×
×

موسیقی تأثیر فراوانی بر مخاطب دارد و خاطره‌سازی می‌کند

  • کد نوشته: 27258
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۰ام دی ۱۳۹۱
  • ۸ دیدگاه
  • پیام صالحی: موسیقی تأثیر فراوانی بر مخاطب دارد و خاطره‌سازی می‌کند. وجود یک موسیقی در یک برنامه به شأنیت آن کمک می‌کند و گاهی هویت‌بخش است. حتی گاهی موسیقی فیلم‌های مطرح جهان از خود آن فیلم‌ها مشهورتر شده‌اند.

    موسیقی تأثیر فراوانی بر مخاطب دارد و خاطره‌سازی می‌کند
  • پیام صالحی در تشریح جزئیات نخستین حضورش در تلویزیون به عنوان خواننده تیتراژ، هدفش از خواندن قطعه «روز خوب» در برنامه «ویتامین ۳» را انتقال حس شادی به مخاطبان ارزیابی کرد.

    بیش از یک هفته است صدای پیام صالحی از بنیانگذاران و خواننده گروه آریان که پیش از این آلبوم مستقل خود با نام «حس» را نیز به بازار ارائه کرده است، در شبکه سه شنیده می‌شود؛ قطعه‌ای شاد و پرانرژی که هر روز پس از سلام و علیک مجری برنامه “ویتامین ۳” سیدعلی ضیاء، روی آنتن می‌رود و به منزله اولین حضور صالحی در تلویزیون تلقی می‌شود.

    “روز خوب” سروده مریم دلشاد قطعه‌ای است که صالحی آن را اجرا می‌کند. یک آهنگ جوانانه سرشار از ویتامین!

    اگر موافق باشید از بحث حضور خواننده‌های حرفه‌ای و مطرح در آثار تلویزیونی به عنوان خواننده تیتراژ آغاز کنیم. چقدر با این بحث موافقید و وضعیت فعلی آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

    پیام صالحی خواننده: یکی از دلایل اصلی که موسیقی مظلوم واقع شده این است که چندان مدیا و رسانه‌ای برای عرضه ندارد. تلویزیون یکی از مهم‌ترین رسانه‌هایی است که در خانه‌ها حضور دارد و مردم با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. پخش موسیقی با تصویر خواننده نیز می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد و باعث رونق آن شود. اما در ایران به این موضوع پرداخته نشده و راه قانونی و مُجازی برای پخش موسیقی و تصویر خواننده وجود ندارد.
    از طرف دیگر درگیری‌های فراوان مردم در طول روز و فشرده بودن امور زندگی و کمبود وقت آزاد، فرصت کمی برای گوش دادن موسیقی در اختیار مخاطبان می‌گذارد. برخی در اتومبیلشان آهنگ گوش می‌دهند اما کسی که شب خسته به خانه می‌رسد فرصتی برای پیگیری آلبوم‌های موسیقی ندارد بنابراین آلبوم‌ها شنیده نمی‌شوند، مگر تک‌قطعه‌هایی که هرچند وقت یک‌بار معروف می‌شوند و دهان به دهان می‌چرخند.
    اما اصولا مردم زمان پخش برنامه‌های تلویزیونی یا سریال‌هایی که مدتی روی آنتن می‌روند، ترجیح می‌دهند استراحت کنند، خوراکی و نوشیدنی استفاده کنند و تلویزیون ببینند. به همین دلیل حضور یک خواننده در آثار تلویزیونی بهترین فرصت برای اوست تا با تکرار پخش یک آهنگ، موفقیت بیشتری را از آن خود کند. این موضوع به نفع صنعت موسیقی نیز خواهد بود و آن اثر با تصویری که در تلویزیون نمایش داده می‌شود در یادها می‌ماند.
    با وجود تمامی این امتیازها قطعا خواننده نمی‌تواند به خوانندگی در هر اثر تلویزیونی بپردازد و کیفیت برنامه‌ای که صدای او در پیشانی‌اش قرار می‌گیرد، اهمیت زیادی دارد.
    به هرحال هر کسی در موسیقی ژانری را انتخاب می‌‌کند. ممکن است سریالی باشد که به ژانر کار من نخورد که ترجیحا سعی می‌کنم در چنین اثری نیز مشارکت نداشته باشم. اما اگر ببینم محتوای برنامه و حال و هوای شعر و آهنگی که اجرا می‌شود مناسب است رغبت بیشتری برای همکاری خواهم داشت.
    این موضوع درباره “ویتامین ۳” چطور اتفاق افتاد؟
    – من فکر می‌کنم اتفاق خوبی رخ داد. با وجود اینکه همه چیز به سرعت پیش آمد و ما بیشتر از دو هفته وقت نداشتیم. ابتدا با خانم دلشاد هماهنگ کردیم و او طی دو سه روز ترانه را مناسب با حال و هوای برنامه سرود؛ یک برنامه صبحگاهی انرژیک که رنگارنگ و پر از امیدواری است و اتفاقات خوب روزمره در آن رخ می‌دهد، خبر بدی در آن داده نمی‌شود و شادابی را منتقل می‌کند. ویتامین هم که مکمل سلامتی بدن است.
    خوشبختانه ترانه به درستی سروده شد. بعد در جلسه‌ای که با دوستم شاهین تیک با موضوع دیگری داشتیم و پس از مدت‌ها او را می‌دیدم، این موضوع را مطرح کردم. او خیلی سریع برای ترانه آهنگسازی کرد. بعد از آن تغییراتی انجام گرفت و نسخه اولیه‌ای برای دریافت مجوز آماده شد.
    آقای صالحی، خود شما معمولا صبح‌ها چه ساعتی از خواب بیدار می‌شوید؟
    من معمولا شب‌ها تا دیروقت کار می‌کنم. بنابراین طرف‌های چهار صبح می‌خوابم. حتی گاهی که استودیو باشم یا کارم سنگین باشد یک‌دفعه تا ۷ صبح بیدار می‌مانم و آن وقت می‌خوابم.
    دقیقا درست همزمان با آغاز برنامه!
    برنامه را می‌بینم بعد می‌خوابم! بعضی وقت‌ها هم تکرارش را می‌بینم.
    کلا ارتباطتتان با تلویزیون چطور است؟ اصلا اهل تماشای این رسانه هستید؟
    – چندان فرصت تماشای تلویزیون ندارم. بیشتر بیرون از خانه هستم. ظهرها که معمولا بیرون می‌آیم درگیر کارهای متفاوت هستم. کار اصلی من طراحی داخلی و تولید مبلمان است. این روزها هم آنقدر درگیری‌های کاری زیاد شده است بنابراین وقتی به خانه می‌روم خیلی خسته‌ام و شاید نیم ساعت فرصت داشته باشم اخبار را ببینم.
    عوامل برنامه “ویتامین ۳” را می‌شناختید؟ بالاخره اولین حضورتان در تلویزیون در ادامه مسیرتان در این مدیوم تأثیر فراوانی دارد.
    سری جدید کار هنری من با این تیتراژ آغاز شده است. در همین مسیر به تازگی یک قطعه به مناسبت شب اول ژانویه برای هم‌وطنان مسیحی منتشر کردم. این سلسله کارها تا انتشار آلبوم جدید ادامه پیدا می‌کند و در این مسیر به شدت با وسواس جلو می‌روم. مدیر پروژه آلبوم جدیدم هم سعید گلابگیر است. برای این کار ابتدا جلسه‌ای با افشین حسین‌خانی کارگردان هنری داشتم که به هم اعتماد کردیم و خدا را شکر اتفاقات خوبی افتاد.
    سعید گلابگیر، مدیر هنری برنامه‌های پیام صالحی: موسیقی تأثیر فراوانی بر مخاطب دارد و خاطره‌سازی می‌کند. وجود یک موسیقی در یک برنامه به شأنیت آن کمک می‌کند و گاهی هویت‌بخش است. حتی گاهی موسیقی فیلم‌های مطرح جهان از خود آن فیلم‌ها مشهورتر شده‌اند.
    برنامه “ویتامین ۳” که با اجرای سیدعلی ضیاء روی آنتن می‌رود، به اندازه کافی موفق است. این قطعه نیز توانسته تمام محتوای این برنامه یک ساعت و نیمه را با صدای پیام صالحی در خود بگنجاند. مخاطب از همان ابتدا می‌فهمد با چه برنامه‌ای روبرو شده است. قطعه موسیقایی “روز خوب” این انرژی را به مخاطب می‌دهد که برنامه را پیگیری کند. در زمانی که ماهواره‌ باعث شده مخاطبان ما کم شود، بنابراین وجود یک موسیقی خوب در یک برنامه موفق می‌تواند یک اثر را در قله قرار دهد.
    “ویتامین ۳” یک برنامه صبحگاهی است که ساعت پخش آن در ۷ صبح، در حالت طبیعی مخاطبانی برایش رقم می‌زند که به اقتضای شرایط زندگی‌شان آن ساعت پای تلویزیون می‌نشینند. اما ویژگی برنامه آن است که مجری آن مخاطبانی بین نوجوانان و جوانان دارد که به خاطر دیدن اجرایش ساعتشان را تنظیم می‌کنند. صدای شما هم قطعا طیف دیگری از مخاطبان را جذب می‌کند و نورعلی نور می‌شود!
    صالحی: بسیاری از طرفداران از طریق وبسایت آریان یا پیام‌های الکترونیکی پیگیر کارها هستند. شاید باورتان نباشد روز اولی که تیتراژ پخش شد ظهر که گوشی‌ام را چک کردم ۴۰ پیامک از دوستان داشتم و ایمیل‌ها هم نشان می‌داد که اتفاقات خوبی رخ داده و همه خوششان آمده است.
    چه حسی دارید از اینکه افرادی صبح با صدای شما از خواب بلند شوند؟
    حس خوبی است. همه فعالان عرصه‌های هنری برای مخاطب کار می‌کنند و تا مخاطب راضی نباشد، هنرمند هم حس خوبی ندارد. همه اینطور هستند. یک فیلمساز دوست دارد، مخاطبان رضایتمند از سینما بیرون بیایند. موسیقی هم همینطور و هنرمند در تلاش است آرامش، ارتباط معنوی و روحی و لذت را به شنونده‌اش انتقال دهد.
    گلابگیر: دوستان سازمان که در شبکه سه این را شنیدند گفتند همانی است که ما می‌خواهیم. این ترانه بر اساس چشم انداز ۲۰ ساله انقلاب است. همان چیزی که برای موفقیت، سربلندی، نشاط، امید به آینده نوید داده شده است.
    https://musiceiranian.ir/?p=27258
       
    برچسب ها پیام صالحی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *