکیمی کاخکی برای نوبت دوم منتشر شده است.

    در مقدمه حکیمی کاخکی بر این کتاب آمده است: سیر و گلچینی در میان ترانه‌ها و آوازهای موسیقی اصیل ایرانی موضوعی نیست که رنگ تکرار به خود بگیرد، زیرا هر دوست‌دار و علاقه‌مند موسیقی بدون آن‌که بخواهد چیزی بر اصل آن بیفزاید یا از آن چیزی کم کند، به سلیقه خود از آن‌چه موجود و در دسترس است، مجموعه و منتخبی متفاوت فراهم ‌آورده و تقدیم دوست‌داران می‌کند. همچنان‌که از یک گلستان، دسته‌گل‌های متنوع با توجه به وسع و توان گلچین به علاقه‌مندان عرضه می‌شود، لذا با وجود مجموعه‌های متعدد و متنوع از متن اشعار و آوازها و ترانه‌ها، این‌جانب نیز تنها به عنوان یک علاقه‌مند، تصمیم گرفته بودم برای جامه پوشاندن به یکی از علایق سال‌های خوب زندگی‌ام که گوش جان سپردن بود به غزل‌های ناب و رندانه جناب حافظ، اشعار پرمغز سعدی،‌ شگفتی‌های دنیای حضرت مولانا‌، عالم پررمز و راز عطار، سادگی و نجابت بابا طاهر و نوشیدن حلاوت سخن سایر بزرگان ادب این سرزمین با صدای استاد محمدرضا شجریان که همیشه همراه موسیقی و ساز استادان بزرگ بوده، مجموعه‌ای شامل نغمه‌های استاد را جمع‌آوری و تدوین کنم. و بهتر دیدم با توجه به تعداد نوارها، مبنای کار را شرکت دل‌آواز قرار داده و نوارهای موجود دیگر را نیز در حد امکان به مجموعه شرکت دل‌آواز اضافه کنم که برگ سبزی باشد تحفه درویش و دسترسی به کلیه آن‌ها نیز میسر است، لذا مجموعه‌ای را که پیش رو می‌بینید حاصل کوششی است که با گوش کردن آن‌چه در نوار اجرا شده، عینا مکتوب کرده و خواسته‌ام دسترسی به متن کامل اشعار براساس اجرای آن و تمرین آهنگ‌ها را برای استفاده‌کنندگان و هنرجویان آواز تسهیل کرده باشم. جمع‌آوری چنین مجموعه‌هایی توسط افراد علاقه‌مند بسیار مشکل است، چون مستند آن‌ها فقط همان آثار صوتی رسمی یا به اصطلاح شرکتی است که متأسفانه تمام اطلاعات لازم در بروشورهای مربوط به جلد نوار و سی‌دی قید نمی‌شود و مثلا در مورد یک تاریخ مشخص، یک اسم خاص و یا حتا تاریخ تولد و وفات مشاهیر، در منابع مکتوب و غیرمکتوب متعدد، اعداد و نام‌های متفاوتی مشاهده می‌شود.

    همچنین در پشت جلد این کتاب آمده است؛ آوازها و ترانه‌های اجراشده توسط استاد محمدرضا شجریان آمیخته‌ای از کمال موسیقی و ادبیات این سرزمین است. آهنگ این اجراها توسط موسیقی‌دانان بزرگ و نوازندگان چیره‌دست ساخته و اجرا شده و خود گنجینه‌ای از موسیقی اصیل ایرانی است. اشعار آوازها و ترانه‌ها نیز گلچینی است از بهترین سروده‌های شاعران ایران، چنان که مطالعه‌ این ترانه‌ها و آوازها به تنهایی نیز لذت‌بخش است. در این کتاب برای علاقه‌مندانی که دوست دارند آوازها و ترانه‌ها را زمزمه کنند و همچنین هنرجویان آواز که برای تمرین نیاز به اشعار ترانه‌ها و آوازها مطابق اجرا دارند، متن اشعار با تکرار جملات و مشخص کردن محل پایان کلام و شروع موسیقی (جواب آواز) از روی نوارها که با علامت (♫) مشخص شده، ارائه شده است.

    «نغمه‌های سیاوش» در ۴۰۰ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نشر نی‌نگار منتشر شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=47038
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *