×
×

اعتراض‌ تند پورتراب به نوازندگی احتشامی در مراسم گردهمایی نخبگان

  • کد نوشته: 24455
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۷ام آبان ۱۳۹۱
  • ۲۷ دیدگاه
  • «کمال پورتراب» پیشکسوت عرصه موسیقی شب گذشته در گردهمایی نخبگان و استعدادهای برتر هنری کشور به شدت به نوازندگی «سامان احتشامی» اعتراض کرد.

    اعتراض‌ تند پورتراب به نوازندگی احتشامی در مراسم گردهمایی نخبگان
  • «کمال پورتراب» پیشکسوت عرصه موسیقی شب گذشته در گردهمایی نخبگان و استعدادهای برتر هنری کشور به شدت به نوازندگی «سامان احتشامی» اعتراض کرد.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، گردهمایی نخبگان و استعدادهای برتر هنری کشور که شب گذشته در تالار وحدت تهران برگزار شد، در بخش‌ اجرای موسیقی همراه با حاشیه‌هایی بود که می‌توان به اعتراض «کمال پورتراب» عضو  هیئت مدیره خانه موسیقی ایران و آهنگساز پیشکسوت کشورمان به «سامان احتشامی» نوازنده پیانو اشاره کرد.

    به نقل از ایسنا، جریان از این قرار است که سامان احتشامی نوازنده پیانو‌، در این مراسم به عنوان نخبه موسیقی برای حاضران پیانو نواخت.

    اما در آغاز اجرای این هنرمند مصطفی کمال پورتراب از جایش بلند شد و در مقابل اساتید موسیقی به شیوه نوازندگی او اعتراض کرد و به مخاطبان گفت: وقتی که از قطعه‌ای خوشتان نمی‌آید چرا او را تشویق می‌کنید؟

    اما آن‌طور که گفته می‌شود سامان احتشامی در واکنش به رفتار پورتراب به نشانه احترام به او تعظیم کرده و سخنی نگفت.

    این نوازنده پیانو در همین رابطه در گفت وگویی با ایسنا مطرح کرد: شاگردان موسیقی نه تنها باید از اساتید خود موسیقی یاد بگیرند بلکه ادب و شخصیت نیز از جمله این آموزش‌ها است.

    او ادامه داد: آقای پورتراب برای موسیقی ما زحمت کشیدند و به طور قطع هر کسی که می‌خواهد موسیقی یاد بگیرد باید به نحوی کتاب‌ها و یا ترجمه‌های ایشان را بخواند.

    سامان احتشامی در رابطه با رفتار پورتراب اظهار کرد: شب گذشته وقتی مشغول نواختن پیانو مقابل هیات دولت و نخبگان کشور بودم و در حالی که بنده سه سال است به این برنامه دعوت می‌شوم و افتخار می‌کنم که می‌توانم به عنوان نخبه کشور ساز بزنم، مصطفی کمال پورتراب مقابل سن ظاهر شد و به من حرف‌هایی زد.

    وی ادامه داد: فکر می‌کنم رفتار کمال پورتراب به خاطر کهولت سن بود و این اولین بار نیست که پورتراب در یک جمع به نوازنده‌ای انرژی منفی می‌دهد. ایشان این کار را در کنسرت شروین مهاجر هم انجام داده بود اما مهاجر به خاطر احترام به سن او سکوت کرد و چیزی نگفت.

    احتشامی اضافه کرد: پورتراب برای موسیقی ایران زحمت کشیده است اما چقدر خوب بود هنگامی که ایشان در زمان اجرای من چنین کاری دادند، مسئولان تالار جلوی این موضوع را می‌گرفتند، البته باید بگویم، آقایان ریاحی ‌، ترابی، سریر و سایر مسئولان از من دلجویی کردند.

    این نوازنده پیانو اظهار کرد: بنده از این بابت ناراحت نیستم. حتی وقتی یک هنرمندی با من تماس گرفت و گفت می‌خواهد از پورتراب شکایت کند، من همچین عقیده‌ای نداشتم، چرا که چنین رفتارهایی در قاموس هنر نمی‌گنجد.

    سامان احتشامی در پایان این گفت وگو مطرح کرد: من فکر می‌کنم احترام به بزرگتر واجب است و از این بابت ناراحت نیستم.

    خبرگزاری فارس هم برای حاشیه های این مراسم، گزارشی منتشر کرده است که در ادامه می توانید به صورت کامل این گزارش را بدون تغییر بخوانید.

     «کمال پورتراب» در خصوص‌ اعتراض به نوازندگی سامان احتشامی در این برنامه در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس اظهار داشت: من سال‌ها در فرانسه بودم و با بورسیه دولت این کشور در دانشگاه سوربن فرانسه تحصیل کردم ولی به این فکر افتادم که یک ایرانی هستم و باید به ایران بیایم. هرچند چیزهایی به آن‌ها آموختم که اختراع «گوانتوم» که به بررسی علوم ریاضی و موسیقی می‌پردازد، یکی از آن‌ها است. فرانسوی‌ها در ابتدا به موضوع اختراع من می‌خندیدند ولی وقتی پی به اختراع و نتیجه کار من بردند، خودشان معذرت‌خواهی کردند.

     
    * آدم‌های بی‌سواد را رسوا می‌کنم

    وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ سال است که در عرصه موسیقی کشور فعالیت می‌کند، یادآور شد: من آدم‌های بی‌سواد را می‌خواهم رسوا کنم. آدم‌هایی که به جمهوری اسلامی خیانت می‌کنند را رسوا می‌کنم.

    وی در خصوص گپ و گفت اعتراضی‌اش با «سامان احتشامی» در هنگام نوازنده‌گی پیانو در مراسم شب گذشته تالار وحدت گفت: من ابتدا که وارد مراسم شدم، احتشامی را دیدم. قبلا چند بار به سامان این موضوع را گفته بودم. احتشامی شاگرد من در دانشگاه آزاد بود، آدم بی‌سوادی است. کلی می‌خواستم او را ارشاد کنم که نشد. با شعبده‌بازی مردم را گول می‌زند و مردم فکر می‌کنند با کارهای آکروباتیکش شاهکار می‌کند. وقتی گوش می‌کنند می‌بینند هیاهویی برای هیچ است.

    این آهنگساز پیشکسوت کشورمان اضافه کرد: در ابتدا به سامان گفتم شنیدم در برنامه‌هایت داری خیلی گرد و خاک می‌کنی، سعی کن مردم را گول نزنی. هنر واقعی‌ات را ارائه بده. مردم را باید به شادی و گریه بیندازی تا خداوند را در قلب‌شان ببینند. موسیقی آن‌ها را به آسمان ببرد و باید متعالی باشد نه اینکه شعبده‌بازی کنی. گفت: چشم استاد اگر هم می‌خواهی یک چَک به من بزنید. گفتم چَک چرا؟ من می‌خواهم شما را ارشاد کنم، نکن این کارها را خداوند که می‌فهمد، مردم را گول نزنید، گفت: چشم. یک دفعه دیدم پیانوی ۵۰۰ میلیونی را که خودم در تالار وحدت یک زمانی با ‌فکر خدمت به مردم خریدم، دیدم که سن تالار وحدت بالا آمد، آقا نشسته پشت پیانو. با پیانو آمد بالا، مردم هم فکر کردند چه خبر است. یک خانمی دکلمه‌ای خواند و او هم همراهی کرد. رفتم جلو گفتم سامان حواست را جمع کن. خلاصه این از این موضوع، نمی‌دانم این برنامه‌ها را کی به آن‌ها داده بود.

    پورتراب در پاسخ به این سوال که چرا این‌گونه اعتراضات را به وزیر ارشاد و یا معاونت هنری ارشاد منتقل نمی‌کنید، گفت: بعضی وقت‌ها با کمال خضوع و خشوع به این عزیزان گفتم که چه نیازی به این‌ها دارید. من صد بار به آقای شاه‌آبادی گفتم اما ترتیب اثری نداده است، چه کنم من در مقابل خداوند مسئول هستم، چون علم موسیقی را خواندم و می‌دانم حرص می‌خورم. حتی می‌توان به کارهای «شاهین فرهت» که ۱۲ سمفونی به نام ۱۲ امام ساخته است، ایراد وارد کرد. او به اصطلاح خودش که استاد دانشگاه تهران است، باید پرسید نیمی از سال را در سوئد چه کار می‌کند.

    * چرا فارغ‌التحصیل برتر دانشگاه هنر دیده نمی‌شود

    پورتراب در پاسخ به این سوال که آیا با رسوایی کار درست می‌شود، گفت: دانشجویان خوب زیاد هستند، من دانشجویان ممتازی داشتم که می‌توان به «فرشاد شیخی» و همسرش اشاره کرد که از نوازندگان برجسته ویلون هستند. شیخی با بهترین معدل از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شد و لقب چهره برتر دانشگاه را گرفت. این پسر با ماهی ۴۰۰ هزار تومان عضو گروه ارکستر صدا و سیماست.

    * برنامه‌های موسیقی به صورت باندی در آمده است و همدیگر را حمایت می‌کنند

    نویسنده کتاب « تئوری موسیقی» یاد‌آور شد: به نظر من سامان احتشامی و دوستانش به صورت باند هستند که یکدیگر را معرفی می‌کنند و برای همدیگر کار درست می‌کنند. من نمی‌توانم این‌ها را ببینم، این‌ها به کشور خیانت می‌کنند، من که می‌فهمم مس به جای طلا فروخته می‌شود، نباید چیزی بگویم. الان که در سن ۸۹ سالگی روی پای خودم ایستادم، قدرت خداوند است. من در مقابل خداوند ذره‌ای بیش نیستم.

    *رهبر ایران مثل شیر در برابر کشورهای دیگر ایستاده و با کلمات خداگونه با مردم صحبت می‌کند

    پورتراب خاطرنشان کرد: کشور ایران کشور دلیران و شیران است. تمام دنیا ایران را می‌شناسند و درباره ایران صحبت می‌کنند و حتی رئیس جمهور کشورهایشان را با رویکرد و نگاه به ایران انتخاب می‌کنند و این مرد بزرگ، مثل شیر در برابر این‌ها ایستاده و با کلمات خداگونه با مردم صحبت می‌کند.

    پورتراب در پاسخ به اینکه منظورتان چه کسی است؟ گفت: رهبری را می‌گویم، کسی که با خدا ارتباط دارد. رئیس جمهور را نمی‌گویم. من اهل سیاست نیستم، به رئیس جمهور هم کاری ندارم.

    * روایت پورتراب از دستور مقام معظم رهبری برای دفاع از حوزه موسیقی کشور

    وی در خصوص نگاه مقام معظم رهبری به موسیقی، یادآور شد: ‌ایشان برای من پیغامی فرستادند، شاید لازم نباشد که بگویم. خودشان می‌دانند که من چه کسی هستم، یک روز فرموده بودند موسیقدان‌ها بروند و در حضور نمایندگان حوزه علمیه، خودشان از موسیقی دفاع کنند. به من دستور دادند که تو برو صحبت کن. نتایج این گفت‌وگوها نزدیک به ۱۶ صفحه شد که برای ویراستاری کامل به آقای «حداد عادل» دادم، نسخه‌ای هم برای رهبری فرستادم که گفته بودند عالی است و تشکر کرده بودند.

    پورتراب در پاسخ به این سوال که این موضوع مربوط به چند سال پیش است؟ یادآور شد: درست سالش را یادم نیست اما همان سالی است که موسیقی رفته بود زیر ذره‌بین و من با دفاعیه خودم ثابت کردم که موسیقی متعالی است و انسان را به خدا نزدیک می‌کند و توانستیم مسئله حلیت و حرامیت آن را معلوم کنیم.

    بخشی از اعتراض‌های کمال پورتراب هم نسبت به سخنرانی «علیرضا افتخاری» بر‌می‌گردد که چرا وی در سخنانش رعایت ادب شاگرد و استاد را به جا نیاورده است و در حضور اساتید پیشکسوت به خود اجازه تقدیر در این مراسم داده است.

    به گزارش فارس، سامان احتشامی ‌در سال‌های ۷۰ تا ۷۴ برنده لوح زرین و لوح تقدیر جشنواره موسیقی فجر شد و مقام اول را در پیانو کلاسیک و ایرانی دریافت کرد و در سال ۸۲ برگزیده جشنواره موسیقی فجر شد.

    نوازندگی در آثار باغ به باغ، راز باغ، مهتاب در باغ، گوزن شاخ طلایی، بهشت من، پائیزان، تمنای عشق و ساخت موسیقی فیلم رستگاری در هشت و بیست دقیقه، موسیقی فیلم شازده کوچولو، موسیقی فیلم این ترانه عاشقانه نیست و… از جمله آثار سامان احتشامی است. وی در برنامه هفته گذشته موسیقی «دستان»  که روزهای جمعه از شبکه آموزش پخش می‌شود، حضور یافت.

    https://musiceiranian.ir/?p=24455
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *