×
×

گزارش از ایسنا

  • کد نوشته: 30462
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۸ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۱ دیدگاه
  • سید حمید شاهنگیان، در مراسم تقدیرش گفت: به نظرم برگزاری چنین مراسم‌هایی بیش از اینکه برای سپاس از فرد باشد، ارزش‌گذاری به ارزش‌ها است و خوشحالم که در دهه چهارم انقلاب اسلامی به مناسبت یک ارزش، چنین مراسمی برگزار شده است.       به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ، مراسم بزرگداشت […]

  • سید حمید شاهنگیان، در مراسم تقدیرش گفت: به نظرم برگزاری چنین مراسم‌هایی بیش از اینکه برای سپاس از فرد باشد، ارزش‌گذاری به ارزش‌ها است و خوشحالم که در دهه چهارم انقلاب اسلامی به مناسبت یک ارزش، چنین مراسمی برگزار شده است.

     

     

     

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ، مراسم بزرگداشت سید حمید شاهنگیان، نوازنده و آهنگساز سرودهای انقلابی، شب گذشته (۷ اسفند) در کافه نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

     

     

     

     

     

    شاهنگیان: چنین مراسم‌هایی ارزش گذاری به ارزش‌ها است

    همچنین حمید شاهنگیان، در مراسم تقدیر خودش گفت: به نظرم برگزاری چنین مراسم‌هایی بیش از اینکه برای سپاس از فرد باشد، ارزش‌گذاری به ارزش‌ها است و خوشحالم که در دهه چهارم انقلاب اسلامی به مناسبت یک ارزش، چنین مراسمی برگزار شده است.

     

     

     

    وی ادامه داد: هنوز اعضای گروه سرودم را با عنوان «بچه‌ها» صدا می‌زنم و این‌ها برگزیدگان جوانان آن روز بودند که خدا را شکر هنوز هم در مسیر انقلاب اسلامی هستند.

     

     

     

    شاهنگیان در خصوص اجرای گروه سرود رهروان ولایت قم که سرود برخیزید را اجرا کردند گفت: خوشحالم که نسل سوم و چهارم انقلاب در این مسیر قرار دارند و به این گروه، نمره بیست را به خاطر اجرای خوب می‌دهم.

     

     

     

     

     

     

     

    این آهنگساز انقلابی گفت: امیدوارم در این مسیری که انتخاب شده ارزش‌ها را قدر بداریم و وقتی از کسانی که در روزگارخود احساس مسئولیت و جوانمردی کردند نام برده شده و از آن‌ها تجلیل می‌شود در واقع از تعهد نام به میان می‌آید.

     

     

     

    وی در همین زمینه خاطر نشان کرد: برگزاری چنین مراسم‌هایی یاد آوری می‌کند که جهت و تعهد مهم است و من از این حرکتی که شکل گرفته بسیار خوشحالم.

    روایت میرزمانی از آشنایی با شاهنگیان

     

     

     

    همچنین سید محمد میرزمانی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در این مراسم در خصوص آشنایی‌اش با شاهنگیان گفت: آشنایی‌ام با شاهنگیان مربوط به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و زمانی است که در هنرستان عالی موسیقی درس می‌خواندم از طریق یکی از دوستان با وی آشنا شدم.

     

     

     

    وی ادامه داد: در بنیاد مستضعفان پیانویی بود که با آن بعضی از سرود‌ها را همراهی می‌کردم و جاهایی که پیانو نبود نیز با گروه همخوانی می‌کردم.

     

     

     

    مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: قبل از انقلاب سخنان امام از طریق نوار به دست ما می‌رسید که در پایان نوار‌ها سرودی بود و زمانی که با شاهنگیان آشنا شدم متوجه شدم که استاد شاهنگیان آن سرود‌ها را اجرا کرده است.

     

     

     

    وی اظهار داشت: قطعا هر پدیده‌ای که مورد استقبال قرار می‌گیرد بدون دلیل نیست و سرودهایی مانند «خمینی‌ ای امام» و «برخیزید» به طول اتفاقی ماندگار نشدند بلکه ویژگی جاودانگی این آثار باعث ماندگار شدن آن‌ها شده است.

     

     

     

    میرزمانی با بیان اینکه موسیقی‌های حال حاضر بیشتر مصرفی هستند، بیان داشت: ممکن است موسیقی گوش کنیم و دو ماه بعد وقتی به‌ همان موسیقی گوش می‌کنیم به نظرمان جدید می‌آید در حالی که اینگونه نیست.

     

     

     

    مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های آثار شاهنگیان تنوع ریتم است که به اثر، خاصیت زمزمه پذیری می‌دهد و اثر را در ذهن مخاطب نهادینه می‌کند.

     

     

     

    میرزمانی گفت: تجلیل از بزرگان فرهنگ و هنر تجلیل از هنر متعهد است و باید نشان دهیم سربازان جبهه فرهنگی را از یاد نبرده‌ایم. قطعا لازم است علاوه بر قدردانی از سربازان جبهه فرهنگی خاکریز‌های مقابله با تهاجم دشمن را مستحکم‌تر کنیم.

     

     

     

     

     

    گلریز: سرودهای انقلابی از شعار‌ها و حرف‌های مردم می‌آید

     

     

     

    در ادامه، محمد گلریز، خواننده انقلابی کشورمان گفت: زمانی که صحبت از انقلاب می‌شود بی‌شک یاد موسیقی‌های انقلابی می‌افتیم چون خاطرات آن دوران با موسیقی آمیخته شده است.

     

     

     

    وی ادامه داد: هنری که از دل مردم بیرون می‌آید بی‌شک بر دل هر شنونده خواهد نشست.

     

     

     

    این خواننده انقلابی بیان داشت: وقوع انقلاب اسلامی در همه ابعاد تحولاتی را به وجود آورد که یکی از این ابعاد، موسیقی بود.

     

     

     

    گلریز اظهار داشت: سرودهای انقلابی از شعار‌ها و حرف‌های مردم نشات گرفته است.

     

     

     

    وی در ادامه گفت: در شرایط و جوی بسیار سخت و دشوار و کمبود امکانات سید شاهنگیان کارهای ارزنده‌ای انجام داد که چنین کارهایی شجاعت می‌خواهد.

     

     

     

    این خواننده انقلابی افزود: قسمت اعظم موسیقی را شعر تشکیل می‌دهد و شعر باعث ماندگار شدن ۵۰ درصد از موسیقی‌های ما شده است.

     

     

     

    گلریز در پایان در خصوص ویژگی‌های شاهنگیان خاطر نشان کرد: شاهنگیان شجاع، متعهد، متخصص، صبور و متین بود و عشق به خدا و ایران داشت.

     

     

     

     

     

     

     

    راغب: شاهنگیان جزء اولین‌های ساخت سرود در ایران است

     

     

     

    در ابتدای این مراسم، احمدعلی راغب، آهنگساز گفت: استاد شاهنگیان در ساخت سرود، اولین نفر به شمار می‌رود و بعد از وی، می‌توانم بگویم من دومین نفر هستم.

     

     

     

    وی با بیان اینکه در قبل از انقلاب نمی‌دانستیم چگونه باید پرواز کرد و رسالت هنر موسیقی چیست، بیان داشت: شاهنگیان با سرود «خمینی‌ای امام» و «برخیزید» وظیفه هنر و به ویژه موسیقی را به ما آموخت.

     

     

     

    این هنرمند ادامه داد: بدون هدف نباید پرواز کرد و دو سرود «خمینی‌ ای امام» و «برخیزید» استاد شاهنگیان به ما نشان داد که باید با هدف پرواز کرد.

     

     

     

    راغب اظهار داشت: در زمان پیروزی انقلاب ۲۵ ساله بودم و دوران جوانی‌ام را قبل از انقلاب سپری کردم و با انواع موسیقی آشنا بودم ولی موسیقی‌ای که ریشه در فرهنگ آیینی و دینی ما داشت را تجربه نکرده بودم.

     

     

     

    وی افزود: حضور حضرت امام و آثار شاهنگیان، راه را به ما نشان داد و متوجه شدیم که وظیفه موسیقی چیست و این هنر در قبال انقلاب اسلامی چه کار باید بکند.

     

     

     

    این هنرمند گفت: ما باید حرف مردم را در قالب آهنگ به جامعه منتقل کنیم.

     

     

     

    راغب ادامه داد: چون پر پرواز را از شاهنگیان گرفته بودیم توانستیم موسیقی «بابا خون داد» را رسانه‌ای کنیم.

     

     

     

    وی با بیان اینکه ممکن است یک داستان یا یک قطعه ادبی دستخوش تغییرات شود، اظهار داشت: اما موسیقی می‌تواند تداعی کننده حادثه‌ای باشد که باعث خلق آن قطعه موسیقی شده است.

     

     

     

    این هنرمندان کشورمان افزود: وظیفه زنده نگه داشتن تفکراتی که از دوران قبل به ما رسیده و همچنین انتقال آن به نسل‌های آینده بر عهده موسیقی است.

     

     

     

    راغب اظهار داشت: موسیقی از زلال‌ترین هنرهاست که وظیفه انتقال تفکر را از نسلی به نسل بعدی برعهده دارد.

     

     

     

    وی در پایان خاطر نشان کرد: شاهنگیان وظیفه موسیقی را به ما آموخت و جوانان امروز نیز باید این وظیفه را به نسل بعدی منتقل کنند.

     

     

     

     

     

     

     

    محمدرضا زائری: موسیقی یک قدرت است

     

     

     

    در ادامه این مراسم حجت الاسلام زائری گفت: در قرآن آمده است که هر گامی که دشمن را به خشم آورد، عمل صالح است و امروز این اتفاق در سرودهای انقلابی افتاده است.

     

     

     

    وی با اشاره به نغمه‌ها و سرودهای انقلابی و اهمیت آن‌ها در جنگ نرم است گفت: ما در نابود کردن بسیاری از مفاهیم استادیم و با مسائلی چون اسلامی شدن دانشگاه‌ها، شبیه خون فرهنگی و جنگ نرم نیز چنین رفتاری را کرده‌ایم.

     

     

     

    مدیرمسئول مجله خیمه ادامه داد: حذف کردن شبکه‌های ایران از روی ماهواره‌ها توسط دشمن نشان دهنده این است که بحث جنگ نرم بسیار جدی دنبال می‌شود.

     

     

     

    وی با بیان اینکه موسیقی در جامعه اثرگذار است، بیان داشت: باید قبول کنیم که موسیقی به عنوان یک قدرت به حساب می‌آید و می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد.

     

     

     

    مدیر مسئول مجله خیمه گفت: یکی از علما به جوانی که کاهل نماز بود توصیه کرد که فقط نماز صبحش را بخواند و آن عالم گفته بود که همین دو رکعت، این جوان را نمازخوان می‌کند و نجات می‌دهد.

     

     

     

    زائری با بیان اینکه اگر گناه می‌کنیم، حریم و خط قرمز‌ها را نگه داریم، گفت: اگر اراذل و اوباش یک جایی به مسیر اصلی بر می‌گردند به خاطر این است که خط قرمز‌ها را حفظ می‌کنند. متاسفانه در حال حاضر بعضی‌ها شعار اسلامی می‌دهند ولی خط قرمز‌ها را رعایت نمی‌کنند.

     

     

     

    مدیر مسئول مجله خیمه اظهار داشت: ذکر لسانی مقدمه رسیدن به ذکر قلبی است و نغمه‌ها و سرود‌ها نیز می‌توانند به ذکر لسانی تبدیل شود.

     

     

     

    زائری با بیان اینکه اگر نتیجه کار باعث متزلزل شدن جبهه باطل شود طبق گفته قرآن، آن عمل صالح است گفت: این کار می‌تواند توسط سرود انجام بگیرد و این‌ همان کاری است که استاد شاهنگیان انجام دادند.

     

     

     

    وی در پایان خاطر نشان کرد: استاد شاهنگیان نیازی به برگزاری مراسم بزرگداشت ندارد بلکه این ما هستیم که باید به این نوع کار‌ها توجه کنیم.

     

     

     

     

     

    دلاوری: از بزرگان باید در زمان حیاتشان تقدیر شود

     

     

     

    حسین دلاوری، مدیر خانه سرود انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: باید از استادان در زمان حیاتشان تقدیر کنیم و ما همیشه دغدغه داشتیم که چرا نباید در کشور، سنت قدر‌شناسی داشته باشیم.

     

     

     

    مدیر خانه سرود انقلاب اسلامی بیان داشت: مراسم امروز برای ارج نهادن به سه دهه تلاش استاد شاهنگیان است و هدفمان این است که نسل جوان را با نسل انقلاب آشنا کنیم و بتوانیم این روند را ادامه دهیم.

     

     

     

    وی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی ما نسبت به برگزاری مراسم بزرگداشت برای بزرگان کم کار هستند.

     

     

     

     

     

     

     

    آرزم: کارهای موسیقی ما الهام گرفته از آثار شاهنگیان است

     

     

     

    در پایان این مراسم هادی آرزم، آهنگساز گفت: در اکثر سرودهای استاد راغب و استاد شاهنگیان حضور داشتم و بعد‌ها کم کم به سمت آهنگسازی رفتم. در اوایل انقلاب خیلی‌ها نمی‌دانستند که کار انقلاب باید چه ویژگی‌های داشته باشد.

     

     

     

    این آهنگساز کشورمان بیان داشت: کارهای موسیقی ما الهام گرفته از آثار شاهنگیان است. فعالیت در عرصه موسیقی انقلابی در قبل از انقلاب کار بسیار سختی بود که شاهنگیان انجام می‌داد.

     

     

     

    وی با بیان اینکه به آثار شاهنگیان افتخار می‌کنیم، گفت: آثار شاهنگیان راه را برای نسل‌های بعدی باز کرده است.

     

     

     

    این آهنگساز کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: شاهنگیان در شرایط دشواری که تنها تعداد محدودی در عرصه موسیقی فعالیت می‌کردند، هدایت موزیسین‌ها را برعهده داشت که این کار بسیار سختی بود.

     

     

     

    در این مراسم، گروه سرود رهروان ولایت قم، سرود «برخیزید، برخیزید!» را به همراه تعدادی از اعضای گروه سرود سال ۵۷ اجرا کردند و در پایان هم لوح تقدیر رییس سازمان هنری رسانه‌ای اوج و هدایایی به استاد حمید شاهنگیان و اعضای گروه سرودهای انقلابی در سال ۵۷ اهدا شد.

    آنچه در مراسم تقدیر از حمید شاهنگیان گذشت

    https://musiceiranian.ir/?p=30462
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *