×
×

بازتاب تفکرات شاعران تاثیرگذار تاریخ ایران در «سراسر مه»

  • کد نوشته: 27815
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۵ام دی ۱۳۹۱
  • ۰
  • آرش کامور آهنگساز آلبوم «سراسر مه» گفت: این اثر به نوعی بازتاب تفکرات و اشعار شاعرانی است که در دوره‌ای از تاریخ ایران نقش بسزایی در به تصویر کشیدن رنگ اجتماع در اشعار خویش داشته‌اند.

    بازتاب تفکرات شاعران تاثیرگذار تاریخ ایران در «سراسر مه»
  • موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: آرش کامور آهنگساز آلبوم «سراسر مه» گفت: این اثر به نوعی بازتاب تفکرات و اشعار شاعرانی است که در دوره‌ای از تاریخ ایران نقش بسزایی در به تصویر کشیدن رنگ اجتماع در اشعار خویش داشته‌اند.

    به گزارش روابط عمومی آلبوم سراسر مه، آرش کامور آهنگساز این اثر درباره روند شکل گیری آلبوم «سراسر مه» گفت: سراسر مه به نوعی بازتاب تفکرات و اشعار شاعرانی است که در دوره‌ای از تاریخ ایران نقش بسزایی در به تصویر کشیدن رنگ اجتماع در اشعار خویش داشته‌اند. شاعرانی که قلمشان ترسیمی از ایران و ایرانی بوده است و امروز این نگاه شاعران چیزی جدا از نگرش من نسبت به فضای آهنگسازیم نبوده است.

    وی ادامه داد: در ساخت موسیقی «سراسر مه»، من با کمک گیری از تصویرسازی شاعران، موسیقی خویش را هم تراز با این آثار کرده و برای بیان و دلنشینی بیشتر آن در میان مخاطبان امروزم کوشیده‌ام. مخاطبانی که همیشه در جستجوی کاری تاثیرگذار و به یادماندنی هستند و این رسالت هنر و هنرمند است است که بر فضای ییرامون خویش، تاثیرگذار باشد.

    این آهنگساز افزود: در آهنگسازی و تنظیم «سراسر مه» که بخش اعظم آن در آواز دشتی ساخته شده است و با تغییر مدی در تصنیف سپیداران به شوشتری و بیداد همایون ختم می‌گردد سعی بر آن بوده که از تنظیمی استفاده گردد که دور افتاده از روند موسیقی ایرانی نباشد. گرچه برخی از قطعات در موسیقی این آلبوم شکل و سیاق تنظیمی تری به خویش گرفته؛ چون قطعه «بانگ سپیداران» که موسیقی رنگ و بوی تصویر به خود می‌گیرد و بیان شعر را بهتر و رسا‌تر به گوش مخاطب می‌رساند، اما سعی بر آن بوده که خطوط تنظیمی برای تقویت بیشتر و بهتر شنیده شدن خط اصلی ساخته شود که باید گفت با این تفاسیر این قطعه جزء یکی از پرکار‌ترین قطعات این مجموعه است و‌گاه نیز چون قطعه «غریبانه» از بافت موسیقی قدیمی ایران اما به زبان امروز استفاده گردیده است و می‌توان چنین گفت که هر قطعه حال و هوای خویش را در بیان از این اشعار دارد.

    این نوازنده کمانچه با اشاره به اینکه آلبوم «سراسر مه» تکمیل یافته آلبوم قبلی‌ام است، اظهار داشت: هر هنرمندی برای رسیدن به موفقیت و به انجام رساندن رسالت هنری خویش می‌بایست با در نظر گرفتن هدفی متعالی به آفرینش هنر خود بپردازد. از نظر من آفرینش یک اثر هنری حتی اگر در ظاهر نیز کاملاً متفاوت به نظر بیاید باید در راستای تکمیل آثار قبلی باشد و سراسر مه نیز در نظر من از همه لحاظ تکمیل یافته آلبوم قبلی بنده است. چه از نظر ساختاری و چه از نظر معنایی و امیدوارم در آثار بعدی نیز چنین نگرشی در من باشد. اما تلاش اعظم من در ساخت این اثر ایجاد کششی است در مخاطبانی که نگاهی جدی و فنی تری به موسیقی ساخته شده دارند و علاقه مندانی که فقط شنونده‌اند و وارد جرییات اثر نمی‌شوند و موسیقی جزیی از اذت روزانه آنان است.
    کامور در خصوص انتخاب محمد معتمدی در مقام خوانندگی این اثر گفت: آشنایی اینجانب با محمد معتمدی به دوران همکاری یک ساله با گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی باز می‌گردد. حال و هوای دلنشین و توانایی‌هایی که در صدای ایشان وجود دارد توجه مرا به خود جلب کردو مرا بر آن داشت که پس از ساخت و ضبط چند قطعه از مجموعه «سراسر مه»، ایشان را دعوت به همکاری کنم و با توجه به تفاوتی که مجموعه سراسر مه نسبت به دیگر آثار بنده داشت، صدای ایشان نیز به خاص بودن این اثر افزود و در جهت تکامل بیشتر این مجموعه به همراهی اینجانب و ارکس‌تر سروشان کمک فراوانی کرد.

    آلبوم «سراسر مه» بر اساس اشعاری از نادرپور، دهخدا، ملک شعرای بهار، مهدی اخوان ثالث، شهریار وشاملو به آهنگسازی آرش کامور و خوانندگی محمد معتمدی به زودی از سوی شرکت فرهنگی هنری هنر پارسه در بازار موسیقی منتشر خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=27815
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *