×
×

هوشنگ کامکار: هیچ ایرادی در کار «ماتیاس کروگر» وجود نداشت

  • کد نوشته: 4076
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱ام آبان ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • ارکستر سمفونیک تهران این‌بار به رهبری «ماتیاس سباستین کروگر» رهبر ۳۰ ساله آلمانی با حضور هنرمندان برجسته ای از جمله مسعود کیمیایی، حسین یوسف زمانی، هوشنگ کامکار

  • ارکستر سمفونیک تهران این‌بار به رهبری «ماتیاس سباستین کروگر» رهبر ۳۰ ساله آلمانی با حضور هنرمندان برجسته ای از جمله مسعود کیمیایی، حسین یوسف زمانی، هوشنگ کامکار، مصطفی رحماندوست، مصطفی کمال پورتراب، امیر بکان، جواد طوسی، امیرعلی حنانه (فرزند زنده یاد مرتضی حنانه) در تالار وحدت برگزار شد.
    ماتیاس سباستین کروگر که چندی پیش در یک نشست خبری پرحاشیه به خبرنگاران معرفی شد و بحث‌های بسیاری بر سر نداشتن رزومه کاری یا کم‌بودن تجربه او به وجود آمد، توانست توجه بسیاری از هنرمندان موسیقی را به خود جلب کند.
    هوشنگ کامکار ـ سرپرست گروه موسیقی کامکارها ـ که به تماشای این اجرا نشسته بود به خبرنگار موسیقی ایسنا گفت: هیچ ایرادی در کار «ماتیاس کروگر» وجود نداشت و افرادی که به او ایراد گرفته بودند، اشخاصی بودند که اطلاعات موسیقایی نداشتند و از موسیقی کلاسیک و رهبری آن چیزی نمی‌دانستند.
    سهیل دهبستی ـ نوازنده ویلون اول ارکستر سمفونیک تهران ـ نیز پس از پایان بخش اول کنسرت به ایسنا گفت:این بهترین اجرایی بود که در سال‌های گذشته داشته‌ام و «کروگر» روی صحنه بسیار عالی کار می‌کرد. او جوانی است که کارش را به خوبی بلد است و با همه‌ی نوازندگان خوش برخورد است.
    در حاشیه‌ مراسم بروشور کنسرت عرضه شده بود که در آن درباره‌ی بیوگرافی «ماتیاس کروگر» آمده است:«ماتیاس سباستیان کروگر در سال ۱۹۸۰ میلادی در شهر فرانکفورت در کشور آلمان به دنیا آمد. از سن شش سالگی اولین درس‌های پیانوی خود را آغاز نمود. در کنار نوازندگی پیانو از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ به نوازندگی ویلن نیز ادامه داد.
    از سال ۱۹۹۹ در دانشگاه موسیقی کلن با پروفسور Klaus oldmeyer درس آهنگ‌سازی و با پروفسور York Holler درس پیانو را در همان آکادمی ادامه داد و از این دو رشته فارغ‌التحصیل شد. او سپس به پاریس رفت تا در کنسرواتوار National Superior درس آهنگ‌سازی را ادامه دهد و از آن کنسرواتوار نیز در رشته‌ی آهنگ‌سازی فارغ‌التحصیل شد.
    کروگر از سال ۲۰۰۵ مشغول درس رهبری ارکستر با پروفسور Wojciech Rajski در دانشگاه موسیقی کلن شد و در زمینه‌ی رهبری ارکستر در سال ۲۰۰۹ میلادی فارغ‌التحصیل شد. وی هم‌چنین در طول این سال‌ها ورک‌شاپ و مستر‌کلاس‌های متعددی را در زمینه‌ی آهنگ‌سازی و رهبری ارکستر گذراند، که از جمله این‌ها می‌توان به کلاس‌های اساتیدی چون Mark Andre و Theo Brand Mulles و … اشاره نمود.
    کروگر همکاری هنری با هنرمندان مختلف از نقاط مختلف دنیا را داشته که از جمله آنان می‌توان به Sasahna Malkki و Maka Namekawa و Lee Santama و … اشاره کرد.
    وی تاکنون ارکستر‌های متعددی را در اروپا رهبری کرده که از جمله آن می‌توان ارکستر فیلارمونیک لهستانی (Polish Philharmonic Orchestra)، ارکستر سمفونیک شهر Rottweil، ارکستر آنسامبل مدرن شهر فرانکفورت، ارکستر Musik Fabrick NRW در آلمان و ارکستر Reconcil Sinfonietta در شهر وین را نام برد.»
    آن‌طور که در بروشور آمده است، این رهبر جوان آلمانی تاکنون جوایزی را در اروپا کسب کرده است. جایزه‌ی اول آهنگسازان جوان برای چند بار از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹، جایزه‌ی Andreas Werckmeistes در زمینه‌ی آهنگسازی، جایزه‌ی فستیوال Ensemblia از شهر مونشن کلادباخ از آلمان و جایزه‌ی فرهنگی از شهر Rottweil.
    ارکستر‌ها و آنسامبل‌های متعددی در اروپا آثار این آهنگساز و رهبر ارکستر جوان را اجرا نموده‌اند که از جمله جدید‌ترین آنها می‌توان از اجرای آثار وی توسط Music Fabrick NRW در فرانکفورت نام برد.
    کروگر در حال حاضر مشغول تدریس در دانشگاه موسیقی گراتز (Grats) در کشور اتریش، در زمینه‌ی‌آهنگسازی موسیقی مدرن می‌باشد.»
    در بخش اول این کنسرت قطعاتی از «یوهان اشتراوس» و «موزارت» اجرا شد و بعد از یک تنفس کوتاه، قطعه‌ای از زنده‌یاد «مرتضی حنانه» و یک قطعه نیز از «آنتونین دورژاک» به اجرا درآمد.
    بعد از پایان اجرای قطعات، «کروگر» به پشت صحنه رفت، اما با تشویق حاضران بازگشت و یک قطعه‌ی کوتاه کلاسیک دیگر را رهبری کرد و دوباره به پشت صحنه رفت. او دوباره با ادامه تشویق حاضران برای تشکر به صحنه بازگشت و ارکستر را به پشت صحنه راهنمایی کرد.
    در اجرای شب اول ارکستر سمفونیک تهران، هنرمندانی چون حسین یوسف زمانی، امیر بکان، مسعود کیمیایی، جواد طوسی، مصطفی رحماندوست، مهدی وجدانی، علی ترابی(سرپرست دفتر موسیقی) و بابک رضایی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و…. حضور داشتند.
    به گزارش ایسنا، ارسلان کامکار، سهیل دهبستی، پدرام فریوسفی، محمدرضا شریفی، لاله فلاح‌پسند، مهوش عسگری، نهال تقی‌بیگلو، سحر داد‌بین، تینا جامه‌گرمی، مونیکا لران، نیلوفر محبی، امیر عظیمی، امیر باورچی، پریسا پیرزاده، بابک خبازیان، سیدرضا عالمی، حامد کرمانی، محمدرضا کریمی، میلاد عالمی، رامین یوسف زمانی، محمدرضا جمالی، سارا بیرم‌زادگان، پیمان شامی، اشکان پویانیا، شادی سرانجام‌پور، روناک معماری، نگار رستمی‌نژاد، سهراب برهمندی، کاوه تسعیری، آتنا زنگنه، هدی سعیدی، ارغوان اتابکی، امین‌ زمان‌خان، پژمان اختیاری، همایون هاشم‌زاده، رضا ماهروزاده، دانیال جواربچی، مجید اسماعیلی، داوود منادی، سوگل شیری، ماندانا نیریزی، موژان ملامختاری، مهرداد عالمی، آتنا مستعان اشتیاقی، علیرضا خورشید‌فر، پورنگ پورشیرازی، پریان معدنی‌پور، پروانه انارکی، مهدی کلانتری، محمد نادعلی، مجید سینکی، فرخ خدابنده، فرشید حفظی‌فرد، حسین تاجیک، نازنین احمدزاده، محمدحسین پورمعین، مصطفی منفردمنش، علیرضا شیبانی، رضا صنعتی‌نژاد، کامیار ماندگاریان، رضا آذرنجات، حسین شریفی، میرمحمد علی ایرج‌پور، مسعود غریب‌نواز، اسماعیل مظفری، سیامک میردادیان، فاطمه یوسفی‌نژاد، بابک میردادیان، میلاد عمرانلو، شیما حکیمی، محمدرضا پناهی‌نژاد، یاسین کشاورز، پیمان مدنی، یاسمن فخیمی نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در اجرای دو شب گذشته بودند.
    کروگر پیش از این به ایسنا گفته بود: بسیار دوست داشتم که بیشتر در ایران بمانم، اما دقیقا روز بعد از بازگشتم یعنی یکشنبه ۲۴ اکتبر ـ ۲ آبان ـ باید در سوئیس کنسرت برگزار کنم.

    در ادامه می توانید عکس های مهدی توسلیان از این اجرا را ببینید:

    https://musiceiranian.ir/?p=4076
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *