×
×

توسط گروه «هند»

  • کد نوشته: 30147
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۰
  •  اجرای گروهی که با عنوان «هند» در بیست‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان آخرین اجرای این جشنواره به روی صحنه رفت، با یک ساعت و ۲۰ دقیقه دیرکرد، رکورد تاخیر آغاز اجرا را در جشنواره شکست و به همیت نسبت، با کلافگی و اعتراض‌های مخاطبانش مواجه شد. به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درحالی‌که […]

  •  اجرای گروهی که با عنوان «هند» در بیست‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان آخرین اجرای این جشنواره به روی صحنه رفت، با یک ساعت و ۲۰ دقیقه دیرکرد، رکورد تاخیر آغاز اجرا را در جشنواره شکست و به همیت نسبت، با کلافگی و اعتراض‌های مخاطبانش مواجه شد.

    به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درحالی‌که ساعت ۲۱ روز ۳۰ بهمن در آخرین روز اجراهای جشنواره موسیقی فجر قرار بود، گروه «هند» در بخش بین‌الملل و در سالن رودکی به روی صحنه برود، تاخیر در پایان اجرای بیش از دو و نیم‌ ساعته ارکستر موسیقی نو تا آن‌جا پیش رفت که ساعت ۲۱:۱۰ سالن برای چک صدا به گروه بعدی تحویل داده شد. فرآیند آزمایش صدا توسط گروه جدید و نیز ورود مخاطبان آن‌ها هم تا ساعت ۲۲:۲۰ به طول انجامید.

    در این فاصله، علاقه‌مندان بلیت به دست موسیقی هند، پشت در سالن به کلافه‌گی رسیده، بعضا به بحث با مسؤولان انتظامات سالن می‌پرداختند. این خستگی تا آن‌جا ادامه داشت که برخی از تماشاگران پس از اجرای چند قطعه، سالن را ترک کرده و به خانه‌هایشان برگشتند.

    این درحالی است که در اجراهای امسال، تقریبا تمامی اجراهای بخش بین‌الملل جشنواره بدون تاخیر یا با کمترین تاخیرها آغاز شدند و بیشترین تاخیر هم به‌مدت حداکثر ۳۰ دقیقه ثبت شده بود. البته گروه هند، برخلاف دیگر گروه‌های بخش بین‌الملل جشنواره، تنها گروه تک‌اجرایی بود.

    شاید یکی از علت‌های آن، تماما خارجی نبودن اعضای گروه قلمداد شود؛ چراکه از هشت نفر نوازنده، تنها سه نفر هندی و مابقی ایرانی بودند. همچنین بیشتر قطعه‌ها با آهنگ‌های ایرانی و نیز با سازهای ایرانی چون تنبور، سه‌تار، کمانچه، عود و دف در کنار نواهای گیتار اسلاید، طبلا و قوالی، شکلی از موسیقی تلفیقی را به‌نمایش گذاشتند.

    در آغاز اجرا، وحید آیریان سرپرست گروه که انگار کلافگی مخاطبانش را در زمان قرار گرفتن بر صندلی‌هایشان حس کرده بود، در سخنانی با ابراز تاسف از بابت تاخیر ایجاد شده، در لفافه و به کنایه، از تاخیر در پایان اجرای گروه قبلی اعتراض و آرزو کرد با ایجاد لحظه‌های خوب، این مساله را جبران کنند.

    اما درحالی‌که این گروه مدت زمان زیادی را برای آزمایش صدا (ساند چک) صرف کرده بودند، مشکل صدابرداری و تنظیم صوت‌ها که یکی از معضلات اصلی در جشنواره امسال و تقریبا در تمامی سالن‌ها و تالارهای آن بود، در این اجرا سبب شد بین دو قطعه، یکی از تماشاگران با صدای بلند به سرپرست گروه اعلام کند که صدای طبلا شنیده نمی‌شود و نوازنده هندی پرکاشن و طبلا، چندبارهم از طریق میکروفن و با ایما و اشاره، از مسؤول صدای سالن خواستند تا نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام کند. این وضعیت را زمانی دیگر، نوازنده اسلاید گیتار نیز تجربه کرد.

    یکی از حاضران در اجرای گروه موسیقی هند، علی ترابی دبیر جشنواره بیست‌وهشتم موسیقی فجر بود که ساعاتی قبل برای تذکر به گروه ارکستر موسیقی نو مبنی بر تعجیل در اجرای خود در سالن رودکی حضور یافته بود و در حضور دوباره نیز برای دقایقی، شنونده اجرای گروه هند بود.

    در پایان، سرپرست گروه که به‌دلیل تاخیر ایجادشده و با وجود صرف نظر کردن از زمان استراحت، ساعت را مدام به‌وسیله گوشی موبایلش چک می‌کرد، برنامه را به شکلی هدایت کرد که پیش از رسیدن به نیمه‌شب و آغاز روز یکم اسفند، به پایان برسد و عملا به اجراهای جشنواره امسال یک روز دیگر افزوده نشود.

    https://musiceiranian.ir/?p=30147
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *