×
×

از سوی موسسه ماهور

  • کد نوشته: 46558
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۷ام دی ۱۳۹۲
  • ۰
  • مجموعه موسیقی نواحی ایران «کومش» در سه آلبوم و با گردآوری و نگارش متن روح‌الله کلامی منتشر شد.

    از سوی موسسه ماهور
  • 1533953_10152175055816532_1471512706_nموسیقی ایرانیان – صنم قلی زاده: مجموعه موسیقی نواحی ایران «کومش» در سه آلبوم و با  گردآوری و نگارش متن روح‌الله کلامی منتشر شد.

    این مجموعه با عنوان های «موسیقی نواحی ۴۳»، «موسیقی نواحی ۴۴» و «موسیقی نواحی ۴۵» به «موسیقی شرق و شمال شرقی کومش»، ـموسیقی جنوب، مرکز و غرب کومش» و «موسیقی جنوب، مرکز و غرب کومش»  میپردازد.

    محموعه موسیقی شرق و شمال شرقی کومش، شامل ضبط‌های میدانی محدوده‌ی شرق و شمال شرقی کومش (شهرستان‌های میامی و شاهرود) است، تأثیر تنوع قومی و زبانی و همجواری با نواحی خراسان و گلستان (بخش ترکمن‌صحرا) بیش از پیش در اجرای سازی و آوازی این محدوده و همچنین شکل و نوع سازها مشهود است. موسیقی رقص‌ها، بازی‌ها و روایت‌ها مهم‌ترین شکل موسیقی در این محدوده‌اند.

    مجریان این مجموعه  نیز علی‌خان گودرزی، علی‌اصغر حاتمی، مسلم رجبی، حمیدرضا مسعودی‌ساسَنگ، رمضان آذرپور، محمد آذرپور، عباس آذرپور، نعمت‌الله آتش‌سَر، یدالله آتش‌سَر، علی‌اصغر حداد، محمدحسین شکوری، محمدعلی نوروزیان و اکبر سلطانعلی هستند.

    مجموعه دوم که موسیقی جنوب، مرکز و غرب کومش است شامل ظبط‌های میدانی از معمول‌ترین و مهم‌ترین اجراهای سازی و آوازی در محدوده‌ی جنوب، مرکز و غرب کومش می شود. موسیقی این محدوده از دیگر بخش‌های کومش وسیع‌تر است و با وجود خرده‌فرهنگ‌های نسبتاً مستقل، به‌واسطه‌ی ویژگی‌های گویشی، از یکپارچگی ویژه‌ای برخوردار است. موسیقی چوپانی ـ ساربانی، موسیقی رقص‌ها و روایت‌ها اصلی‌ترین موسیقی این محدوده‌اند.

    مجریان این مجموعه هم علرضا ربیعی، امین‌الله مؤمنی، حمیدرضا صالحی، حسین کلاته‌ای، ناصر مؤمنی، احمد مؤمنی، علی‌اکبر اسدی‌بسطامی، شیرعلی قاسمی، محمدرضا قاضوی، سیدحسین شاهچراغی، سیدحسین حسینی، سیدمحمد شاهچراغ، اکبرغلام سلطانی، حیدرقلی قانع‌پور، لیلا امیراحمدی، معصومه یحیایی، نصرالله ذوالفقاری، اسماعیل جمال و رمضان ولی هستند.

    مجموعه سوم با عنوان موسیقی جنوب، مرکز، غرب و شمال کومش، علاوه بر نمونه‌های صوتی محدوده‌ی جنوب، مرکز و غرب کومش شامل منتخبی از مهم‌ترین ضبط‌های میدانی از محدوده‌ی شمال کومش نیز هست. بی‌تردید موسیقی سنگسری به‌رغم داشتن ویژگی‌های خاص گویشی، عشایری، آیینی و تارخی اهمیت خاصی نسبت به دیگر مناطق شمالی کومش دارد. در این مجموعه تنها به ارائه‌ی نمونه‌هایی برگزیده از موسیقی سنگسری اکتفا شده است که با تأمل در آنها می‌توان به تمایز موسیقایی این منطقه با سایر مناطق کومش پی‌برد.

    علی گیلوری، منصور رامه‌ای، اصغر قنبری، حسن قندالی، جعفر سعادت، شعبان قزللو، مهرعلی قزللو، رضا صداقت‌کار، عبدالعلی عباسیان، محمود سرهنگی، عیسی سرهنگی، یدالله مصمم، قلی دوست‌محمدی، حسین پوراسکندریان، محمدحسین شکوری، احمد قجری و ابراهیم چنگیزی هم مجریان این مجموعه هستند.

    شایان ذکر است که این آثار از طریق موسسه ماهور منتشر شده و علاقه مندان برای تهیه می توانند به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری مراجعه نمایند.

    https://musiceiranian.ir/?p=46558
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *