×
×

مشهورترین کوارتت جهان «خیام» را می‌نوازد

  • کد نوشته: 42896
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۰ام مهر ۱۳۹۲
  • ۰
  • یکی از مشهورترین کوارتت‌های زهی دنیا به آهنگساز ایرانی سفارش ساخت قطعه‌ای برای آنسامبل زهی جهت ساخت یک فیلم سینمایی را داد.

    مشهورترین کوارتت جهان «خیام» را می‌نوازد
  • 8f111e5e720e6a62473d99c80c4f943eموسیقی ایرانیان: یکی از مشهورترین کوارتت‌های زهی دنیا به آهنگساز ایرانی سفارش ساخت قطعه‌ای برای آنسامبل زهی جهت ساخت یک فیلم سینمایی را داد.

    هوشیار خیام آهنگساز و سازنده این قطعه موسیقایی با بیان اینکه کوارتت زهی کرونوس یکی از برجسته‌ترین مجموعه های موسیقی دنیاست ادامه داد: این کوارتت زهی چندی پیش به من ساخت قطعه ای برای آنسامبل زهی داده که  نتیجه آن کوارتت زهی شماره ۲ ”مُنیر” در هفت موومان است که در بیستم ماه مارس سال گذشته  توسط گروه کرونوس در سان فرانسیسکو اجرا و ضبط شد.

    وی ادامه داد: این کوارتت در اصل برای موسیقی فیلمی در حال ساخت از زندگی هنرمند ایرانی منیر فرمانفرمایان به کارگردانی بهمن کیارستمی نوشته شده که هنوز اکران نشده است.

    خیام درباره نحوه سفارش‌گیری این قطعه موسیقایی خاطرنشان کرد: سال پیش به طور اتفاقی آلبوم ”تمامِ تو” کار مشترک من و امیر اسلامی (نشر هرمس) به دست کوارتت زهی کرونوس رسید، که گویا قطعه ”زخمه” از این آلبوم مورد توجه گروه قرار گرفت.

    این آهنگساز گفت: دیوید هرینگتون مؤسس گروه در سفر کرونوس به نیوزیلند از هواپیما با من تماس گرفت و پیشنهاد ساخت قطعه ای برای گروه داد، اتفاقی که برایم هیجان انگیز بود و نتیجه آن کوارتت زهی شماره ۲ ”مُنیر” است.

    هوشیار خیام در هفته آتی سه شب در تالار رودکی به همراه ”تریوی خیام” به اجرای آثار خود و آهنگسازان دیگر می پردازد.

    کوارتت زهی کرونوس که توسط دیوید هرینگتون در سال ۱۹۷۳ تشکیل شده پرسابقه‌ترین کوارتت زهی در حال کار است. این گروه در کنار اجرای آثار آهنگسازان برجسته و شناخته شده معاصر به کشف استعدادهای کمتر شناخته شده می پردازند و علاقمندی ویژه ای به موسیقی هایی غیر از  مکتب های کلاسیک غربی دارند.

    این گروه تاکنون بیش از ۳ هزار اجرا را تجربه کرده و جوایزه متعددی از جمله جایزه ASCAP، ادیسون آواردز و گرمی تصاحب کرده‌اند.

    https://musiceiranian.ir/?p=42896
       
    برچسب ها هوشیار خیام

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *