×
×

کاش چهار به شش می‌رسید / پاسخ‌‌های رضا یزدانی به کاربران خبرآنلاین

  • کد نوشته: 44542
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۲ام آبان ۱۳۹۲
  • ۰
  • رضا یزدانی می‌گوید یک خواننده اگر بنا باشد مرتب خودش را تکرار کند، سقوط خواهد کرد.  مهدی یاورمنش: یک بعد از ظهر پاییزی میزبان رضا یزدانی در کافه خبر شدیم و با او در باره شیوه و سبک خوانندگی‌اش به گفت و گو پرداختیم. شش آلبوم منتشر شده‌اش را مرور کردیم و بحث را به تیتراژها […]

  • رضا یزدانی می‌گوید یک خواننده اگر بنا باشد مرتب خودش را تکرار کند، سقوط خواهد کرد.
     مهدی یاورمنش: یک بعد از ظهر پاییزی میزبان رضا یزدانی در کافه خبر شدیم و با او در باره شیوه و سبک خوانندگی‌اش به گفت و گو پرداختیم. شش آلبوم منتشر شده‌اش را مرور کردیم و بحث را به تیتراژها و قطعاتی که برای فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی خوانده است، کشاندیم. (اینجا)

    در پایان آن نشست، پرسش‌های کاربران خبرآنلاین را مطرح نموده و پاسخ‌های رضا یزدانی را دریافت کردیم؛ سؤال هایی که تعداد و محتوای آن‌ها نشان دهنده دایره گسترده علاقمندانی است که این خواننده موسیقی پاپ و راک دارد.

    بی نام: چرا دیگر با یغما گلرویی کار نمی‌کنید، چون به نظرم بهترین کارهایتان آن‌هایی است که ترانه‌هایش از اوست؟

    به امید خداد در آلبوم هشتم که هنوز در مراحل اولیه تولیدش هستیم، اتفاقی که دوست دارید می‌افتد و ما دو باره با هم کار خواهیم کرد.

    کوروش: ترانه های تیتراژ فیلم‌هایی چون «خودزنی»، «شب هزار و یکم» یا حتی «رازهای این خانه» اصلاً به گرد پای آهنگ‌های آلبوم‌هایتان نمی‌رسند. درست است که ستار اورکی از بهترین آهنگسازان کشور به شمار می‌آید، اما سبک و لحن خواندن شما را نمی‌شناسد. چرا این قدر تو آلبوم‌های استودیویی قوی، زیبا و گوش نواز کار می‌کنید و در مقابل تک آهنگ‌هایتان چندان دلنشین نیستند؛ به خصوص از نظر لحن آن نظم و هارمونی قطعات آلبوم‌هایتان را ندارند؟

    پرسش شما چند بخش دارد که جدا جدا جواب می‌دهم. ابتدا من فکر می‌کنم تک قطعه‌هایم بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرند و خودم هم آن‌ها را بسیار دوست دارم. بی شک اگر من برای این تک قطعات انرژی بیشتری نگذارم، کم‌تر نمی‌گذارم. جدا از «رازهای این خانه» که خیلی آن را دوست دارم، باید بگویم که «شب هزار و یکم» و «خود زنی» دو قطعه ای هستند که خودم نساخته‌ام و با این که کارهای خیلی خوبی هستند، اما در قالب و شکل سبک من نمی‌گنجند.

    در مورد ستار اورکی هم باید بگویم که او سبک من را اتفاقاً خیلی خوب می‌شناسد، اما جنس کارش تفاوت دارد و برای همین شنونده شاید از این تغییر خوشش نیاید.

    س ز: من به خاطر اینکه از جامعه و با اعتراض می‌خوانید، آهنگ‌هایتان را گوش می‌کنم. اما گویا گفته‌اید می‌خواهید از این نوع اشعار کم‌تر استفاده کنید. مگر ما چند تا خواننده داریم که از هنرشان برای بیان دردها و دغدغه های جامعه استفاده می‌کنند؟

    من هم چین حرفی نزده‌ام. من در آلبوم بعدی چند تا کار اجتماعی خوب دارم.

    بی نام : بهتر نیست موهای خود رو مرتب و کوتاه کنید؟

    نه. این جوری به من می‌آید.

    بی نام: نظرتان در باره عدد چهار چیه؟

    کاش تا شش می‌رسید. تازه آن شش تا مال سال ۵۲ است.

    سمیرا: سینما را بیشتر دوست دارید یا موسیقی را ؟

    قطعاً موسیقی را.

    یزدان: چرا و به چه علت رضا یزدانی دارد از سبک خاص خودش فاصله می‌گیرد؟ 

    این قضاوت مخاطبان با آلبوم «خاطرات مبهم» رخ داده است که در جواب باید بگویم در آلبوم بعدی بر می‌گردم به آن رضا یزدانی که شما دوست دارید.

    مانی: چرا طراحی سایت اختصاصی شما این قدر ضعیف است؟ از هنرمندی مثل رضا یزدانی بیشتر از این‌ها انتظار می‌رود.

    ساده است، ضعیف نیست. با این حال شاید در آن تغییراتی بدهیم.

    رضا: من یک ترانه سرا هستم، چطور می‌شود با شما ارتباط داشت؟ یک سال پیش ای میل زدم اما جوابی دریافت نکردم.

    ای میل من روی سایت هست. اما چون خیلی زیاد ای میل دارم و خیلی هاشان ترانه هست، خواندن و پاسخ دادن آن‌ها وقت می‌برد. اگر دیر شده است پوزش می‌خواهم.

    بی نام: چرا دیگر برای فوتبال به زمین فوتبال شهرداری در اتوبان چمران نمی‌آیید؟ بنده یکی از نگهبانان آن مجموعه هستم.

    آه بله دو سه باری آن زمین آمده‌ام. اما دلیل کم‌تر آمدن من آن است که هفته ای دو روز می‌روم تنیس بازی می‌کنم و دروازه بان تیم هنرمندان و تیم پیشکسوت‌های استقلال هم هستم و دیگر وقتی باقی نمی‌ماند.

    حمید رضا: قسمتی از محبوبیت شما به خاطر اجرای کارهایی با مضامین نوستالژیک است. چرا بیشتر روی این جور کارها تمرکز نمی‌کنید؟

    ترانه «نوستالژی» که ۲۴ مهر در فضای مجازی منتشر شد و آلبوم بعدی من پاسخ گوی این انتظار خواهد بود.

    بی نام: … تاریخ انتشار آلبوم بعدی شما چه زمان است؟

    آلبوم بعدی من پس از محرم و صفر منتشر می‌شود.

    کامیار: در باره سبک راک خودتان بیشتر توضیح دهید؟

    راکی که من کار می‌کنم، سعی کرده‌ام ایرانیزه و شرقی و بومی شود و برای همین از گام‌های مینور بیشتر استفاده می‌کنم تا به گوش مخاطب ایرانی آشنا تر باشد.

    (مخاطبی با نام مستعار) محسن چاوشی: نظرتان درباره کار همکارانتان مثل محسن چاووشی چیست؟

    کارهایش را دوست دارم.

    امین: … شما واقعاً تغییر سبک و حال و هوا را در هر آلبومتان دوست دارید؟

    یک خواننده اگر بنا باشد مرتب خودش را تکرار نماید، سقوط می‌کند. یک موسیقی دان باید طعم‌های مختلف را امتحان و آزمون و خطا کند و خودش را محک بزند. در تکرار هیچ اتفاق نویی نمی‌افتد.

     کاوه: … چرا در کنسرت‌هایتان این قدر یخ با تماشاگران روبرو می‌شوید؟

    یخ نیستم، تنها ترجیح می‌دهم به جای آن که میان قطعات کنسرت چند دقیقه حرف بزنم، کارهای بیشتری برای تماشاگران بخوانم؛ مردم می‌آیند کنسرت تا موسیقی بشنوند نه حرف‌های خواننده را.

    امین: … آیا در نظر دارید بازی در فیلم‌های مختلف و بعضاً سطحی را ادامه بدهید؟

    من تنها در دو فیلم «طهران تهران» و «بوی گندم» بازی کرده‌ام که آن هم در نقش خواننده بوده است. در «حکم» و «رییس» مسعود کیمیایی هم تنها مقابل دوربین ترانه خوانده‌ام که بخش عمده ای از شهرت و محبوبیتم را سر همین دو فیلم به دست آورده‌ام. خوب است بدانید در یک سال گذشته پیشنهاد دو تا نقش یک را رد کرده‌ام چون هیچ ربطی به موسیقی نداشته و فکر کرده‌ام با بازی در آن‌ها مخاطب من را پس می‌زند.

    محمد رضا صادق زاده: … چرا در آلبوم آینده‌تان با اندیشه فولادوند و علی کمارجی نژاد کار نمی‌کنید؟ 

    با اندیشه فولادوند و علی کمارجی نژاد در آلبوم هشتم همکاری خواهم کرد.

    عکس‌ها: زهرا رمضانی

    https://musiceiranian.ir/?p=44542
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *