×
×

یادداشتی از آمن خادمی

  • کد نوشته: 42545
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۳ام مهر ۱۳۹۲
  • ۰
  • سهم موسیقی در هشت سال دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و بسیاری اذعان دارند که صدای دو مداح بزرگ یعنی صادق آهنگران و کویتی پور تاثیر غیرقابل انکاری در تهییج روحیه رزمندگان جنگ داشته است.

    یادداشتی از آمن خادمی
  • آمن خادمی

    آمن خادمی

    آمن خادمی: سهم موسیقی در هشت سال دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و بسیاری اذعان دارند که صدای دو مداح بزرگ یعنی صادق آهنگران و کویتی پور تاثیر غیرقابل انکاری در تهییج روحیه رزمندگان جنگ داشته است.

    نینوای از حسین علیزاده

    نام نینوا بسیاری را به اشتباه می اندازد که شاید این قطعه برای عاشورا ساخته شده است اما حسین علیزاده،آهنگساز این اثر می گوید: آن زمان جنگ  شروع شده بود و همه داشتند در زمینه‌ موسیقی برداشت خودشان را می‌کردند. در آن زمان مسئولان موسیقی از من خواستند که بیایید در مورد اتفاقاتی که در جنگ افتاده قطعه بسازید. من گفتم اولاً نمی‌توانم کار سفارشی بسازم؛ چرا که باید با حس خودم بوجود بیاید و ضمن اینکه هر کسی جنگ را یک جور می‌بیند .

    وی ادامه   می افزاید :نمی‌گویم که این قطعه را برای جنگ ساختم ولی در شرایطی بود که در جنگ زندگی می‌کردیم . یادم هست یکبار یک نفر از من پرسید که نینوا چه رنگی است؟ گفتم یک افق تیره‌ای است که رنگ قرمزش غالب است چرا که ساخت این قطعه در نگاهم به افق در یک غروب اتفاق افتاد. البته اولین جلد نینوا با طرحی از رضا درخشانی به همین رنگ چاپ شد.

    وی درباره مدت زمان ساخت این قطعهمی گوید: نوشتنش چیزی حدود ۲ سال طول کشید و اما ایده‌اش ۵-۴ ماه ولی ایده کلی‌تر آن به سال ۵۶ برمی‌گردد. من در آن سال یک طرح اولیه از دستگاه نوا داشتم که در حافظیه اجرا شد و چیدمان و فانتزی این جریان به سالهای ۵۶-۵۵ برمی‌گردد که کم کم این ایده را برایم آورد. تمام هنرمندان یک اثر می‌سازند و دائم این را با روایتهای دیگر بیان می‌کنند. من هم دائم با شکل‌ها و شیوهای مختلف در تکنوازی‌هایم و کارهای گروهی‌ام این ایده را داشتم .

    کجایید ای شهیدان خدایی

    نوای موسیقایی “کجایید ای شهیدان خدایی” از اشعار مولانا، با آهنگسازی هوشنگ کامکار با صدای ماندگار بیژن کامکار برای نخستین بار در سال ۱۳۶۰ با صدای استاد شهرام ناظری اجرا و بسیار مورد استقبال مردم در آن زمان قرار گرفت و به یکی دیگر از آثار خاطره‌انگیز سال‌های انقلاب و جنگ تبدیل شد.

    ممد نبودی

    شاید خیلی ها هنوز سرود زیبایی که در وصف شهید محمد جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر سروده شده را به خاطر داشته باشند. در آن زمان ورد زبان هر ایرانی این سرود زیبا بود با این اشعار: ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته…

    نوحه معروف «ممد نبودی ببینی» سال‌های خیلی دور توسط جهانبخش کردی‌زاده در ایام محرم و صفر خوانده شده و همزمان با آزادسازی خرمشهر کویتی‌پور با الهام از ملودی این نوحه، آن را به این مناسبت خوانده است.

    مردان خدا پرده پندار دریدند

    تصنیف مردان خدا پرده پندار دریدند / یعنی همه جا غیر خدا هیچ ندیدند) را سیاوش نورپور ساخته بود و ان را در  اختیار کیخسرو پورناظری قرار داد و این آهنگساز قطعات دیگر را به این بیت اضافه کرد و آن را بسط و گسترش داد .قطعه «مردان خدا» یکی از ماندگارترین و تاثیرگذارترین آهنگ هایی بود که در زمان جنگ شنیده شد و بر زبان ها افتاد.

    موسیقی فیلم

    به جرات می توان گفت موسیقی دفاع مقدس همیشه در پس پرده و تحت تاثیر سینمای دفاع مقدس بوده است و معمولا بواسطه ساخت یک فیلم سینمایی یه قطعه موسیقی ساخته شده است و این چیزی است که اکثر هنرمندان سینما و موسیقی به آن اشاره داشته اند. در نزد عموم مردم هم معمولا ما یک اثر موسیقی دفاع مقدس را بواسطه یک فیلم دفاع دفاع مقدس می شناسیم یا شنیده ایم مثال بارز آن فیلم ار کرخه تا راین از آثار ابراهیم حاتمی کیا است که جز جداناشدنی آن موسیقی تاثیر گذار و جاودانه آن ساخته مجید انتظامی است و هرگاه نام این فیلم در ذهن می آید ناخودآگاه موسیقی آن هم تداعی می شود.

    نکته بارز دیگری که در گفتگو با همه هنرمندان عرصه سینما و موسیقی داشتم این بود که همگی بر این عقیده بودند که “با هر عقیده و دین و مسلک و باور مردان جنگ قابل احترامند” و همگی با نیکی و احترام از مردمان جنگ سخن می گفتند.

    آثار جدید

    موسیقیدانان و خواننده های جدید نیز از مقوله دفاع مقدس غافل نبوده اند که از مهمترین این آثار می توان به سرود «شقایق» با صدای «احسان خواجه امیری» و شعر «افشین یداللهی،قطعه شنیدنی با صدای زیبای محسن چاوشی درباره آزاد سازی خرمشهر «هنوزم شهر من زیباست/ولی مثل من افسرده دست/هنوزم بوی خون میده/هنوزم مهجور و سرخوردست/هنوزم بوی خون میده/هنوز بوی جنون میده… اشاره کرد.

    همچنین ترانه «یاد من باش»؛ با صدای «فریدون آسرایی» و  آهنگسازی «بهروز صفاریان،قطعه «خرمشهر» با صدای «علیرضا عصار و ترانه «پرواز»؛ با صدای علی لهراسبی نیز در زمره این آثار قرار می گیرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=42545
       
    برچسب ها دفاع مقدس

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *