×
×

نشست خبری کنسرت دیدار برگزار شد

  • کد نوشته: 24617
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۰ام آبان ۱۳۹۱
  • ۰
  •  علیرضا قربانی گفت: نقش آدم‌ها باید به همراه خلاقیت‌شان آهنگسازی شود و فکر می‌کنم این وظیفه بر عهده آهنگساز است. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا، علیرضا قربانی که درباره کنسرت گروه اشتیاق در تالار وحدت سخن می‌گفت، اظهار کرد: اولین کنسرت رسمی که با گروه اشتیاق داشتم به سال ۸۷ در کاخ نیاوران بازمی‌گردد […]

  •  علیرضا قربانی گفت: نقش آدم‌ها باید به همراه خلاقیت‌شان آهنگسازی شود و فکر می‌کنم این وظیفه بر عهده آهنگساز است.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا، علیرضا قربانی که درباره کنسرت گروه اشتیاق در تالار وحدت سخن می‌گفت، اظهار کرد: اولین کنسرت رسمی که با گروه اشتیاق داشتم به سال ۸۷ در کاخ نیاوران بازمی‌گردد و یکی از دلایلی هم که نام این کنسرت «دیدار» است به معنای دیدار تازه اعضای گروه و رویارویی با مخاطبان است.

    او هم‌چنین اظهار کرد: سعی کردیم در این کنسرت کارهای تازه و نویی ارایه دهیم و اگر قرار بود چیزی جز این باشد قطعا خیلی زودتر این کنسرت را برگزار می‌کردیم. تلاش ما این بوده که کار جدیدی ارایه دهیم که مخاطب تا به حال آن را نشنیده باشد و امیدوارم همین گونه هم باشد.

    قربانی درباره‌ی تازگی‌های بخش آواز کنسرت اشتیاق گفت: معمولا محتوای رپرتوار و اشعاری که وجود دارد بر کار خواننده تاثیرگذار است. مسلما خواننده کاری را انجام می‌دهد که با این اصول مطابقت داشته باشد. اما این‌که بگویم قرار است از تکنیک‌های خاصی استفاده کنم این‌گونه نیست. من منطبق با فرم آهنگسازی عمل می‌کنم و این‌جا در واقع خواننده یک مجری است.

    این هنرمند در پاسخ به سؤال خبرنگاری پیرو معترض بودن هنرمندان پیشکسوت به جوان‌ترها گفت: یک بخش از انتقادهایی که وجود دارد نوع نمایش و شویی است که هنرمند روی صحنه ارایه می‌دهد که گاهی با بزرگنمایی همراه می‌شود و آن چیزی است که صدای پیشکسوتان را درمی‌آورد.

    به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست، علی قمصری آهنگساز و سرپرست اشتیاق در سخنانی گفت: در این کنسرت تاکید ما بر موسیقی دستگاهی است. موسیقی کاملا ایرانی بوده و بدون بازنمایی کارهای جدیدی ارایه خواهیم داد. منظورم این نیست که کارها جدید باشد بلکه ساختارهای منطقی را به وجود آورده‌ایم.

    این آهنگساز درباره‌ی بخش اول کنسرت دیدار گفت: بخش اول کنسرت از لحاظ سازبندی و ساختار موسیقی خلوت‌تر است و به بداهه‌پردازی در موسیقی ایرانی که یکی از نمادهای موسیقی ماست می‌پردازیم. در شیوه‌ی آهنگسازی نگاهی داشتم که وحدت و یکپارچکی را در کنار تنوع رنگ در ساختار افقی و عمودی حفظ می‌کند.

    او ادامه داد: برایم جالب بود که در موسیقی سنتی، مفاهیم و فرم‌هایی وجود داشته که مخاطب هم‌اکنون در برابر شنیدنش صبور نیست و لذت نمی‌برد. بنابراین سعی کردیم این فرم رفته رفته کمرنگ شده را با نگاه متفاوتی اجرا کنیم.

    قمصری با بیان این‌که تصنیف‌هایی نیز برای این کنسرت ساخته است، افزود: در این مجموعه از فرم ساز و آواز الهام گرفته‌ام و روی اشعار نسل‌های مختلف از شعر کهن گرفته تا جدیدترین شعرا کار کردم.

    این نوازنده تار در پاسخ به سؤال ایسنا درباره این‌که تجربه‌های جدیدش در راستای رسیدن به هدف خاصی است یا خیر، توضیح داد: من سیری را دنبال می‌کنم و چند ایده‌ی مشخص و کاربردی دارم که چه در زمینه‌ی آهنگسازی و چه در عرصه‌ی نوازندگی مطرح می‌شود.

    اکنون در زمانی نیستیم که بخواهیم نوآوری‌هایی در موسیقی نداشته باشیم. کاری که من انجام می‌دهم تحول در موسیقی است؛ نه بدین معنا که کارهای گذشتگان را نقض کنم. من آهنگسازی را با حفظ ارزش‌های موسیقی ایرانی و با تمرکز بر موسیقی ردیف دستگاهی ایران انجام می‌دهم.

    قمصری خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم هنجارشکنی کنم. هدف من در آهنگسازی این است که قدمی جلوتر از قدم‌های خودم بردارم.

    او از پویا سرایی (سنتور)، سامان صمیمی (کمانچه)، مصباح قمصری (بم‌کمان)، ذکریا یوسفی (سازهای کوبه‌ای) به عنوان هنرمندانی یاد کرد که در بخش اول اجرا او و علیرضا قربانی را همراهی می‌کنند.

    قمصری با بیان این‌که در بخش زهی از هنرنمایی علی جعفری و نیلوفر محبی (ویلن)، مهرزاد رضوی‌کیا (آلتو) و آتنا اشتیاقی (ویلنسل) بهره می‌برد، اضافه کرد: فکر می‌کنم تا به حال در همکاری با نوازنده‌ها خوش‌شانس بوده‌ام و با توجه به بضاعتی که ایران در نوازندگی دارد در زمینه‌ی موسیقی کلاسیک هم با بهترین‌ها همکاری کرده‌ام که هرکدام مایستر گروه‌ها بوده‌اند.

    به گزارش ایسنا،‌ محسن رجب‌پور مدیر شرکت فرهنگی هنری ترانه شرقی نیز درباره‌ی این اجرا بیان کرد: کنسرت گروه اشتیاق با عنوان «دیدار» ۱۹ و ۲۰ آبان ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد که روز نوزدهم در سانس ساعت ۱۸ و در روز بیستم در سانس ۲۱:۳۰ به روی صحنه می‌رود.

    رجب‌پور در نشستی که صبح ۹ آبان درباره کنسرت گروه اشتیاق در تالار وحدت سخن می‌گفت، یادآور شد: در صورت استقبال مخاطبان از این کنسرت، سانس‌های اجرا تمدید خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=24617
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *