×
×

یادداشتی از عفت نژادساکیان

  • کد نوشته: 36048
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱ام خرداد ۱۳۹۲
  • ۹ دیدگاه
  • عفت نژادساکیان: مرد پرحاشیه اما بی حاشیه موسیقی ایران، این شاید تعبیر خوبی برای محسن چاوشی باشد. او در عین حال که هیچ وقت حاشیه ای از خود نشان نداده است. یکی از سوژه های داغ و مناسب برای حاشیه سازان است. محسن چاوشی همیشه یک چهره مجهول برای عوام مردم بوده و آن ها […]

  • عفت نژادساکیان: مرد پرحاشیه اما بی حاشیه موسیقی ایران، این شاید تعبیر خوبی برای محسن چاوشی باشد. او در عین حال که هیچ وقت حاشیه ای از خود نشان نداده است. یکی از سوژه های داغ و مناسب برای حاشیه سازان است.
    محسن چاوشی همیشه یک چهره مجهول برای عوام مردم بوده و آن ها که خواسته اند بیشتر از او بدانند، تنها مخاطبان وی بوده اند. دیگران به شایعات بسنده کرده و بار تفکرات خود را در مورد او بسته اند اما همین مخاطبان هم هر چه بیشتر در مورد او کسب اطلاعات می کنند به این نتیجه می رسند که خیلی مانده تا او را بشناسند.
    شایعات و حرف های مغرضانه آنقدر در این سال ها در مورد او زیاد بوده که خود منتقدان بی منطق را هم خسته کرده و از سکوت آقای خاص رنج می برند، آن ها نمی دانند که محسن چاوشی چگونه از صفر شروع کرده تا اینجا که به میانه های راه رسیده، میانه ی راه او آخر خط خیلی هاست و این برای آن خیلی ها شاید عذاب آور باشد.
    مرد پرحاشیه اما بی حاشیه موسیقی ایران! این شاید تعبیر خوبی برای محسن چاوشی باشد. او در عین حال که هیچ وقت حاشیه ای از خود نشان نداده است. یکی از سوژه های داغ و مناسب برای حاشیه سازان است. برای همین هم از همان روزهای اولی که وارد موسیقی شد با حواشی زیادی روبرو گردید. چاوشی کمتر با رسانه ها گفت و گو می کند و شاید خیلی ها بگویند این فرار از مصاحبه به خاطر غروری است که می گویند دچارش شده است. اما زمانی که با او همکلام شوید خواهید دید تنها چیزی که در کلام و رفتارش دیده نمی شود، غرور است.

    محسن چاوشی در یک نگاه. . .
    محسن چاوشی متولد ۸ مرداد ۱۳۵۸ در خرمشهر، ترانه سرا، آهنگساز و خواننده پاپ و راک از ۴ سالگی به همراه خانواده خود به مشهد مهاجرت کردند و تا ۱۴ سالگی در این شهر زندگی کرد و سپس به تهران عزیمت نمودند. فعالیت حرفه ای خود را در زمینه موسیقی در سال ۱۳۸۲ با آلبوم نفرین آغاز کرد. از وی تاکنون بیش از ۱۰۰ ترانه شنیده شده که شامل ۹ آلبوم و چندین تک قطعه است. او همچنین آهنگسازی و خوانندگی ترانه های فیلم سنتوری از ساخته های داریوش مهرجویی را انجام داده است. گفته می شد حضور صدای چاوشی در این فیلم یکی از دلایل توقیف فیلم تلقی می شد که بعدها مشخص شد فیلم سنتوری به دلیل مضامین مورد استفاده در آن توقیف شده است. به دلیل سیاست کاری محسن چاوشی که زیاد اهل مصاحبه نیست و در سکوت کارهایش را انجام می دهد و از طرفی به دلیل سبک و صدای مخملی اش از او در مطبوعات، مجلات و رسانه ها به عنوان «مرد خاص موسیقی پاپ کشور» نام می برند.

    قدم اول . .
    محسن چاوشی آلبوم نفرین را زمانی استارت زد که یک سرباز وظیفه بود و سرمایه چندانی هم برای جمع آوری آلبوم نداشت، او در خدمت با حسین صفا و دوستش امیر ارجینی آشنا شد که یکی از ارکان اصلی پیشرفت محسن چاوشی و همچنین بهترین دوستان وفادار وی در این بین بوده اند. چاوشی در خود این استعداد را دیده بود که می تواند آثاری را بسازد و قصد داشت این کار را بدون اینکه سرمایه ی چندانی داشته باشد انجام دهد، رضا فوادیان که یک استودیو داشت با محسن چاوشی آشنا می شود و آثار محسن او را جذب می کند و همکاری بین آن ها آغاز می شود. بعد از این که آلبوم نفرین بسیار همه گیر شد و محسن چاوشی هم هیچ پولی از نفرین به دلیل لو رفتن آن در نیاورده بود، به ناچار دوباره این همکاری ادامه پیدا کرد و همین اتفاق در آلبوم های بعدی و تک آهنگ های منتشر شده هم تکرار شد. محسن چاوشی می ساخت و تنظیم می کرد، رضا فوادیان رایگان ضبط می کرد و نظراتی هم در تنظیم ارائه می کرد هر چند که کارها به نام رضا فوادیان ثبت می شد. البته در سال های بعد و با راه اندازی سایت رسمی محسن چاوشی و طی اطلاع رسانی سه آلبوم «نفرین»، «لنگه کفش» و «خودکشی ممنوع» و بنا به اخبار منتشره در ان زمان این موضوع حل شد و مخاطبین چاوشی موضوع را متوجه شدند.

    آلبوم ها
    ۱۳۸۲: نفرین
    ۱۳۸۴: خود کشی ممنوع
    ۱۳۸۴: لنگه کفش
    ۱۳۸۵: متاسفم
    ۱۳۸۷: یه شاخه نیلوفر؛ اولین آلبوم رسمی محسن چاوشی
    ۱۳۸۸: ژاکت؛ دومین آلبوم رسمی محسن چاوشی
    ۱۳۸۸: هشت؛ کار گروهی به مناسبت میلاد امام رضا(ع)
    ۱۳۸۹: حریص؛ سومین آلبوم رسمی محسن چاوشی
    ۱۳۹۰: خاص؛ آلبوم گروهی محسن چاوشی با همراهی خوانندگان به نام موسیقی
    ۱۳۹۰: موسیقی متن فیلم سنتوری
    ۱۳۹۰: دل صدا، آلبوم گروهی به مناسبت ۸ سال دفاع مقدس
    ۱۳۹۰: پرچم سفید
    ۱۳۹۱: من خود آن سیزدهم
    حواشی…
    پس از انتشار آلبوم «حباب» با صدای محسن یگانه عده ای از هواداران محسن چاوشی ادعا کردند که ابیات «چه دری به تخته خورده که الان / عینک دودی زدی نشناسنت / اون کلاه لبه دار گنده رو / می کشی روی سرت نشناسنت» از قطعه «حباب» به محسن چاوشی اشاره داشته و طعنه ای ادبی به این خواننده است. این مطلب توسط محسن یگانه و مدیر وب سایت این خواننده رد شد و آنها این ترانه را تنها یک ترانه اجتماعی بدون رویکرد شخصی دانستند اما هواداران محسن چاوشی سند این ادعا را عکسی عنوان کردند که محسن چاوشی در آن با کلاه و عینک ظاهر شده بود. در حالی که محسن یگانه ادعا داشت این ترانه یک سال پیش از گرفته شدن این عکس نوشته شده است. سرانجام و پس از مدتی حمایت محسن چاووشی از آلبوم «حباب» محسن یگانه باعث شد تا این شایعات به پایان برسد. بعد از انتشار آلبوم «من خود آن سیزدهم» محسن چاوشی شایعه ای در شبکه های اجتماعی مبنی بر تمجید یانی کریسومالیس از آلبوم محسن چاوشی شنید که البته این خبر هم به طور کامل از سوی منابع رسمی تکذیب شد.

    فعالیت های تلویزیونی
    محسن چاوشی، برای اولین بار آهنگ «لباس نو» را که به عنوان تیتراژ برنامه شب عید از شبکه دو سیما در ۲۹ اسفند سال ۹۰ پخش شد، آماده کرد. دومین همکاری محسن چاوشی با تلویزیون ساخت قطعه «مام وطن» با ترانه‌ای از امیر ارجینی است که به مناسبت سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر ساخته شده و از شبکه سوم سیما پخش شده ‌است. همچنین در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۱ این آهنگ به عنوان تیتراژ پایانی یکی از برنامه‌های مربوط به دفاع مقدس پخش شد.     سومین همکاری محسن چاوشی با تلویزیون ساخت تیتراژ برنامه «زندگی و تحصیلات عالی» بود که از ۸ مهرماه ۹۱ از شبکه ۳ و به سفارش موسسه سنجش و دانش به طور ناقص و با سانسور پخش شد. هنوز علت اصلی این سانسور مشخص نیست. چهارمین همکاری محسن چاوشی با تلویزیون نیز ساخت تیتراژ برنامه «پشت صحنه» با همکاری فرزاد فرزین است که از ۱ بهمن ۹۱ از شبکه ۳ پخش شد.

    کلام آخر . . .
    در تمام این سال های سخت، محسن چاوشی می توانست با برگزاری کنسرت های زیاد در مکان های غیر استاندارد مختلف پول خوبی به دست بیاورد ولی او خود را باور داشت و برای مخاطبانش اهمیت بسیار زیادی قائل بود که به آن ها وعده یک کنسرت استاندارد و با کیفیت را داد و تا این لحظه هم سر حرفش مانده اما دلیل اصلی او برای کنسرت نگذاشتن تنها این نیست، محسن چاوشی بدون وقفه در حال ساختن آثار جدید است و در هر آلبوم تنها گوشه ای از تفکرات متفاوت خود را نشان می دهد و کم کم به پیش می رود، بعد از این که او خود را از خلق آثار مختلف ارضا کند، باید منتظر بزرگترین اتفاق موسیقایی دهه نود باشیم!

    https://musiceiranian.ir/?p=36048
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *