×
×

از مازندران تا بوشهر و کردستان

  • کد نوشته: 29942
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۳۰ام بهمن ۱۳۹۱
  • ۰
  • کنسرت گروه موسیقی “رستاک” به سرپرستی سیامک سپهری در میان هلهله تماشاگران با اجرای قطعاتی از موسیقی مناطق مختلف کشور برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، کنسرت گروه موسیقی “رستاک” در حالی در تالار وحدت برگزار شد که جمعیت زیادی برای دیدن این اجرا آمده بودند. این گروه موسیقی در ابتدای حضور خود روی صحنه […]

  • کنسرت گروه موسیقی “رستاک” به سرپرستی سیامک سپهری در میان هلهله تماشاگران با اجرای قطعاتی از موسیقی مناطق مختلف کشور برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار مهر، کنسرت گروه موسیقی “رستاک” در حالی در تالار وحدت برگزار شد که جمعیت زیادی برای دیدن این اجرا آمده بودند.

    این گروه موسیقی در ابتدای حضور خود روی صحنه با سرنانوازی پذیرای مخاطبان خود شدند و در ادامه ۶ قطعه موسیقی متصل به یکدیگر با رنگ و بوی موسیقی بهاری که برگرفته از آلبوم “سورنای نوروزی” بود، اجرا کردند.

    در این بخش از اجرا انواع ملودی‌های نوروزی برگرفته از موسیقی و گویش‌های مناطق مختلف ایران اجرا شد. در ابتدا قطعه بهاری مازندرانی و در ادامه آذری، شیرازی، بوشهری، قشقایی، کرمانجی (کرد زبان‌های شمال خراسان) روی صحنه رفت که در این بخش قطعات، با سرنانوازی آغاز می‌شد.

    پس از پایان این ۶ قطعه که آغازگر شور و هیجان تماشاگران در سالن بود، فرزاد مرادی خواننده گروه موسیقی رستاک ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران در سالن به معرفی قطعات پرداخت و گفت: سعی کردیم کنسرت امشب را با قطعات متفاوت آغاز کنیم. مجموع قطعاتی که شنیدید از جمله آثار نوروزی گروه رستاک بود که برای نخستین‌بار در این کنسرت اجرا کردیم و قرارست این قطعات به زودی در آلبوم موسیقی”سورنای نوروزی” منتشر شود.

    به گفته وی، دو سال و نیم برای انتشار این آلبوم موسیقی تحقیق شده است.

    پس از پایان صحبت‌های این خواننده و نوازنده سه‌تار، گروه موسیقی رستاک قطعاتی براساس ملودی‌هایی از موسیقی فارس با عنوان “جینگ و جینگ” با گویش شیرازی اجرا کردند. پس از این قطعه شیرازی، دو قطعه جدید از گروه موسیقی رستاک برگرفته از ملودی‌های بوشهری با عنوان “هله مانی” که قطعه‌ای موسیقی کار مردان جنوب است و همچنین “خیام‌خوانی” که معرف موسیقی بوشهری و از جمله آثار مجلسی این نقطه از سرزمین ایران است، اجرا شد.

    مجموع قطعات در بخش بوشهری این کنسرت با سازهای کاملا بومی دمام، دُم دُم، نی انبان و سازهای کوبه‌ای روی صحنه رفت. تنظیم بخش کوبه‌ای این اجرا به عهده پیران مهاجری بود.

    بخش دیگر این کنسرت به اجرای دو قطعه مازندرانی با عنوان “لاره” (عزیزم)،”شوروم” (گرگ و میش) اختصاص داشت. اما بخش هیجان‌انگیز در اجرای این قطعه مازنی تشت‌زنی دو نوازنده گروه بود. تشت‌زنی این اجرا نمایی از یکی از آیین‌های قدیمی مردم مازندران بود که در عروسی‌ها اجرا می‌کنند و گروه رستاک تنها بخشی از این آیین را در قالب معرفی کوتاه و نمایش روی صحنه برد.

    بهزاد مردای دیگر خواننده این گروه موسیقی بود که با لهجه کردی از حضور مخاطبان خود و حمایت از گروه تشکر کرد و گفت: گروه موسیقی رستاک در سال ۷۶ فعالیت خود را به سرپرستی سیامک سپهری آغاز کرد و هدف از تشکیل این گروه موسیقی، معرفی قابلیت‌های موسیقی نواحی است.

    پس از پایان صحبت‌های این خواننده، گروه موسیقی “رستاک” دو قطعه به زبان کردی با عنوان”سوزله” به معنی سبزه‌رو و “سنجانه” به معنی دستمال اجرا کرد.

    در حاشیه چه گذشت

    – جمعیت بسیاری در سالن حضور داشتند و تمام صندلی‌های همکف و چهار بالکن تالار وحدت مملو از جمعیت بود. اما نکته قابل توجه پر شدن جایگاه خبرنگاران بود که تنها بخشی از افراد نشسته بر ردیف سیزده کارت خبرنگاری داشتند و باقی خبرنگاران بیرون ایستاده بودند.

    – پوشیدن لباس‌های محلی توسط اعضای گروه موسیقی از ویژگی‌های این اجرا بود که به معرفی موسیقی مناطق مختلف ایران می پرداخت. اما نکته قابل توجه این است که اجرای موسیقی نواحی مختلف توسط این گروه تنها به نمایش صرف از آثار بومی بدل شده بود.

    – گروه سعی می کرد قبل از اجرای هر قطعه موسیقی توضیحاتی درباره کم و کیف قطعات ارائه دهد و تحقیق‌هایی را که درباره قطعات انجام شده بود، در اختیار تماشاگران بگذارد که این اتفاق به خودی خود خوب بود. اما نکته قابل توجه درباره دو قطعه بوشهری “هله مانی” و “خیام خوانی” بود که این آثار پیش از این توسط گروه لیان که یک گروه کاملا بومی جنوب کشورست، نیز اجرا شده بود و با وجود برخی کاستی‌هایی که در همان اجرا هم وجود داشت اما پشتوانه تحقیق بیشتر در کار لیان دیده می‌شد.

    – با این اوصاف آنچه در اجرای گروه موسیقی رستاک قابل تقدیر است آشنا کردن مخاطب عام با قابلیت‌های موسیقی ایرانی است.

    – هریک از اعضای گروه برای اجرا انرژی گذاشتند.

    -علی ترابی مدیر عامل انجمن موسیقی ار مسئولان حاضر در این کنسرت بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=29942
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *