×
×

هماورد خوانی دف ها!

  • کد نوشته: 32167
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۹ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۷ دیدگاه
  • گروه مشتاق به سرپرستی مهرداد و فردین کریم خاوری طی دو روز در تاریخ های ۲۴ و ۲۵ اسفند ماه در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت.

    هماورد خوانی دف ها!
  • SALARموسیقی ایرانیان – مجید پازوکی: گروه مشتاق به سرپرستی مهرداد و فردین کریم خاوری طی دو روز در تاریخ های ۲۴ و ۲۵ اسفند ماه در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، دربخش اول گروه با سازهای ایرانی و شامل ۱۰نوازنده قطعاتی را در دستگاه شور وآواز دشتی و اصفهان به خوانندگی سالار عقیلی ارائه نمودند، که شامل ۳تصنیف بر اشعاری از مولانا فریدون مشیری و سیاوش کسرایی بود. اگرچه تصانیف به لحاظ تنظیم و پرداخت از پختگی چندانی برخوردار نبودند وعلیرغم بهره گیری از اشعار دوشاعر معاصر، آهنگساز قصد داشت در فضای امروز و موسیقی نوپردازانه تجربیاتی داشته باشد اما نه فرم آهنگسازی ونه جمله بندیها هیچکدام نوگرا نبوده و در فضای موسیقی سنتی سیر میکردند ضمن آنکه همین معلق ماندن بین دو خاستگاه نو و سنتی هم به اشعار و هم به موسیقی لطمه وارد میکرد.

    ضمن اینکه تصنیف ابتدای اجرا نیز از ضرباهنگی مبتنی بر ریتم خود غزل مولانا برخوردار بود و کار آهنگسازی جدی و با تاملی در آن صورت نگرفته بود. دو قطعه بی کلام و نیز مدت زمانی برپایه تکنوازی دف و تنبک که اینروزها بشدت در اجراهای صحنه ای مد شده است تا حدی توانست به پرکردن فضا و کشیده شدن زمان به وقت مناسب این بخش کمک کند، بدون انکه در سازهای کوبه ای بخصوص دف، کار تازه ای صورت گرفته باشد. همان قطعات و مقامات دف نوازی کردی با همراهی تنبک و کف و سوت پی در پی تماشاچیان چاشنی این اجرا بود. البته در قطعه موسیقی بی کلام که خراسانی نامیده بودند و چندان اثری ازموسیقی خراسان دیده نمیشد شاید رد پایی ناچیز از یک کار تمرین شده جدی میشد یافت.

    با این حال نقطه قوت کار و شاید تنها علت رغبت به شنیدن ادامه برنامه آواز قوی و فوق العاده پخته و زلال سالار عقیلی بود. خواننده مطرح و پرکار اینروزهای موسیقی ایران که هرروز بر شایستگی ها و توان بالای او در اجرای آواز ناب ایرانی افزوده میگردد. عقیلی در این اجرا گوشه های مختلف دستگاه شور را با صلابت و بدون هیچ ایرادی به درستی ادانمود با تحریرهای خاص و نافذ و دلنشین. گرچه درهمان روزها عقیلی چند اجرای دیگر با گروه رازو نیاز هم داشت اما کمتر اثری ازخستگی در صدای او دیده میشد بلکه برعکس با طراوت و روحیه ای خوب دراین اجرا شرکت نمود.

    شاید بتوان گفت اجرای قطعه خراسانی در دشتی از بهترین بخشهای برنامه بود که با تلفیق بسیار خوب شعر و موسیقی یکی ازمقامهای خراسانی توسط سالار عقیلی خوانده شد. ایشان بدون شک یکی از بهترینهای امروز آواز ایرانی است هنرمندی که با جدیت و پشتکار مثال زدنی جایگاه خود را در موسیقی امروز یافته است و اگر گزیده و گزینه کارتر عمل کند، در آینده ای نزدیک او را دراوج خواهیم یافت.

    بخش دوم برنامه هم با دف نوازی گروهی درحدود ۷۰هنرجوی دف نواز مهرداد کریم خاوری برگزار شد وقطعاتی که بارها شنیده ایم را این گروه اجرا نمودند والبته با رهبری جناب کریم خاوری. حجم بالای صداها بیشتر آزاردهنده بود تا گوش نواز و تالار وحدت را بیشتر به کارزار نبرد و هماورد خوانی شبیه کرده بود!!! عموم مدعوین نیز ازآنجایی که از بستگان این نوازندگان بودند تا پایان کار به تماشای اجرای فرزندان و بستگانشان رغبت دادند وگرنه جای آن داشت کنسرتی با این تبلیغات خوب و تدارکات مناسب با فرصت و تامل بیشتر در بخش دوم نیز با اجرای متفاوتی در آواز خوانی یا همنوازی برگزار میشد و برای ارائه کارهنرجویان موسیقی زمان دیگر ی در نظر گرفته میشد، بهرحال از زحمات همه اعضا بخصوص برادران کریم خاوری باید تقدیرنمود وبرایشان در ادامه کار و اجراهایی پخته تر وبا شکیبایی بیشتر آرزوی موفقیت کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=32167
       
    برچسب ها سالار عقیلی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *