×
×

نشست خبری کنسرت «حریق خزان» برگزار شد

  • کد نوشته: 41983
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۴ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۱ دیدگاه
  • علیرضا قربانی که مهرماه کنسرت «حریق خزان» با خوانندگی وی روی صحنه می‌رود، بر رعایت استانداردهای کیفی در این اجرا تاکید کرد و این کنسرت را یکی از سخت‌ترین اجراهای خود دانست.

    نشست خبری کنسرت «حریق خزان» برگزار شد
  • IMG12425409علیرضا قربانی که مهرماه کنسرت “حریق خزان” با خوانندگی وی روی صحنه می‌رود، بر رعایت استانداردهای کیفی در این اجرا تاکید کرد و این کنسرت را یکی از سخت‌ترین اجراهای خود دانست.

    نشست خبری کنسرت “حریق خزان” به خوانندگی علیرضا قربانی و آهنگسازی مهیار علیزاده شنبه ۲۳ شهریور ماه در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

    مهیار علیزاده آهنگساز آلبوم موسیقایی “حریق خزان” در ابتدای این نشست خبری گفت: بعد از استقبال بسیار گرمی که از سوی مخاطبان از انتشار آلبوم “حریق خزان” انجام گرفت تصمیم گرفتیم بعد از اجرای کشور اتریش که بازخورد بسیار خوبی هم داشت، در ایران نیز کنسرت‌هایی برگزار کنیم.

    وی ادامه داد: با توجه به شرایط زندگی من که در خارج از کشور است این زمان بهترین زمان برای اجرای کنسرت حریق خزان در تالار وحدت خواهد بود. ارکستری که این بار با یک ترکیب ۴۵ نفره از نوازندگان برجسته ارکسترهای ایران همراه با گروه کر، قطعات مختلف آلبوم حریق خزان و چند قطعه جدید را با صدای علیرضا قربانی اجرا خواهیم کرد.

    علیزاده افزود: در کنسرتی که برگزار می کنیم علاوه بر اجرای قطعات آلبوم “حریق خزان” از اشعار بزرگان دیگری چون احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث کارهای جدیدی را اجرا می کنیم و امیدواریم این کنسرت که با هدف ارتقای سطح استاندارد اجرایی موسیقی در ایران به صحنه می رود مورد توجه مخاطبان هم قرار گیرد. البته این ارکستر به رهبری سهراب کاشف یکی از نوازندگان مطرح ایرانی مقیم کشور اتریش برای مخاطبان موسیقی ارائه خواهد شد.

    این آهنگساز جوان موسیقی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: من یک دوره ای در ارمنستان مشغول آهنگسازی بودم و از آنجا بود که قطعاتی از آلبوم حریق خزان را ساختم و بعد از سفر به ایران آنها را به قربانی برای شنیدن ارائه دادم که خوشبختانه مورد توجه این خوانند قرار گرفت. به همین جهت باید بگویم که من با این که در کشور ارمنستان و اتریش حضور داشتم اما خیلی هم از موسیقی ایرانی دور نبودم و باید به این نکته اشاره کنم که تاثیراتی که به صورت ناخودآگاه از موسیقی ایرانی گرفتم باعث شکل گیری آلبوم “حریق خزان” شد و خوشبختانه هم با استقبال مردم روبرو شد از این رو تمام تلاش خود را خواهم کرد که در این کنسرت و آلبوم‌های آینده نسبت به ارائه آثار متفاوت موسیقایی تلاش خود را انجام دهم.

    حمید اسفندیاری تهیه‌کننده این کنسرت هم در این نشست خبری با بیان اینکه موسسه فرهنگی هنری آوای باربد هیچ گاه رویکرد اصلی خود را معطوف به مسائل اقتصادی نکرده است، خاطرنشان کرد: اینکه هدف ما انگیزه های اقتصادی نبوده است نمی تواند دیدگاه درستی باشد اما قصد ما فارغ از اهداف اقتصادی و سودآوری که اصولا محض رضای خدا نیست، بالا بردن سطح ارتقای کیفی کنسرت های زنده موسیقی است. این در حالی است که اگر انگیزه ما صرفا مسائل مالی بود قاعدتا می توانستیم با مراجعه به آلبوم “رسوای زمانه” که فروش بیشتری نسبت به آلبوم “حریق خزان” داشت اهداف خود را پیگیری کنیم.

    مدیر موسسه آوای باربد تصریح کرد: هیچ کس مایل به این نیست که به سمت ضرردهی هدایت شود. اصولا هم کنسرت های موسیقی در ایران زیانده نیست بنابراین اولویت برای ما برآورده کردن رضایت مخاطبان سخت‌گیر حوزه موسیقی است که می‌تواند ما را در ارتقای فعالیت‌های موسسات کنسرت‌گذار کمک کند.

    علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی هم در این نشست خبری گفت: شاید اصلی ترین دلیلی که برای ما ایجاد انگیزه کرد تا این کنسرت را اجرا کنیم، استقبال عمومی مردم از آلبوم “حریق خزان” بود ضمن اینکه من همیشه معتقدم برای پویایی موسیقی ایرانی باید اجرای زنده را فراموش نکنیم. البته که معضلات و مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد اما معتقدم همه اینها باید برای ما حاشیه های مهمی باشد اما نباید به شکلی باشد که در اجرای زنده موسیقی تاثیرگذار باشد.

    وی خاطرنشان کرد: استقبالی که مردم در کنسرت های خارج از ایران آلبوم “حریق خزان” به ویژه در کشور اتریش داشتند برای من غیر قابل تصور بود و این نکته بسیار مهمی است که موزیسین‌ها باید فارغ از مسائل معیشتی به آن فکر کنند و در اجراهای زنده برنامه هایشان عناصری تاثیرگذار در حوزه موسیقی با در نظر گرفتن استانداردهای رایج باشد.

    قربانی با انتقاد از شرایط برگزاری کنسرت در کشورمان گفت: از آغاز سال تا کنون کنسرت های زیادی در کشورمان برگزار شده است اما قریب به اتفاق آنها نزدیک به استاندارهای جهانی نبوده‌اند. این در حالی است که بسیاری از مکان هایی که در آن کنسرتی اجرا می شد جنبه “شو” و نمایشی پررنگی داشت بنابراین آنچه برای من در انتخاب تالار وحدت برای برگزاری کنسرت حریق خزان دارای اهمیت بود کاراکتر این فضای موسیقایی بود که با شان و منزلت آلبوم “حریق خزان” مطابقت دارد و شرایط خاصی که این فضا داراست ما را برای برگزاری کنسرت در این مکان ترغیب کرد.

    قربانی تاکید کرد: کنسرت “حریق خزان” یکی از کارهای بسیار سختی است که تا کنون در اجراهای زنده موسیقی انجام دادم. با اینکه تعامل خاصی را در فضای موسیقی کشور برای استانداردسازی ندیدم اما تلاش کردیم در این کنسرت به لحاظ نوع چیدمان ارکستر و توجه نداشتن صرف به مسائل مالی کار را به سمتی هدایت کنیم که تبدیل به یکی از نوع ترین و خاص ترین کارهای موسیقی در فرم ارکسترال به حساب آید.

    وی با اشاره به بعضی از کمبودهای برگزاری کنسرت های موسیقی در کشورمان خاطرنشان کرد: یکی از موارد استانداردسازی در حوزه موسیقی توجه به کیفیت و بالابردن سطح کیفی نوازندگان و هنرمندان فعال آن کنسرت است البته که کاهش قیمت بلیت‌ها، اجرای موسیقی در یک مکان استاندارد و بسیاری از موارد دیگر جزو استانداردهای اجرای برنامه زنده موسیقی است اما نباید خودمان به بی کیفیتی در کنسرت های زنده دامن بزنیم. من مطمئنم کنسرت حریق خزان یکی از سخت ترین کنسرت های ما خواهد بود.

    قربانی در بخش دیگری از این نشست خبری به کیفیت نامطلوب اجراهای زنده موسیقی در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این چند ساله شاهد این بوده‌ایم که هنرمندان موسیقی ایران از نام‌دارترین آنها گرفته تا هنرمندان جوان به کیفیت برگزاری کنسرت ها توجهی نمی کنند و به این باور نرسیده‌اند که موسیقی ایرانی آنسامبل و سازبندی خاصی دارد که می تواند مطلوب‌تر از اینها برای مخاطب ایرانی اجرا شود؛ موضوعی که متاسفانه در این سال‌ها به شدت مغفول واقع شده و ما شاهد برگزاری کنسرت های بی کیفیتی هستیم که دیگر تاثیری در جریان موسیقی ما ندارد.

    این خواننده تاکید کرد: من اعتقاد دارم آنسامبل ایرانی و سازبندی ایرانی باید در شان و شخصیت خود قرار بگیرد. اگر می‌بینیم که موسیقی “گل‌ها” در دوره ای تاثیر خود را گذاشته است به خاطر تجربه بسیار موفق بزرگانی بود که در کنار توجه به ارکستر علاقمندی خود را به آنسامبل ایرانی و سازبندی های ارکستر نشان دادند.

    وی تصریح کرد: قصدم خودستایی نیست اما خیلی از هنرمندان جوان که هم اکنون کار ارکسترنوازی و حتی رهبری ارکستر را تجربه می‌کنند کارشان را با من شروع کردند و من خوشحالم که توانستیم با این حضور جریانی را شکل بدهیم. عموم مردم اقبال خوبی از آن کردند و نشان دادند که به کارهای ارکسترال علاقه زیادی دارند. من سال‌های سال است که به حضور در کارهای ارکسترال و آنسامبل ایرانی اصرار می‌کنم چراکه می دانم این کار بازخوردهای خوبی برای مخاطب دارد البته که هیچ ادعایی هم ندارم و مدعی این نیستم که طلایه دار کار ارکسترال هستم.

    این خواننده موسیقی ایرانی در بخش پایانی این نشست خبری با انتقاد دوباره از رسانه ملی در نمایش ندادن ساز تصریح کرد: دیده شدن موسیقی و ارکستر در رسانه باعث تحولات بسیار چشمگیری در حوزه تکنیک و محتوای برنامه های موسیقایی خواهد شد اما متاسفانه رادیو و تلویزیون هم اکنون به بدترین شکل ممکن عمل می کند و من مطمئنم در آینده خود این عزیزان هستند که ضرر می کنند. هم اکنون ما صدها هزار نفر نوازنده داریم که اگر به آنها توجهی نکنیم سر از جاهای دیگر در می آورند.

    وی در پایان گفت: ای کاش بیاییم و کمی منطقی تر به ماجرا نگاه کنیم و هرچه زودتر مشکلات این حوزه را حل کنیم تا کار به اینجایی که در آن قرار گرفتیم، کشیده نشود. این اشکال بزرگی است که متاسفانه به آن توجه نکرده‌ایم.

    کنسرت “حریق خزان” ۳ تا ۵ مهرماه و ۷ و ۸ همین ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

    https://musiceiranian.ir/?p=41983
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *