×
×

آثار کلاسیک تنها مانده‌اند

  • کد نوشته: 40044
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۵ام مرداد ۱۳۹۲
  • ۰
  • نشست خبری رهبر گروه کر فیلارمونیک ایران دوشنبه ۱۴ مرداد ماه در تالار رودکی برگزار شد که رهبر این گروه از مشکلات جذب اسپانسر برای آثار کلاسیک سخن گفت. علیرضا شفقی نژاد رهبر گروه فیلار مونیک ایران در ابتدای این نشست گفت: با توجه به اتمام ضبط آلبوم “سایه کمر” تصمیم داریم یک مراسم رونمایی […]

  • نشست خبری رهبر گروه کر فیلارمونیک ایران دوشنبه ۱۴ مرداد ماه در تالار رودکی برگزار شد که رهبر این گروه از مشکلات جذب اسپانسر برای آثار کلاسیک سخن گفت.

    علیرضا شفقی نژاد رهبر گروه فیلار مونیک ایران در ابتدای این نشست گفت: با توجه به اتمام ضبط آلبوم “سایه کمر” تصمیم داریم یک مراسم رونمایی برای این آلبوم برگزار کنیم که این مراسم با برپایی یک کنسرت سه روزه همراه خواهد بود.

    وی ادامه داد: به دلیل خواسته مرکز موسیقی بتهون به عنوان تهیه‌کننده این آلبوم موسیقایی فعلا نمی‌تواتم جزییات زیادی را درباره مراسم رونمایی اعلام کنم اما آنچه می توانم به آن اشاره کنم اجرای برنامه های ویژه و چند سخنرانی است که در وقت خود اعلام خواهد شد. البته در حین برگزاری مراسم رونمایی آلبوم، کنسرتی هم با اجرای چند قطعه موسیقایی توسط گروه نوجوانان پارس، قطعاتی از آلبوم “سایه کمر” و قطعه “ایران” لوریس چکناوریان طی روزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ مرداد در تالار رودکی برگزار می شود.

    شفقی نژاد با اشاره به شیوه جدید ضبط این آلبوم موسیقایی گفت: من در کارهای قبلی که سریال “مدار صفر درجه” و فیلم سینمایی “چ” هم از جمله آنهاست تلاش کردم تا ایده جدیدی را برای ضبط کارها به کار برم و تجربه ضبط حضور یکباره گروه کر در استودیو را امتحان کنم که خوشبختانه این ایده تا امروز بازتاب قابل قبولی برایم داشته است. این در حالی است که در شیوه فنی ضبط  استودیوهای معتبر در همه جای دنیا شیوه تک تک ضبط کردن چنین آثاری منسوخ شده و همه این مراکز به صورت دسته جمعی آثار را ضبط می کنند. بنابراین خیلی خوشحالم که توانستم این تابو را بشکنم و شیوه جدیدی را در ضبط آثار کرال تجربه کنم.

    رهبر گروه کر فیلارمونیک ایران با اشاره به پروسه تولید آلبوم هم گفت: قبل از مراجعه به آقای چمن‌آرا برای تهیه این آلبوم موسیقایی که در استودیو پژواک حوزه هنری انجام گرفته تلاش‌های زیادی انجام گرفت که این آلبوم در همان حوزه هنری تهیه و تولید شود اما با تعویض مدیریت ها در مرکز موسیقی حوزه هنری این امکان میسر نشد و من در مراسم رونمایی از آلبوم “رد انگشتان من” علی جعفری پویان به طور اتفاقی آلبوم را در اختیار بابک چمن آرا قرار دادم که وی بعد از شنیدن اثر از تولید و انتشار آن استقبال کرد و در نهایت تصمیم این شد که آلبوم “سایه کمر” توسط مرکز موسیقی بتهون منتشر و روانه بازار موسیقی شود.

    وی افزود: تمامی قطعات این آلبوم برگرفته از موسیقی فولکلور مناطق مختلف کشورمان در زبان‌های مختلف است که تاکنون چنین تجربه ای که بر مبنای موسیقی کلاسیک اجرا شود در موسیقی کشورمان وجود نداشته و گمان می کنم با توجه کلیت اثر آلبوم مورد توجه مخاطبان موسیقی قرار بگیرد.

    شفقی نژاد در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به مشکلات برگزاری کنسرت های موسیقایی خاص در کشورمان تصریح کرد: بیش از ۱۳ سال است که گروه ما به صورت فعال در جریان موسیقی کشور حضور پررنگی دارد اما تا همین امروز که من در خدمت شما هستم هنوز هیچ اسپانسری حاضر به همکاری با ما نشده است. چرا که ما آهنگ های مورد علاقه دوستان را که صرفا توجه به موسیقی پاپ دارند، اجرا نمی کنیم و چون گناه ما اجرای قطعات کلاسیک آهنگسازان بزرگی چون موتزارت است بنابراین از حضور و حمایت های مالی این دوستان محروم هستیم.

    رهبر سابق ارکستر زنده‌یاد محمد نوری با بیان این که هزینه های سرسام‌آور اجرای برنامه زنده با ارکسترهای ۱۰۰ نفره یکی از معضلات اجرا نشده کنسرت های با کیفیت موسیقی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در روزگاری که آثار بسیار سخیف از شبکه های مختلف تلویزیونی و ماهواره ای اجرا می شود و روز به روز هم بر بی کیفیتی آنها افزوده می شود، گروه‌های موسیقی که در جهت اعتلای موسیقی فاخر و با کیفیت تلاش می کنند از دریافت کمترین حمایت ها از سوی اسپانسرها محروم هستند. گویی این اسپانسرها فقط برای حمایت از گروه‌های موسیقی پاپ و خوانندگانی که قطعات لس آنجلسی را کپی می کنند اعلام آمادگی می کنند.

    وی گفت: من دیگر از حضور اسپانسرها در اجراهای کلاسیک موسیقی قطع امید کردم اما همچنان به کار خود ادامه می دهم اما این انتظار را دارم که در چند ماه آینده اسپانسرها برای یک بار هم که شده به کمک گروه‌های تلاشگر موسیقی بیایند که بدون هیج ادعایی بهترین آثار را برای مخاطبان فهیم موسیقی ارائه می دهند.

    شفقی‌نژاد از پایان ضبط قطعات ارکسترال برای فیلم «چ» از ساخته‌های ابراهیم حاتمی‌کیا خبر داد و گفت: این قطعات نیز به شیوه گروه بزرگ ضبط شده و سه‌شنبه گذشته آخرین روز ضبط ‌آن را پشت سر گذاشتیم موسیقی این اثر ساخته فردین خلعتبری است که آن را با گروه کر فلارمونیک ضبط کردیم. این مجموعه ۸ قطعه کرال بود که در آن سازهای کوبه‌ای و همچنین گیتار استفاده شده بود. این مجموعه حالتی مدرن دارد و در نهایت با صداهایی مثل صدای چوب و صداهای طبیعی دیگر تلفیق می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=40044
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *