×
×

در نخستین روز از همایش موسیقی بزرگ علمی – فرهنگی و هنری کارآواها و آیین‌‌های موسیقایی کار در ایران

  • کد نوشته: 3681
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۰ام مهر ۱۳۸۹
  • ۰
  • محمدرضا درویشی گفت: وقتی مسئولان هنری به موسیقی‌های مناطق نمی‌پردازند مردم نیز آنها را فراموش می‌کنند. حتی در برخی موارد اجرا‌کنندگان این موسیقی در شهرستان‌ها نیز موسیقی خود را فراموش کرده‌اند. به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی در نخستین روز از همایش موسیقی بزرگ علمی – فرهنگی و هنری کارآواها و آیین‌‌های […]

  • محمدرضا درویشی گفت: وقتی مسئولان هنری به موسیقی‌های مناطق نمی‌پردازند مردم نیز آنها را فراموش می‌کنند. حتی در برخی موارد اجرا‌کنندگان این موسیقی در شهرستان‌ها نیز موسیقی خود را فراموش کرده‌اند.

    به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی در نخستین روز از همایش موسیقی بزرگ علمی – فرهنگی و هنری کارآواها و آیین‌‌های موسیقایی کار در ایران گفت: قبل از انقلاب دفتری در رادیو و تلویزیون تاسیس شد که در آن دفتر او به جمع‌آوری موسیقی مناطق ایران پرداخت و توانست موسیقی بخش قابل توجهی از مناطق ایران را جمع‌آوری کند اما بعد از انقلاب این واحد در رادیو و تلویزیون منحل شد تا این که بعد از ۳۵ سال بخشی از کارهای او منتشر شد.
    وی ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر بعد از انقلاب راه‌اندازی شد و بخشی از آن به موسیقی نواحی اختصاص یافت تا این که با گذشت سال‌ها این بخش از جشنواره به صورت مجزا در کرمان برگزار اما آن هم بعد از ۶ دوره تعطیل شد.
    این پژوهشگر موسیقی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های هنری توسط جاوید افزود: از سال ۱۳۷۰ مرکز موسیقی حوزه‌ هنری با تلاش‌های هوشنگ جاوید جشنواره نینوازان را برگزار کرد که فصل جدیدی در شمار همایش‌های خارج از وزارت ارشاد بود بعد از آن در سال ۷۱ جشنواره هفت اورنگ، سال ۷۳ جشنواره‌ آیینه و آواز و سال ۷۶ جشنواره موسیقی‌های حماسی ایران برگزار شد اما دوباره همه اینها و توجه به موسیقی نواحی ایران متوقف شد.
    وی با بیان این که موسیقی مناطق ایران در یک دست‌انداز بزرگ قرار گرفته، اظهار داشت: به نظر من پرداختن به این بخش از موسیقی نیازمند صبر، حوصله، زمان، پول، برنامه و فکر است. عدم حمایت‌های دولتی و سرمایه‌گذاری‌نکردن دولت در این امر به همراه وارد‌شدن افرادی برای سود‌جویی‌های شخصی در این عرصه باعث شد که چنین همایش‌هایی متوقف شود. همچنین من معتقدم که برگزاری چنین همایش‌هایی نیاز به سرمایه‌ دولتی دارد و من متأسفم که برگزاری این نوع همایش‌ها در کشور خوابیده است.
    درویشی در خاتمه با بیان این که مسئولان هنری به موسیقی نواحی نپرداخته‌اند، بیان داشت: زمانی که مسئولان هنری به چنین موسیقی‌هایی نمی‌پردازند مردم نیز آنها را فراموش می‌کنند. حتی گاهی دیده‌ می‌شود که اجرا‌کنندگان این موسیقی در شهرستان‌ها نیز موسیقی خود را فراموش کرده‌اند و این در حالی است که موسیقی نواحی ایران یکی از متنوع‌ترین موسیقی‌های منطقه است.
    همایش علمی، فرهنگی و هنری کارآواها و آیین‌های موسیقایی کار در ایران تا ۲۲ مهرماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود. 

    https://musiceiranian.ir/?p=3681
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *