×
×

«دُروج» از لحنی حماسی تا لحظاتی انتزاعی

  • کد نوشته: 43910
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۳۰ام مهر ۱۳۹۲
  • ۰
  • آلبوم موسیقی بی کلام «دُروج» با سازبندی و صدای جدید، اول مهرماه توسط موسسه «آوای باربد» در سراسر کشور منتشر و پخش شد، در همین یکماه اخیر و مدت زمان کمی که از انتشار این اثر میگذرد، به نظر می رسد این آلبوم به دل مخاطبان جدی موسیقی نشسته و فروش خوب «دُروج» هم مهر تاییدی بر این موضوع است. به همین بهانه به سراغ سهیل مخبری آهنگساز جوان موسیقی ایران رفته ایم تا گفتگویی با وی در این زمینه داشته باشیم، ضمن اینکه گفتگو را در ادامه می توانید دنیال کنید، در پایان این مصاحبه هم قطعه شنیدنی «اردیبهشت» از همین آلبوم را با اجازه صاحب اثر از طریق سایت موسیقی ایرانیان آنلاین بشنوید و در صورت تمایل دانلود نمایید.
    +یادداشت  اردشیر کامکار برای این آلبوم

    «دُروج» از  لحنی حماسی تا لحظاتی انتزاعی
  • سهیل مخبری (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    سهیل مخبری (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: آلبوم موسیقی بی کلام «دُروج» با سازبندی و صدای جدید، اول مهرماه توسط موسسه «آوای باربد» در سراسر کشور منتشر و پخش شد، در همین یکماه اخیر و مدت زمان کمی که از انتشار این اثر میگذرد، به نظر می رسد این آلبوم به دل مخاطبان جدی موسیقی نشسته و فروش خوب «دُروج» هم مهر تاییدی بر این موضوع است. به همین بهانه به سراغ سهیل مخبری آهنگساز جوان موسیقی ایران رفته ایم تا گفتگویی با وی در این زمینه داشته باشیم، ضمن اینکه گفتگو را در ادامه می توانید دنیال کنید، در پایان این مصاحبه هم قطعه شنیدنی «اردیبهشت» از همین آلبوم را با اجازه صاحب اثر از طریق سایت موسیقی ایرانیان آنلاین بشنوید و در صورت تمایل دانلود نمایید.

    «دُروج» با سازبندی و صدای جدید
    به عنوان یک آهنگساز در دُروج سعی ام بر این بوده که با دیدی آزاد نسبت به ردیف دستگاهی موسیقی ایران، نغمات و ملودی ها طوری در کنار هم چیده شوند که در نهایت فضایی متفاوت نسبت به آثار هم ردیف و هم خانواده ی خود ایجاد کرده و به وجود بیاورد. برای بدست آوردن این صدا و بافت جدید آزمون و خطا های بسیاری صورت گرفت، روزهای زیادی به بررسی نحوه ضبط کار سپری شد، سازهای مختلفی آزموده شدند و ساعات بسیاری بدون پیشرفت سپری شد، اما در نهایت به صدایی که میخواستیم رسیدیم و البته که بی شک بدون حضور بهنام معیریان عزیز این امر محقق نمیشد، صدابرداری این اثر چهارماه به طول انجامید، تقریبا در هر هفته دو روز را مشغول ضبط در استودیو بودم و دو ماه هم صرف میکس و مسترینگ کار شد که در نهایت شهریور ماه سال گذشته کار کاملا آماده ی انتشار شد.

    «دُروج» و لحنی حماسی
    دُروج با لحنی حماسی آغاز میشود، من از چهارگاه برای شروع استفاده کرده ام. قطعات ابتدایی راوی ِ لحظات و نغماتی حماسی ست، که ساخت آنها به سالها قبل برمیگردد، این قطعات دقیقا در زمان نوجوانی من ساخته شده اند و از همان شادابی برخور دارند اما رفته رفته به آرامشی میرسد که البته در نهایت با رسیدن به قطعه دُروج شاید آن آرامش دقایق قبل هم دیگر وجود نداشته باشد. تمامی این احساسات را برعهده ی نگاه و دید شنونده ام میگذارم، و علاقه ی شخصی خودم هم نسبت به این مساله برداشت آزادانه ی مخاطب از قطعات خواهد بود.
    بدون شک بدون حضور ساز قیچک و لحن و استفاده ی جدیدی که از این ساز در قطعات شده این فضا و این صدا در دُروج به وجود نمی آمد.

    سهیل مخبری و نوازندگی همه سازهای«دُروج»
    بسیاری از دوستان این پرسش رو مطرح کرده بودند که چرا از هیچ نوازنده ی دیگری در این کار یاری نگرفتم؟! مهمترین دلیل برای این اتفاق در درجه ی اول تسلط شخص خودم بر ساز قیچک است، احساسم بر این بود که خودم و با شناختی که از قطعات دارم، با شناختی که از ظرایفی که به دنبالشان بودم و هستم دارم، به عنوان یک نوازنده کمانچه و قیچک بهتر از هر دوست دیگری توان اجرای قطعات خودم رو خواهم داشت به اضافه ی اینکه زمان کمتری برای انتقال احساس و ایده صرف میشد. من برای استفاده از ساز قیچک، به بسیاری از آثار موسیقی ایران رجوع کردم اما استفاده ای که در این اثر از قیچک شده، تا به حال به این شکل در موسیقی ایران وجود نداشته و صدای این ساز در قطعات، صدای جدیدی خواهد بود.

    «دُروج» و لحظاتی انتزاعی
    دُروج لحظاتی انتزاعی به همراه دارد، همانطور که استاد اردشیر کامکار در دست نوشته ی آلبوم آورده اند، این امر در تکنوازی ها بیشتر مشهود خواهد بود، اصوات و الحان ساده اند و ساده به پیش میروند که این اتفاق بر گرفته از دیدگاهی ساده گرایانه است، اما ساخت و ترکیب این اتفاقات کار نسبتا دشواری بود. در آثار بعدی نیز حتما همین روند ادامه خواهد داشت حتی بسیار ساده تر.

    کنسر ت«دُروج»
    همانطور که اشاره کردم ضبط کل مجموعه ، میکس و مسترینگ حدود ۶ ماه به طول انجامید، از فروردین تا شهریور ماه سال ۹۱ و در نهایت با مشاوره ها و صحبت هایی که با دوستان و همکاران ام داشتم، شرکت فرهنگی هنری «آوای باربد» را برای انتشار کار بسیار مناسب دیدم و همینجا از زحمات آقایان حمید اسفندیاری نیا، علیرضا رضایی ، محمدرضا عقدایی ، علی مژدهی و همگی دوستان دیگر در آوای باربد که بدون شک سهم مهمی در انتشار درست و مطلوب این کار داشته اند سپاسگذارم.

    دُروج اول مهر ماه از طریق شرکت «آوای باربد» منتشر و در سراسر کشو پخش شد، قطعا به فکر به روی صحنه بردن کل آلبوم خواهم بود، برنامه ریزی هایی مبنی بر اجرای این کنسرت در تهران با دوستان و همکارانی هم انجام گرفته که به احتمال قوی این کنسرت در زمستان امسال برگزار خواهد شد، قصد اجرای کنسرتی تلفیقی را ندارم اما کنسرت این قطعات هم قطعا صدای جدیدی خواهد داشت، چون به منوال کنسرت های موسیقی صرفا ایرانـی و سنتی جلو نخواهیم رفت. تا به امروز حضور اساتید بزرگی که در آینده و در خبرهای بعدی به آنها خواهم پرداخت در اجرای این کنسرت مشخص و تائید شده و امیدوارم که در نهایت موجبات رضایت مخاطبان این موسیقی را، هم در آلبوم و هم در اجرای صحنه ای آن به وجود بیاورم .

    + دانلود قطعه شنیدنی «اردیبهشت» از سهیل مخبری

    «اردیبهشت» را آنلاین بشنوید:

    یادداشت اردشیر کامکار:

    «دُروج ، در قالب موسیقی ملّی ماست. اثری ست که با محوریت ساز کمانچه و همراهی قیچک ، با استفاده از تم ها و ریتمهای موسیقی دستگاهی ایران ، حرکات ملودیک و کنترپوانتیک ، حس غالب و زیبای ملودی های اجرا شده ، تکنیک نوازندگی و اهمیت به یک آنسامبل کششی ساخته و تنظیم شده ، که در نهایت اثری پدید آورده در نوع خود بدیع و نوآورانه . همینطور استفاده به جا از امکانات صوتی و معرفی درست شخصیت این دو ساز که هرکدام به شکلی صحیح به وظیفه خود عمل میکنند قابل توجه بوده و به نحو احسن اجرا شده .

    در این مجموعه قیچک شخصیت مستقل خود را پیدا کرده است . استفاده خلاقانه از محدوده و رنگ صوتی قیچک نسبت به کمانچه ، ایفای نقش در قالب سازهای کوبه ای و حتی خلق برخی موتیف های ریتمیک توسط این ساز از خصوصیات بارز این مجموعه محسوب میشود و در نگاهی کلی به این اثر ، سونوریته و هارمونی خوش آهنگی برای این ساز خلق کرده است .

    آرشه کشی های مناسب ، سکوت های به جا و به اندازه ، تغییر پوزیسیون های منطقی و همچنین اجرای جملات پخته و مطمئن سهیل در تکنوازی ها ، فضاهایی انتزاعی ایجاد میکند که در حرکتی کمالطلب با رسیدن به قطعه ی ” دُروج ” ، و با استفاده از بعضی فواصل اجرا شده که ممکن است تا به حال به این شکل در موسیقی ایرانی اجرا نشده باشد ، راوی روایتی ست غریب که با بهره گیری از کُنهه احساسات او ، و در شمایی کلی ذات این اثر را به تصویر می کشد .

    در پایان
    موفقیت و آینده ای درخشان برایش آرزومندم
    و خوشحالم که جوانانی چنین مستعد ، متعهد و خلاق در زمینه کمانچه نوازی نوین مشغول به کارند.
    جوانانی که آماده ، و آمده اند برای خدمت به موسیقی این مرز و بوم.

    اردشیر کامکار»

    https://musiceiranian.ir/?p=43910
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *