×
×

گزارش از آلبوم های منتشر شده

  • کد نوشته: 30315
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۵ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۰
  •  روزهای پایانی سال یکی پس از دیگری سپری می‌شوند و گروه‌های موسیقی فرصت زیادی برای ارائه آثار خود در سال ۹۱ ندارند. طی چند روز گذشته آثار موسیقایی مختلفی به بازار عرضه شد که باز هم پوسترهایشان چهره سوپرمارکت‌ها و مراکز فرهنگی کشور را تغییر داد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «خاطرات […]

  •  روزهای پایانی سال یکی پس از دیگری سپری می‌شوند و گروه‌های موسیقی فرصت زیادی برای ارائه آثار خود در سال ۹۱ ندارند. طی چند روز گذشته آثار موسیقایی مختلفی به بازار عرضه شد که باز هم پوسترهایشان چهره سوپرمارکت‌ها و مراکز فرهنگی کشور را تغییر داد.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «خاطرات مبهم» عنوان جدیدترین اثر رضا یزدانی است که چندی پیش در بازار موسیقی عرضه شد.

    کارن همایونفر که او را بیشتر با موسیقی فیلم‌هایش می‌شناسند، در آهنگسازی و تنظیم این اثر رضا یزدانی را همراهی کرده است.

    قیصر امین‌پور، اندیشه فولادوند، احسان گودرزی، حسن علیشیری، علیرضا باران و علی کمارجی‌نژاد هنرمندانی هستند که اشعار و کلام‌شان توسط رضا یزدانی خوانده شده است.

     همچنین، بابک صفرنژاد (هارمونیکا)،علی جعفری پویان و میثم مروستی (ویلن)، کارن همایونفر (پیانو)، میلاد عدل (گیتار الکتریک و آکوستیک)، رضا یزدانی(گیتار الکتریک)، آرش زمانیان (گیتار باس)، فیروز ویسانلو (گیتار کلاسیک، اسپانیش و آکاردئون) و محمد خرمی‌نژاد (درامز) در «خاطرات مبهم» ساز زده‌اند.

    ***

    اما اگر ترجیح می‌دهید، این روزها موسیقی شاد و با حال و هوایی نوروزی گوش دهید، آلبوم «سرنای نوروز» به تازگی از سوی گروه «رستاک» منتشر شده است.

    فرزاد و بهزاد مرادی خوانندگان این آلبوم هستند و محوریت این آلبوم فصل بهار است.

    رستاک که حوزه اصلی فعالیتش موسیقی اقوام ایران است، در آلبوم جدیدش قطعاتی از فارس، مازندران، بوشهر، کرمانجی و موسیقی قشقایی شنیده می‌شود.

     پیران مهاجر(عود و سازهای کوبه‌ای)، یاور احمدی‌فر(دف، دایره، دهل)، محمد مظهری(کمانچه)، سارا نادری(دوتار، ناقاره، تنبک، دوتار)، نگار اعزازی(دف و دایره)، دانوش اسدپور(سنتور)، یاسر نوازنده(سرنا، لبک، نی‌انبان)و…از اعضای گروه «رستاک» هستند.

    ***

    مخاطبان موسیقی اصیل ایرانی هم می‌توانند، این روزها آلبوم «سوگ سپید» را بشنوند.

    «سوگ سپید» اثری بی‌کلام و جدیدترین کار حسین پرنیا است.

    حسین پرنیا در این اثر سنتور نواخته و پژمان پرنیا او را با ساز تنبک همراهی کرده است.

    سوگ سپید» به زنده‌یاد فرامرز پایور تقدیم شده است و قطعاتی از این هنرمند درگذشته با نگاهی جدیدتر در آن گنجانده شده است.

    مقدمه ابوعطا، «ابوعطایی»، «خیزران»، «سیاه‌مشق»، «چلیپا»، خاتمه ابوعطا،‌ مقدمه همایون، «سوگ سپید» و چهارمضراب همایون قطعات این اثر موسیقایی هستند.

    ***

    «درگذر» نیز عنوان یکی از جدیدترین آلبوم‌ها در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی است.

    این اثر با آهنگسازی محمدرضا فیاض همراه است و گروه «آفتاب» آن را اجرا کرده است.

    در دفترچه‌ی سی‌دی به قلم محمدرضا فیاض آمده است:«قسمت اول این مجموعه به محوریت سه‌گاه در پاییز ۱۳۷۴ نوشته شد و در تابستان ۱۳۷۵ در تئاتر شهرِ تهران با اجرای گروه «آفتاب» امکان اجرای صحنه‌ای یافت؛ و قسمت دوم آن با محوریت همایون در زمستان ۱۳۷۵ به نگارش درآمد و شرایط اجرای صحنه‌ای آن به هزار و یک دلیل هیچ‌وقت فراهم نشد؛ با این حال کل مجموعه در تیر ماه ۱۳۷۶ به پشتیبانی مؤسسه‌ی ماهور در استودیو پاپ ضبط و در زمستان همان سال به عموم عرضه شد.»

    این یادداشت می‌افزاید: «انتشار مجدد درگذر بعد این‌همه سال می‌تواند فرصت مغتنمی باشد، برای بازخوانی نقادانه‌ی آن و ارائه‌ی یک جمع‌بندی انتقادی از نوعی نگرش خاص در مورد امکانات آهنگ‌سازی در موسیقی ایرانی؛ نگرشی که اگرچه هیچ‌گاه چندان شایع نبوده، اما به هر حال به قول دوست ارجمندم دکتر ساسان فاطمی همچون «وسوسه»ای گریبان برخی را رها نکرده است.

    منطقی‌تر آن می‌بود که کسی جز من به ارزیابی انتقادی درگذر بنشیند و ناکامی‌ها یا کامیابی‌های احتمالی آن را در معرض دید گذارد. البته داوری در مورد شکست یا موفقیت یک کار هنری موضوعی است بسیار نسبی و مناقشه‌پذیر؛ با این حال یک فاصله‌ی پانزده‌ ساله این خوش‌بینی را در آدمی برمی‌انگیزد که بتواند به‌صورتی عینی منقّد خود باشد.»

     فیاض در پایان نوشته است: «درگذر، در یک نگاه حاصل درهم‌تنیدگی چند دغدغه‌ی مجزا اما مرتبط است؛ دغدغه‌ی فرم، دغدغه‌ی بیانگری، و دغدغه‌ی بازتعریف رابطه‌ی فردیت موسیقی‌دان ایرانی با میراث صوتی تاریخی‌اش. شاید اگر این دغدغه‌ها محدودتر می‌بودند، و یا شاید اگر چنین مبالغه‌آمیز و افراطی خودنمایی نمی‌کردند، درگذر راحت‌تر با زمانه‌اش ارتباط برقرار می‌کرد؛ اما موسیقی‌ها هم مثل آدم‌ها سرنوشت خود را دارند! درگذر موسیقی چالش‌ها است؛ برانگیخته، ملتهب و درگیر.»

    حمیدرضا خبازی (تار، بم‌تار، عود)، علی صمدپور (تار، بم‌تار، نقاره، آواز(، شاهین فیاض (بم‌تار)، فرید مظفرزاده (بم‌تار)، سیامک آقایی (سنتور، دف(، محمدرضا فیاض (سنتور)، سعید کامجو (کمانچه)، سینا جهان‌آبادی (کمانچه)، شهاب فیاض (نی)، فرهاد زالی (نی) و پدرام خاورزمینی (تمبک( در این آلبوم نوازندگی کرده‌اند.

    ***

     این در حالی است که مخاطبان موسیقی پاپ می‌توانند، این روزها آلبوم «فرکانس» احسان حق‌شناس را بشنوند.

    احسان حق شناس در این آلبوم که آن‌ را در خارج از کشور و در کمپانی HZ20 تولید و ضبط کرده، از وجود هنرمندانی چون شهاب رمضان، امیر طبری و امیر یگانه بهره برده است و کلیه ترانه‌های آلبوم این خواننده نیز توسط «فرید احمدی» سروده شده است.

    فضای آثار این خواننده در آلبوم جدیدش ، بیشتر فضایی مدرن و الکترونیک است.

    https://musiceiranian.ir/?p=30315
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *