×
×

در گفتگو با ایسنا

  • کد نوشته: 29011
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۳ام بهمن ۱۳۹۱
  • ۰
  • وزیر ارشاد گفت: ساماندهی وضعیت ارکسترها پذیرفتنی است اما ایجاد وقفه طولانی در کار آن‌ها را نمی‌پذیرم. سید محمد حسینی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره‌ی آخرین وضعیت ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک پس از تشکیل موسسه‌ی ارکستر ایران که اکنون برخی معتقدند این ارکستر‌ها تعطیل شده‌اند، بیان کرد: در […]

  • وزیر ارشاد گفت: ساماندهی وضعیت ارکسترها پذیرفتنی است اما ایجاد وقفه طولانی در کار آن‌ها را نمی‌پذیرم.

    سید محمد حسینی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره‌ی آخرین وضعیت ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک پس از تشکیل موسسه‌ی ارکستر ایران که اکنون برخی معتقدند این ارکستر‌ها تعطیل شده‌اند، بیان کرد: در جلسه‌ی شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ی موسیقی فجر گفتیم که به‌هیچ وجه بحث تعطیلی این ارکستر‌ها را نداریم و آن‌ها حتما باید به کارشان ادامه دهند.

    وی در عین‌حال خاطر نشان کرد: بحثی که معاونت هنری در این زمینه دارد، بحث تقویت و بازسازی ارکستر‌ها است. طبیعتا بازسازی و اینکه از نیروهای توانمندی که اکنون در خارج از مجموعه هستند، استفاده کنیم اشکالی ندارد اما حتما باید این‌کار در زمان کوتاه و موقت انجام شود و مجموعه‌ای نمی‌تواند برای مدت طولانی بلاتکلیف باشد.

    سیدمحمد حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد: باید سازماندهی جدید سریع‌تر انجام شود. ممکن است بگوییم برخی افراد انگیزه‌های کافی را نداشته‌اند یا نیروهای قوی‌تری هستند که می‌توانند جایگزین نیروهای ضعیف‌تر در ارکستر‌ها شوند. این بحث پذیرفتنی است اما اینکه در کار این بخش وقفه‌ی طولانی ایجاد شود را نمی‌پذیریم و چنین بحثی را هم با صراحت اعلام کرده‌ایم.

    ***

    معاون امور هنری نیز پس از پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، درباره وضعیت ارکسترها اظهار کرد: تلاش ما این است که ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی با پیشینه و قدمتی که دارند، برترین کادر و نوازندگان را داشته باشد.

    شاه‌آبادی گفت: لازم است، سالانه یکبار از طریق آزمون رسمی نیروهای جدید را وارد کنیم تا ارکستر تقویت شود و با توجه به جمعیت موسیقیدانان و علاقه‌مندان این حوزه شرایط خوبی داریم. فراخوان موسسه بسیار فنی است و یک دفترچه جامع حاوی تمام مشخصات مورد نیاز منتشر شده است.

    وی افزود: با گزارشی که دارم، حدود ۷۰۰ نفر از متقاضیان برای آزمون ثبت نام کرده‌اند و به زودی آزمون کتبی و عملی برگزار خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال وضعیت سامان پیدا کند.

    شاه‌آبادی مدعی شد: ارکسترها در حال تمرین هستند و شاهد حضورشان در جشنواره فجر خواهیم بود.

    او درباره اداره شورایی ارکسترها نیز بیان کرد: فعلا بحث کادر نوازندگان مطرح است و اعضای شورا قطعا متخصص خواهند بود اما انتخاب قطعات و پارتیتورها بر عهده‌ی همین شوراها خواهد بود.

    معاون امور هنری در پایان سخنانش یادآور شد: ارکسترها تعطیل نشده‌اند و واژه‌ی تعطیلی جعلی است. ارکسترها هم‌اکنون در حال تمرین هستند.

    خبرنگار ایسنا این گفت‌وگو را یک روز قبل از انتشار جدول جشنواره موسیقی فجر با حمید شاه‌آبادی انجام داده است و او در حالی از حضور ارکسترها در جشنواره فجر خبر داد که نام ارکستر ملی در جشنواره فجر درج نشده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=29011
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *