×
×

کاش که این حادثه تکرار شود…

  • کد نوشته: 33060
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۳ام فروردین ۱۳۹۲
  • ۰
  • انسان که خود آیینه همه زیبایی‌های جهان خلقت است، در ابتکاری بی‌همتا، هنرهای موسیقی و تئا‌تر و شعر را به هم آمیخت و موجود زیبایی خلق کرد که جلوه باشکوهی دیگر از روح نوازی و زیبایی هنر بود. نام این هنر «اپرا» شد و زادگاهش یونان عهد باستان. بعد از رنسانس در اروپا روحی تازه در کالبد اپرا دمیده شد و آثار بی‌نظیری در این عرصه خلق شد که نوشتن درباره آن مجالی گسترده می‌طلبد.

    کاش که این حادثه تکرار شود…
  • 601487_4462849774442_1106300924_nموسیقی ایرانیان – عاطفه بزرگ‌نیا: انسان که خود آیینه همه زیبایی‌های جهان خلقت است، در ابتکاری بی‌همتا، هنرهای موسیقی و تئا‌تر و شعر را به هم آمیخت و موجود زیبایی خلق کرد که جلوه باشکوهی دیگر از روح نوازی و زیبایی هنر بود. نام این هنر «اپرا» شد و زادگاهش یونان عهد باستان. بعد از رنسانس در اروپا روحی تازه در کالبد اپرا دمیده شد و آثار بی‌نظیری در این عرصه خلق شد که نوشتن درباره آن مجالی گسترده می‌طلبد.

    در ایران از عهد قاجاریه و پس از سفر پادشاهان قجر به اروپا و آشنایی شان با هنرهای اروپایی، زمینه برای رویش و بالش آواز کلاسیک و اپرا  فراهم آمد. «عزیز حاجی بگوف» از هنرمندان عصر قاجار بود که نخستین اپراهای ایرانی را با الهام از اپرای غربی در کشور به روی صحنه برد.

    در دوره پهلوی در دهه ۱۰ و ۲۰ شمسی، تلاش هایی در جهت بوجود آمدن امکان اجراهای اپرایی به صورت مستمر در ایران به همت بزرگانی نظیر بانوان اپرای ایران منیره وکیلی، فاخره صبا و اِولین باغچه بان صورت گرفت که همگی جزو موسسان سازمان اپرای تهران بودند . تا اینکه در آبان ماه سال ۱۳۴۶ خورشیدی تالار رودکی (تالار وحدت) که بر اساس مدل« اپراهال» شهر وین و  به عنوان سالنی اختصاصی برای اجرای اپرا، باله و کنسرت های موسیقی ساخته شد، با اجرای اپرای «زال و رودابه» اثر ثمین باغچه بان و «جشن دهقان» ساخته احمد پژمان به طور رسمی افتتاح شد. طی یازده سال از زمان افتتاح  تالار رودکی تا پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از معروف ترین اپراهای جهان در این تالار به روی صحنه رفتند و برخی از بهترین خوانندگان جهان در کنار خوانندگان ایرانی اجرا کننده نقش های اول اپراها بودند.

    اجرای اپراهای عروسکی خصوصا آثار بهروز غریب پور از جمله فعالیت های اپرایی طی سال های پس از انقلاب بود که البته این آثار علیرغم جذابیت های بصری، فاقد فاکتورهای لازم یک اثر اپرایی هستند؛ چون صدای خواننده در اپرای عروسکی نه به صورت زنده بلکه به صورت ضبط شده در سالن پخش می شود و تنها نقش آفرینان صحنه، عروسک گردان ها هستند. اپرای «مانی و مانا» ساخته حسین دهلوی با نقش آفرینی هنرمندان کودک و نوجوان هم از دیگر کارهای ارائه شده در سال های اخیر در این عرصه بود. به طور کلی در سال های پس از انقلاب هیچ  اثر اپرایی واقعی در ایران اجرا نشد.

    در روزهای پایانی سال  گذشته (۹۱) شاهد اتفاق فرخنده ای بودیم که بسیاری از علاقه مندان هنر اپرا آن را یک غافلگیری بزرگ خواندند. اپرای «جانی اسکیکی» اثر پوچینی به همت اعضای «آنسامبل اپرای تهران»  به سرپرستی و کارگردانی «هادی قضات» در تالار وحدت به روی صحنه رفت. این اپرا به زبان ایتالیایی و با نقش آفرینی و آوازخوانی تعدادی از بهترین خوانندگان ایرانی اپرا اجرا شد و در پنج شب اجرای خود تالار وحدت را لبالب از مشتاقان و هنردوستان کرد.
    این اجرا علاوه بر استقبال مردمی، هنرمندان زیادی را به تالار وحدت کشاند. محمود دولت آبادی، شمس لنگرودی، گلاب آدینه، فرمان فتحعلیان، گلی امامی، امیرحسین چهل تن، رضا امیرخانی، افشین هاشمی، محسن عبدالوهاب، شبنم مقدمی و … از این اجرا بازدید کردند.

    سفیران کشورهای ایتالیا، اتریش، نروژ، فنلاند و ژاپن نیز میهمانان ویژه اپرای جانی اسکیکی بودند.

     البته نخستین بار این اثر در جشنواره موسیقی فجر سال ۹۰ اجرا شد اما در اجرای اسفندماه اخیر، دکور زیبای صحنه و لباس بازیگران  دو چندان بر شکوه و جذابیت کار افزود.

    اپرای جانی اسکیکی را هادی قضات، مهتاب کشاورز، حمید خسروشاهی، شیوا سروش، یاشار احمدی، مجید گرامیان، مهرداد بابایی، ویدا محمودی، سپیده اسلامبولچی، مهرداد ناصحی و نیما فاتحی، علیرضا عبدالکریمی ، آرمین باباییان ، مهرداد طلایی ، مانی فرزانه ثابت ، و پارسا ناظری اجرا کردند و ستاره شفیعی و نگین اسمعیل بغدادی هم نوازندگان پیانو در اجرای این اپرای نمایشی بودند. شرکت «هامین گستر آریا» نیز مسئولیت برگزاری این رویداد هنری را بر عهده داشت و شرکت DHL حامی مالی این اپرا بود.

    هادی قضات، سرپرست گروه و خواننده باس نقش جانی اسکیکی،  فارغ‌التحصیل دانشگاه موسیقی و هنرهای زیبای شهر گراتس اتریش است که در حال حاضر دوره فوق لیسانس اپرا را در شهر  وین می گذراند و همزمان در رم نیز با اساتید بزرگی همکاری دارد. هادی قضات خوانندگان آنسامبل اپرای تهران را از میان سولیست ها و فارغ التحصیلان ایرانی رشته اپرا و موسیقی در دانشگاه های اتریش، ایتالیا، فرانسه و ایران انتخاب کرده بود.

    اجرای اپرایی در سطح کلاس جهانی رویداد فرخنده ای بود که بسیاری از علاقه مندان موسیقی کلاسیک و اپرا را به تداوم چنین رویدادهایی دلگرم و امیدوار کرد.

    سیدعلی میرمحمدی مدیر شرکت «هامین گستر آریا»، برگزارکننده اپرای جانی اسکیکی، اجرای مجدد این اپرا در تابستان سال جاری را به علاقه مندان نوید داد. میرمحمدی همچنین اعلام کرد اجرای «اشک ها و لبخندها» به زبان فارسی و همچنین اجرای یک اپرای مشهور جهانی از برنامه های آینده این شرکت در همکاری با «آنسامبل اپرای تهران» است. وی ابراز امیدواری کرد چنانچه مشکلی بر سر راه برنامه های یادشده ایجاد نشود، در اپراهای آتی یک ارکستر کامل گروه را همراهی خواهد کرد.
    امید که اجرای اپرای «جانی اسکیکی» فتح بابی باشد برای برگزاری هرچه بیشتر و پربارتر برنامه هایی از این دست، که جای خالی آن در فضای فرهنگی هنری کشور به شدت احساس می شود؛ هم در عرصه ساخت و اجرای اپراهایی به زبان فارسی و با بهره گیری از ادبیات غنی ایران زمین و هم اجرای آثار اپرایی بزرگ دنیا در داخل کشور.

    خنده ای کردی و گفتی که فقط حادثه بود   /      گفتم ای کاش که این حادثه تکرار شود

    https://musiceiranian.ir/?p=33060
       
    برچسب ها جانی اسکیکی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *