×
×

همنشینی نقاشی و پیانو در برج میلاد تهران

  • کد نوشته: 45380
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۴ام آذر ۱۳۹۲
  • ۰
  • برج میلاد تهران روز پنجشنبه میزبان همگرایی و بداهه پردازی نت و رنگ بود. اجرای بداهه (پرفورمنس) انسان ؛جان و جهان با ایده پردازی ماهیار چرمچی و فرشاد بیات در حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان به روی صحنه رفت.
    +عکسهایی از این اجرا

    همنشینی نقاشی و پیانو در برج میلاد تهران
  • پرفورمنس انسان؛ جان و جهان با ایده پردازی ماهیار چرمچی و  فرشاد بیات

    پرفورمنس انسان؛ جان و جهان با ایده پردازی ماهیار چرمچی و فرشاد بیات

    موسیقی ایرانیان: برج میلاد تهران روز پنجشنبه میزبان همگرایی و بداهه پردازی نت و رنگ بود. اجرای بداهه (پرفورمنس) انسان ؛جان و جهان با ایده پردازی ماهیار چرمچی و فرشاد بیات در حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان به روی صحنه رفت.

    پرده نخست با عنوان ” جان” برای ۴۵ دقیقه با حضور فرشاد بیات (پیانو) ماهیار چرمچی (نقاشی – با ۸ بوم) فرناز حسین زاده (نقاشی – با ۱ بوم) ، الهه نیک پی (نقاشی با ۳ بوم) و منیژه مرامی (مجسمه سازی) آغاز گردید . هریک از هنرمندان با جمله یا جملاتی ” جان انسان” و احساساتش را تعریف کردند و به خلق آثار پرداختند. پس از پایان پرده اول و یک زمان استراحت ۱۵ دقیقه ای پرده آخر با نام جهان آغاز شد. پیام قرنی با ساز کوبه ای کاخن به برنامه اضافه شد و ماهیار چرمچی هم دو بوم دیگر اضافه کرد تا پس از ۴۵ دقیقه دیگر ، این پرفورمنس در حضور میهمانان گرانقدری چون : لعیا زنگنه –ژاله صادقیان – دکتر روح افزا – لیلا برخورداری – هادی خوانساری –مازیار رضاخانی و سفیر محترم کشور بولیوی به کار خود پایان داد.

    ماهیار چرمچی درباره این اجرا میگوید: از آنجا که هنرهای تجسمی ذاتا منزوی هستند و خلق آثار بیشتر در تنهایی و کنج کارگاه ها و آتلیه ها صورت میگیرد ، نحوه خلق آثار در هاله ای از ابهام میماند.خوشحالم که نقاشی را با روش اکشن پینتینگ(action painting) به روی صحنه آوردم. در این پرفورمنس مخاطب نه تنها با اعجاز رنگ ها ، زیر سازی و مراحل کار آشنا شد و لذت برد ، بلکه تاثیر شگفت موسیقی و اساسا سایر هنرها بر یکدیگر را با چشم دید. در ابتدا کار سختی بود ، چون باید بدور از تاثیر ازدحام و فشار نگاه مخاطبین و از طریق حس نقاشی میکشیدم اما از میانه پرده نخست تا پایان لذت عمیقی به همراه داشت.

    فرشاد بیات هم معتقد بود : با وجود اینکه موسیقی به تصویر هم کشیده شده است اما بیشتر از دریچه خودش (موسیقی) شنیده میشده. تلاش من به عنوان یکی از ایده پردازان این اجرا این بود که این بار یک نوازنده – آهنگساز خارج از چارچوب های متعارف خود به خلق موسیقی بپردازد ولی این بار بدون مطالعه تصویری و از پی تعیین شده سایر هنر ها از جمله نقاشی و مجسمه سازی… .به عقیده من این همگرایی برای نسل ما حرف جدیدی بود که شاید (برای شخص من)در ایران اتفاق نیافتاده بودو امیدوارم من و ماهیار چرمچی به عنوان اعضای کوچک جامعه هنری بدعت گذار سبک نوینی از اجرای هنری بوده باشیم و باز هم شاهد اجرای چنین پرفورمنس هایی باشیم.

    بانو ژاله صادقیان ،مجری محبوب سیما با همان صدای مهربان به حراج آثار پرداختند .در میانه حراج سرکار خانم نیکخواه با اهدای سپاسنامه هایی به هنرمندان حال و هوای عجیبی به سالن داد.سپاسنامه های زیبایی با نقاشی های زیبای کودکان محک که خط و انشایی کودکانه از حرکت انسان دوستانه مجریان پرفورمنس قدردانی کرده بودند.

    حراج گرم شد و در پایان تمام تابلو ها فروخته شدند تا هنر با چهره انسان دوستانه اش بر دیوار خانه ها بنشیند و به ما لبخند بزند. جای شما خالی

    https://musiceiranian.ir/?p=45380
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *