×
×

حکایت نقطه‌چین‌های آلبوم «امپراتور»/خواننده‌ای که به‌خاطر مخاطبانش غمگین می‌خواند

  • کد نوشته: 43417
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۱ام مهر ۱۳۹۲
  • ۳ دیدگاه
  • نشست خبری آلبوم موسیقایی «امپراتور» به خوانندگی مهدی یراحی شنبه ۲۰ مهر ماه در سالن اجتماعات هتل همای تهران با حضور عوامل تولید این اثر موسیقایی برگزار شد. در ادامه می توانید گزارش این مراسم را دنبال کنید.
    + عکسها از امیر آقازاده

    حکایت نقطه‌چین‌های آلبوم «امپراتور»/خواننده‌ای که به‌خاطر مخاطبانش غمگین می‌خواند
  • نشست خبری مهدی یراحی (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    نشست خبری مهدی یراحی (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    موسیقی ایرانیان: نشست خبری آلبوم موسیقایی «امپراتور» به خوانندگی مهدی یراحی شنبه ۲۰ مهر ماه در سالن اجتماعات هتل همای تهران با حضور عوامل تولید این اثر موسیقایی برگزار شد.

    مهدی یراحی خواننده این آلبوم در ابتدای این نشست خبری گفت: خوشبختانه بعد از سه سال تلاشی که برای تولید این آلبوم انجام گرفت شاهد بازخوردهای مناسب و خوبی از سوی مخاطبان هستیم که این نشان دهنده زحمت های هنرمندان و تهیه کنندگان آلبوم است که شبانه روزی در ارتقای کیفیت آلبوم کار کردند. آقای خانزاده به عنوان تهیه‌کننده آلبوم تا آخرین لحظه همراه من بود.

    وی افزود: در آلبوم “امپراتور” تمام تلاش خود را به کار گرفتم که با حفظ فضای همیشگی کارهایم با فضاهای جدیدی روبه رو شوم که برای مخاطبان هم جذاب باشد و به نظر من این رسالت اصلی یک هنرمند است که بتواند در عین وفادار بودن به استایل و چارچوب کارهای همیشگی خود مخاطب را با فضاهای جدیدی روبه رو کند. من در این آلبوم کوشیدم تکنیک های متفاوتی را تجربه کنم که البته ممکن است این تکنیک ها شبیه تکنیک کارهای خوانندگان دیگر باشد اما به طور حتم در نوع صدا این شباهت وجود ندارد و مخاطبان با فضای جدیدی رو به رو خواهند شد.

    یراحی با اشاره به ترانه های این آلبوم موسیقایی گفت: با وجود ترانه سرای خوبی چون روزبه بمانی به طور حتم از ترانه های این آلبوم رضایت کامل دارم ضمن اینکه حضور ترانه سرایان دیگری چون رستاک حلاج، نسترن شیر محمدی، امید جامع، زهرا عامل و امیر علی بهادری ترکیب ایده آلی را برای من رقم زد که هیچ گاه آن را فراموش نخواهم کرد. البته در این میان نمی توانم از زحمات زانیار خسروی در تنظیم قطعات، آرش پاکزاد میکس و مسترینک و گروه نوازندگان به راحتی عبور کنم چرا که حضور این عزیزان در آلبوم غنیمتی بود که تجربه بسیار شیرینی را برای من رقم زد.

    من غمگین هستم اما…

    این خواننده موسیقی پاپ درباره دلایل نامگذاری تازه ترین آلبوم موسیقایی خود خاطرنشان کرد: چندین سال پیش که نسترن شیرمحمدی ترانه “امپراتور” را برای کار به من پیشنهاد داد به شدت مجذوب اثر شدم چرا که فکر کردم این ترانه جای مانور فراوان دارد و می تواند به عنوان یک قطعه با کیفیت و ارزشمند به مخاطب معرفی شود. نگاه و پردازش خوبی که ترانه سرا به اثر دارد من را وادار کرد که علاوه بر استفاده از این ترانه عنوان “امپراتور” را برای تازه ترین آلبوم خود انتخاب کنم.

    وی در ادامه این نشست خبری درباره غمگین بودن فضای آلبوم “امپراتور” تصریح کرد: من همیشه تجربه کردن در فضای جدید را دوست دارم اما در نهایت نمی توانم از فضای همیشگی کارهای خود که معمولا غمگین است خارج شوم چرا که مخاطب آهنگ هایم من را با این شیوه می شناسد و دوست دارد. البته نوع استفاده از ترانه‌ها هم می تواند در ایجاد این فضا موثر باشد به این معنی که شاید فلان ترانه آلبوم امپراتور که در فضای حزن انگیزی به مخاطب ارائه می شود در آلبوم دیگر با آهنگ دیگر در قالب شیوه دیگری به مخاطب عرضه شود.

    یراحی افزود: با اینکه به ساختارشکنی اعتقاد دارم و ریسک کردن را جزوی از وظایف هر خواننده ای می دانم اما نمی توانم خودم را بشکنم. من تلاش می کنم به مخاطبان کارهای خودم اضافه کنم و شاید فضای جدید تعدادی از قطعات آلبوم امپراتور به همین خاطر باشد اما کلیت ماجرا این است که دوست دارم فضای همیشگی کارهایم برای مخاطب همیشگی باقی بماند. البته امتیاز موسیقی انعطاف پذیری آن است و همین امتیاز است که من را وا داشت که به این گونه موسیقایی احساس نزدیکی بیشتری کنم.

    تمام نقطه چین های آلبوم دوستان نزدیک ما هستند

    خواننده آلبوم امپراتور با تقدیر از نحوه پخش این آلبوم موسیقایی در بازار موسیقی گفت: خوشبختانه با تمهیداتی که از سوی موسسه فرهنگی تبلیغاتی اکسیر نوین انجام گرفته شاهد توزیع و پخش خوب آلبوم بودیم. البته باید این نکته را در نظر بگیریم که فقط ۱۰ روز از انتشار آلبوم در بازار موسیقی می گذرد و باید بیشتر از اینها منتظر بمانیم تا بتوانیم بازخورد بهتری از واکنش مخاطبان به اثر دریافت کنیم.

    یراحی درباره حضور سیروان خسروی در این آلبوم هم خاطرنشان کرد: قبل از مراحل تولید آلبوم مذاکراتی را با سیروان خسروی برای تنظیم قطعات انجام دادیم که بتوانیم در صورت فراهم شدن امکانات از حضور ارزشمند او در آلبوم استفاده کنیم اما حضور و مشغولیت وی در اجراهای زنده و کنسرتهایی که این خواننده و آهنگساز داشت نتواستیم در این آلبوم از حضور وی استفاده کنیم. اما امیدوارم بتوانم از هنرمندی وی در آلبوم جدید استفاده کنم.

    محمدرضا خانزاده تهیه کننده آلبوم “امپراتور” هم در این نشست خبری گفت: طی مذاکراتی که با مسوولان وزارت ارشاد در حوزه موسیقی داشتیم قرار است اتفاقات خوبی در عرصه تبلیغات محیطی آثار موسیقایی انجام پذیرد. در این مورد مسوولان به ما قول هایی داده اند که امیدوارم به زودی این وعده ها شکل اجرایی پیدا کند و ما شاهد تبلیغات مناسب محیطی آثار موسیقایی در سطح شهر باشیم.

    وی درباره حذف برخی از نام ها در آلبوم جدید مهدی یراحی خاطرنشان کرد: تمامی هنرمندانی که نام آنها از آلبوم حذف شده و در قالب نقطه چین منتشر شده است همگی از دوستان خوب من هستند اما من مجبور بودم به خاطر رعایت قانون از ذکر نام آنها در جلد آلبوم خودداری کنم. البته تا آنجا که من می دانم مشکلات این عزیزان در حال مرتفع شدن است و این امید را دارم که به زودی شاهد برطرف شدن مشکلات آنها باشیم.

    ترانه ها نقطه قوت آلبوم امپراتور است

    روزبه بمانی ترانه‌سرای برخی از قطعات آلبوم امپراتور که در جلد آلبوم نام وی منتشر نشده است نیز در این نشست تصریح کرد: تنها آلبومی که روی جلد آن در این چند ساله نام من منتشر شده بود، آلبوم احسان خواجه امیری بود اما بعد از این آلبوم نام من در هیچ آلبوم دیگری اجازه انتشار نداشت و من امیدوارم این مشکل هرچه زودتر حل شود. البته دوستان در تلویزیون هم از درج نام من در سریال های تلویزیونی صرف نظر می کنند به طوریکه بعد از گذشت سه یا چهار قسمت از سریال نام من به یکباره حذف می شود. شاید این عزیزان صلاح می دانند که نام من فقط در همان چند قسمت اولیه کار کافی است و من را به بیننده معرفی می کند اما با تمام این مشکلات همواره امیدوارم این موضوع مرتفع شود.

    وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اظهار نظرهای متفاوتی که برای برخی از ترانه های آلبوم “امپراتور” انجام گرفته است، توضیح داد: جامعه ما هیجوقت برای اتفاقات مختلف آماده نبوده است. به همین خاطر همه ما وقتی اتفاقی می افتد به دلیل اینکه نمی توانیم آن را درک کنیم آن را انکار می کنیم و این تفکر سنتی جامعه ماست که همه به نوعی با آن درگیر هستیم. در این آلبوم هم چنین رویکردی از سوی برخی از مخاطبان به وجود آمده و به محض اینکه نمی توانند درک درستی از ترانه داشته باشند نسبت به آن واکنش نشان می دهند در حالیکه قطعه ای چون “با هم نبودیم” زهرا عاملی به نظرم بهترین ترانه‌سرا در سالهای اخیر بوده و ما به دلیل اینکه متوجه آن نمی شویم سعی در انکار آن داریم.

    بمانی افزود: آلبوم امپراتور چند مولفه دارد که شاخص ترین آن ترانه هایش هستند. البته من نام خود را از این قاعده جدا می کنم چرا که کار چندانی برای این آلبوم انجام ندادم اما به ترانه های دیگر اشاره می کنم که به نظرم در نوع خود بهترین هستند و توانسته اند تا حد زیادی به بهبود کیفیت آلبوم در کنار دیگر شاخصه ها کمک کنند. ضمن اینکه در این بین باید به صدای محزون مهدی یراحی و شاخصه های اجرایی او نیز اشاره کنم که توانسته به خوبی مفاهیم موجود در ترانه ها را اجرا کند و علیرغم انتقادهایی که می توان روی آلبوم داشت اثر قابل قبولی را به مخاطب ارائه داده است.

    نسترن شیرمحمدی ترانه سرای قطعه امپراتور نیز در توضیح این ساخت این ترانه گفت: من همیشه سبک ها و ترانه های مهدی یراحی در آثار قبلی را دوست داشتم و همواره مایل بودم تا همکاری را در زمینه ترانه با او داشته باشم. وقتی هم پیشنهاد ترانه امپراتور را به وی دادم اولین کاری که او انجام داد ساخت ترجیع بند قطعه بود که به قدری برای من جذاب بود که موجب ادامه همکاری من با این پروژه برای ساخت نسخه جدیدی از ترانه امپراتور شد. ترانه ای که به معنا و مفهوم واقعی کلمه انتظارات من را برآورده کرد.

    گزارش متنی مهر از این نشست را دنیال کردید، در ادامه هم می توانید عکسهای موسیقی ایرانیان (امیر آقازاده) از این مراسم را مشاهده نمایید.

    https://musiceiranian.ir/?p=43417
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *