×
×

بسته خبری موسیقی ایرانیان برای بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر- ۴

  • کد نوشته: 29879
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۸ام بهمن ۱۳۹۱
  • ۰
  • بخش جنبی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب گذشته در حالی در سالن همایش های برج میلاد پیگیری شد که باز هم موسیقی پاپ با استقبال جالب توجه مخاطبان شب داغی را پشت سر گذاشت.

    بسته خبری موسیقی ایرانیان برای بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر- ۴
  •  در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر

    شب داغ موسیقی پاپ با اجرای فرزاد فرزین و حسام نواب صفوی رقم خورد

    بخش جنبی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب گذشته در حالی در سالن همایش های برج میلاد پیگیری شد که باز هم موسیقی پاپ با استقبال جالب توجه مخاطبان شب داغی را پشت سر گذاشت.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، برنامه سومین روز بخش جنبی این جشنواره در موسیقی پاپ به اجرای فرزاد فرزین و گروه اش اختصاص داشت و همانطور که انتظار می رفت اجرای این گروه نیز همچون اجراهای دو شب قبل بخش پاپ با استقبال جالب توجهی از سوی مخاطبان روبرو شد.

    فرزاد فرزین در شب پر ترافیک برج میلاد دو اجرا را در ساعت های ۳۰/۱۸ و ۳۰/۲۱ به روی صحنه برد که در هر دو اجرا تقریبا تمامی صندلی های سالن همایش های برج میلاد مملو از جمعیت بود.

    این خواننده پاپ برنامه خود را با همراهی زایا سلیمان(سرپرست)، احمد امین‌پور(پرکاشن)، مهرداد معافی(گیتار)، آیین کشیشی(گیتارباس)، آرمن کشیشی(گیتار اسپانیش)، کسری خدیور(ویلن)، محمدعلی شاکر دوشان‌لو(کیبورد)، ایمان جعفری‌پویان(ساکسیفون) به روی صحنه برد.

    نکته جالب توجه این اجرا حضور حسام نواب صفوی بازیگر سینما و تلویزیون بر روی سن و همراهی فرزاد فرزین بود؛ که البته پیش از این این بازیگر سینما و تلویزیون فرزاد فرزین را در کنسرت اخیرش همراهی کرده بود. نواب صفوی در یکی از قطعات این برنامه بدون اعلام قبلی پشت پیانو قرار گرفت و به اجرای قطعه ای به صورت تکنوازی پرداخت که برای دقایقی با تشویق های ممتدد تماشاگران مواجه شد.

    همچنین اجرای یک قطعه درباره دفاع مقدس و رشادت های رزمندگان در دفاع از خاک ایران، از دیگر نکات جالب توجه اجرای فرزاد فرزین و گروه اش بود.

    فرزین در این دو اجرا قطعاتی را از چهار آلبوم«شراره»، «شوک»، «شانس» و «شلیک» را به روی صحنه برد که از آن جمله می توان به «هموطن»، «صلح»، «می‌دونم»، «با تو»، «دوریت»، «شانس شورشی»، «عذاب»، «بچه»، «به تو مدیونم»، «ماه من»، «یک زن»، «دونه دونه»، «پشت صحنه»، «بیا بیا»، «حس خوب»، «کی‌می‌تونه» و «سوپراستار» اشاره کرد.

    پایان بخش برنامه پر سر و صدای فرزاد فرزین نیز به اجرای یک قطعه درباره جنگ و اثرات مخرب آن بود که با همراهی یک گروه نمایشی اجرا شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

     

    اجراهای روز پنجم بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

    کوراتت تارکوفسکی در کنار اجرای موسیقی محلی حاوا

    ۱۲ اجرای کنسرت موسیقی در  پنجمین روز از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، یک شنبه ۲۹ بهمن ماه اجرا می شود .در این روز تالار رودکی در ساعت ۱۸:۳۰ کوارتت تارکوفسکی از کشور آلمان و فرانسه، ساعت ۲۱ ،  کنسرت هفت گاه معلق به سرپرستی فرخزاد لایق اجرا می شود.

    به گزارش ستاد خبری بیست و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ، در سالن رودکی ساعت ۱۸:۳۰ رسیتال فاگوت، امیرحسین محمدیان و رسیتال فلوت مهرداد غلامی در بخش استعدادهای جوان اجرا خواهد شد. این سالن مجددا در ساعت ۲۱ میزبان گروه های ارکستر مجلسی رسا به رهبری مظفر نبیلی و کوارتت گیتار باران به سرپرستی عمید عسگری  در بخش رقابتی خواهد بود.

    فرهنگسرای ارسباران گروه حاوا به رهبری پروین بهمنی را در ساعت ۱۸:۳۰ و گروه ماهریز به سرپرستی هادی اینانلو در بخش نسل دیگر را در ساعت ۲۱ می پذیرد . ساعت ۱۹ پژوهشکده فرهنگ و هنر اجرای گروه چنگ به سرپرستی رامین صفایی و گروه آوای فاخته قاین به سرپرستی سید داریوش کراری را خواهد داشت.

      در پنجمین روز از برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بخش جنبی پاپ برج میلاد دو خواننده این ژانر را می پذیرد : ساعت ۱۸:۳۰ سیروان خسروی روی صحنه می رود و در ساعت  ۲۱:۳۰مازیار فلاحی میزبان علاقه مندان خود خواهد شد.

    در بخش فیلم مستند موسیقی نیز فیلم مستند ارکستر میدان ویتوریو به کارگردانی آگوستینو فرنته در ساعت ۱۰:۳۰ در خانه هنرمندان پخش می شود.

    نواهای موسیقی ایران برای مسئولین نواخته شد

    سومین شب برگزاری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای برنامه ویژه در تالار وحدت همراه بود.

    به گزارش ستاد خبری جشنواره موسیقی فجر، شب گذشته ۲۷ بهمن ماه گزیده ای از گروه های حاضر در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در برنامه ای ویژه در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداختند. در این برنامه که ساعت ۱۹:۰۰ و با حضور علاقه مندان به موسیقی برگزار شد، حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه، لطف اله فروزنده معاون رئیس جمهور در امور مجلس، اصغر امیرنیا سرپرست مرکز هنرهای تجسمی ، حسن ریاحی دبیر جشنواره موسیقی فجر، علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر و تنی چند از مسئولین  حضور داشتند.

    این مراسم تماما به اجرای گروه های موسیقی اختصاص داشت به طوری که معاون هنری وزیر ارشاد که در این مراسم حضور داشت از سخنرانی خود صرف نظر کرد تا علاقه مندان بتوانند فرصت بیشتری برای شنیدن موسیقی داشته باشند.

    اجرای قطعات “رفته” و “غزل باغ” با پیانو سامان احتشامی آغازگر برنامه بود. در این اجرا پیمان جوانمرد و یلدا صمدی با نواختن پیانو و عمران فروزش با نواختن تنبک احتشامی را همراهی کردند. سامان احتشامی قطعه “رفته” را به یاد همایون خرم آهنگساز و نوازنده ویلن اجرا کرد.

    دومین اجرای این برنامه به گروه “ماهریز” اختصاص داشت. این گروه با خوانندگی مظفر شفیعی و آهنگسازی هادی اینانلو قطعاتی را در دستگاه همایون اجرا کرد. این اجرا شامل دو تصنیف با شعرهایی از هوشنگ ابتهاج و آوازی در “بیداد” با شعری از حافظ بود.

    ادامه دهنده اجراهای این برنامه گروه “سهند” بود. این گروه با حضور خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی رشید وطن دوست و با بهره بردن از سازهای موسیقی آذری در ترکیب سازبندی خود قطعات شاد و خاطره انگیزی را برای علاقه مندان پدید آورد. گروه “سهند” در کنار قطعات شاد خود قطعه “ایران” ساخته محمد سریر را نیز اجرا کرد.

    آخرین گروهی که در این برنامه به روی صحنه تالار وحدت آمد تا به اجرای برنامه بپردازد، رضا یزدانی و گروهش بودند. رضا یزدانی خواننده موسیقی پاپ که در سال های گذشته توانسته خود را در سطح موسیقی کشور مطرح کند در این برنامه نیز توانست رضایت علاقه مندان به موسیقی را جلب کند. گواه این ادعا نیز هیجان و تشویق های بسیار حاضران در تالار وحدت بود.

    یزدانی برنامه خود را با خواندن قطعه ای ساخته شده بر روی شعری از مولوی آغاز کرد. این خواننده جوان در ادامه نیز قطعات “تیتراژ پایانی”، “سینما”، “داغ” و “خلیج فارس” را برای علاقه مندان به موسیقی خواند. یزدانی قطعه “داغ” را به شهیدان هشت سال دفاع مقدس تقدیم کرد.

     

    در سومین شب جشنواره موسیقی فجر اتفاق افتاد

    از ادامه تعجب«رالف فان رات» تا اجرای نوازنده ۱۰ ساله

    سومین شب از جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد که مخاطبان این جشنواره شاهد اتفاقاتی چون«اجرای تارنواز ۱۰ ساله»، «هنرنمایی پیانیست هلندی و البته ابراز شگفتی دوباره از مخاطبان ایرانی»، «پایان رقابت ها در بخش کر جشنواره»، و «اجرای پر شور موسیقی پاپ در سالن همایش های برج میلاد» بودند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، سالن رودکی شب گذشته یک بار دیگر میزبان«رالف فان رات» بود تا مخاطبان ایرانی برای سومین بار شاهد هنرنمایی این  پیانیست هلندی در طول جشنواره موسیقی فجر باشند.

    «رالف فان رات» برنامه خود را از ساعت ۳۰/۱۸ آغاز کرد که همچون دو اجرای قبلی اش شامل قطعاتی از ساخته های کلود دبوسی، جوپ فرانسیس، چارلز کوچلینی، علیرضا مشایخی و آروو پرت می شد.

    بخشی از برنامه این پیانیست هلندی به اجرای«ساعت های ایرانی» اختصاص داشت که درباره این اثر گفت: ساعت های ایرانی درباره فرهنگ، فرش و سنت های ایرانی است. این اثر قطعه ای دراماتیک با ملودی بسیار زیبایی است؛ بخش دیگری از این اثر که موتیف ساده تری دارد نیز درباره کاروان ها و بازار ایرانی است که مردم در آنها تردد می کنند.

    «رالف فان رات» در بخش دیگری از اجرایش ضمن ابراز خشنودی از اینکه در ایران به اجرای برنامه می پردازد گفت: من تا قبل از اینکه به ایران بیایم تصور دیگری از ایران و مردم اش داشتم اما امروز واقعا از اینکه برای شما به اجرای برنامه می پردازم بسیار خوشحالم.

    این اجرای فان رات نیز همچون دو اجرای قبلیش با استقبال و البته تشویق های مخاطبان جدی تر موسیقی در جشنواره فجر قرار گرفت.

    از دیگر اتفاقات جالب توجه شب گذشته جشنواره بیست و هشتم موسیقی فجر، تکنوازی تارا پیراینده، تارنواز ۱۰ ساله در فرهنگسرای ارسباران بود که باعث توجه مخاطبان و اهالی موسیقی شد.

    اجرای تارا پیراینده در حالی برگزار شد که رقابت گروه های کر در فرهنگسرای ارسباران شب گذشته به پایان رسید. دو گروه «گروه کر مهر وطن» به سرپرستی مسعود نکوئی و«کر ملل» به سرپرستی دونا قوامی تهرانی از ساعت ۳۰/۱۸ در بخش رقابتی گروه های کر به اجرا پرداختند.

    همچنین از ساعت ۲۱ نیز  فرهنگسرای ارسباران میزبان گروه«صنم» به سرپرستی امیرعباس ستایشگر و با آواز پوریا اخواص در بخش نسل دیگر بود که این اجرا نیز با استقبال مواجه شد.

    دو اجرای دیگر از بخش رقابتی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز شب گذشته در سالن رودکی به روی صحنه رفت که طی آن از ساعت ۲۱ «کوارتت گیتار تهران» به سرپرستی مجید امانی و «چهار فصل اهواز» به سرپرتی وحید وحید پور به اجرای برنامه پرداختند.

    همچنین پژوهشکده فرهنگ و هنر نیز از ساعت ۱۹ میزبان گروه«اردیبهشت» به سرپرستی هادی فیض آبادی فراهانی و گروه «اهورا ماهشهر» به سرپرستی محمدرضا نیاکان بود.

    فرزاد فرزین نیز شب گذشته دو اجرا را در ساعت های ۳۰/۱۸ و ۳۰/۲۱ در سالن همایش های برج میلاد به روی صحنه برد که همچون سایر اجراهای پاپ جشنواره موسیقی فجر با استقبال جالب توجه مخاطبان مواجه شد.

    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری حسن ریاحی از ۲۵ بهمن تا اول اسفند برگزار می‌شود.

    عضو هیات داوری و انتخاب آهنگسازی بخش ویژه

    بخش بیداری اسلامی باعث ایجاد انگیزه در هنرمندان می شود

    «‌اضافه شدن بخش آهنگسازی ویژه با موضوع  بیداری  اسلامی، از اتفاقات مثبت و مبارک این دوره جشنواره موسیقی فجر است . وجود این بخش ها باعث ایجاد انگیزه در بین هنرمندان می شود و آنها را به ساخت قطعات با کیفیت تر تشویق می کند.»

    بکان عضو هیات داوری و انتخاب آهنگسازی بخش ویژه با موضوع بیداری اسلامی در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر دراین باره گفت:« تداوم این بخش ها باعث می شود هنرمندان علاوه بر تجربه ای که کسب می کنند الگو و مشوقی برای هنرمندان دیگر  باشند و این امر سطح حرفه ای جشنواره را هر سال بالاتر می برد.»

    امیر بکان با اظهار امیدورای برای تداوم این بخشها افزود: «این تداوم باعث حضور بیش از پیش هرمندان نسل جوان در این جشنواره  می شود . از سوی دیگر  جشنواره موسیقی فجر  در کشور به عنوان جشنواره جشنواره ها محسوب می شود و شرکت در آن باعث رشد و پیشرفت هنرمندان جوان می شود.»

     بکان درباره  آثار ارسال شده به این بخش از جشنواره گفت : «‌ بعضی از آثار از نظر کیفی ضعیف تر بودند،  اما در کل قطعات خوبی دریافت کردیم . آثار برگزیده از نظر شاخصه های موسیقایی و خط ملودی و تنظیم و همچنین جذابیت های شنوایی موسیقی کارهای قوی ای بوده اند و با موضوعیت جدیدی که برای کارها تعیین شده بود شرکت کننده ها سعی کرده بودن که بهترین قطعات را ارائه دهند.»

    عضو شورای سیاست گذاری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر که در سال های گذشته هم در بخش پایان نامه های جشنواره جزو هیئت داوران  جشنواره موسیقی فجر بوده است، یادآوری کرد: «‌ از تمامی سبک ها، مثل کلاسیک ، سنتی و پاپ  قطعاتی برای بررسی برای ما فرستاده شد و از لحاظ فنی و حرفه ای و جذابیت های موسیقی  بررسی و بهترین ها انتخاب شدند.»

    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بخش های کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیر ایرانی ، آواز جمعی، آهنگسازی در دوبخش پایان نامه و بیداری اسلامی با دبیری حسن ریاحی برگزار می شود.

    نوازنده رسیتال فلوت:

    کنسرت برای مخاطب عام و خاص جذاب است

    برنامه«رسیتال فلوت» جشنواره موسیقی فجر برنامه ای است که هم از شنیدار مردم عادی دور نیست و هم برای مخاطبان خاص جذابیت های خاص خود را خواهد داشت.

    مهرداد غلامی در گفتگو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر ضمن بیان این مطلب گفت: این رسیتال را به درخواست دکتر ریاحی و با همراهی مهرداد پاکباز(نوازنده گیتار) مریم مهربان(نوازنده پیانو) و خود من(به عنوان نوازنده فلوت) ۲۹ بهمن در تالار رودکی اجرا خواهیم کرد.

    وی در ادامه گفت: ما در بخش اول این برنامه «رنسانس» ساخته دیگوار تیس، یکی از بخش های سونات مهرداد پاکباز و یک سونات دیگر از مهران روحانی را اجرا می کنیم. در این بخش مهرداد پاکباز من را همراهی خواهد کرد.

    این نوازنده فلوت تصریح کرد: در بخش دوم این اجرا قطعاتی از«تئوبالد اوهم» آلمانی(مبتکر ساختار امروزی فلوت)، «فرانسیس پولانک» فرانسوی و «آندره ژولیوه» را با همراهی مریم مهربان نوازنده پیانو اجرا خواهیم کرد.

    مهرداد غلامی ادامه داد: در واقع رپرتواری را که در جشنواره موسیقی اجرا خواهیم کرد برنامه ای است که هم از شنیدار مردم دور نیست و هم هم برای مخاطبان خاص جذاب است.

    بخش استعدادهای درخشان بخش نوینی است که برای اولین بار در جشنواره بین المللی موسیقی فجر برگزار می شود، در این بخش ۸ گروه  موسیقی کلاسیک غیر ایرانی در سالن رودکی از ۲۵ بهمن تا یک اسفند به روی صحنه می روند.

    در آخرین روز از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

    رنو گارسیا فونس  کارگاه آموزشی برگزار می کند

    رنو گارسیا فونس، نوازنده توانمند کنترباس  در آخرین روز از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سالن رودکی کارگاه آموزشی برگزار می کند و به  سوالات علاقه مندان پاسخ  می دهد.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ، این نشست پژوهشی اول اسفندماه ساعت ۱۱ صبح در سالن رودکی برگزار می شود.

    رنو گا رسیا فونس متولد ۱۹۶۲ و مقیم فرانسه است . او که پسر  نقاش مشهور پیر گارسیا فونس است، شهرتش در دنیا به ساز کنترباس ۵ سیم اش است که خود طراحی کرده و شیوه نوازندگی منحصر به فردی را می طلبد.او در اوایل دهه ۸۰ میلادی وارد کنسرواتوار موسیقی پاریس شد و زیر نظر فرانسوا رابات با فنون نوازندگی آرکو (ترکیبی از ملودی نوازی توسط آرشه و پیتزیکاتو) آشنا شد.  از سال ۱۹۸۷ با گروه ترومپت نواز مشهور فرانسوی روژه گرین به نوازندگی پرداخت و سپس به عضویت اکستر بزرگ کنترباس نوازان فرانسه و ارکستر ملی جز فرانسه درآمد.  او علاوه بر انتشار بیش از ۱۰ آلبوم مستقل که آهنگسازی هایش از موسیقی کلاسیک، فولکلور، جز، فلامنکو و موزت وام می گیرد با هنرمندان مطرح دیگری چون ژان لویی متینیه، میشل ریسلز، ان گوین له، میشل گودار، ژراردو نونز، ظافر یوسف، شب مامی و کودزی ارگونر نیز همکاری داشته  است.

    ورود علاقه مندان به این نشست پژوهشی آزاد است همچنین افرادی که تمایل دارند ساز باس خود را در این کارگاه به همراه داشته باشند لازم است که  نام و نام خانوادگی و شمار تماس خود  را با  پست الکترونیکی info@nay.ir   ارسال و آمادگی خود را برای حضور اعلام کنند.

    در  پنجمین روز از فیلم مستند موسیقی :

    موسیقی به کمک انسان دوستی می آید

      پنجمین روز از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بخش فیلم مستند موسیقی، تنها یک مستند ۸۷ دقیقه ای محصول ایتالیا پخش می شود.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر،  مستند «ارکستر میدان ویتوریو» محصول ایتالیا و به کارگردانی آگوستینو فرنته، درباره نژادپرستی در ایتالیا بعد از به روی کار آمدن کارسیلوی براوسکونی است. محله میدان ویتوریو در شهر رم که از مهاجرپذیرترین مناطق در پایتخت ایتالیاست آماج این واکنش ها قرار گرفت و اقدامات نامحسوسی در رابطه با پاکسازی منطقه از خارجی ها با واگذار کردن اماکن بزرگ منطقه به بنگاه های تجاری و ثروتمندان ایتالیایی که عموما دیدگاه های محافظه کارانه داشتند، به آنجا آغاز شد.

    هنرمندان ایتالیایی برای جلوگیری از این کار به جمع آوری طومار پرداخته و در نهایت موفق به توفیف این اقدام شدند. اما شهرداری طلب مقدار زیادی پول کرده بود که هنرمندان تلاش کردند کنسرت هایی از تمامی ملیت های مقیم در آن منطقه برگزار کنند تا مبلغ خواسته شده را فراهم کنند که این مقدار بعد از دو کنسرت جمع آوری شد .

    بخش فیلم‌های مستند موسیقی در ایام جشنواره در ساعت ۱۰:۳۰ در خانه هنرمندان برگزار می شود و ورود برای عموم آزاد است.

    رییس انجمن موسیقی گرگان

    سیاست حمایت از جوانان نقطه قوت جشنواره موسیقی فجر است

    رییس انجمن موسیقی گرگان گفت:  سیاست حمایت از جوانان و معرفی استعدادهای ناشناخته نقطه قوت جشنواره موسیقی فجر به شمار می رود.

    ” سید ابوالفضل امیرلطیفی” در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به برگزاری همزمان این جشنواره در تهران و سایر استان های کشور اظهار داشت: بطور حتم این رویکردی بسیار مثبت بوده و به رشد موسیقی کشور کمک شایانی می کند.

    وی افزود: فضا و بستری که در این سیاست برای هنرمندان استان های کشور ایجاد می شود سبب آشنایی بیشتر آنان با موسیقی های سایر نقاط نیز می شود.

    رییس انجمن موسیقی گرگان گفت: برگزاری همزمان این جشنواره در تهران و سایر استان های کشور موجب عدم تمرکزدایی بخش های هنری در پایتخت می شود.

    امیرلطیفی ادامه داد: خوشبختانه طی چند سال اخیر با اجرایی شدن چنین سیاست هایی به هنرمندان سایر استان ها نیز بها داده شده است و اگر کمک های مالی نیز به همراه برگزاری چنین جشنواره هایی صورت پذیرد؛ بسیار موفق تر خواهد بود.

    وی یادآور شد: خوشبختانه سیاستی که در این جشنواره بسیار به چشم می خورد؛ جوانگرایی و حمایت از هنرمندان با استعداد ناشناخته است.

    رییس انجمن موسیقی گرگان تصریح کرد: بطور مثال در سال گذشته  گروهی که از استان در بخش کلاسیک صاحب مقام شدند؛ هنرمندانی بودند که از نظر سنی بسیار جوان بودند.

    وی اظهار داشت: امیدوارم در این دوره از جشنواره در بخش تک نوازی و دونوازی هم سیاستی اجرا شود تا هنرمندان جوان استانی نیز بتوانند توانمندی های خودشان را به عرضه ظهور برسانند.

    امیرلطیفی در ادامه با اشاره به قابلیت های استان گلستان برای میزبانی جشنواره موسیقی فجر گفت: گرگان از منظر پتانسیل کیفی و برگزاری مسائل جانبی توانایی بسیار مناسب و مطلوبی دارد.

    وی در خاتمه یادآور شد: امیدوارم برای این دوره از جشنواره حمایت های مالی مناسبی نیز در نظر گرفته شود تا بتوانیم این فسیتوال موسیقایی را به بهترین نحو ممکن برگزار کنیم.

    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۵ بهمن ماه لغایت ۱ اسفندماه به دبیری حسن ریاحی برگزار می شود.

    نادر مرتضی پور، رهبر ارکستر سمفونیک:

    فعالیت‌های ارکستر سمفونیک با برنامه‌ریزی موسسه ارکسترهای ایران به خوبی پیش می رود

    تاکنون کسی به خاطر مشکلات مالی از ارکستر سمفونیک استعفا نداده و فعالیت‌های ارکستر سمفونیک با برنامه‌ریزی منظم و دقیق موسسه ارکسترهای ایران به خوبی پیش می رود.

    نادر مرتضی پور، رهبر ارکستر سمفونیک از نزدیک بودن زمان آزمون عملی این ارکستر برای کسانی که آزمون نظری و مقدماتی را پشت سرگذاشته اند ، خبر داد و افزود: ارکستر سمفونیک زیر نظر موسسه ارکسترهای ایران فعالیت می‌کند و پیرو قوانین این موسسه است؛ از سویی در همه جای دنیا برای تعیین سطح و جایگاه افراد، سالی یک یا دوبار آزمون برگزار می‌شود تا برای مثال افراد از صندلی ۵ بر صندلی ۳ بنشینند.

     او در پاسخ به این‌که در خبرها آمده بود از همه اعضای ارکستر سمفونیک امتحان گرفته می‌شود و هنرمندی چون ارسلان کامکار چه نیازی به شرکت در این آزمون دارد، گفت:  این اخبار صحت ندارد. ارسلان کامکار جایگاه هنری و شخصیتی خود را دارد؛این آزمون برای ورود افراد و تعیین میزان توانایی و و تعیین سطحی از حقوق برای اعضای پیشین ارکستر سمفونیک است.

     ارکستر سمفونیک، ۳۰ بهمن ماه و در آخرین روز از بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در دوبخش موسیقی کلاسیک و ایرانی در تالار وحدت به اجرای برنامه می پردازد. رهبر ارکستر سمفونیک در این باره گفت: در بخش کلاسیک به معرفی سولیست های خوب و جوان می پردازیم که حتی در صحنه های جهانی هم حرفی برای گفتن دارند و در بخش ایرانی سالار عقیلی،  قطعاتی چون “وطنم”،”تبریز در مه”، “خوشه چین” و “خاک مهر آیین” را اجرا می کند.

     مرتضی پور با اشاره به این که قطعات کلاسیک را خود انتخاب کرده،  افزود: قطعات بخش کلاسیک را من برگزیده ام، اما انتخاب سالار عقیلی به عنوان خواننده بخش ایرانی با موسسه ارکسترها بوده که  انتخاب درستی بود؛ او ازبهترین خواننده های موسیقی ملی است و خواندن قطعات نوستالژیک نیز در همه جای دنیا مرسوم است و مخاطب به خاطر سابقه ذهنی خود با این بخش ها ارتباط بیشتر و بهتری برقرار می کند.

    ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نادر مرتضی پور ۳۰ بهمن ماه ساعت ۳۰/۱۸ در تالار وحدت به روی صحنه می رود.

    نوازنده نسل دیگر:

    دست اندرکاران جشنواره با شناخت ضعف و قوت های موسیقی برنامه ریزی کنند

    جشنواره موسیقی فجر از جنبه های بسیاری مفید است اما نباید همه چیزی با پایان یافتن جشنواره خاتمه پیدا کند.

    امیرحسین محمدیان در گفتگو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجربا اعلام این خبر  گفت:  دست اندرکاران در این جشنواره می توانند با شناخت ضعف ها و قوت ها موسیقی کشورمان در روی آنها برنامه ریزی کنند.

    برای اولین بار اجرایی از رسیتال فاگوت در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در روز ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن رودکی روی صحنه می رود.

    محمدیان که در بخش استعدادهای جوان شرکت می کند در باره این کنسرت تصریح کرد: برنامه ما از دو بخش تشکیل شده که در بخش اول آن یک کنسرتو در می مینور از ویوالدی را اجرا می کنیم و در بخش دوم نیز کنسرتو فانتزی از وبر را در دو ماژور و دو مینور خواهیم نواخت.

    وی همچنین ادامه داد: این اجرا را من به همراه بهنام ابوالقاسم به روی صحنه می بریم و با توجه به اینکه اولین رسیتال فاگوت در ایران محسوب می شود امیدوارم مورد توجه علاقمندان نیز واقع شود.

    این نوازنده فاگوت تصریح کرد: فاگوت جزو سازهای بادی چوبی دوزبانه است که از زمان باروک در ارکستر استفاده شد؛ این ساز وسعت صدایی اش در میان سازهای بادی از همه بیشتر است. البته این ساز به دلیل گران بودن و هزینه هایش، کمتر با استقبال هنرجویان مواجه می شود.

    امیرحسین محمدیان گفت: البته در بحث آموزش این ساز نیز محدودیت هایی وجود دارد که در فراگیر نشدن آن نقش مهمی دارد. برای مثال حدود ۱۰ سال می شود که هنرستان موسیقی هیچ ورودی در این زمینه نداشته است.

    وی در ادامه افزود: شاید به جرات بتوان گفت تمام نوازندگان فاگوت در ایران ۵ نفر بیشتر نباشند و باید به این موضوع توجه جدی تری کرد.

    بخش استعدادهای درخشان بخش نوینی است که برای اولین بار در جشنواره بین المللی موسیقی فجر برگزار می شود، در این بخش ۸ گروه  موسیقی کلاسیک غیر ایرانی در سالن رودکی از ۲۵ بهمن تا یک اسفند به روی صحنه می روند.

     

    در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

    استان کهگیلویه و بویر احمد  تا ۵ اسفند میزبان  گروه های  موسیقی می شود

    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از ۲۶ بهمن ماه تا ۵ اسفند در استان کهگیلویه و بویر احمد برگزار می شود.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، این اجراها از روز پنج شنبه ۲۶ بهمن ماه با اجرای گروه هیرون به سرپرستی نوذر سعادت پور از استان بوشهر کار خود را شروع کرد و روز گذشته ۲۷ بهمن ماه گروه ایلبانگ ازاستان کهگیلویه و بویر احمد به سرپرستی سجاد کرمی موسیقی محلی خود را روی سن اجرا کرد.

    امروز  شنبه ۲۸ بهمن ماه نیز کهگیلویه و بویر احمد میزبان گروه سنتی بامداد از همین استان  به سرپرستی محسن نیک پی خواهد بود. این جشنواره روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه کار خود را با اجرای گروه سنتی یوشیج به سرپرستی علی سوری از استان تهران ادامه خواهد داد.

    گروه سنتی مهتاب رو از تهران نیز روز دوشنبه ۳۰ بهمن موسیقی سنتی و اصیل ایرانی خود را به سرپرستی وصال عرب زاده روی سن خواهد برد.

     روز سه شنبه ۱ اسفند ماه نیز این استان میزبان گروه محلی نوبانگ از استان چهارمحال و بختیاری خواهد بود. سرپرستی این گروه را کاوه معتمدیان عهده دار خواهد بود. پس از یک روز وقفه ، جشنواره از روز پنج شنبه ۳ اسفند کار خود را با اجرای سنتی  گروه سروش از استان فارس به سرپرستی مسیح افقه دنبال خواهد کرد. گروه محلی پرنیان از استان کهگیلویه و بویر احمد نیز روز جمعه ۴ اسفند موسیقی خود را به سرپرستی حسین انصاری اجرا خواهد کرد. روز شنبه ۵ اسفند اجرای پایانی این جشنواره در استان کهگیلویه و بویر احمد با اجرای گروه محلی خایدالو به سرپرستی  بابک صادقی از لرستان پیگیری خواهد شد.

    ساعت اجرای تمامی گروه ها ساعت ۱۹  در تالار هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است .

    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری حسن ریاحی به منظور تمرکز زدایی در شهرستان های  شیراز، یاسوج، گرگان برگزار می شود.

    احمدعلی راغب یکی از تقدیری های امسال جشنواره موسیقی فجر

    ۱۳۰۰ قطعه بدون استفاده از یک میزان موسیقی غربی ساخته ام

    وقتی به کارنامه ام نگاه می کنم درست است که می بینم خطاهایی داشته ام، اما همینکه بیش از ۱۳۰۰ قطعه بدون استفاده از یک میزان موسیقی غربی و با استفاده از موسیقی آئینی ساخته ام احساس خوبی دارم.

    احمدعلی راغب که در جشنواره امسال مورد تقدیر قرار خواهد گرفت در گفتگو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: ۳۵ ساله بودم که انقلاب شد و قبل از آن نیز فعالیت های گلهایی داشتم؛ منتهی بعد از انقلاب موسیقی آئینی را وارد موسیقی کردم. تحقیقات در زمینه موسیقی آئینی انجام داده بودم و به آگاهی در این زمینه رسیده بودم و به همین واسطه بیش از ۱۳۰۰ قطعه ساخته ام که در آنها یک میزان موسیقی غربی نخواهید یافت.

    این آهنگساز  درباره کارکرد جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: جشنواره موسیقی فجر جشنواره ای است که موسیقی کشورمان را بر مبنای فرهنگی- هنری- تاریخی و اعتقادی مخصوصا از دوره اسلام به بعد مورد ارزیابی قرار می دهد. ارزش این جشنواره در کاربردی و رابردی بودن آن است چرا که نیم نگاهی برای تعریف خط مشی ها نیز دارد.

    احمدعلی راغب گفت: سبک های مختلف موسیقی ایرانی، کلاسیک، محلی ، ارکسترال و سایر ژانرهای موسیقایی در این جشنواره مورد ارزیابی قرار می گیرد و کارنامه ای را ارائه می دهد که می تواند راهگشا باشد و مسیر آینده را نیز تا حدودی مشخص کند.

    آهنگساز آثاری چون «بانگ آزادی» در ادامه افزود: همچنین جشنواره موسیقی فجر در زمینه سازهای اصیل بومی، محلی و منطقه ای نگاهی خاص دارد و در کنار آنها مقام ها و موسیقی های مختلف را به جامعه می شناساند. از این ارزیابی ها فرمول خاصی به وجود می آید که چشم انداز آینده را ترسیم می کند و می توان بر مبنای آن سیاستگذاری کرد.

    وی تاکید کرد: ما به جهت اینکه دارای پیشینه تاریخی کهن هستیم، در زمینه کارکرد موسیقی به خصوص از انقلاب ۵۷ به بعد بر اساس اعتقادات مذهبی به موسیقی نگاه کرده ایم و از آن به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهدافی که داشته ایم ،استفاده کرده ایم.

    راغب گفت: از آنجا که ایرانی هستیم و اعتقادات شدید مذهبی داریم در زمینه موسیقی نیز می بایست به نوعی آموزش ها را مد نظر قرار دهیم که جوان ها فرهنگ اصیل خودشان را فراموش نکنند. در واقع انتظار می رود آموزش ها به گونه ای باشد که ما را به فرهنگ خودمان معتقدتر کند و از یک هنرمند، هنرمندی آگاه بسازد.

    این آهنگساز ادامه داد: در واقع باید شرایطی به وجود بیاید که جوانان به سمت موسیقی ایرانی بیشتر گرایش پیدا کنند؛ البته ما موسیقی غربی را رد نمی کنیم، غربی ها نیز به موسیقی ما علاقه نشان می دهند منتهی باید فرهنگ کشورمان در میان جوان هایمان بیشتر شناخته، درک و گسترش داده شود.

    آیین پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، اول اسفند از ۳ پیشکسوت موسیقی ایران همچون احمد علی راغب، امیر اشرف آریان پور و منصور نریمان در تالار وحدت تقدیر می کند.

    https://musiceiranian.ir/?p=29879
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *