×
×

با اجرای ارکستر فیلارمونیک و اپرای ارمنستان

  • کد نوشته: 42508
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۳ام مهر ۱۳۹۲
  • ۲ دیدگاه
  • آلبوم موسیقی «راپسودی بختیاری» به آهنگسازی پیمان سلطانی و با اجرای نوازندگان ارکستر فیلارمونیک و اپرای ارمنستان توسط انجمن موسیقی ایران منتشر شد.

    با اجرای ارکستر فیلارمونیک و اپرای ارمنستان
  • soltaniموسیقی ایرانیان: آلبوم موسیقی «راپسودی بختیاری» به آهنگسازی پیمان سلطانی و با اجرای نوازندگان ارکستر فیلارمونیک و اپرای ارمنستان توسط انجمن موسیقی ایران منتشر شد.

    به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران،این اثر که در آمفی تئاتر خانه آهنگسازان ارمنستان و به خوانندگی پروین عالی پور و همخوانی کوروش اسدپور ضبط شده، شامل مقام «شیرعلی مردان» است که بر اساس اشعاری از روشن سلیمانی ساخته شده است.

    در این اثر برخی بخش ها توسط اردشیر صالح پور دکلمه شده و آواز بخش پایانی نیز برعهده رضا صالحی بوده است.

    پیمان سلطانی در کارنامه این اثر آورده است: در «راپسودی بختیاری» علی مردان خان بهانه ای شده است برای بیان حسی من و این احساس به همراه خود روایتگر نوعی رها شدگی و احترامی همراه با افتادگی است که بی دریغ به علی مردان و تمام مبارزان آزادی خواه پیروز جهان نثار می شود.

    اردشیر صالح پور نیز در یادداشت خود در کارنامه «راپسودی بختیاری» نوشته است: مرگ مظلومانه علی مردان خان بختیاری به جان سازها و نواها و نغمات حماسی ایل سپرده شد و اشعار زیادی در سوگ او برجان کلمات افتاد. آهنگ حماسی برای او یکی از سرودهای شاخص و ممتاز موسیقی بختیاری است که در سال ۴۵ برای نخستین بار توسط پروین عالی پور به شکل صفحه گرامافون در اهواز به همراه ساز و دهل محلی با همان لحن و اصالت خوانده شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

    اکنون پس از ۴۶ سال از اجرای ساده اولیه اش، در فرم راپسودی برای ارکستر سمفونیک ، سازهای ملی ، سازهای بومی، کر و تک خوان به آهنگسازی پیمان سلطانی خلق شده است.این اثر نمونه ای از موسیقی توسعه یافته محلی و بومی نواحی زاگرس و ایل بختیاری است.

    https://musiceiranian.ir/?p=42508
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *