×
×

گزارش از نشست کنسرت حسین علیزاده

  • کد نوشته: 42307
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۳۰ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۰
  • حسین علیزاده در نشست خبری کنسرتش ضمن بیان قابلیت‌های ارزشمند محمد معتمدی که قرار است در این اجرا وی را همراهی کند گفت: محمد معتمدی به سبب قابلیت‌های بالایش در خوانندگی به جزئی از وجود من تبدیل شده است. در نشست کنسرت بزرگ حسین علیزاده که در کتابخانه موزه موسیقی برگزار شد ابتدا توتونچیان مدیر […]

  • حسین علیزاده در نشست خبری کنسرتش ضمن بیان قابلیت‌های ارزشمند محمد معتمدی که قرار است در این اجرا وی را همراهی کند گفت: محمد معتمدی به سبب قابلیت‌های بالایش در خوانندگی به جزئی از وجود من تبدیل شده است.

    در نشست کنسرت بزرگ حسین علیزاده که در کتابخانه موزه موسیقی برگزار شد ابتدا توتونچیان مدیر مؤسسه ققنوس و برگزار کننده این کنسرت ضمن ابراز خشنودی از برگزاری کنسرت حسین علیزاده گفت: این کنسرت ۱۱ و ۱۲مهر ماه در برج میلاد تهران و هر شب در دو سانس ۱۸ و ۲۱:۳۰ اجرا خواهد شد که هر کدام از این اجراها نزدیک ۱۰۰ دقیقه زمان می‌برد.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه، حسین علیزاده و محمد معتمدی برای همه ما ارزشمند هستند گفت: با وجود اینکه این کنسرت هیچ تبلیغی نداشت اما هیچ بلیطی از آن باقی نمانده است. این موضوع نشانگر عشق مردم به موسیقی اصیل است. فکر نمی‌کنم هیچ کنسرتی با چنین استقبال گسترده‌ای روبرو شده باشد.

    وی در پایان سخنان خود گفت: محمد معتمدی عزیز در کنار حسین علیزاده گروه ارزشمندی تشکیل داده و ما افتخار می‌کنیم که این هنرمند جایزه بین‌المللی رادیو فرانسه را به خود اختصاص داده است. من و همه ایرانیان به او افتخار می‌کنیم.

    در ادامه این نشست، حسین علیزاده نوازنده تار و آهنگساز درباره علت برگزاری این کنسرت گفت: برنامه‌ای که در قالب تورهای استانی برگزار شد حاصل ذوق و شوق مردم بود و تمام مردم ایران از آن استقبال و همراهان من با جان و دل برای برگزاری آن تلاش کردند.

    وی همچنین به جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد و گفت: این جشنواره بسیار ارزشمند بود و من بابت حضور در آن خرسندم و از روزهایی که گذشت شادم.

    علیزاده درباره محمد معتمدی گفت: پیش از اینکه او را بشناسم صدایش را دوست داشتم و اکنون به جز موسیقی رابطه دوستی هم با هم داریم.

    این نوازنده تار ادامه داد: این کنسرت به سال گذشته باز می‌گردد، به هر منطقه‌ای که قدم می‌گذاشتیم وقتی در میان مردم قرار می‌گرفتیم آنقدر مهر از آنها می‌دیدیم که دوست داشتیم اهل آنجا باشیم.

    علیزاده در ادامه با بیان این نکته که سال گذشته از او پرسیده شده که وقتی به شهرستانها سفر می‌کنید موسیقی آنها را مورد توجه قرار می‌دهید یا خیر گفت: این اجرا پاسخ آن سؤال است آخرین اجرای استانی ما تبریز بود و از آنجا که من ریشه در آذربایجان دارم تصمیم گرفتم تا در این اجرا به آذربایجان ادای احترام کنم. بخشی از موسیقی ما در این اجرا موسیقی آذربایجانی است گر چه هیچ یک از اعضای گروه ما آذری نیستند اما قرار است در این اجرا ما اجرای محمد معتمدی را به زبان آذری داشته باشیم که خوشبختانه وی تلاش کرده تا به این زبان شعر بخواند البته خوشبختانه البته دوستی‌اش با قاسم‌اف هنرمند ترک زبان در شناخت او از زبان ترکی مؤثر بوده.

    وی اشاره کرد: مشتاقیم تا این اجرا را به تبریز ببریم من برای اجرای این کنسرت در تهران نیز اشتیاق زیادی دارم مثل وقتی که به شهری سفر می‌کنیم و وقتی برای آن شهر سوغاتی در نظر گرفته‌ایم دوست داریم که زودتر به مقصد برسیم.

    ما به موسیقی مناطق مختلف توجه داریم هر سال سوغات ما از نقطه‌ای از ایران خواهد بود. موسیقی آذربایجان را پیشتر در کنار علی سریری تجربه کرده بودم اما در ارتباط با سایر موسیقی‌ها ممکن است از نوازنده‌ها و خواننده‌های مناطق دیگر کشور در گروه هم‌آوایان استفاده کنیم در پارت اول این اجرا به غیر از یک قطعه که من تنظیم کننده آن بودم سایر قطعات را خود ساخته‌ام. بخش دوم کنسرت گلچینی از ادبیات ایرانی است گر چه قصه کند و کار در موسیقی نیست، این قطعات به صورت چند صدایی اجرا خواهند شد و اشعار آن از بزرگانی چون سلمان ساوجی، مولانا و شهریار خواهد بود.

    علیزاده افزود: من از ۱۵ سالگی در گروه‌های موسیقی فعالیت داشتم و همیشه با کسانی که ساز برای ابراز حالت درونی آنها احساس نزدیکی می‌کند و کسی که اینگونه باشد در حصار موسیقی نمی‌ماند و با آزادی تحول را در کار خود می‌گنجاند. سالها قبل قطعه‌ای تصویری از محمد معتمدی دیدم که سبب شد این هنرمند در همان لحظه در دلم بنشیند. من احساس آزادی را در صدای محمد معتمدی و شخصیت او دوست دارم او درگیر قراردادها نیست گر چه پایه و اساس کارش آواز ایرانی است اما آواز را از درون خود نیز جستجو می‌کنم گرچه من به خواننده‌های دیگری هم فکر کرده‌ام اما اگر به کسی این پیشنهاد را می‌دادم همان لحظه هم پشیمان می‌شد چرا که آنها از پیشنهاد من دچار ترس می‌شدند اما وقتی با محمد معتمدی این موضوع را مطرح کردم نه تنها از آن استقبال کرد بلکه حس می‌کرد که در آواز وارد فضای تازه‌ای خواهد شد. بعد تلاش کردیم تا او بتواند به عنوان یک فارسی زبان با نغمه‌های ترکی و لهجه ترکی آشنا شود. وقتی کسی با چنین روحیه‌ای در مقابل من قرار گیرد جزئی از وجود من می‌شود و اکنون محمد معتمدی جزئی از وجود من است.

    علیزاده درباره شهرستان‌ها و اجرا در آنها گفت: من به عنوان یکی از اهالی موسیقی از طرف همه همکارانم اعلام می‌کنم که همه اهالی موسیقی به اجرا در شهرستانها اشتیاق دارند و اگر گاه این امکان فراهم نمی‌شود از طرف مسئولان واقف شده نه هنرمندان.

    وی با بیان این سؤال که، آیا سیاست‌های ارشاد در مورد اجرای کنسرت فقط در تهران اعمال می‌شود و کسی که در مقامی پایین‌تر در شهرستانها مدیر است می‌تواند در این قانون‌ها تغییر دهد و آیا قانون فقط در تهران قابل اجراست و چرا شهرستانها قانون‌های خاص خود را دارند ادامه داد: در بسیاری از شهرستانها اقدام به برگزاری کنسرت کردیم که پیش از این سابقه نداشت. بسیاری از مردم از طریق کنسرت‌هایی که در تهران برگزار می‌شد آثار ما را دیده بودند اما استقبال بسیار ارزشمند بود.

    موسیقی ایران در تمام این خاک جریان دارد. اشتباه نکنید ساختمان‌های بلند تهران نشانه فرهنگ این شهر نیست فرهنگ در همه جای ایران است و آرزوی دیرینه ماست که در همه جای ایران اجرا داشته باشیم. ما حتی نگاه اقتصادی به برگزاری کنسرت‌ها در شهرستان نداریم اما باید بگویم سال گذشته مسئول ارشاد سیاهکل با برگزاری کنسرت ما در این شهر موافقت کرد. وقتی به مخارج فکر کردیم هزینه‌های رفت و آمد، هتل و هزینه‌های جانبی با قیمت سالن و بلیط برابری نمی‌کرد اما وی در اقدامی ارزشمند تمام بلیط‌ها را با قیمتی بالاتر خرید و با قیمتی پایین‌تر به مردم فروخت.این اتفاق بسیار برای ما ارزشمند بود.

    این هنرمند با اشاره به شرایط تازه ایران گفت: شرایط ایران نیازمند هوای تازه است گرچه زمینه عینی با تحولات اخیر صورت نگرفته اما همین انرژی تازه بسیاری از موضوعات را حل می‌کند.

    علیزاده در سخنان خود با اشاره به این نکته که حضور هم‌آوایان زن در کنار محمد معتمدی اتفاق تازه‌ای در کنسرت نیست گفت: فرهنگ ما بسیار عمیق‌تر از آن است که به حضور زنان در کنسرت به عنوان استفاده ابزاری برای جذب مخاطب بنگریم همانگونه که می‌دانید همنشینی صدای زن و مرد در آواز نوعی پلی‌فونی در آواز ایجاد می‌کند اگر به تاریخ نگاه کنیم می‌بینیم که برای اولین ترکیب صدای مردان و زنان در ایران اتفاق افتاده است.

    علیزاده در پایان سخنانش در توضیح مقام‌ها گفت: مقام‌ها ترکیبی از نوا، ابوعطا و شور خواهد بود.

    به گزارش فارس در نشست کنسرت بزرگ گروه هم‌آوایان ابتدا فرزین مسئول برگزاری تورهای استانی محمد علیزاده با اشاره به مشکلات اجرای کنسرت در شهرستان‌ها به این نکته اشاره کرد که شهرستان‌ها همیشه به عنوان ضمیمه‌ای در کنار نام تهران قرار می‌گیرند اما نباید فراموش کنیم که اگر تهران ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد ۶۰ میلیون نفر در شهرستان‌ها داریم اما متاسفانه به سبب تمرکز امکانات در تهران و تسهیل شرایط اجرایی برای گروه‌های کنسرت در تهران و کم بودن هزینه اجرای کنسرت‌ها، هماهنگی‌‌ها با ارشاد و بسیاری از موضوعاتی از این دست و بویژه هزینه‌های انتقال وسایل مورد نیاز به شهرستان‌ها همچنین هزینه‌های سفر اعضا گروه، اجرای تورهای کنسرت در شهرستان‌ها با مشکلات جدی روبروست.

    از سوی دیگر برگزاری کنسرت در تهران از نظر قیمت بلیت با شهرستان متفاوت است در شهرستان‌ها به سبب کمتر بودن سطح درآمد امکان قیمت‌گذاری بلیت‌ها مانند تهران وجود ندارد و به همین سبب گروه‌های کنسرت با مخارج بالا و درآمد پایین‌تر روبرو هستند از سوی دیگر در شهرستان‌ها سالن اجرای استاندارد هم وجود ندارد علاوه بر این در سالن‌ها امکانات صوتی، امکانات نور و غیره نیز وجود ندارد و همه وسایل باید از تهران به شهرستان‌ها منتقل شود و این خود هزینه‌ای مضاعف بر دوش برگزار کنندگان کنسرت در شهرستان‌ها می‌گذرد بهرحال تا امروز با وجود دشواری‌ها کنسرت‌هایی در شهرستان‌ها برگزار شده اما انصاف نیز که این هزینه‌ها از طرف گروه هنری تأمین شود به باور من این وظیفه دولت است که از گروه‌های کنسرت حمایت کند این در شرایطی است که در بسیاری از نسل‌های جوان‌تر حاضر نیستند با این شرایط در شهرستان‌ها کنسرت برگزار کنند اما افرادی مثل حسن علیزاده حاضرند از سهم خود بگذرند چون فکر می‌کنند باید در شهرستان‌ها هم فرهنگ‌سازی اتفاق بیفتد.

    فرزین با اشاره به این این نکته که اگر وزارت ارشاد انرژی که برای محدود کردن موسیقی صرف کرده را صرف حمایت از گروه‌های موسیقی اصیل و جدی می‌کرد شرایط موسیقی امروز نزدیک به ایده‌آل بود، گفت: خواهشم این است که این بخش هزینه‌ها از دوش هنرمندان برداشته شود تا گروه‌های هنری بتوانند فرهنگ را عادلانه در همه جا تقسیم کنند.

    مسئول برگزاری تورهای کنسرت حسین علیزاده خاطرنشان کرد: تور این کنسرت هیجدهم و نوزدهم مهرماه در شیراز اجرا خواهد داشت و ۲۲ مهرماه در آمل مهمان مردم شمال کشور خواهد بود. همچنین ۲۶ مهرماه در کرمانشاه، ۲۷ و ۲۸ مهرماه در رشت گروه‌ هم‌آوایان به اجرای برنامه خواهد پرداخت. همچنین صحبت‌هایی اتفاق افتاده تا دوم و سوم آبان ماه در تبریز کنسرت داشته باشیم که البته هنوز قطعی نشده.

    فرزین در پایان کلام خود به این نکته اشاره کرد که برگزاری کنسرت‌ها با احتساب هزینه‌های آن در شهرستان‌ها روی کاغذ غیر ممکن است اما با عشق عده‌ای به فرهنگ این کشور ممکن می‌شود که البته امیدواریم آنقدر فشار به این افراد وارد نشود که آنها از ادامه کارشان دلسرد شوند.

    در ادامه این نشست علیزاده با توضیح اینکه گروه هم‌آوایان پیش از ۱۳۶۷ که موسیقی فیلم دلشدگان تولید شد شکل گرفته بود گفت: شاید بسیاری تصور کنند اولین حضور گروه هم‌آوایان اجرای موسیقی فیلم دلشدگان اثر خسرو سلطانی بود که با الهام از ردیف دستگاهی ساخته شده بود اما باید بگویم حتی سابقه این گروه به گذشته‌های دورتر برمی‌گردد هم‌آوایان تاریخی طولانی دارند در میان هسته اولیه گروه هم آوایان افرادی چون کاوه دهلوی، سیمین غانم و ناصح‌پور و بسیاری دیگر حضور داشتند اما چون محور حضور یک خواننده نبود خوانندگان این گروه مرتب تغییر کردند گرچه شاید سال‌های درخشان این گروه را بتوان با همایون شجریان، کیهان کلهر و محمدرضا شجریان طی ۷ سال دانست.

    حسین علیزاده درباره اجرای اخیر کنسرت با صدای محمد معتمدی گفت: وقتی قرار شد که این قطعات را محمد معتمدی بخواند بسیار رضایت داشتم چرا که محمد معتمدی برای من چون بازیگر سینمایی است که می‌تواند تمام نقش‌ها را ایفا کند و شاید ویژگی بارز او تطبیق صدایش با انواع سلیقه‌هاست.

    معتمدی بازیگری است که می‌تواند هر نقشی را بازی کند مشروط بر اینکه توانایی صدای او را بشناسند. به همین سبب حس کردم وقتی موضوع موسیقی آذری است، مسلما می‌توانیم خواننده‌ای آذری داشته باشیم اما بیان عشق به آذربایجان وقتی جالب‌تر می‌شود که خواننده‌ای فارسی زبان به ترکی شعر بخواند.

    محمد معتمدی خواننده آواز کلاسیک ایرانی در این نشست با بیان اینکه حضور در این گروه برای من سه موضوع تازه به همراه داشته که هر سه برایم غنیمت است، گفت: همکاری به این شکل با حسین علیزاده اولین جذابیت این تجربه برای من است اگرچه پیش از این در اجرای دلشدگان که با گروه ارکستر سمفونیک تهران و به رهبری بردیا کیارس عزیز به روی صحنه رفت به نوعی همکاری با حسین علیزاده را تجربه کردم اما هرگز در یک اجرا کنار او ننشسته بودم و این اولین بار است در یک کنسرت در کنار او خواهم نشست و به یقین این لحظات در ذهنم ثبت خواهد شد.

    از سوی دیگر من علاقمندم که موسیقی را در گونه‌های مختلف آن تجربه کنم هر موسیقی که در ژانری هنرمندانه و در شان خود بدانم برایم جالب توجه است از سوی دیگر همنوایی صدای من و سه خواننده دیگر که برایم اتفاقی تازه است جذابیت دیگر این همکاری است نکته سوم اینکه به یاد دارم در جشنواره فجر یک خواننده مهمان حاضر بود و الهه ناز استاد بنان را روی صحنه اجرا کرد.

    گرچه بسیاری از کلمات را اشتباه خواند اما این اجرا آنقدر برای حاضر نوستالژیک بود که احساس پیوند دو کشور با این کنسرت به مردم منتقل شد و یادم هست که در آن کنسرت از دیده همه مردم اشک جاری شد به همین سبب می‌دانم وقتی که یک غیر همزبان به زبان ملتی برای آنها بخواند آنقدر لذت بخش خواهد بود که دوست دارم این موضوع را تجربه کنم

    علاوه بر این به باور من آذربایجانی‌ها یکی از مهربان‌ترین مردم این سرزمین هستند و خوشحالم که با این تریبون عشق خود را به مردم آذربایجان نشان می‌دهم اما از این سه موضوع یکی برایم بسیار اهمیت دارد و آن این است که حسن علیزاده مرا در کنار خود پذیرفته است.

    در ادامه این نشست حسین علیزاده درباره محمد معتمدی گفت: به باور من خواننده یک هنرپیشه تئاتر است وقتی که یک بازیگر خوب وقتی قرار است روی صحنه برود هرگز نخواهد گفت: که من همیشه یک دیالوگ را به سبک خود می‌خوانم هنرپیشه واقعی در همه قالب‌ها می‌گنجد اما امضای خود را روی یک اثر می‌گذارد اما آواز در ایران دچار یک نواختی است اگر بسیاری این ایراد را وارد می‌کنند که همه از شجریان تقلید می‌کنند تقصیر از شجریان نیست.

    نگاه به آغاز نگاهی محدود است در این روزها برخی شعر را مصرف می‌کنند قالب موسیقایی را روی شعر می‌گذارند در حالیکه خواننده باید مضمون را ادا کند باید بدانیم که بخشی از خوانندگی به تئارتر مربوط است.

    علیزاده تأکید کرد: محمد معتمدی با وجود جوانی از سن خود بسیار فراتر است

    این نوازنده تار ادامه داد: ما کنسرت را ادامه می‌دهیم و اجرا را به شهرستان‌های مختلف خواهیم برد گرچه ممکن است گاه محمد معتمدی به سبب مشغله کاری با گروه‌های دیگر نتواند همیشه همراه ما باشد.

    علیزاده همچنین به برنامه‌ریزی‌اش برای همکاری با بردیا کیارس در یک کنسرت تلفیقی از ارکستر ملی و سازهای سنتی گفت: خوشحالم که امسال بردیا کیارس را در ایران داریم ضمن اینکه امیدوارم این اجرا به زودی شکل گرفته و کامل شود به این موضوع نیز اشاره می‌کنم که امیدوارم شرایط ارکستر در ایران به سمت بخش خصوصی هدایت شود و بردوش دولت نباشد گرچه انتظار ما این است دولت از فعالیت‌ها گروه‌ها جلوگیری نکند و از سوی دیگر با حمایت بخش خصوصی گروه‌های مختلف ارکستر حاضر به فعالیت باشند.

    https://musiceiranian.ir/?p=42307
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *