×
×

تارنواز ۱۱ ساله اشک های علیزاده و صدیف را در آورد

  • کد نوشته: 42167
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۶ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۲ دیدگاه
  • چهارمین روز از هفتمین جشنواره موسیقی جوان، ۲۵ شهریور در حالی برگزار شد که تالار رودکی شاهد اتفاقات جالبی از جمله دیدن اشک های داوران جشنواره در حین اجرای یک نوازنده ۱۱ساله بود.

    تارنواز ۱۱ ساله اشک های علیزاده و صدیف را در آورد
  • IMG_7365موسیقی ایرانیان: چهارمین روز از هفتمین جشنواره موسیقی جوان، ۲۵ شهریور در حالی برگزار شد که تالار رودکی شاهد اتفاقات جالبی از جمله دیدن اشک های داوران جشنواره در حین اجرای یک نوازنده ۱۱ساله بود.

     به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره موسیقی جوان، آخرین روز اجراهای هفتمین جشنواره موسیقی جوان با رقابت نوازندگان راه یافته به مرحله پایانی در دو شاخه نوازندگی تار و سه تار در سالن مملو از جمعیت تالار رودکی برگزار شد و همچون روزهای گذشته داوران در برخی بخش ها غافلگیر شدند.

    در اجراهای روز چهارم جشنواره نیز همچون سه روز قبل از آن حسین علیزاده، داریوش طلایی، رامبد صدیف و شهرام ناظری داوری اجراها را بر عهده داشتند.

    از اتفاقات جالب توجه روز گذشته هفتمین جشنواره موسیقی جوان اجرای تارا پیراینده نوازنده ۱۱ ساله همدانی بود که در شاخه نوازندگی تار شرکت کرده بود.

    تارا پیراینده که در رده سنی«الف(۱۰ تا ۱۵ سال)» حاضر بود با تمانینه خاصی بر روی سن حاضر شد و پس از پاسخ به سئوالی از حسین علیزاده که درباره کوک سازش پرسیده بود، به اجرای قطعه ای ضربی پرداخت.

    پس از اجرای این قطعه ضربی حسین علیزاده از تارا خواست تا بخشی از ردیف دستگاهی را اجرا کند. تارا نیز بیات اصفهان را انتخاب کرد و کوک سازش را تغییر داد.

    حسین علیزاده مجددا درباره اینکه چرا سازش را روی این فاصله کوک کرده پرسید که این نوازنده ۱۱ ساله گفت اگر سازم را بالاتر از این کوک می کردم صدای خوبی نمی داد و اگر پایین تر از این کوک کنم صدای اش آنگونه نمی شود که می خواهم.

    تارا پیراینده درباره انتخاب بیات اصفهان نیز گفت :من تمام ردیف را کار کرده ام و می توانم اجرا کنم اما از آنجا که بیات اصفهان را بیشتر از سایر دستگاه ها و آوازها گوش داده ام تسلطم روی این بخش بیشتر است.

    تارا در ادامه به اجرای گوش هایی از بیات اصفهان پرداخت که تسلط مثال زدنی و حس و حال کم نظیر این نوازنده ۱۱ ساله حاضران در سالن را به شدت تحت تاثیر قرار داد و حتی باعث شد تا داورانی چون حسین علیزاده و رامبد صدیف نیز اشک شان دربیاید.

    IMG_7319داوران پس از این اجرا از تارا پیراینده خواستند تا یک قطعه ضربی دیگر نیز اجرا کند و او نیز چهارمضرابی از درویش خان را انتخاب کرد و نواخت که باز هم تشویق ها و ابراز احساسات حاضران در سالن را به دنبال داشت.

    این در حالی بود که در شاخه تار نوازی هفتمین جشنواره موسیقی جوان در هر سه گروه سنی«الف(۱۰ تا ۱۵)»، «ب(۱۶تا ۲۱ سال)» و «ج(۲۲ تا ۲۷ سال)» نوازندگانی چون مازیار آذرشب، پیمان اکبری، ستراه توحیدی، آرین طوفانی، روژان مشیری پور، محمدعلی نکیسایی، رضا ابراهیمی کلاریجانی، امیر احدی، آرمان توکلی،  میثم ثقفی، مسعود خادمی اسلامی، خورشید دادبه، علی رضا عقیقی، هومن قنبری ایلخچی، گلناز خلیلی، گلشن دانش مزیان، محمد ذاکر حسین، شایسته ررفیعیان، کیارش روزبهانی، شاهین صفایی، معین مجتهدین یزدی و سینا کیشانی فراهانی به اجرا پرداختند.

    در شاخه سه تار نوازی نیز در دو گروه سنی«ب» و «ج» رامیز اسمعیلی گوگ تپه، امیر رضا باقری دعویسرایی، امیر رضا پاک نژاد، امین پورعارف، مهدی حیدریان، بابک کهزادی، حسین کیخواه نژاد، نازنین اتابکی، میثم جهانی اسد، بهرنگ حکیمی پور، کیارش خداشناس، رامین روشندل، سپهر شهبازی، سیاوش کرمی، روناک محرابی نسب و عطااله ایمانی به اجرا پرداختند.

    هفتمین جشنواره موسیقی جوان از ۲۲ تا ۲۵ شهریورماه با حضور ۱۴۹ نوازنده و خواننده در تالار رودکی برگزار و فردا چهارشنبه ۲۷ شهریور ساعت ۲۰ با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت به کار خود پایان می دهد.

    علی اکبر مرادی: اعتبار جشنواره موسیقی جوان به اساتید و استعدادها است

     بسیار خوشحال کننده است وقتی اساتید بزرگ موسیقی کشورمان در قالب شورای داوران هفتمین جشنواره موسیقی جوان حضور پیدا می کنند تا فرصتی را برای دیده شدن استعدادهای جوان کشورمان فراهم کنند.

    به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره موسیقی جوان، علی اکبر مرادی استاد تنبور نوازی کشورمان که از نزدیک شاهد اجراهای هفتمین جشنواره موسیقی جوان بود، گفت: وقتی برای دیدن اجراهای این جشنواره به تالار رودکی می آمدم با خودم می اندیشیدم که چه چیزهایی می تواند به یک جشنواره اعتبار بدهد و آن را ارزشمند کند؟ در راه به این نتیجه رسیدم که ارزش جشنواره قطعا به کسانی است که در آن حضور پیدا می کنند.

    این موسیقیدان برجسته در ادامه افزود: امروز بسیار خوشحال شدم وقتی اساتید بزرگ کشورمان را در اینجا دیدم که در قالب شورای داوران هفتمین جشنواره موسیقی جوان حضور دارند و تلاش می کنند تا فرصتی را برای دیده شدن استعدادهای جوان کشورمان فراهم کنند.

    وی همچنین عنوان کرد: این اساتید جزو برترین نوازندگان سازهای ایرانی هستند و شاید برای بسیاری از جوانان کشورمان دیدن این اساتید و شنیدن نظرات و راهنمایی های شان آرزویی باشد که در این جشنواره امکان محقق شدنش فراهم شده است و از این بابت می توان خوشحال بود.

    علی اکبر مرادی ادامه داد: این جشنواره می تواند جریان ساز باشد به شرطی که دست اندرکاران ضرورت تداوم آن را بپذیرند؛ وگرنه برگزاری تک دوره ای چنین جشنواره ای نمی تواند اثرات پایداری داشته باشد. وقتی چنین حرکتی آغاز شده که می تواند اثرات عمیقی بر موسیقی ایرانی بگذارد نباید با تغییراتی اداری که به وجود می آید در روند برگزاری آن خللی ایجاد شود.

    این نوازنده تنبور گفت: هر چند که بنا به دلایل متعددی این جشنواره تنها به برخی از سازهای موسیقی ردیف دستگاهی اختصاص داده شده اما باید توجه داشت که سازهای موسیقی نواحی ما از قدمتی به مراتب بیشتر برخوردارند و امروز در خطر نابودی قرار گرفته اند.

    وی عنوان کرد: به گمانم می توان جوانان فعال در زمینه نوازندگی سازهای نواحی را نیز در قالب جشنواره موسیقی جوان راه داد تا آنها نیز احساس امیدواری نسبت به آینده شان پیدا کنند. تاسف برانگیز خواهد بود اگر بدانیم که بسیاری از نوازندگان جوان سازهای موسیقی نواحی کشورمان امروزه بیشتر به اجرای موسیقی های ماهواره ای می پردازند.

    علی اکبر شکارچی: جشنواره موسیقی جوان بازگشت به یک هویت تاریخی است

    اهمیت جشنواره موسیقی جوان از زاویه بازگشت به یک هویت تاریخی در موسیقی به آواها و نواهایی که در سرزمین ما سال ها مردم با آنها زندگی کرده اند قابل تامل است.

    به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره موسیقی جوان، علی اکبر شکارچی عضو شورای داوران هفتمین جشنواره موسیقی جوان درباره این جشنواره گفت: اهمیت این جشنواره از زاویه بازگشت به یک هویت تاریخی در موسیقی به آواها و نواهایی که در سرزمین ما سال ها مردم با آنها زندگی کرده اند قابل تامل است؛ این هویت موسیقایی آنقدر از اهمیت برخوردار است که ترکیبی از اساتید بزرگ ایران برای برگزاری چنین جشنواره گرد هم آمده اند.

    این استاد کمانچه نوازی در ادامه افزود: هر چه جشنواره های اینچنینی برای جوانان برگزار شود که بتواند فرزندان این مملکت را به موسیقی ایرانی و ردیف موسیقی ایرانی وصل کند بیشتر به آینده موسیقی مان می توان امیدوار شد.

    وی همچنین عنوان کرد: انتظار ما از شرکت کنندگان در جشنواره بالا است. تعداد معدودی از شرکت کنندگان با رپرتوار اعلام شده خیلی عمیق ارتباط برقرار نکرده بودند اما بسیاری نیز با شوق و علاقه ای مثال زدنی خودشان را برای شرکت در جشنواره موسیقی جوان آماده کرده  بودند که اجراهای شان برای داوران جشنواره جالب بود. به خصوص در گروه سنی الف(۱۰ تا ۱۵ سال) دیدن استعدادهای خوب کشورمان جای خوشحالی بسیار زیادی دارد و صاحب نظران را نسبت به آینده موسیقی ایران امیدوار می کند.

    علی اکبر شکارچی ادامه داد: به غیر از نوازندگان و خوانندگانی که در جشنواره موسیقی جوان شاهد حضور آنها بودیم مطمئنا هنرجویان توانمند دیگری نیز وجود دارند که به دلایل مختلف در این جشنواره حضور پیدا نکرده بودند. اما مسلم است که هرگز در طول تاریخ موسیقی ایران، رویکردی که امروز نسبت به موسیقی در میان گروه سنی الف یعنی از ۱۰ سال به بالا شاهد آن هستیم را نسبت به موسیقی نداشته ایم.

    این عضو شورای داوران هفتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: داوران و اساتید امروز به خوبی می دانند که فردای موسیقی ایران متعلق به جوان های امروز است. همین طور که ما مراقب آنها هستیم سعی می کنیم داشته ها و آموخته های مان را به آنها منتقل کنیم. آمدن ما به چنین جشنواره ای به این دلیل بوده که شکوفایی موسیقی کشورمان را در شکوفایی انگشتان و چشمان این نوجوانان و جوانان ببینیم.

    این کمانچه نواز همچنین عنوان کرد: مسئولان نیز باید شرایط خوبی را از نظر امکانات برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم برای این جوان ها فراهم کنند. در واقع این جوان ها نباید به حال خود رها شوند. برای شکوفایی موسیقی ایران حتما سرمایه گذاری و حمایت های دولتی ضروری و لازم به نظر می رسد.

    https://musiceiranian.ir/?p=42167
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *