×
×

در گفتگو با ایسنا

  • کد نوشته: 28262
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲ام بهمن ۱۳۹۱
  • ۰
  •  محمدعلی بهمنی، شاعر و عضو شورای شعر و ترانه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سیاست‌های این شورا درباره‌ی خط قرمزهای ترانه‌ها گفت. بهمنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی سیاست‌های شورای شعر و ترانه عنوان کرد: هریک از شوراهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به صورت کار‌شناسی کار کنند. […]

  •  محمدعلی بهمنی، شاعر و عضو شورای شعر و ترانه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سیاست‌های این شورا درباره‌ی خط قرمزهای ترانه‌ها گفت.

    بهمنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی سیاست‌های شورای شعر و ترانه عنوان کرد: هریک از شوراهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به صورت کار‌شناسی کار کنند. متأسفانه واژه‌ی «کار‌شناسی» به واژه‌ی «ممیزی» تغییر پیدا کرده است، اگرنه بچه‌هایی که در شورا‌ها هستند، قصدشان این است که کار‌شناسی کنند و امیدوارم که این‌گونه باشد.

    او سپس درباره‌ی معیار‌ها و سیاست‌های این شورا در بررسی و اعطای مجوز انتشار به ترانه‌ها، خاطرنشان کرد: درباره‌ی آن‌چه در این شورا می‌گذرد، خط قرمزهایی به شورا مربوط نیست؛ مثلا می‌گویند واژه‌هایی جزو خط قرمزهای ماست که بخشی از آن قابل قبول هم هست؛ چون مقداری حس خانواده‌ها و جمع خانواده‌ها را رعایت می‌کنند که حرفی در خانواده‌ گفته نشود که پدری بخواهد این حرف را از بچه‌اش پرهیز بدهد. خب طبیعی است که این جزو خطوط قرمز است، اما این‌که ما بیندیشیم که روی اندیشه‌ی کسی ممیزی می‌شود، اصلا این‌گونه نیست.

    این عضو شورای شعر و ترانه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: ما وقتی خستگی‌مان درمی‌رود که واقعا اندیشه‌ای نگفته یا کم‌گفته یا شرایطی که ضرورت این بیان را دارد، در ترانه باشد، چون ترانه نسبت به شعر صدایی است که بیش‌تر به گوش عموم می‌رسد، به همین دلیل ما دوست داریم کارهایی باشد که دست کم ناگفته‌ها در آن باشد.

    او افزود: متأسفانه ترانه‌هایی که می‌آید، کپی از روی هم است. ما روزانه بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ کار را در شورا می‌بینیم. بخش عظیمی از این کارها را فکر می‌کنیم یک نفر گفته و عجب آدم بی‌ذوقی هم بوده است! طبیعی است همان‌طور که ما را در آن‌جا خسته می‌کند، فکر می‌کنیم مردم هم همین حس را دارند.

    بهمنی در ادامه اظهار کرد: به دلیل این‌که سرمایه گذاری روی آلبوم‌ها از طریق شرکت‌ها انجام می‌شود و این شرکت‌ها هم نبض جوانان تقریبا خام‌اندیش در دست‌شان است، خوراکی را به این فکر‌ها می‌دهند که شاید حس می‌کنند مطابق شرایط بچه‌هاست، در صورتی که ما نباید به شرایط کسی نگاه کنیم، باید به آینده مخاطب نگاه کنیم و با توجه به آن، خوراک فکری لازم را در اختیارش بگذاریم. امیدواریم که شرکت‌ها واقعا این درک را پیدا کنند که به دلیل این‌که احیانا یک شعر یا کار ریتمیک، بدون پیام و فقط با حرف‌های تکراری، ممکن است فروشش بیش‌تر باشد، کار نکنند. بس است دیگر. هرچه بهره بردند، به‌ همان بسنده کنند.

    او همچنین درباره‌ی مشفق کاشانی، رییس شورای شعر و ترانه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که مدتی است از حضور و فعالیتش در این شورا خبری نیست، گفت: استاد مشفق کاشانی همچنان ریاست این شورا را بر عهده دارند و امیدوارم خداوند سال‌های سال سایه‌ی ایشان را بر سر شعر و ترانه حفظ کند. استاد مدتی است که دچار کسالت شده‌ و در حال طی دوره‌ی درمان هستند. امیدوارم به زودی حال‌شان بهبود پیدا کند، ضمن این‌که روز یکشنبه (اول هم بهمن) هم برادر ایشان درگذشته‌اند.

    بهمنی سپس درباره‌ی تازه‌ترین کتاب خود نیز گفت: ان‌شاءالله برای نمایشگاه کاری از من منتشر بشود، اما این اثر دست ناشر است و هنوز مجوزش نیامده است.

    او درباره‌ی قالب این مجموعه‌ی شعر نیز اضافه کرد: من کاری به‌جز غزل بلد نیستم.

    نشست شعر و ترانه با حضور بهمنی

    به گزارش ایسنا، نشست «شعر و ترانه» نیز با حضور محمدعلی بهمنی، عصر یکشنبه (اول بهمن‌ماه) در فرهنگسرای ابن سینا توسط باشگاه ادبی ایران‌زمین برگزار شد.

    در این نشست، شاعران و ترانه‌سرایان کار‌های‌شان را در حضور بهمنی خواندند و این شاعر پیشکسوت به نقد و بررسی اجمالی شعر‌ها و ترانه‌های خوانده‌شده پرداخت.

    بهمنی در بخش‌هایی از نشست «شعر و ترانه»، شاعران جوان را به مطالعه‌ی بیش‌تر و حضور در جلسه‌های شعر تشویق کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=28262
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *