×
×

گزارش از افتتاح موزه موسیقی «محمد بیگلری‌پور»

  • کد نوشته: 30429
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۷ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۰
  •  موزه شخصی زنده‌یاد «محمد بیگلری‌پور» رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما در تهران گشایش یافت. سمفونی ناتمام «کوه» هفته آینده در اختیار مرکز موسیقی صدا و سیما قرار خواهد گرفت. موزه موسیقی زنده‌یاد «محمد بیگلری‌پور» رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما صبح امروز در منزل شخصی وی در اقدسیه تهران به طور رسمی گشایش یافت. همسر […]

  •  موزه شخصی زنده‌یاد «محمد بیگلری‌پور» رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما در تهران گشایش یافت. سمفونی ناتمام «کوه» هفته آینده در اختیار مرکز موسیقی صدا و سیما قرار خواهد گرفت.

    موزه موسیقی زنده‌یاد «محمد بیگلری‌پور» رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما صبح امروز در منزل شخصی وی در اقدسیه تهران به طور رسمی گشایش یافت.

    همسر زنده‌یاد بیگلری پور با اشاره به خاطراتی در این خصوص گفت: زنده‌یاد بیگلری‌پور در خانواده‌ای آشنا به عرصه موسیقی متولد شد. پدر وی از موزیسین‌های زمان خود بود که به ساز ویلون آشنایی کاملی داشت به همین دلیل همسرم از همان دوران کودکی توانست با این ساز آشنا شود و مهارت های لازم را از پدرش دریافت کند.

    وی افزود: من و زنده‌یاد بیگلری پور ۱۹ سال پیش در مهمانی‌ دوستانه‌ای با هم آشنا شدیم. من تازه از ایتالیا به ایران برگشته بودم که این آشنایی ما منجر به ازدواج شد. همسرم از این جهت که من موزیسین نبودم خوشحال بود و معتقد بود که موزیسین نباید با موزیسین ازدواج کند. رشته هنری من طراحی بود اما از زمانی که ازدواج کردم خانه‌داری را دنبال کردم.

    وی در ادامه یادآور شد: ۲ فرزند به نام‌های «دانیلا» و «مروئه» به سرپرستی قبول کردیم که نام‌های منصوره و فاطمه را برای آنها انتخاب کردیم. هم‌ اکنون این عزیزان برای تحصیل در مقطع کارشناسی به ایتالیا می‌روند‌.

    وی با اشاره به اینکه زنده‌یاد بیگلری‌پور مردی فروتن و متواضع بود، تصریح کرد: همسرم با اعتقاد و ایمان راسخ خود همیشه تقوای الهی را سرلوحه کار خود قرار می‌داد و در کارهایش با اخلاق‌مداری و مودت آثار فاخری پدید می‌آورد.

    همسر زنده‌یاد بیگلری پور با اشاره به تصاویر و لوح‌های تقدیری زنده‌یاد بیگلری‌پور گفت: ریاست واحد موسیقی صدا و سیما، اجرای سمفونی در کشور ژاپن، اعزام به جبهه در دو نوبت ۶ ماهه از مهمترین فعالیت‌های همسرم در طول حیاتش بود.

    از  نکات قابل توجه در موزه موسیقی زنده‌یاد بیگلری پور، ارائه نت‌های موسیقی سمفونی ناتمام «کوه» است. ساخت سمفونی «کوه» به خوانندگی «نیما مسیحا» با موضوع حماسی و ملی از کارهای در حال  ساخت استاد بیگلری‌پور بود که با درگذشت وی ناتمام ماند.

    «اسماعیل امینی» شعر این سمفونی را با این مطلع سروده است:

    ایستاده سربلند و باشکوه/ چون کوه سر به کوه آسمان سپرده کوه

    دست‌های او دشت‌های سبزه‌زار/ صخره‌های او رهگذر آبشار/ مانده اقتدار او به یادها

    همسر بیگلری پور در پایان یادآور شد: این سمفونی هفته آینده تحویل مرکز موسیقی صدا و سیما خواهد شد.

    مراسم چهلمین روز درگذشت «محمد بیگلری‌پور» رهبر ارکستر سمفونی صداوسیما آهنگساز نخستین سرود ملی ایران و خالق بیش از هزار سمفونی همچون؛ سمفونی‌های انقلاب، حضرت محمد(ص)، انرژی هسته‌ای، کوه؛ چهارشنبه ۹ اسفندماه جاری ۱۱ صبح در بهشت‌زهرا (س) برگزار می‌شود.

    زنده‌یاد بیگلری‌پور پس از یک دوره بیماری اول بهمن‌ماه جاری از مقابل سازمان صدا و سیما تشییع شد و در قطعه  ۱۶ بهشت زهرا  بنا به وصیتش در جوار مادرش، آرام گرفت.

    عواید حاصله از مراسم چهلم ایشان خرج کودکان بی‌سرپرست و ایتام خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=30429
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *