×
×

مانی رهنما: خواندن تیتراژ سریالهای تلویزیون در اختیار مافیایی است که به تنها چیزی که توجه نمی کند کیفیت کار است!

  • کد نوشته: 34893
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۹ام اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۱ دیدگاه
  • نداسیجانی:   مانی رهنما خواننده قطعه معروف  وماندگار “پرنده” تا به امروز علاوه بر انتشار آلبوم های موفق”بغض”،”آخرین غزل”،”من و تو”،”کجا به خنده می رسیم” و…، دستی هم در خواندن تیتراژهای سریال و فیلم همچون “مرسدس” و “پروانه “داشته است. قطعه«شب سرد» عنوان تیتراژ پایانی سریال «پرانه» با صدای «مانی رهنما»است . ترانه سرای این کار«عب الجبار […]

  • نداسیجانی:   مانی رهنما خواننده قطعه معروف  وماندگار “پرنده” تا به امروز علاوه بر انتشار آلبوم های موفق”بغض”،”آخرین غزل”،”من و تو”،”کجا به خنده می رسیم” و…، دستی هم در خواندن تیتراژهای سریال و فیلم همچون “مرسدس” و “پروانه “داشته است. قطعه«شب سرد» عنوان تیتراژ پایانی سریال «پرانه» با صدای «مانی رهنما»است . ترانه سرای این کار«عب الجبار کاکایی» و ساخت آهنگ و تنظیم آن نیز  از«فرید سعادتمند» می باشد.
    این هنرمند در گفتگو با شبکه ایران درباره حضورش به عنوان خواننده تیتراژ این سریال و همچنین کارهای جدیدش و مافیایی که در تیتراژ سریال و فیلم در تلویزیون وجود دارد سخن گفته است.

    جناب رهنما درباره حضورتان در تیتراژ سریال “پروانه ” بفرمایید؟
    من پیش ازاین درسریال “معما” با همکاری فردین خلعتبری با آقای منصور سهراب پور همکاری داشتم. حدودا ۴ماه قبل از پخش و شروع سریال “پروانه”دوست عزیزم آقای سهراب پور با من تماس گرفتند و در مورد این سریال و حضور آهنگسازمستعد و با تجربه فرید سعادتمند خبر دادند. با توجه به همکاری قبلی با آقای سهراب پور قرار بر این شد کار فرید را گوش کنم و بعد از شنیدن، متوجه شدم قسمتی از ترانه برای استاد عبدالجبار کاکایی است که به ایشان خیلی ارادتمندم. وقتی کار تکمیل شد و برای ضبط آماده شد، رفتم و این کار را اجرا کردم. امیدوارم مورد رضایت مردم قرار گرفته باشد.
    درانتخاب و یا تغییرملودی اظهارنظر داشتید؟
    آهنگسازی قبلا توسط آقای سعادتمند انجام شده بود فقط در قسمت شروع ملودی با توجه به ضعف کار قرار شد یک مقدار تغییرات در آن انجام شود.
    آیا همکاری در «پروانه» باعث این نشد کارهای تازه ای به شما پیشنهاد شود؟
    خیر. در مورد حضورم در تیتراژ این سریال هم یک مقدار تعجب کردم. آقای سهراب پور محبت داشتند و دنبال این بودند که کار خوبی اجرا شود؛ لطف داشتند بنده را انتخاب کردند.در حال حاضرخواندن تیتراژ سریالهای تلویزیون در اختیار مافیایی است که به تنها چیزی که توجه نمی کند کیفیت کار است، در این اوضاع به تنها چیزی که توجه نمی شود زیبا بودن ترانه، ملودی، تنظیم و اجرای نهایی است! چون متاسفانه بیشتر از کیفیت پشت پرده هاست که تعیین می کند چه کسی تیتراژ را بخواند. امیدوارم رفته رفته این وضعیت اصلاح شود..
    به عنوان هنرمند با تجربه درعرصه خوانندگی وآهنگسازی، تیتراژ سریال یا فیلم چقدرمی تواند در بالا بردن وجه مضمونی یا محتوای فیلم اثرگذارباشد؟
    به نظرمن در درجه اول باید ضرورت ایجاب این تیتراژها وجود داشته باشد چون صرفا اگر بخواهیم به گیشه و جلب نظر مخاطب خصوصا مخاطب عام توجه کنیم به خطا رفته ایم اما اگر ساخت این تیتراژها ضرورت داشته باشد و همچنین در راستا و همگام با سریال یا فیلم باشد هم خاطره انگیز است و هم تصاویر سریال را در ذهن مخاطب زنده می کند. همچنین این امر سبب می شود خود ترانه اشراف بیشتری برای بیان کردن و ارائه شدن داشته باشد.
    اشاره فرمودید به مافیای موسیقی، نظرشما در مورد استفاده از خواننده های تکراری در سریال های تلویزیونی خصوصا سریال های ماه رمضان چیست؟
    مسئله تکراری بودن خواننده های تیتراژ به مافیا و لابی هایی که انجام می شود بر می گردد. اینگون کارها نه تنها به هنر ما کمک نمی کند بلکه ضربه هم می زند. از آن بدتر این است که خواننده ای که درتیتراژ سریال یا فیلمی یک اوجی را می خواند در صورتی که همان خواننده در کنار گوش من خوانده و واقعا اصوات می به بالا را هم مشکل می تواند بخواند یعنی همه این فضاها و صداهای شخص توسط دستگاه و به صورت مجازی و الکترونیکی ایجاد می شود. به نظر من انجام این کارها نه به آن شخص، نه به مردم، نه به فرهنگ و نه به موسیقی کمک نمی کند. اینها فقط ضربه ای است که به موسیقی نازنین کشورمی خورد اما امیدوارم روزی متوقف شود و یک مقدار بیشتربه طبیعت وروح واقعی موسیقی اهمیت داده شود.
    خاطره ای از سریال «پروانه» دارید؟
    خیلی خوشحال شدم که آقای فرید سعادتمند و آقای سهراب پور را دیدم. آشنایی با این عزیزان برای من محترم است. اما حضور خانم سارا بهرامی برای من خیلی مسرت بخش بود. حدودا ۷-۶سال است که ایشان را می شناسم و در مقطعی با هم همکاری داشتیم. ایشان بسیارعلاقمند بودند که بازیگری را بصورت جدی دنبال کنند و من به خانم بهرامی تبریک می گویم.خاطره ام از این سریال موفقیت خانم بهرامی است. ایشان خیلی برای کارشان زحمت کشیدند. این موفقیت برای من خیلی دلچسب است و مطمئنم ایشان روزی به اوج خواهند رسید.
    از کارهای جدیدتان بفرمایید؟
    کار جدیدم آلبوم موسیقی “با خودم می‌رقصم” است که شامل ۱۲ تا ۱۴ قطعه است و به احتمال زیاد نام این اثر تغییر ‌کند. آهنگسازانی که دراین کار با من همکاری داشتند سیروان خسروی، بهنام رهنما، دانیال خسروی و علیرضا افکاری هستند و ترانه سرایان آن بابک صحرایی، محمدرضا رهنما، افشین مقدم و سجاد ایران نژاد می باشند.این آلبوم در یک ژانر بسیار متفاوت است و مطمئن هستم هموطنانم به این موضوع پی خواهند برد.
    کنسرت چطور؟
    پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه یک اجرای خیلی خاص برای بچه های فرهنگی خواهیم داشت. این اجرا جهت همیاری با ترانه سرایانی که کسالت و بیماری دارند و همچنین ترانه سرایانی که از لحاظ کاری خیلی سال است نمی توانند کار کنند برگزار می شود. این اجرا در دو سانس ۱۸ و ۲۱ در تالار ایوان شمس برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=34893
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *