×
×

بسته خبری موسیقی ایرانیان برای بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر- ۵

  • کد نوشته: 30094
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۰
  • حمید شاه آبادی گفت: تداوم و استمرار تمرین های ارکستر و حضورش در صحنه های بین المللی را در دستور کار داریم به گونه ای که در سال آینده به دنبال جدولی فشرده تر برای اجراهای ارکستر سمفونیک هستیم.

    بسته خبری موسیقی ایرانیان برای بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر- ۵
  •  khabarمعاون هنری وزیر ارشاد

    برنامه ارکستر در سال آینده فشرده تر می شود

    حمید شاه آبادی گفت: تداوم و استمرار تمرین های ارکستر و حضورش در صحنه های بین المللی را در دستور کار داریم به گونه ای که در سال آینده به دنبال جدولی فشرده تر برای اجراهای ارکستر سمفونیک هستیم.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، شب گذشته ۳۰ بهمن ۱۳۹۱، ارکستر سمفونیک تهران در آخرین روز جشنواره بین المللی موسیقی فجر با رهبری نادر مرتضی پور و خوانندگی سالار عقیلی در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت. در این اجرا معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه و چند تن از مسئولان کشور حضور داشتند.

    پس از پایان این اجرا معاون هنری وزیر ارشاد به دیدن اعضای ارکستر رفت و دیداری صمیمی با سالار عقیلی خواننده و نادر مرتضی پور رهبر ارکستر سمفونیک تهران داشت. شاه آبادی پس از این دیدار درباره وضعیت ارکستر سمفونیک گفت: طی چند سال گذشته ارکستر سمفونیک همواره در اولویت های معاونت هنری قرار داشته و تلاش کرده ایم که ارکستری بین المللی داشته باشیم. خوشبختانه اقدامات اخیری که موسسه ارکسترها برای برای ارکستر سمفونیک تهران انجام داده به قوام ارکستر منجر شده است.

    وی ادامه داد: امشب نیز شاهد اجرای ارکستر سمفونیک تهران بودیم که به حق در قامت ارکستری با سابقه ظاهر شد و توانست با کمک خواننده ای چون سالار عقیلی بسیاری از علاقه مندان به موسیقی را در کمال رضایت به خانه هایشان بدرقه کند.

    معاون هنری وزیر ارشاد اظهار کرد: برنامه ای که داریم تداوم و استمرار تمرین های ارکستر و حضورش در صحنه های بین المللی است به گونه ای که در سال آینده به دنبال جدولی فشرده تر برای اجراهای ارکستر سمفونیک هستیم که اجراهای متعددی از آهنگسازان ایرانی و خارجی را داشته باشد.

    شاه آبادی درباره حضور خوانندگان دیگر در کنار ارکستر گفت: موسیقی در ایران همواره با کلام همراه بوده و برای مخاطب نیز حضور خواننده در کنار ارکستر همواره جذاب بوده است. به همین دلیل تلاش می کنیم که با نظر شورای فنی ارکستر خواننده های مختلف در کنار ارکستر سمفونیک تهران به روی صحنه بروند.

    وی با اشاره به دستمزدهای اعضای ارکستر تصریح کرد: در حال حاضر مسئله حقوق برای اعضای ارکستر سمفونیک مطرح نیست، بلکه اعضای گروه برای هر اجرا دستمزدهای خود را دریافت می کنند. البته ما از معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور خواسته ایم که ستاره دار بودن مشاغل ارکستر را حذف کنند تا بار دیگر امکان استخدام اعضای ارکستر را داشته باشیم.

    شاه آبادی در پایان گفت: این مسئله را همچنان با کمک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دنبال می کنیم که تا کنون نیز با کلیت آن موافقت شده است. تا زمانی که این اتفاق به سرانجام نرسد، معاونت هنری از بودجه های حمایتی خود دستمزدهایی را برای نوازندگان تعیین و پرداخت می کند.

    مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و هنر ارشاد در حاشیه بازدید اجرای ارکستر سمفونیک

    ارکستر سمفونیک تهران اجرای استانداردی را به نمایش گذاشت

    اجرای ارکستر سمفونیک تهران در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در حد استاندارد بود و این ارکستر در حدی بود که می توان از اجرایش دفاع کرد.

    مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در گفتگو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، درباره اجرای شب گذشته ارکستر سمفونیک تهران گفت: به نظرم اجرای ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره موسیقی فجر، اجرای بسیار جالبی بود؛ آقای مرتضی پور، رهبر ارکستر سمفونیک تهران رپرتوار خوبی را از موسیقی کلاسیک در بخش اول برنامه، و موسیقی کشورمان در بخش دوم برنامه انتخاب کرده بودند.

    سیدمحمد میرزمانی درباره این اجرا که از ساعت ۳۰/۱۸ شب گذشته(دوشنبه ۳۰ بهمن) در تالار وحدت به روی صحنه رفت تصریح کرد: بخش اول برنامه که به موسیقی کلاسیک اختصاص داشت برای خود من جالب بود. من همواره گفته ام که به آثار بتهوون واقعا علاقه دارم چرا که بتهون یکی نوابغ عالم موسیقی بوده و آثارش بسیار ژرف، عمیق و تاثیرگذار است.

    وی همچنین تصریح کرد: در بخش دوم نیز شاهد هنرنمایی سالار عقیلی به همراه ارکستر سمفونیک تهران بودیم که این بخش هم به خوبی اجرا شد. سالار عقیلی صدای گرم، دلنشین، دارای زنگ صدایی جذاب و حجم صدایی خوبی است ودر این اجرا با تسلط کامل برنامه را اجرا کرد.

    مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره کیفیت اجرای ارکستر سمفونیک نیز تاکید کرد: اجرای ارکستر سمفونیک تهران در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در حد استاندارد بود و این ارکستر در حدی بود که می توان از اجرایش دفاع کرد. حتی در بخش مدرنی که به کنسرتو برای ویلن و ویلن آلتو اختصاص داشت دیدیم که نوازندگان جوان ارکستر یعنی آقای کریمی و خانم پیرزاده چقدر مسلط اجرا کردند.

    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی که از ۲۵ بهمن ماه در تهران و ۳ استان دیگر کار آغاز شده امشب(سه شنبه ۱ اسفند) با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت به کار خود پایان می دهد.

    دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اعلام کرد:

    منتظر کسب مجوز سالن ویژه اجرای هنرمندان جوان هستیم

    « با اتمام بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، منتظر کسب مجوز سالنی ویژه برای اجرای هنرمندان جوان و نخبه کشور هستیم . »

    حسن ریاحی، دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ، در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره  موسیقی فجر با اعلام این خبر گفت : « صحبت های اولیه در رابطه با تشکیل کانونی به نام کانون برگزیدگان جشنواره انجام شده و اگر این امر موفقیت آمیز باشد از سال آینده ما از برگزیدگان جشنواره های سال های قبل دعوت می کنیم تا در این کانون شرکت کنند و سعی می کنیم زمینه رشد و پیشرفت آنها را بیشتر فراهم کنیم . با این هدف سالنی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهیه کردیم و بخش زیادی از کارهای مربوط به آن را پیش بردیم و اگر بقیه امور به سرعت انجام شود، در این سالن که قرار است مختص نوازندگان جوان باشد، قبل از سال نو، چند اجرا خواهیم داشت. »

    ریاحی درباره اعزام هنرمندان بخش های مختلف جشنواره به خارج از کشور گفت : « طبق صحبت هایی که با وزیر محترم ارشاد داشتیم ، موافقت کردند تا بتوانیم هنرمندان جوان ایرانی را به عرصه های بین المللی بفرستیم ، تا هنرمندان خارجی را هم با هنر ایرانیان آشنا کنیم.»

    دبیر این دوره از جشنواره در رابطه با روند برگزاری جشنواره بیست و هشتم گفت : « با توج به محدودیت هایی که امسال با آن مواجه شدیم نتیجه بسیار خوبی  گرفتیم. کیفیت کارها بالاتر رفته بود و بخش هایی که برای اولین بار به جشنواره اضافه شده بود بسیار پر مخاطب بود. بخش نمایش فیلم های مستند که جایگزین بخش پژوهش در سال های قبل شده بود، توانست مردم زیادی به خود جلب کند و ما تلاش می کنیم  بتوانیم آن را بخشی دائم در نظز بگیریم. اجراهای بین اتملل بی نهایت زیبا بودند و علاوه بر لذت وافر مردم از این اجراها، تعجب گروه های خارجی از استقبال مردم امری مهم و غیر قابل انکار بود. »

    او همچنین تصریح کرد : « استقبال مردم از اجرای برنامه های پاپ زیاد متعجب کننده نیست و این اجراها ، برنامه های جوان پسندی هستند،  اما امسال تمامی اجراها مخاطبین خاص خود را داشتند و این ارتقای سطح کیفی جشنواره را نشان می دهد، که البته امیدواریم این مسیر در سال های آینده هموار تر شود. »

    ریاحی در پایان صحبت های خود درباره هدف برگزاری جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد:«هدف جشنواره های هنری بیان موضوعات و چهره های جدیدی است که برای پرورش آنها باید هزینه و برنامه ریزی کرد. در جشنواره موسیقی فجر تلاش می شود که علاوه بر تقدیر از پیشکسوتان به معرفی جوانان این عرصه بپردازیم.»

    مدیرکل ارشاد اسلامی استان گلستان

    تمرکززدایی در عرصه موسیقی سبب رشد و بالندگی می شود

    مدیرکل ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: تمرکززدایی در عرصه موسیقی و توجه به استان ها سبب رشد و بالندگی کشور خواهد شد.

    “غلامرضا منتظری” در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: بدون تردید هر رخداد و رویداد ملی و بین المللی دارای چندین پیامد است که در وهله نخست امکان رشد و شکوفایی استعدادها در استان های کشور را امکان می سازد.

    وی افزود: همچنین فراهم ساختن فرصت تبادل تجربه و ارتقای تراز فرهنگی و هنری استان ها از جمله پیامدهای برگزاری جشنواره موسیقی فجر بشمار می رود.

    مدیرکل ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: ما وقتی سخن از عدالت به میان می آوریم بدان معناست که باید فرصت ها و امکانات را بر اساس یک تقسیم منطقی و نیاز توزیع بکنیم و بنظرم فرصت های فرهنگی هنری یکی از این فرصت ها است.

    وی با اشاره به برگزاری همزمان جشنواره موسیقی فجر در سایر استان ها یادآور شد: تمرکززدایی در حوزه فرهنگ و هنر و توجه به استان ها رشد و بالندگی کشور را در پی خواهد داشت.

    منتظری در ادامه تصریح کرد: نفس برگزاری جشنواره ارزشمند و شایسته است، این جشنواره با عنوان فجر را با خود دارد و باید متناسب با آرمان ها و اهداف انقلاب در حوزه موسیقی فجر تولیدات مناسبی ایجاد کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه هنر رسالت و مسئولیتی در قبال انتقال پیام انقلاب دارد؛ یادآور شد: هنر امروزه به عنوان یک زبان بین المللی بشمار می آید و اگر بتوانیم آثار فاخر موسیقایی متناسب با آرمان های انقلاب تولید کنیم؛ می توانیم به کشورهای دیگر نیز صادر و پیام انقلاب را به گوش جهانیان برسانیم.

    وی با اشاره به سیاست جوانگرایی در برگزاری جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: این امر یک ضرورت انکارناپذیر است چرا که جوانان سازنده فردای موسیقی کشور هستند و اگر به آنان توجهی نشود فردای پیشرفت و مترقی در زمینه موسیقی نخواهیم داشت.

    منتظری با اشاره به قابلیت های استان گلستان در زمینه برگزاری جشنواره موسیقی فجر یادآور شد: گلستان در حوزه موسیقی یکی از استان های مستعد کشور است.

    وی ادامه داد: همچنین استان گلستان دارای چندین اقوام با خرده فرهنگ های متفاوتی است که این امر یکی دیگر از نقاط قوت بشمار می رود.

    وی اظهار داشت: موسیقی مقامی گلستان در سطح استان بسیار قوی بوده و در حوزه موسیقی سنتی و کلاسیک نیز علاقمندان زیادی دارد.

    مدیرکل ارشاد اسلامی استان گلستان در خاتمه گفت: گلستان دارای طرفداران و علاقمندان بیشمار موسیقی است و مراکز فرهنگی استان نیز دارای امکانات اولیه مناسب و مطلوبی برای برگزاری میزبانی این رخداد بین المللی هستند.

    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۵ بهمن ماه لغایت ۱ اسفندماه به دبیری حسن ریاحی برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=30094
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *