×
×

عکسهای این اجرا را از موسیقی ایرانیان ببینید

  • کد نوشته: 43848
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۹ام مهر ۱۳۹۲
  • ۱ دیدگاه
  • کنسرت گروه موسیقی سازهای کوبه ای «اشاره» با همراهی سازهای ملودی به یاد استاد همایون خرم و با تقدیم قطعه سمفونی دف به استاد مسعود حبیبی به روی صحنه رفت.
    + به سرپرستی حمید جبّاری و آهنگسازی سهیل حسنوی

    عکسهای این اجرا را از موسیقی ایرانیان ببینید
  • کنسرت گروه اشاره (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    کنسرت گروه اشاره (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: کنسرت گروه موسیقی سازهای کوبه ای «اشاره» با همراهی سازهای ملودی به یاد استاد همایون خرم و با تقدیم قطعه سمفونی دف به استاد مسعود حبیبی به روی صحنه رفت.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، در این کنسرت که ۲۶ مهرماه ساعت ۱۹ به سرپرستی حمید جبّاری (سازنده قطعات کوبه ای گروه اشاره) و آهنگسازی سهیل حسنوی،  در سالن آمفی تئاتر مؤسسه منظومه خرد شهر تهران برگزار شد، گروه موسیقی «اشاره» متشکل از المیرا احمدی توفیقی (دف، دایره و شیکر)، حمید جبّاری (دف، دایره، دمام و داربوکا)، هلیا جهانگیرپناه (دف، دایره، کالیمبا، چوبک و گویرو)، محسن حسن پور کرانی (پرکاشن: تامبورین، مثلث، سنج، واوا، انواع شیکر، باران و ….، کسر و کمانچه)، مهسا حسن پور کرانی (دف، دایره، بانگو کاخن، زنگوله و شیکر)، سهیل حسنوی (سنتور)، یگانه سادات وردی (دف، دایره و تریل)، نیما سیگارودی (دف، دایره، بانگو کاخن و کسر)، سحر صفاری (دف، دایره، تنبک، دهل، کاسه تبتی، تامبورین و قاشقک)، سپند کهزادی (درامز و تنبک)، حسین معانی (دف، تار، تنبور، چوبک و پرکاشن)، افشین هنرور (کوزه، پنداریک، کاخن و تنبک)، فریبا یوسفی جم (دف، دایره و شیکر آفریقایی) به روی صحنه رفتند و قطعاتی را در تقدیم به همایون خرم و مسعود حبیبی نواختند.

    در این کنسرت اعضای گروه اشاره ۱۳ قطعه به نام های «هفت رنگ»، «تکنوازی سنتور»، «از خاک تا افلاک»، «ندای سهراب»، «تکنوازی درامز»، «خاطره ها» (تقدیم به روح استاد همایون خرم)، «سمفونی دف» (تقدیم به مسعود حبیبی)، «تکنوازی دف»، «افسونگر شهرآشوب»، «تک نوازی تنبک»، «تلاطم»، «تکنوازی سنتور» (مقدمه گریز) و «گریز» را اجرا کردند.

    این اجرا با وجود برگزاری در بین تعطیلات عید قربان و مسافرت بسیاری از مردم تهران با استقبال خوبی مواجه شد و حضور برخی از اساتید دف نوازی و موسیقی ایرانی (مسعود حبیبی، رضا دربندی، مصباح قمصری، سیاوش کامکار و افشین خلج) در این کنسرت چشمگیر بود.

    در بین قطعات اجرا شده در این کنسرت قطعات «از خاک تا افلاک» به دلیل برخورداری از یک ملودی آرامش بخش و تأثیرگذار، «ندای سهراب» به خاطر بهره گیری از ده ها ساز پرکاشن برای خلق فضاسازی متنوع و جدید، «خاطره ها» به دلیل فضای نوستالژیک و یادآوری قطعات و نغمات قدیمی، «افسونگر شهرآشوب» به واسطه ریتم شاد و پرانرژی، ترکیب بندی متنوع سازهای کوبه ای نظر حاضران را بیشتر جذب کرد. قطعه «گریز» نیز به عنوان حسن ختام برنامه به دلیل ترکیب و رنگ بندی قابل توجه ساز سنتور با سازهای کوبه ای نظیر داربوکا، درامز، دف، کاخن و پنداریک، سرعت بالای قطعه، تنوع ریتمیک و آنسامبل مناسب با استقبال و تشویق بسیار زیاد حضار مواجه شد.

    گروه موسیقی سازهای کوبه ای-ملودی «اشاره» سال ۱۳۸۹ شروع به کار کرده است و این گروه سبکی را در پیش گرفته است که آن را «ضربآهنگ» نامیده و در جای جای قطعات کوبه ای نغمه های کوتاه ملودی جای گرفته است. در این سبک، ابتدا طرح ریتمیک یک قطعه نوشته شده، سپس قسمت ملودی طراحی شده و به قطعه اضافه می گردد.

    https://musiceiranian.ir/?p=43848
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *