×
×

نشست خبری آنسامبل اپرای تهران برگزار شد

  • کد نوشته: 30899
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۴ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۰
  • نشست خبری آنسامبل اپرای تهران صبح امروز با حضور هادی قضات کارگردان هنری این اپرا در تالار وحدت برگزار شد.

    نشست خبری آنسامبل اپرای تهران برگزار شد
  • الف-2موسیقی ایرانیان: نشست خبری آنسامبل اپرای تهران صبح امروز با حضور هادی قضات کارگردان هنری این اپرا در تالار وحدت برگزار شد.

    هادی قضات که فارغ‌التحصیل دانشگاه موسیقی و هنرهای زیبای شهر گراتس است در حال حاضر دانشجوی فوق لیسانس اپرا در وین است، او سال گذشته کمدی«اسکیکی» را در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه برد و حالا قرار است که این اپرا در تالار وحدت به روی صحنه برود.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، او درباره این اپرا توضیح داد: «انتخاب قطعه اسکیکی اثر پوچینی با شرایط  ایران کار ساده‌ای نبود. خیلی سخت بود که چه اپرایی را انتخاب کنیم که در ایران به مشکل برنخورد. از سوی دیگر به دلیل این‌که ۱۲ سال در ایران نبودم هیچ آشنایی درباره بودجه، ارکستر، خواننده و لباس و صدا نداشتم؛ برای همین تصمیم گرفتم که اپرای کوتاهی را انتخاب کنم که اپرایی که در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود ۵۵ تا ۵۸ دقیقه است.»

    به گفته هادی قضات این اپرا گروه کر ندارد و بیشتر حالت گروه خوانی است و به خاطر محدودیت‌ها از سولیست بسیار کم استفاده شده است و یا تا حد زیادی این بخش‌ها تخفیف داده شده است اما یک سوپرایز برای مخاطبان دارم.

    قضات یادآور شد:«در طراحی و اجرای دکور این کار باید طوری آن‌را می‌ساختم که صدای خواننده‌ام هدر نرود. این اپرا با سبک فعلی برای اولین بار است که در ایران اجرا می‌شود و خواننده روی صحنه بازی می‌کند؛ در واقع طراحی گریم و کارگردانی نیز همه باید در اختیار خواننده باشد.»

    این هنرمند که در وین مشغول تحصیل در رشته موسیقی است متذکر شد که در طول ۱۲ سال دوری از ایران مدام به فکر اجرای اپرا در تالار وحدت بوده است و چون به دو زبان آلمانی و ایتالیایی آشنا است راحت‌تر می‌توانست قطعه انتخاب کند.

    او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره این‌که چرا اپرای ایرانی را برای اجرایش انتخاب نکرده توضیح داد:«من غیر از اپرای لوریس چکناواریان خیلی اپرای ایرانی نمی‌شناسم، ولی دوست دارم که اپرای ایرانی اجرا کنم. اگر این کار را خوب به مقصد برسانم دوست دارم یک کار فارسی اجرا کنم. بعد از آن هم یک کار با سازهای ایرانی در مقام‌های موسیقی ایرانی اجرا خواهم کرد.»

    کار بعدی این هنرمندی آنسامبل بزرگی است که او در آن از خواننده ۵ تا ۵۰ ساله بهره برده است اما فعلا ترجیح می‌دهد که درباره این پروژه حرفی نزند.

    هادی قضات علاوه بر ایفای نقش جان اسکیکی در این نمایش طراحی دکور کار را نیز خودش انجام داده است و از دکوری آگوستیک بهره برده است. دکور اتاق خواب دوناتی در فلورانس را نشان می‌دهد که با توجه به این موضوع طراحی صورت گرفته است.

    قضات درباره این‌که چرا اپرای «اسکیکی» را به زبان فارسی اجرا نمی‌کند یادآور شد:«خیلی‌ها گفته‌اند که چرا این اپرا را به فارسی اجرا نمی‌کنم، ولی من نمی‌توانستم این کار را ترجمه کنم، در واقع تجربه به من می‌گوید که اگر این اپرا را به فارسی ترجمه می‌کردم به عنوان مثال من که نقش اسکیکی را در این اپرا ایفا می‌کنم اگر اتفاقی برایم می‌افتاد تنها کسی بودم که در دنیا به زبان فارسی اپرا اجرا می کند و کسی نبود که جایگزین من دراجرا شود؛ ولی وقتی به ایتالیایی اجرا می‌کنم افراد دیگری هستند که اگر نتوانستم به روی صحنه بروم جایم را پر کنند.»

    این اپرا به همراه یک گروه بیست نفره اجرا خواهد شد، هنرمندان این گروه کسانی هستند که قضات آن‌ها را می‌شناخته و برای کار از آن‌ها دعوت کرده است که به ایران بیایند؛ او البته متذکر می‌شود:«خیلی دوست داشتم که گروهم را از اینجا انتخاب کنم ولی نتوانستم در نهایت مجبور شدم از آن‌طرف هنرمندانی را به ایران بیاورم.»

    در این نشست همچنین درباره بودجه و یا حمایت از این کار پرسیده شده که قضات گفت:«در طول سال‌ها پولی را پس انداز کرده بودم که علاوه بر آن شرکت هامین گستر نیز کمک کرد تا این کار به روی صحنه برود.»

    سیدعلی میرمحمدی مدیر برنامه این اپرا نیز در این نشست توضیح داد:«قرار بود که این اپرا دو روز جلوتر از تاریخی که اعلام شده برگزار شود ولی به دلیل این‌که سالن در اختیار آقای حیایی بود این امکان برای ما میسر نشد. همین‌جا حضور آقای حیایی را در تئاتر تبریک می‌گویم از این جهت که نه او تئاتری است نه من. اما به خاطر اجرای ایشان دو روز از برنامه‌ریزی‌های ما به ریخت.»

    در این اپرا مهتاب کشاورز، حمید خسروشاهی، شیوا سروش، یاشار احمدی، مجید گرامیان، مهرداد بابایی، ویدا محمودی، سپیده اسلامبولچی، مهرداد ناصحی و نیما فاتحی از جمله خوانندگان این اپرای نمایشی هستند.

    اپرای نمایشی اسکیکی اثر جیاموکو پوچینی از ۱۹ تا ۲۳ اسفند ساعت ۱۹ در تالار وحدت با بلیط‌های ۵۰؛ ۳۵، ۳۰ و ۲۵ هزار تومانی به روی صحنه می‌رود.

    https://musiceiranian.ir/?p=30899
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *