×
×

مهر بررسی کرد

  • کد نوشته: 29567
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۳ام بهمن ۱۳۹۱
  • ۰
  • با حذف موسیقی نواحی و مناطق از جشنواره موسیقی فجر بسیاری از کارشناسان این حوزه از این روند ابراز نگرانی کرده و معتقدند با این اقدام جشنواره فجر از اهداف اولیه و سیاست های اساسی خود فاصله گرفته است. به گزارش خبرنگار مهر، کمرنگ کردن حضور موسیقی نواحی ومناطق در بزرگترین رویداد موسیقی کشور موضوعی […]

  • با حذف موسیقی نواحی و مناطق از جشنواره موسیقی فجر بسیاری از کارشناسان این حوزه از این روند ابراز نگرانی کرده و معتقدند با این اقدام جشنواره فجر از اهداف اولیه و سیاست های اساسی خود فاصله گرفته است.

    به گزارش خبرنگار مهر، کمرنگ کردن حضور موسیقی نواحی ومناطق در بزرگترین رویداد موسیقی کشور موضوعی است که واکنش بسیار از فعالان این حوزه را در پی داشته است تا برخی از کارشناسان از دلسرد شدن فعالان این عرصه ابراز نگرانی کنند.

    هوشنگ جاوید کارشناس موسیقی مناطق در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مسئله حذف موسیقی مناطق و نواحی از جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: با چنین اقدامی هنرمندان موسیقی مناطق و نواحی دلسرد می شوند و نهایتا چند سالی را در خانه می نشینند و کار نمی کنند.

    وی افزود: اگر نگاه خوش بینانه ای به این قضیه داشته باشیم، در پی چنین اقدامی هنرمندان موسیقی مناطق در خانه خودشان کارشان را انجام می دهند و منتظر می شوند که یک فضایی برای ارائه آنها ایجاد شود.

    حذف موسیقی نواحی و مناطق از جشنواره فجر ضربه بزرگی به موسیقی است

    دبیر علمی جشنواره ملی خنیاگران انقلاب اسلامی تصریح کرد: به نظر من بهتر است که دستگاه های دولتی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بیشتر حرف و شعار می زنند، جشنواره های موسیقی نواحی و مناطق را جدی تر بگیرند.

    جاوید با اشاره به اینکه بهتر است مدیران کسی را در جشنواره ها مسئول کنند که بداند موسیقی نواحی چیست و چه عناصر مهمی در آن وجود دارد، اظهار داشت: حذف موسیقی نواحی و مناطق از جشنواره بین المللی موسیقی فجر ضربه بزرگی به موسیقی است.

    وی ادامه داد: از سوی دیگر این مسئله یک آسیب بزرگ است چرا که عدم حضور هنرمندانی که در سالهای گذشته در جشنواره حضور داشته اند و امروز نیستند سوال برانگیز است.

    این کارشناس موسیقی مناطق یادآور شد: درست نیست که یک وزارتخانه با این همه بودجه ای که در اختیار دارد برای خود ناراضی تراشی کند.

    حذف موسیقی مناطق با اهداف جشنواره “فجر” مخالف است

    جاوید با تاکید بر اینکه مدیرانی که در امور هنری قرار دارند باید دفاع جانانه ای از موسیقی مناطق و نواحی داشته باشند، گفت: متاسفانه دفاع از موسیقی مناطق وجود ندارد و مسئولان بیشتر به موسیقی روی می آورند که از نظر مخاطب ایرانی ارزش چندانی ندارد.

    وی با اشاره به اینکه امروز مشاهده می شود که نقش موسیقی ایرانی در جشنواره فجر چقدر ضعیف شده است، یادآور شد: متاسفانه به موسیقی پرداخته می شود که ارزش انقلاب نیست.

    دبیر علمی جشنواره خنیاگران انقلاب با بیان اینکه در دهه فجر امسال به جز جشنواره خنیاگران حوزه هنری خبری از موسیقی انقلابی نبود، اظهار داشت: با توجه به سیاست گذاری صورت گرفته حذف موسیقی مناطق از جشنواره موسیقی فجر با اهداف جشنواره ای به نام “فجر” مخالف است.

    موسیقی مناطق و نواحی را به حوزه هنری واگذار کنند

    جاوید با اشاره به اینکه اساسنامه اولیه ای که برای جشنواره فجر نوشته شده است اصلا این نیست، افزود: تحول و ارتقاء سطح موسیقی به صورت “انقلابی” هدف این جشنواره بوده که امروز چنین چیزی دیده نمی شود.

    وی با اشاره به فعالیتهای حوزه هنری در رابطه با موسیقی مناطق و نواحی اظهار داشت: حوزه هنری فعالیتهای بسیاری در این بخش انجام داده و بنیادهای بسیار خوبی را گذاشته است.

    دبیر علمی جشنواره خنیاگران انقلاب با بیان اینکه بهتر است دست اندر کاران بالا دست تصمیم بگیرند که موسیقی مناطق و نواحی را به حوزه هنری واگذار کنند، ادامه داد: مطمئن باشید که حوزه هنری می تواند به خوبی از عهده این کار برآید.

    حذف موسیقی مناطق از جشنواره فجر موسیقی نواحی را به نابودی می کشاند

    یک از اساتید موسیقی و داور جشنواره ملی خنیاگران انقلاب نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: حذف موسیقی مناطق و نواحی از جشنواره موسیقی فجر هنرمندان این حوزه را بی انگیزه می کند و این امر موسیقی نواحی را به نابودی می کشاند.

    حمید عسگری با بیان اینکه موسیقی بومی و نواحی هویت ملی هر کشوری است، تصریح کرد: وقتی این موسیقی نباشد آهنگسازهایی که در عرصه های دیگر کار می کنند از چه سرچشمه ای می خواهند سیراب شوند.

    وی با تاکید بر اینکه از هر موسیقدانی که بپرسید نظر مثبت و حمایتی نسبت به موسیقی نواحی و مناطق ایران دارد، افزود: علت حذف موسیقی مناطق از جشنواره را باید از دست اندر کاران این جشنواره پرسید.

    حوزه هنری همواره حامی موسیقی بومی کشور بوده است

    داور جشنواره ملی خنیاگران انقلاب با اشاره به اینکه باید از دست اندرکاران جشنواره پرسید که این بخش به دلیل چه محدودیتی حذف شده است، ادامه داد: مطمئنم که آنها نیز دوست دارند که موسیقی مناطق در جشنواره باشد اما باید علت حذف آن پیدا شود.

    عسگری با بیان اینکه متاسفانه خلاء وجود یک تشکل صنفی برای موسیقی مناطق در کشور ما وجود دارد، اظهار داشت: اگر موسیقی مناطق ما تا به اینجا هم رسیده است به خاطر بیان شورانگیز هنرمندانی بوده که در این عرصه فعالیت کرده اند.

    وی با تاکید بر اینکه حوزه هنری همواره حامی موسیقی بومی کشور بوده است، افزود: البته این سیاست حمایتی از موسیقی ملی از سوی حوزه هنری ادامه خواهد داشت.

    تنها جشنواره موسیقی محلی “خنیاگران انقلاب” است

    رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین دوره جشنواره موسیقی فجر گفت: در این دوره از جشنواره تغییر رویکردی داده شده که موسیقی محلی حذف و موسیقی پاپ جایگزین شده است.

    پیروز ارجمند با بیان اینکه این اتفاق از دید ما جای سوال دارد، افزود: این امر در شرایطی که ما نیازمند حمایت از موسیقی محلی هستیم جای سوال دارد.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها جشنواره ای که در حوزه موسیقی محلی به طور جدی فعالیت می کند جشنواره “خنیاگران انقلاب” است، اظهار داشت: امیدواریم که این دغدغه در دیگر دستگاه های فرهنگی کشور ایجاد شود و حمایت از موسیقی محلی به طور جدی پیگیری شود.

    رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری کشور اظهار امیدواری کرد که دستگاه های فرهنگی کشور در پی حمایت از موسیقیدانان محلی برآیند و جشنواره های تخصصی را برگزار کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=29567
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *