×
×

در گفتگو با ایسنا

  • کد نوشته: 31943
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۵ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۰
  •  معاون هنری وزارت ارشاد در واپسین روزهای سال ۹۱ از دستاوردهای مدیریتی‌اش گفت و اذعان داشت که تا پایان مدیریت‌اش هیچ نماد لس‌ آنجلسی مجوز نمی‌گیرد. آنچه در پی می‌آید، گفت‌وگوی خبرنگار بخش هنری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بیشتر درباره‌ی بخش‌های موسیقی و تئاتر است. بودجه‌ی جشنواره‌ی موسیقی فجر امسال بیشتر بود بخش اول گفتگو به […]

  •  معاون هنری وزارت ارشاد در واپسین روزهای سال ۹۱ از دستاوردهای مدیریتی‌اش گفت و اذعان داشت که تا پایان مدیریت‌اش هیچ نماد لس‌ آنجلسی مجوز نمی‌گیرد.

    آنچه در پی می‌آید، گفت‌وگوی خبرنگار بخش هنری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بیشتر درباره‌ی بخش‌های موسیقی و تئاتر است.

    بودجه‌ی جشنواره‌ی موسیقی فجر امسال بیشتر بود

    بخش اول گفتگو به ارزیابی معاون هنری از جشنواره‌های فجر اختصاص داشت که امسال به دلیل کمبود بودجه، تفاوت‌هایی داشتند.

    حمید شاه‌آبادی در این رابطه گفت: شاید امسال به دلیل کمبود بودجه، محدودیت‌هایی را اعمال کردیم اما برای مثال رقم بودجه جشنواره موسیقی امسال بیشتر بود. درحالی که شاید بعضی‌ها فکر کنند چون جدول جشنواره کوچک بوده است‌، بودجه کمی برایش در نظر گرفته‌ایم اما اینگونه نیست، تا سال گذشته بودجه جشنواره موسیقی فجر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود در حالی که امسال بودجه این جشنواره به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

    او ادامه داد: خیلی‌ها معتقد بودند، جدول جشنواره موسیقی فجر امسال کوچک بود اما باید گفت در سال‌های گذشته از جدول‌های بزرگ و بعضی‌ از برنامه‌ها از سوی مخاطب استقبال نمی‌شد. مثلا از بخش پژوهشی جشنوار‌ه‌ها استقبال زیادی صورت نمی‌گیرد. از طرفی تقریبا بیشتر هزینه‌های جشنواره موسیقی فجر پرداخت شد و گروه‌ها پیش از آغاز جشنواره دستمزدشان را دریافت کردند دلیلش هم این است که وزیر امسال برای این موضوع حساسیت‌های زیادی داشت.

    معاون وزیر ارشاد در امور هنری همچنین گفت: برای جشنواره تئاتر فجر امسال دو میلیارد تومان هزینه کردیم و در حوزه هنرهای تجسمی سال گذشته به دلیل فشردگی برنامه‌ها برای چاپ کتاب فرصتی پیش نیامد. این در حالی است که امسال در زمینه کتاب جشنواره عملکرد بهتری صورت گرفت و در آثار تجسمی به بحث کیفیت و موضوعی شدن جشنواره توجه بیشتری شد.

    وی افزود: به زعم بنده جشنواره‌ها امسال از نظر کیفی بدون تردید قابل قبول بودند و با وجود کمبودهای مالی که وجود داشت، سعی کردیم که فشار مالی را به بخش‌های دیگری منتقل کنیم تا این فشار متوجه هنرمندان نشود. این در حالی است که در سال‌های گذشته دوستان هنرمند در آخرین اولویت بودند و بیشترین فشار اعمال می‌شد.

    شاه‌آبادی خاطر نشان کرد: با اینکه در حوزه هنرهای تجسمی و نمایش شاهد کاهش بودجه بودیم با مدیریت توانستیم جشنواره‌ها را به نحو احسن برگزار کنیم.

    این مدیر هنری با اشاره به هزینه‌بر بودن مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر گفت: شاید برای اختتامیه‌ها هزینه زیادی مانند جشنواره فیلم نکردیم؛ به هر حال آن دوستان اسپانسر داشتند و شرایطشان متفاوت بود اما ما سعی کردیم از زواید کاسته و به محتوا بپردازیم. برای مثال اختتامیه یکی از جشنواره‌ها ساعت ۱۰ صبح برگزار شد و در حالی که هنرمندان از این مراسم استقبال کردند و از نظر کیفیت، اختتامیه خوبی بود.

    بانک مرکزی به جشنواره فجر ارز مبادله‌ای نداد

    او با اشاره به نوسات ارزی در سال جاری نیز گفت: بهای بلیت هواپیما افزایش داشت و در بخش خارجی امسال برای دعوت از میهمانان خارجی هزینه‌های سرسام‌آوری را تحمل کردیم، عدم هماهنگی بانک مرکزی و عدم تخصیص عرض مبادله‌ای به جشنواره فجر از گلایه‌های من است که به آنها رسیدگی نشد.

    ***

    برگزاری بعضی جشنواره‌ها را تکلیف جدی برای خودم می‌دانم

    ادامه این گفتگو به جشنواره‌هایی اختصاص اشت که در زمان مدیریت شاه‌آبادی متولد شدند و انرژی و هزینه در برمی‌گیرند.

    شاه‌آبادی معتقد است: من با حضور در معاونت هنری ارشاد تکلیفی احساس می‌کنم و آن هم این است که هنر متعهد رشد پیدا کرده و فاصله فعالیت‌های هنری با ارزش‌های انقلاب کاسته شود.

    او ادامه داد: بخش مهمی از پیشرفت‌ها و دستاوردها و ارزش‌های انقلاب اسلامی باید در قالب فعالیت هنری معرفی، انجام شود و در جامعه هنری باید روح تعهد دمیده شود.

    معاون امور هنری تصریح کرد: ما سرمان در برف نمی‌کنیم تا سرمایه‌هایی که دشمن برای مقابله با فرهنگ ما در نظر گرفته و هزینه کرده به کار بندد و جوانان ما که دارای احساسات و شور هستند به جذابیت‌های غرب سوق پیدا کنند. باید فرصت‌های جدیدی برای بیان ارزش‌های معنوی برای جوانان ایجاد کنیم.

    او یادآور شد: به اعتقاد من جشنواره‌ای مانند «جلوه جمال» یک خلا در حوزه فرهنگ بود و ما فکر نمی‌کردیم تا این اندازه هنرمند شهید داشته باشیم.

    به گفته شاه‌آبادی؛ جشنواره‌ای مثل «جلوه جمال» بحث فرهنگ شهادت در عرصه هنر را مطرح می‌کرد.

    شاه‌آبادی تاکید کرد: ما باید به آیندگان پاسخ دهیم که چه هنری را به عنوان هنر انقلاب برایشان مطرح کردیم. هنر باید دارای مفهوم و پیام باشد. اگر بالاترین نمایش را با بهترین تکنیک‌ها به روی صحنه ببریم اما دغدغه‌های جامعه را در مفهوم آن لحاظ نکنیم طبیعتا کار بزرگی نیست. هنر به تعبیر حضرت امام(ره) دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست و ما به این فضا احتیاج داریم.

    وی در عین حال گفت: البته برای برگزاری این جشنواره‌ها هزینه‌های زیادی نکرده‌ایم اما برگزاری آنها را تکلیف جدی بر خودم می‌دانم و به طور جدی می‌گویم که سهم هنر دینی به درستی ادا نشد. من در این سال‌ها سعی کردم فرصتی در این راستا به وجود بیاورم. در واقع در این سه سال فعالیت خواستیم چنین نگاهی را در چارچوب هنر هم بگنجانیم و برای کسانی که در این زمینه دغدغه‌ای دارند، فرصت ایجاد کنیم.

    وی افزود: همچنین، در زمینه‌ هنرهای تجسمی ساخت قطعات موسیقی‌، نمایش و … خواستیم به هنجارهای اجتماعی نزدیک‌تر شویم. در حوزه موسیقی سعی کردیم اشعار موسیقی پاپ ، ضرب آهنگ و کنسرت‌ها را کنترل کنیم تا خانواده‌ها هم بتوانند از چنین فضاهایی استفاده کنند.

    معاون هنری وزارت ارشاد با اعتقاد بر اینکه موسیقی پاپ متعلق به فرهنگ ایرانی نیست، توضیح داد: به هرحال موسیقی پاپ برگرداندن یک الگوی غربی است که می‌خواهیم آن را در موسیقی خود به کار بندیم اما باید پیرو آن چیزی باشیم که در فرهنگ ما وجود دارد و برایمان قابل استفاده باشد.

    شاه‌آبادی اظهار کرد: با چنین نگرشی در جشنواره‌های امسال متفاوت‌تر از چهار سال قبل عمل کرده‌ام. در واقع شرایط طوری بود که باید یک مسیر شفاف و روشن را برای عموم هنرمندان ایجاد کنیم که فکر می‌کنم منطقی باشد.

    ***

    بدون اینکه اتفاق تنش‌زایی رخ دهد، مسیرمان را طی می‌کنیم

    معاون امور هنری در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ایسنا با تاکید بر رابطه مسالمت‌آمیز با هنرمندان گفت: من در اختتامیه جشنواره سال ۸۸ نبودم اما متوجه شدم که وزیر در این مراسم گفته بود، نباید در اجرای تئاتر صرفا به متن‌های خارجی روی بیاوریم. شاید در همان موقع بحث‌های تند و تیزی پیش آمد چرا که در آن زمان حدود ۸۰ درصد متن‌ها خارجی بودند اما امسال تنها ۱۶ متن خارجی داشتیم.

    او یادآور شد: ما با هیچ هنرمندی دعوا نکردیم که بگوییم حق ندارد از نمایشنامه خارجی استفاده کنند بلکه به او گفتیم تو ایرانی هستی و ما فکر تو را می‌خواهیم. در واقع می‌خواستیم مردم درک کنند که فضای تئاتر فضایی صرفا برای جمع‌های روشنفکری نیست در صورتی که روشنفکری تنها بخشی از فضای تئاتر را دربر می‌گیرد.

    شاه‌آبادی در همین رابطه اضافه کرد: بنابراین بدون اینکه اتفاق تنش‌زایی رخ‌ دهد، مسیری را دنبال کردیم تا اقشار مختلف بتوانند در فضای جمهوری اسلامی ایران از فضاهای هنری استفاده کنند و در این راستا حوزه‌هایی را مثل تئاتر دفاع مقدس و جشنواره‌های مقاومت شکل دادیم. در این صورت افراد متدین هم می‌توانند، با استعدادهایی که دارند در فضاهای هنری حضور پیدا کنند.

    وی افزود: تلاش کردیم در این سال‌ها کار محتوایی انجام دهیم. چندی پیش در مشهد طرح حکمت رضوی را افتتاح کردیم که اگر قرار باشد این کار به صورت جدی شکل بگیرد، هنرمند باید ابتدا با دانش رضوی آشنا شود. بنابراین یک کارگاه هفت روزه در این راستا در جوار حرم امام رضا(ع) برگزار شد تا هنرمندان ابتدا آموزش‌های لازم را ببینند، این در حالی است که ما پیش از این هنرمند را به حال خود رها می‌کردیم و می‌گفتیم برای امام رضا اثر خلق کن.

    شاه‌آبادی در عین حال تاکید کرد: باید بگویم که برای چنین جشنواره‌هایی بخش زیادی از بودجه صرف نشد و اگر هم بودجه‌ زیادی صرف کرده بودم باز هم از آن دفاع می‌کردم. به هر حال معاونت هنری در سه سال اخیر دو برابر بودجه خود را ارتقا داده و اقدامات پیشین را هم همچنان انجام می‌دهد.

    ***

    تا زمانی که معاون هنری هستم نماد لس‌آنجلس مجوز نمی‌گیرد

    یکی از اخبار پر حاشیه امسال خبر انتشار آلبوم «حبیب محبیان» در ایران بود و پیرو آن اخبار ضد و نقیضی منتشر شد. در نهایت شاه‌آبادی دراین گفتگو نظر قطعی خود را در این رابطه مطرح کرد.

    شاه‌آبادی توضیح داد: اگر هنرمندی هیچ پیشینه سیاسی نداشته و اقدامی که برخلاف فضای جمهوری اسلامی ایران باشد، انجام نداده باشد، می‌تواند به کشور خود برگردد و برای فعالیت‌های هنری او هیچ ممانعتی وجود ندارد اما باید این نکته را در نظر گرفت که در هر اثر هنری پیامی پنهانی و درونی وجود دارد.

    او ادامه داد: یک هنرمند، اگر نماد سبکی از یک هنر که در فرهنگ ما نیست، باشد حتی اگر بالاترین اشعار را هم بخواند، ناخودآگاه مروج یک فرهنگ بیگانه با انقلاب اسلامی خواهد بود، البته من به شخصی خاص کار ندارم و هرفردی محترم است.

    معاون هنری تاکید کرد: هر اثری که وارد کشور می‌شود با خود فضای خاص فرهنگی را وارد می‌کند، این در حالی است که هدف ما صدور فرهنگ ایران به سایر کشورهاست.برای مثال در زمینه مد و لباس، لباس‌هایی با خوشنویسی ایرانی در کشورهای خارجی مورد استقبال قرار گرفته است.

    شاه‌آبادی تصریح کرد: فکر می‌کنم هر چیزی که نماد فرهنگ لس‌آنجلسی داشته باشد،‌نمی‌تواند در کشور ما فعالیت کند.

    او درباره موسیقی پاپ گفت: موسیقی پاپ هم پیش از زمان مدیریت من وارد کشور شد. اما در این مدت این موسیقی را از بخش رقابتی جشنواره فجر حذف کردیم، چرا که دیدیم فرقی بین پاپ غربی و پاپ ایرانی وجود ندارد.البته موسیقی پاپ به نفس بد نیست چرا که مگر محمد نوری پاپ نمی‌خواند؟اما ما به هیچ وجه با فرهنگ لس‌آنجلس موافقت نمی‌کنیم.

    این مدیر هنری تاکید کرد: در زمان معاونت من نماد لس‌آنجلس مجوز نمی‌گیرد و اجازه فعالیت نخواهد داشت.

    ***

    در حوزه موسیقی پاپ باید شاخص‌ها را آرام آرام جلو ببریم

    شاه‌آبادی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه شما در حالی از خواننده‌های نماد لس‌آنجلس صحبت می‌کنید که خوانندگان مجاز کشور به نوعی پیرو همان لس‌آنجلسی‌ها هستند و آن‌ها در کشور آلبوم منتشر می‌کنند و هر سال به جشنواره فجر هم دعوت می‌شوند که در پاسخ به این نقطه‌نظرمطرح کرد: صحبت شما دو بخش جداست. در مورد جشنواره باید به شاخص شفافی برسیم و اگر کسی را مطرح می‌کنیم باید بگوییم این‌ها نماد موسیقی پاپی هستند که ما آن را می‌پذیریم. به هر حال بخشی از فضای جشنواره فجر باید انتظارات عمومی را برآورده کرده و فرح‌بخش باشد و در این بخش فرصتی برای معرفی کردن هنرمندان ناشناس نداریم.

    معاون‌امور هنری اضافه کرد: اما پس از جشنواره امسال چهار اجرای ویژه در سالن میلاد نمایشگاه داشتیم که تفاوت خوانندگان در آن مشهود بود و احساس کردم، یکی از خواننده‌ها توجه بیشتری به موسیقی و انتخاب شعرهایش داشته است. او حتی در کنترل صحنه و انتخاب میهمانانش دقت کرده بود و من به چنین فضایی به طور جدی اعتقاد دارم.

    او همچنین بیان کرد: اما در مورد بخش دیگری از صحبتتان باید بگویم، در مورد یک قطعه موسیقی نمی‌توان مطلق صحبت کرد که این قطعه همیشه مجاز است یا یک قطعه همیشه غیر مجاز است. قرار نیست مخاطب، موسیقی را که در خانه و در خلوت خود گوش می‌دهد در فضاهای عمومی هم بشنود.

    به اعتقاد شاه‌آبادی، در حوزه موسیقی پاپ باید شاخص‌ها را آرام آرام جلو ببریم و تشکیل شورای تخصصی پاپ اولین گام در این زمینه بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=31943
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *